تسنیم نوشت:

مرگ نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی پس از ۸ سال کما، کشتار نزدیک به دو هزار غیرنظامی فلسطینی در غزه و فروپاشی کابینه نتانیاهو از مهمترین رویدادهای سیاسی به شمار می‌رود که اسرائیل در سال ۲۰۱۴ با آنها درگیر بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رژیم صهیونیستی در سال 2014 میلادی در عرصه سیاست با چالش‌های زیادی مواجه شد که نقطه ننگین آن حمله هوایی و زمینی به نوار غزه و قتل‌عام بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی بود. با اینحال در این گزارش به اتفاقات مهمی که در این سال رژیم صهیونیستی با آنها درگیر بوده است، اشاره می‌شود.

مرگ قصاب صبرا و شتیلا پس از 8 سال کما

مرگ آریل شارون، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در سن 85 سالگی یکی از اتفاقات مهم ژانویه بود. شارون از سال 2006 و در حالی که نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی و رهبری حزب تازه‌تأسیس "کادیما" را به‌عهده داشت، بعد از دو سکته مغزی به کما رفت و از آن زمان با صرف هزینه‌های فراوان زندگی نباتی داشت. کشتار "صبرا و شتیلا" که در سال 1982 و در زمان تصدی وزارت جنگ توسط شارون در جنوب لبنان رخ داد، از جمله سیاه‌ترین نقاط کارنامه سیاسی و نظامی او به شمار می‌آید. در این کشتار که تحت حمایت نیروهای اسرائیلی انجام شد، صدها غیرنظامی فلسطینی به‌دست فالانژها کشته شدند. و از همین روی به وی لقب "قصاب صبرا و شتیلا" دادند. مردم فلسطین در پی شنیدن خبر مرگ آریل شارون در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی ابراز خوشحالی کردند.

شدیدترین حملات راکتی جهاد اسلامی از سال 2012 به بعد

در 12 مارس سال 2014 گروه جهاد اسلامی بیش از 50 راکت به سوی جنوب اسرائیل شلیک کرد. به اعتقاد کارشناسان این حملات از نوامبر سال 2012 به بعد شدیدترین حملات راکتی از سوی نوار غزه به اراضی اشغالی به شمار رفتند. آویدگور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل یکی از مقاماتی بود که به این حملات واکنش نشان داد و گفت: دربرابر این حملات ساکت نخواهیم ماند و در صورت نیاز مانعی برای اشغال غزه نمی‌بینیم. ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از تصمیم خود برای حمله به غزه و هدف قرار دادن پایگاه‌های جنبش جهاد اسلامی خبر داد و برخی منابع از احتمال حمله زمینی اسرائیل خبر دادند.

ربوده شدن و قتل 3 نوجوان اسرائیلی

در 12 ژوئن سه نوجوان اسرائیلی ربوده و پس از آن کشته شدند. هرچند اسرائیل مدعی شد دو مرد مظنون به انجام این آدم ربایی از اعضای حماس بوده‌اند اما هیچ مدرکی از سوی این رژیم برای اثبات این ادعا ارائه نشد و حماس نیز هرگونه مشارکت در این آدم‌ربایی را رد کرد. با اینحال کشته شدن این سه نوجوان با نام‌های گیلاد شائر، نفتالی فرانکل و ایال یفراخ بهانه‌ای برای آغاز حملات شدید ارتش اسرائیل به غزه بود. نیروهای اسرائیلی به بهانه تحقیقات در این موضوع 10 فلسطینی زیر 18 سال را به قتل رساندند و صدها نفر را در کرانه باختری بازداشت کردند.

عملیات صخره سخت

اسرائیل به همین بهانه در 17 تیر معادل 8 جولای عملیات موسوم به صخره سخت را علیه گروه‌های مقاومت در غزه آغاز کرد. این عملیات که 50 روز ادامه داشت با حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه آغاز شد و در مقابل گردان‌های غزالدین قسام اراضی اشغالی را موشک‌باران کردند. این درگیری از 27 تیر و با حمله زمینی اسرائیل به غزه وارد مرحله تازه‌ای شد. به گزارش وزیر بهداشت فلسطین در این یورش که مرگبارترین حمله نظامی از زمان انتفاضه دوم به شمار می‌رفت 20140 نفر از اهالی غزه کشته و بیش از 10 هزار نفر نیز زخمی شدند. نکته تکان دهنده غیرنظامی بودن 80 درصد از تلفات این یورش ارتش اسرائیل بود. حملات اسرائیل که در ابتدا با هدف تضعیف توان موشکی حماس آغاز شد در ادامه بر تخریب تونل‌های این گروه متمرکز شد. ارتش رژیم صهیونیستی به همین بهانه دست‌کم 6 پناهگاه غیرنظامی زیر نظر سازمان ملل را هدف حمله قرار داد که این مسئله با انتقاد شدید نهادهای بین‌المللی همراه شد.

فروپاشی کابینه نتانیاهو

درپی اختلاف عمیق میان نتانیاهو و اعضای کابینه، اعضای کنست با برگزاری انتخابات اسرائیل در 17 مارس (26 اسفند) دو سال زودتر از موعد مقرر، موافقت کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی زیپی لیونی و یائیر لاپید وزرای دادگستری و دارایی را از کابینه اخراج کرد. یائیر لاپید، وزیر دارایی اسرائیل پیشنهاد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به‌عنوان آخرین تلاش برای حفظ ائتلاف را نپذیرفت. یکی از مهمترین نقاط مورد اختلاف با نتانیاهو قانون یهودی سازی اسرائیل است که لاپید و زیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل - رهبر حزب هاتنوا (جنبش) که از حزب کادیما منشعب شده است - مخالف آن هستند تا جایی که لیونی پیش از این در تأکید بر مخالفت خود گفت این موضع ادامه می‌یابد، حتی اگر به‌قیمت سقوط کابینه باشد. حزب کار و هاتنوآ در 10 دسامبر بر تشکیل ائتلاف توافق کردند. لیونی و هرزوگ اعلام کرده‌اند درصورت پیروزی در انتخابات دو سال ابتدایی هرزوگ مسئولیت نخست‌وزیری را بر عهده خواهد گرفته و لیونی در دو سال پایانی به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل فعالیت خواهد کرد.

افزایش فشار جهانی برای پایان اشغالگری اسرائیل

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرد فلسطینی‌ها 26 آذر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درخصوص نحوه پایان دادن به اشغالگری اسرائیل بر اراضی اشغالی فلسطین، به شورای امنیت ارائه کردند.اردن که از اعضای شورای امنیت و نماینده کشورهای عربی در این شورا است، رسما پیش‌نویس قطعنامه را به شورای امنیت ارائه داد. نمایندگان 126 کشور شرکت‌کننده در کنفرانس ژنو نیز از رژیم اسرائیل خواستند تا به توافقنامه‌های ژنو در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله قدس اشغالی متعهد باشند و حقوق بشر در فلسطین را محترم بشمارند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =