ایسنا نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تحریم اخیر آمریکا علیه ایران خلاف تعهدات این کشور در توافق ژنو است.

مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران درخصوص تحریم 9 فرد و نهاد ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا با بیان این که تحریم اخیر آمریکا را تقبیح می‌کنیم گفت: چنی حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت آمریکاست و اهداف آمریکا را زیر سوال می‌برد.

او گفت: این تحریم ماهیت کاملا سیاسی و تبلیغاتی دارد و با توجه به سیاست داخلی آمریکا اتخاذ شده است.

افخم گفت: این گونه تحریم ها هیچ تاثیری بر اراده دولت ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی‌اش در برابر ملت ایران ندارد و ما به تلاش هایمان برای تامین نیازهایمان ادامه می دهیم.او همچنین خبر داد که مذاکرات ایران و 1+5 در تاریخ 15 ژانویه در سطح معاونان وزرای خارجه و به صورت دو جانبه و چند جانبه از سر گرفته می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ادعا شده است سعودالفیصل در جریان مذاکرات هسته‌ای طی دیدار خصوصی که با اوباما داشته بحثی را مطرح کرده و گفته که می‌توانیم ایران را به امتیازدهی بیشتر ترغیب کنیم، موضع‌گیری وزارت امور خارجه در قبال عربستان چیست؟ چندی پیش نیز خبری منتشر شد مبنی بر این‌که نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه ایران یا دفتر ریاست جمهوری برای عربستان ارسال شده است،‌ آیا این امر صحت دارد یا نه و به طور کلی روابط تهران و ریاض را چطور می‌خواهید پیش ببرید؟ گفت: اعلام می‌کنم نامه‌ای که از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده بود در میان نبوده است و آخرین نامه‌ای که بین دو کشور مبادله شده نامه‌ای بود که آقای ظریف به همه همتایان خود در جهان فرستادند و خیلی طبیعی و روشن است که این نامه برای همه کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی بوده است. همچنین در همین رابطه عربستان نیز در بین همان کشورها بود و پاسخی نیز مقام‌های عربستان برای ما داشتند و مبادله پیام به صورت رسمی صورت گرفت و چیزی فراتر از این نامه در میان نبوده است که ما این را هم اعلام کردیم.

او در رابطه با کاهش قیمت نفت نیز عنوان کرد: گمانه‌زنی‌ها نه تنها در سطح ایران بلکه در سطح منطقه و جهان پیرامون بازار نفت و تأثیرات آن بر روندهای اقتصادی و مبادلات تجاری و اقتصادی در حوزه‌های سیاسی فراوان بوده است. آنچه که در حال حاضر وجود دارد این است که بازار نفت سال‌های متوالی و در دوره‌های مختلف صاحب نوساناتی بوده است و این اولین بار نیست که در تاریخ اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده نفت بحث کاهش قیمت‌ها رخ می‌دهد ولی شاید این بار همزمانی با برخی رویدادها و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و سیاسی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تأثیر تصمیمات سیاسی در این روند را بیشتر کرده است.

او با اشاره به کاهش قیمت نفت، گفت: این که آیا می‌شد بهتر از این تصمیم‌گیری شود یا نه صاحبنظران معتقد هستند که در هر صورت تصمیم‌گیران می‌توانستند بهتر از این بر روند کاهش قیمت‌ها تأثیر بگذارند. البته این هم اغراق است که بگوییم صرفاً یک کشور اراده داشته و اراده یک کشور باعث شده است چنین آثاری در بازار جهانی نفت رخ بدهد. بنابراین باید مجموعه این عوامل را با یکدیگر در نظر بگیریم.

افخم گفت: این‌که رایزنی‌هایی در این مورد صورت گرفته است یا نه باید بگویم ما هم در خبرها دیدیم ولی چیزی که به صورت رسمی و مستند که ملاک دقیقی برای ما باشد را فعلاً در اختیار نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: برنامه‌ای به صورت فوری که بخواهیم الان اعلام کنیم نداریم. ولی در عین حال تهران و ریاض دارای مناسبات سیاسی هستند و روابط دو کشور برقرار بوده و سفارتخانه‌های دو کشور فعال هستند. همچنین گفت‌وگوها و تماس‌ها نیز برقرار هستند و در خصوص موضوع‌های مختلف گفت‌وگو می‌شود و سفرا فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند ولی این‌که سفری در یک سطح بالاتر موردنظر باشد در حال رایزنی است و چنانچه زمان و شرایط مناسب آن فراهم شود این سفر صورت می‌گیرد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    27 26
    مدام اونا تحریم جدید شما هم قرار مذاکره.بابا یه ذره عزت نفس هم خوب چیزی است.
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    25 2
    دیگه واقعا معنی تعامل سازنده با دنیا را فهمیدیم .
  • بی نان A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    14 2
    به شیب ملایم و تدبیر انشاا.. همه چیز به زودی حل خواهد شد