کدام شهرستان سالی یک فرماندار عوض کرد؟ شگفتی های دولت دهم در مدیریت محلی

مهر نوشت:

قروه یکی از شهرستان های مهم کردستان به شمار می رود ولی طی چهار سال اخیر عمر فرمانداران این شهرستان در بعضی از شرایط حتی به یک سال هم نمی رسد و این سنت در دولت جدید نیز ادامه پیدا کرد.

شهرستان قروه به دلایل مختلف یکی از شهرستان های مهم استان کردستان به شمار می رود که جدایی از اینکه این شهرستان هم مرز با استان همدان است، در حوزه های کشاورزی، معدن و سایر بخش ها نیز دارای استعدادهای مختلفی است.

ساکن شدن مردم کرد، ترک، فارس با مذهب شیعه و سنی در این شهرستان از یک سو و همچنین قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی استان های کردستان و همدان اهمیت و جایگاه شهرستان قروه را دوچندان کرده است.

از زمان تبدیل قروه به شهرستان، انتصاب فرماندار برای آن با حساسیت های ویژه ای دنبال شده و در بعضی از مواقع نیز این نوع انتخاب ها با حواشی مختلفی مواجه شده است و به همین دلیل دولت های مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره سعی کرده اند که در خصوص نحوه انتصاب فرماندار برای این شهرستان با نگاهی ویژه و دقیق مسائل را بررسی کنند.

انتصاب فرماندار بومی و غیربومی در شهرستان قروه همواره وجود داشته است و در طول این سالها و در دولت های مختلف این نوع رویکرد تغییر کرده است چه زمانی که موسی مرادیانی به عنوان فردی بومی سکان هدایت این شهرستان را برعهده گرفت و چه زمانی که ایرج حسن زاده غیربومی فرماندار قروه شد و در نهایت این دو فرد در چند سال بعد هر دو معاون استاندار کردستان شدند.

داستان انتخاب فرماندار برای شهرستان قروه در دولت احمدی نژاد تا حدودی پیچیده شد چرا که محمدرضا رحیمی یکی از یاران نزدیک احمدی نژاد که بعدها معاون اول وی نیز شد اهل این شهرستان بود و به همین دلیل مسئولان استانی با دقت و وسواس زیادی داستان انتخاب فردی برای فرمانداری این شهرستان را دنبال می کردند.

شاید به همین دلیل بود که فرمانداری شهرستان قروه تا حدودی دیرتر از سایر فرمانداری های استان کردستان دچار تغییر شد و در نهایت قرعه فرمانداری در این شهرستان به نام ولی الله میرزائی اصل افتاد و وی موفق شد در مدت زمان چهار سال و البته بدون حاشیه این شهرستان را مدیریت کند.

بعد از جابجایی میرزائی و انتصاب وی به عنوان فرماندار شهرستان سنندج، داستان تغییرات یک ساله و گاهی هم کمتر فرمانداران شهرستان قروه در چهار سال سه سال پایانی دولت احمدی نژاد آغاز شد و این سنت البته در دولت تدبیر و امید دکتر روحانی باز هم ادامه پیدا کرد.

در بهار سال 89 و بعد از ولی الله میرزائی اصل و با حکم وزیر کشور مسیب محمدیان شمالی به عنوان فرماندار شهرستان قروه منصوب شد و مدت زمان فرمانداری وی در این شهرستان به یک سال هم نرسید و وی در پایان همان سال جای خود را به نادر فخری داد که فرمانداری شهرستان قروه همچنان در دست غیربومی ها باشد.

نادر فخری هم چندان در شهرستان قروه دوام نیاورد و در آذرماه سال 91 جای خود را به رسول شیخی زاده داد تا بعد از نزدیک هفت سال بار دیگر سکان هدایت فرمانداری یکی از شهرستان های مهم استان کردستان به افراد بومی برسد.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات گسترده در سطح مدیریت های کشوری و استانی، بار دیگر فرمانداری شهرستان قروه بعد از کش و قوس های مختلف و با مطرح شدن گزینه های متعدد به محمد شرفبیانی رسید تا وی سکان هدایت این شهرستان را بر عهده بگیرد.

داستان انتصاب محمد شرفبیانی به عنوان فرماندار قروه تا حدودی طولانی شد و دلیل این مهم از سوی مسئولان استانی رایزنی برای دریافت مجوز فعالیت وی بود چرا که محمد شرفبیانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بود و بر اساس قوانین جاری کشور امکان مامور به خدمت شدن وی در یک دستگاه دولتی ممکن نبود.

به دنبال پافشاری های صورت گرفته و بر اساس اعلام مسئولان استانداری کردستان در نهایت مجوزهای لازم صادر شده و محمد شرفبیانی در خرداد ماه سال جاری به عنوان بیست و سومین فرماندار شهرستان قروه منصوب و طی مراسمی با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان معرفی شد.

حدود شش ماه از انتصاب محمد شرفبیانی به این سمت گذشته بود که بار دیگر حواشی پیرامون سرنوشت فرمانداری شهرستان قروه باز هم آغاز شد و در هشتم دی ماه بار دیگر محمد شرفبیانی از فرمانداری این شهرستان بر اساس آنچه که مسئولان استانداری کردستان مخالفت دیوان محاسبات با ادامه فعالیت وی اعلام کردند صورت گرفت.

مدت زمان عمر محمد شرفبیانی در فرمانداری شهرستان قروه نیز تنها شش ماه دوام آورد و بر همین اساس شعبان سپهر مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان که قبلا خود از گزینه های فرمانداری قروه بود با حکم استاندار کردستان و با حفظ سمت به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان قروه منصوب و معرفی شد.

علیرضا آشناگر معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان که در مراسم معارفه معارفه به عنوان فرماندار شهرستان قروه وعده داده بود که این انتصاب زمینه را برای اعتلا و توسعه این شهرستان فراهم می کند در مراسم تودیع او گفت: بابت عمر کوتاه مدیریتی فرماندار قروه، از مردم این شهرستان عذرخواهی می‌کنیم، این تغییر اجتناب‌ناپذیر بود و ما کماکان در گزینش نیروهای مدیریتی به دنبال افراد بومی استان بودیم و چنین سیاستی را دنبال می کنیم، چرا که به منبع غنی نیروی انسانی در استان اعتقاد داریم و باید به این نیروها بها داده شود تا به مدارجی بالاتر برسند.

او به جایگاه شهرستان قروه و استعدادهای آن اشاره کرد و یادآور شد: قروه شهرستان ویژه‌ای است که منبع تولید نیروی انسانی در حوزه‌های مدیریتی برای استان کردستان به شمار می‌رود و نیروهایی مستعد، کارآمد و توانمند دارد که می‌توانند به شکوفایی منطقه و استان کمک کنند.

او با اشاره به روند و پروسه انتخاب فرماندار در قروه، گفت: به این نکته اشراف داریم که این تغییر، موجب نگرانی دوستداران و علاقه‌مندان دولت تدبیر و امید و مردم در نقاط مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی شده است.


شعبان سپهر سرپرست جدید فرمانداری شهرستان قروه بیست و چهارمین فردی است که از زمان تبدیل شدن قروه به شهرستان به عنوان فرماندار این شهرستان فعالیت می کند و در حالی که دولت تدبیر و امید وعده داده بود که ثبات مدیریت یکی از برنامه های اصلی است ولی همچنان که دیده می شود این مهم حداقل در شهرستان قروه از عمر سایر فرمانداران دولت محمود احمدی نژاد نیز کمتر بوده است.

 

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر EU ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    1 1
    دولت محترم اقای روحانی با عوض کردند استاندار ، فرماندار،بخشدار ،مشکلات کشور درست نمی شود این فقط شبه یه بازی شطرنج تا یک مملکت داری