نشست خبری اولین کنفرانس اقتصاد ایران با حضور مشاور اقتصادی رییس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور امروز در نشست خبری اولین کنفرانس اقتصاد ایران که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، درباره وضعیت اقتصادی کشور توضیح داد.

مسعود نیلی در این نشست با تاکید بر این‌که هم‌اکنون اقتصاد ایران نیازمند یک نوع وفاق و اجماع است، اظهار داشت: «یکی از چالش‌هایی که در سال‌های آینده با آن روبه‌رو خواهیم بود، اشتغال است. بر این اساس، نیازمند این هستیم تا بدانیم اقتصاد کشور چه تغییراتی نیاز دارد که رشد اقتصادی و توسعه پایدار ایجاد شود.»وی متذکر شد: «رشد اقتصادی کشور ناپایدار و وابسته به نوسانات درآمدهای نفتی بوده است، اما برای سال آینده باید بتوانیم رشد اقتصادی پایداری داشته باشیم، اما شکاف بزرگی در حوزه اقتصاد وجود دارد که باید با نگاه کارشناسی دقیق به آن پرداخته شود.»


در ادامه مهم‌ترین گفته‌های مسعود نیلی در نشست خبری کنفرانس «اقتصاد ایران» آمده است:
* هدفمند کردن یارانه‌ها در فاز دوم، روی رکود و تورم تاثیر چشم‌گیری نداشت و امیدواریم این روند در فازهای بعد نیز ادامه داشته باشد؛ آن هم در شرایطی که در آینده با کاهش درآمدهای نفتی نیز روبه‌رو خواهیم بود.»
* نرخ رشد اقتصادی کنونی اقتصاد کشور به این معنا است که رشد برخی فعالیت‌ها منفی و برخی فعالیت‌ها مثبت بوده که برآیند آن، به نرخ رشد اقتصادی مثبت منجر شده است. اما این‌که اینکه چرا اثر آن احساس نمی‌شود، باید گفت که هنوز زود است که تاثیر آن را احساس کنیم. رشد اقتصادی اگر قابل مشاهده بود، دیگر محاسبه نمی‌کردیم. چرا نرخ ارز را محاسبه نمی‌کنند؟ چون مشاهده می‌شود. 100ها قلم اطلاعات تلفیق می‌شود تا رشد اقتصادی محاسبه شود، ولی باید گفت اثرات منفی کم شده و روند رو به رشد شده است.
* رسانه‌ها باید همراه در رفع مشکلات باشند. انتظار من از صداوسیما این است که سطح دانش مردم را در نقد اجتماعی ارتقا دهد و اگر فقط دوربینش کار کند، روال عادی خواهد بود، اما اگر پشت دوربین هم نگاه و پرداخته شود، مثمرثمر خواهد بود.
* ما نمی‌توانیم نسخه‌ای که 15 سال گذشته برای اقتصاد پیچیده می‌شد را هم‌اکنون استفاده کنیم؛ چراکه اقتصاد به دلیل پویایی که دارد، نیازمند راه‌حل‌های جدید و بهتر است.
* ما یک دوره کاهش تورم را پشت سر گذاشتم و هم‌اکنون به نرخ تورم پایین دست یافته‌ایم. سال گذشته پیش‌بینی ما این بود که تورم در سال‌جاری 25 درصد خواهد شد، اما اکنون تورم کمتر از 20 درصد است و نسبت به هدف‌گذاری بیش از 5 درصد جلوتر هستیم.
* موضوعی که در حال حاضر بانک مرکزی دنبال می‌کند، تحت کنترل در آوردن رشد پایه پولی تا حد امکان و کاهش رشد نقدینگی در جامعه است تا بیشتر از این افزایش پیدا نکند. با این حال، در حال حاضر محدودیت بیرونی در اقتصاد ایران قابل توجه است، اما تلاش بانک مرکزی این است که روند تورم و پایه پولی را کنترل کند.
* در حوزه اقتصاد تیم اقتصادی دولت کاری که انجام می‌دهد، این است که مشکلات غیرمرتبط با تحریم را حل کند، اما نمی‌توانیم منتظر نتایج مذاکرات باشیم. بسته خروج غیرتورمی از رکود نیز با فرض تداوم تحریم‌ها تهیه و تدوین شد، اما هر چقدر هم در روابط خارجی گشایش حاصل شود، مشکلات دیگر اقتصادی را حل خواهیم کرد.
* اگر قرار باشد با برداشته شدن تحریم، به دنبال واردات کالا و صادرات نفت باشیم، مشکلی حل نمی‌شود بلکه باید منجر به صادرات بیشتر و بهبود تولید شود. اما برای تحقق این اهداف، یکسری اصلاحات ساختاری در اقتصاد صورت گیرد.
* کنفرانس و همایش اقتصاد ایران، به دنبال معجزه نیست، بلکه هدف، ساماندهی و ارائه بهترین راه‌حل‌ها برای مسایل و مشکلات اقتصادی است و این کنفرانس علمی و کاربردی است و هدف، فقط بیان تئوری‌ها نیست.
* تخلفات بانکی ایران در جهان بی‌نظیر است و هیچ‌کجای دنیا پدیده‌ای مانند موسسات غیرمجاز را ندارید که زیر قواعد بانک مرکزی قرار نداشته باشد، اما در ایران برخی موسسسات مالی بدون مجوز فعالیت می‌کنند. البته پیدا کردن راه‌حل برای مسایل بانکی ما بسیار حساس و نیازمند توجه به تمام جوانب است.
* ناکارایی‌های زیادی در اقتصاد وجود دارد و برای بهبود وضعیت اقتصادی باید این ناکارایی‌ها رفع شود، بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که چگونه بهره‌وری افزایش پیدا کند.
* مسیر قیمت نفت باید واقع‌بینانه شود و اگر جمع‌بندی حاصل شود که قیمت نفت کمتر می‌شود، باید پیش‌بینی‌های لازم هم صورت گیرد. دولت سیاستی را اعلام کرده و به آن پایبند خواهد بود و به سراغ بانک مرکزی و جاهای دیگر برای تامین منابع مالی نمی‌رود.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    فکرکنم 4 سال دیگه حسش کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    1 6
    هدف مندی رو بذارید کنار. مردم خودشون این همه مشکل دارن اگه هر سال قیمت بنزین و برق و چیزهای دیگه رو 4050 درصد گرون کنید که ما یابد خودکشی کنیم