تسنیم نوشت:

گرچه ظاهرا باراک اوباما از سختی‌های سال ۲۰۱۴ میلادی در داخل و خارج این کشور نجات یافته ولی به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۵ سال سختی برای رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از گاردین، اوباما که در 12 ماه گذشته به طور متوالی با کاهش محبوبیت روبرو شده بود در نهایت طی هفته جاری با افزایش محبوبیت مواجه شده است. نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می دهد که محبوبیت اوباما به 48 درصد افزایش یافته که این نخستین بار در 450 روز گذشته است که رئیس جمهور آمریکا با افزایش محبوبیت روبرو شده است.
بر اساس این گزارش رشد اقتصادی آمریکا به 5 درصد رسیده که این بالاترین رقم در 11 سال گذشته است و به نظر می رسد که اصلاحات بهداشت و سلامت که از سوی اوباما امضا شده در نهایت عملی شده و تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی اقدام به خرید بیمه سلامت می کنند. کنگره نیز پیش از کریسمس به لایحه ای رای داد تا مانع از تعطیلی دولت آمریکا شود.
در خارج از آمریکا، شش ماه پیش عراق در معرض تهاجم شبه نظامیان داعش قرار گرفت ولی اکنون به نظر می رسد که راهبرد آمریکا علیه داعش کارایی خود را نشان داده است. در عین حال در روسیه ولادیمیر پوتین به نظر می رسد تاحد زیادی منزوی شده و در آسیا نیز به نظر می رسد اوباما به دنبال ایجاد روابط موثر با چین است.
بنابر این آیا همه این تحولات می تواند حاکی از شروع حیات سیاسی مجددی برای اوباما در سال 2015 میلادی باشد یا در نهایت منجر به عملکرد ناامید کننده وی در پایان دوره دوم ریاست جمهوری خواهد شد؟
متاسفانه دلایل خوبی وجود دارد که نشان می دهد احتمال دوم بیشتر است. دلایل مهمی وجود دارد که نشان می دهد چرا اوباما باید در سال 2015 میلادی به نیمه خالی لیوان نگاه کند.
شکست مذاکرات هسته ای ایران : معجزه ها هنوز می تواند اتفاق بیفتد ولی همه نشانه ها حاکی از این است که رهبر ایران قادر نیست تا شرایط و ضوابط غرب برای دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران را قبول کند، توافقی که در نهایت منجر به لغو تحریم های وضع شده علیه تهران خواهد شد.
دستیابی به توافق می تواند اوباما را که با انتقادات شدیدی در زمینه سیاست خارجی روبرو است نجات دهد. اوباما در مصاحبه اخیر خود به این مساله اشاره کرده است که دستیابی به توافق می تواند ایران را به یک قدرت موفق منطقه ای تبدیل کند.
شکست مذاکرات هسته ای نیز موجب خواهد شد تا اوباما بزرگترین شانس را برای مشروع نشان دادن سیاست خارجی خود از دست بدهد و موجب خواهد شد تا اوباما تنها بر رویکرد اخیر خود در قبال کوبا تمرکز کند.
به جای آن اوباما باید در سال 2015 میلادی برای عقب راندن داعش در عراق، مقابله با طالبان در افغانستان و تلاش برای ایجاد یک نیروی شبه نظامی در سوریه تلاش کند و بدترین مورد برای اوباما نیز درگیر شدن مجدد در بحران داخلی لیبی خواهد بود.
در همین حال بن بست در روابط با روسیه نیز ادامه دارد و پوتین علی رغم وجود فشارهای اقتصادی به مخالفت در برابر سیاست های غرب ادامه می دهد.
بسیار ناچیز بسیار دیر در خصوص وضعیت اقتصادی: آخرین گزارش بازار کار آمریکا حاوی اخبار خوبی بوده است. رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم 2014 میلادی به 5 درصد رسیده و نرخ بیکاری نیز به کمتر از 5.8 درصد کاهش یافته است. در حالی که آمارها در مسیر درستی حرکت می کند ولی عملا به معنای بهبود واقعی اوضاع اقتصادی مردم نبوده است. میانگین درآمد آمریکایی ها در نوامبر 2014 میلادی به 53880 دلار رسیده که نسبت به 51562 دلار اوت 2011 افزایش داشته است ولی این رقم 5 درصد کمتر از سطح درآمدی 57128 دلاری سال 2000 میلادی است.
2015 سال انفعال اجرایی خواهد بود: اگر 2014 میلادی سالی بود که اوباما دستورات اجرایی را امضا کرد تا از طریق آن اصلاحات مهاجرتی و زیست محیطی را عملی کند ولی سال 2015 میلادی احتمالا سالی خواهد بود که محدودیت هایی بر سر راه قدرت رئیس جمهور ایجاد خواهد شد.
زمانی که کنگره آمریکا روز 6 ژانویه مجددا آغاز به کار کند هم کنگره و هم سنا در اختیار جمهوریخواهان خواهد بود و اوباما در کاخ سفید منزوی خواهد شد. حتی اگر اجزایی از رهبری جمهوریخواهان بخواهند با اوباما تا با کاخ سفید بر سر اصلاحات مالیاتی و سیاست مالیاتی تعامل و همکاری کند ولی حزب "تی پارتی" هیچ نشانه ای از کمک به اوباما از خود نشان نمی دهد.
آنها هر کاری را بتوانند انجام می دهند تا تلاش های اوباما برای دستیابی به توافق با ایران و همچنین کاهش تحریم های تجاری علیه کوبا را نقش بر آب کنند و قوانین سختگیرانه تر محیط زیستی را تصویب کنند.در سال 2015 میلادی اوباما از قدرت ریاست جمهوری خود بیشتر برای دفاع از اولویت ها استفاده خواهد کرد و همچنین از قدرت وتوی خود تا آنجا که بتواند بهره خواهد برد.
طرح اصلاحات بهداشتی اوباما با تهدید روبرو است: مساله پنهان برای اوباما در سال 2015 میلادی اقدام دادگاه عالی آمریکا در برگزاری جلسه استماع برای به چالش کشیدن اقدام اوباما در امضای اصلاحات بخش بهداشت و سلامت موسوم به اوباماکر است و این بار رئیس جمهور آمرکیا چندان خوش شانس نخواهد بود.
برخی از قضات آمریکایی بر این باورند که طرح اوباماکر که همه آمریکایی ها را مجبور به خرید بیمه سلامت می کند بر خلاف قانون اساسی است.
به نظر می رسد اوباما هرگز شادتر از زمانی نیست که در مبارزات انتخاباتی شرکت کرده بود. 2015 سالی خواهد بود که اوباما واقعا احساس خواهد کرد که ستاره های سیاسی وی شروع به افول کرده که این مساله واقعا دردناک خواهد بود. هر روز که می گذرد اوباما مردم کمتری را پیدا می کند که به سخنانش گوش دهند چرا که مردم آمریکا سرگرم صحبت کردن درباره هیلاری کلینتون، جب بوش و سایر شخصیت های جمهوریخواه خواستند که برای تصاحب صندلی اوباما در کاخ سفید در حال مبارزه هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =