ایسنا نوشت:

با ناپدید شدن هواپیمای مسافربری شرکت ایرآسیای مالزی کارشناسان به مقایسه این حادثه با سانحه مفقود شدن هواپیمای پرواز MH370‌ مالزی پرداخته‌اند.

کارشناسان می‌گویند: در هیچ یک از این دو پرواز تماس اضطراری انجام نگرفته و هر دو متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی بودند. با این وجود تفاوت‌های آشکاری وجود دارند که می‌توانند کارشناسان و مسئولان را در پیدا کردن هواپیمای پرواز QZ8501 یاری دهند.

روز گذشته (یکشنبه) پرواز هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت ایرآسیای مالزی ساعت 6:17 صبح به وقت محلی و پس از بلند شدن از باند فرودگاه شهر سورابایا از رادار خارج شد. این هواپیما حامل 162 سرنشین بوده و با وجود گذشت یک روز از انجام جستجوها برای یافتن آن همچنان ناپدید است اما با این حال بیشتر احتمالات مبنی بر این است که در دریا سقوط کرده است.

یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو حادثه آن است که موقعیت احتمالی هواپیمای ایرباس A320-200 در آب‌های نسبتا کم عمق دریای جاوه است در حالی که هواپیمای همچنان مفقودِ پرواز MH370 در آب‌های عمیق اقیانوس هند ناپدید شد.

«جوآن نانسی» کارشناس هوانوردی و خلبان سابق نیروی هوایی گفت: جستجو در دریای جاوه بسیار آسان‌تر است زیرا سطح آب آن کم عمق تر و همچنین شناخته‌شده‌تر است و راحت‌تر می‌توان نقشه آن را ترسیم کرد.

نانسی همچنین بر این نکته تاکید کرد که خلبان هواپیمای ایرباس A320-200، گزارشی از وضعیت نامناسب جوی فرستاده و درخواست داشته تا پیش از خروج هواپیما از رادار به سرعت ارتفاع را تغییر دهد اما از آنجا که فرصت نداشته تماس اضطرای ارسال کند احتمالا هر اتفاقی که افتاده کاملا ناگهانی بوده است. در حالی که در حادثه هوایی که برای پرواز MH370 رخ داد خلبان گزارشی از وضعیت نامساعد جوی ارسال نکرده بود.

خلبان پرواز QZ8501 ساعت 6:13 با برج مراقبت تماس داشته و تا سه دقیقه بعد از آن نیز در رادار بوده در حالی که وقتی پرواز MH370 از رادار خارج شد 17 دقیقه بعد ناپدید شدن هواپیما برای مسئولان برج مراقبت به تایید رسید. از سوی دیگر تحقیقات تایید کرده است که پرواز هواپیمای پرواز MH370‌ حدود یک ساعت پس از قطع ارتباط همچنان ادامه داشته است.

نانسی همچنین اظهار کرد: به نظر نمی‌آید پرواز ایرآسیای مالزی پس از ناپدید شدن در رادار ادامه پیدا کرده باشد زیرا این وضعیت در رادارهای نظامی و غیرنظامی موجود در اطراف دریای جاوه مشاهده نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با این حال به رغم آنکه هواپیمای پرواز MH370 بوئینگ 777 و هواپیمای ایرآسیا، ایرباس A320-200 بوده نانسی معتقد است که به طور معمول لاشه هر دو هواپیما با کمک هواپیماهای جستجوگر باید قابل رویت باشد مگر این که اتفاق خاص و غیرمعمولی برای هواپیما رخ دهد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    2 39
    مشترک هر دوشون امریکاست. دست امریکااااااااااااااااااااااا