ارائه قطعنامه پایان اشغال فلسطین به شورای امنیت/ آمریکا پیش نویس قطعنامه را "غیر سازنده" خواند

هیئت فلسطینی در سازمان ملل عصر دو شنبه پس از اصلاح پیش نویس قطعنامه پیشین خود برای پایان اشغال این کشور توسط اسرائیل را آماده کردند که آن را روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رای گیری تقدیم کنند.

 

 

 


وب سایت شبکه خبری العربیه گزارش داد: ایالات متحده که دارای حق وتو در این شوراست از سوی خود اعلام کرد که قطعنامه فلسطینیان را وتو خواهد کرد.

جفری راتکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «همانطوریکه پیش از این خاطر نشان کرده‌ایم، ما از این قطعنامه حمایت نمی‌کنیم، علت آن نگرانی ما و برخی دیگر از کشور‌ها از سرنوشت صلح میان فلسطینیان واسرائیل است».

عصر دوشنبه جلسه‌ای به مدت دو ساعت میان کشورهای عرب عضو سازمان ملل به دعوت اردن که عضو شورای امنیت است، تشکیل شد و همه آن‌ها از این قطعنامه حمایت کردند.

در این زمینه خبرگزاری ایسنا هم به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا نوشت: نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل بعد از نشستی دو ساعته با اعلام حمایت خود پیش‌نویس قطعنامه‌ پایان اشغالگری‌ رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی را که در آن بر پایان اشغالگری ظرف مدت دو سال تاکید شده، تصویب کردند.

دینا قعوار، سفیر اردن در سازمان ملل بنا به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین پیش‌نویس اصلاح شده پایان اشغالگری را بین اعضای شورای امنیت توزیع کرد.

مفاد این پیش‌نویس به تعیین فلسطین به عنوان پایتخت دو کشور فلسطین و اسرائیل،‌ آزادی زندانیان فلسطینی، حل و فصل مسائل پیچیده از جمله مساله آب‌ها و به اضافه یک بند جدید در زمینه توقف عملیات شهرک‌سازی و دیوار حائل اشاره دارد.

در پیش‌نویس قطعنامه مذکور همچنین بر بازپس‌ گرفتن اراضی فلسطینی که از سال 1967 تاکنون در اشغال است و دعوت به حل مسالمت‌آمیز اختلافات در عرض یک سال تاکید شده است.

دینا قعوار در دیدار با جمعی از خبرنگاران در پایان نشستی که پشت درهای بسته برگزار شد، اعلام کرد: نسخه‌ای از پیش‌نویس این قطعنامه به شورای امنیت ارائه خواهد شد.

دینا قعوار افزود: پیش‌نویس قطعنامه فلسطینی دربرگیرنده مسائل اصلی است و مقامات اردن و فلسطین رایزنی‌هایی را درباره زمان مناسب تصویب پیش‌نویس انجام خواهند داد.

این درحالی است که منابع فلسطینی احتمال داده‌اند که رای‌گیری امروز (سه‌شنبه) یا فردا انجام شود.

بنا به گفته منابع دیپلماتیک، در صورتی که این قطعنامه توسط شورای امنیت تصویب شود، رژیم صهیونیستی باید به اشغالگری خود در اراضی فلسطینی پایان دهد.

دیپلمات‌های سازمان ملل همچنین اصلاحات امکان‌پذیر درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که اردن 18 دسامبر به نیابت از کشورهای عربی ارائه داده بود، مورد بررسی قرار دادند و به گفته یکی از دیپلمات‌ها به احتمال زیاد رای‌گیری درباره پیش‌نویس نهایی این قطعنامه به زودی انجام خواهد شد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که طرح‌های این چنینی فلسطین در سطح بین‌المللی به هدف خود نمی‌رسد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز روز دوشنبه اعلام کرد درخواست فلسطینی عربی برای پایان اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی به 24 ساعت زمان جهت ترجمه نیاز دارد و بلافاصله پس از آن به رأی گذاشته می‌شود.

وی گفت: پس از رای گیری فلسطینی‌ها درباره اقدامات بعدی خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

عباس این اظهارات را در جلسه کمیته مرکزی جنبش فتح تصریح کرد.

در این جلسه آخرین تحولات به ویژه اقدامات سیاسی در شورای امنیت جهت پایان دادن به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفت.

عباس در این جلسه گفت: کمیته مرکزی جنبش فتح علی رغم تمامی تهدیدها و اعمال‌ فشارهای چند جانبه تاکید می‌کند که این پیش‌نویس را با چارچوب نهایی خود که ضامن حقوق و اصول مردم فلسطین است، به شورای امنیت ارائه می‌دهد تا قطعنامه‌ای جهت پایان اشغال‌گری‌ها بر اساس یک دستور کار مشخص صادر شود.

وی عنوان داشت که جنبش فتح به حقوق ملی و قانونی مردم فلسطین و در رأس آن،‌ حق بازگشت و تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس در مرزهای چهارم ژوئن 1967 بر اساس راهکار تشکیل دو کشور پایبند است.

عباس همچنین با بیان این که کمیته مرکزی جنبش فتح به مبارزه زیاد ابو عین، وزیر شهید فلسطینی به خود می‌بالد، خاطرنشان کرد که این کمیته بر ادامه مقاومت مردمی و تشدید آن علیه رژیم اشغال‌گر و اقداماتش که در راستای مصادره اراضی فلسطینی‌ها و اشغال آن به زور و ساخت و گسترش‌ شهرک‌های یهودی نشین و یهودی سازی قدس صورت می‌گیرد، پایبند است و در موازات آن، وارد جنگ سیاسی و دیپلماتیک در عرصه بین الملل می‌شود.


آمریکا پیش‌نویس قطعنامه فلسطین را "غیر سازنده" خواند


دولت آمریکا با اعلام اینکه از پیش‌نویس قطعنامه تشکیل کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل حمایت نمی‌کند، گفت که این روند در هدف نهایی دستیابی به صلح با توجه به ضرورت‌های امنیتی اسرائیل پیشرفتی حاصل نمی‌کند.

ایسنا در خبری دیگه به نقل از خبرگزاری رویترز، جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: فکر نمی‌کنیم که این قطعنامه موثر و سازنده باشد بلکه به عقیده ما این باعث بروز یک بن‌بست اجباری در دستیابی به توافق صلح و عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری خواهد شد. این قطعنامه به جای پایانی خوش و موفقیت‌آمیز بر مذاکرات آتی و موثر سایه می‌افکند.

این مقام مسوول دولت آمریکا افزود: همچنین واشنگتن بر این باور است که این قطعنامه ضرورت‌های امنیتی اسرائیل و سازش با دوام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

 

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    14 6
    نگراني وجودندارد.صلح به نفع همه است مگر اينكه منافع عذه اي در خطر باشد.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    28 7
    سازمانی که سر و پای وجودش خلل است سازملن ملل است این چه قانون و نظامی است که با حق وتو یک تن افتد به جلو تا کند سلب حقوق همه را چونکه یل است سازمان ملل است