تسنیم نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی در انتقاد از تسهیلات پرداختی به بنگاه های غیر مولد گفت: من عمری در نظام بانکی بوده ام؛ شرکت ها و بنگاه های اقتصادی هستند که اصرار داریم این ها را سر پا نگه داریم در حالی که عمر اقتصادی اینها تمام شده است.

ولی الله سیف در چهارمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید، گفت: باید دید اقتصاد کشور چه چیزی نیاز دارد؛ برای پویایی اقتصاد کشور باید استفاده بهینه از منابع محدود تسهیلات بانکی را بپذیریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر این مفهوم برای همه به درستی درک شود دیگر مشکلی نخواهیم داشت، گفت: از گذشته این مشکل بوده که تفاوتی بین بنگاه کارآمد و غیرکارآمد نبوده و هر کسی درخواست تسهیلات می داده انتظار دریافت وام را داشته است.

او حجم تسهیلات اعطائی در نظام بانکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما از همان ابتدا تصمیم مان این بوده که انظباطی عمل کنیم بنابراین انتقادات وارده مبنی بر انقباضی عملکردن را قبول نداریم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به برآوردهای بانک مرکزی برای بررسی توان اعطای تسهیلات بانکی در سه ماه نخست سال جاری، گفت: در این برآوردها به این رسیدیم که بانک ها می توانند تا 285 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهند و اولویت اول برای پرداخت تسهیلات با هدف خروج از رکود را به تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص دادیم.

سیف ادامه داد: 146 هزار میلیارد تومان تا آخر شهریور پرداخت شد که 80 درصد آن برای سرمایه در گردش بوده است و در اخر آبان این رقم به 206 هزار میلیارد تومان رسیده بود. این یعنی نظام بانکی از هدف جلوتر است.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید براینکه در بدترین شرایط بانک مرکزی آمار غلط نداده است، گفت: در همان ابتدای ورود به بانک مرکزی این انتقادات را مورد بررسی قرار دادم و به این رسیده ام که بانک مرکزی در هیچ شرایطی آمار غلط نداده است.

او در دفاع از آمار بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی زمانی آمار تسهیلات پرداختی را اعلام می کند که اطلاعات تک تک تسهیلات پرداختی را از نظام بانکی دریافت می کند و نمی تواند به راحتی این آمارها را تغییر دهد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در انتقادات به تسهیلات پرداختی به بنگاه های غیر مولد اقتصادی گفت: من عمری را در نظام بانکی بوده ام؛ شرکت ها و بنگاه های اقتصادی هستند که اصرار داریم این ها را سر پا نگه داریم در حالی که عمر اقتصادی اینها تمام شده است. تا کی باید با تزریق منابع اینها را سرپا نگه داریم؟

سیف با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای تعیین ضوابط پرداخت تسهیلات در بانک ها گفت: برای اینکه بازار مالی ما شکل بگیرد و دوام یابد باید استانداردهای حاکمیت شرکتی را رعایت کنیم. من از هر فرصتی برای اعلام این موضوع استفاده می کنم چراکه این نیازمند عزم جدی و عمومی است.

این عضو کابینه دولت یازدهم به موسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: ممکن است زمانی که این نظم مستقر شود خیلی ها نیازهای خود را از سیستم منظبط تامین نکنند و به سراغ واحدهایی بروند که با ریسک بالا فعالیت می کنند. اگر بازار سفته بازی شکل بگیرد طبیعی است منابعی به این سمت بروند ولی ثبات در بازارها زمینه های این فعالیت ها را کم می کند.

او یکی از مهمترین مقوله های مورد توجه بانک مرکزی را ایجاد آرامش در بازارها اعلام کرد و گفت: حتما سرمایه گذار برای انجام فعالیت های خود نیازمند پیش بینی آینده اقتصاد است.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به اینکه الان برنامه اهداف تورم سال 94 و 95 را مشخص و آماده کرده ایم، گفت: امیدواریم در عرصه بین المللی هم تحولاتی رخ دهد که اینها تماماً در رسیدن به اهداف ما موثر است.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود مسکن مهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: خیلی خوب با همکاری وزارت راه و شهرسازی این پروژه پیشرفت می کند و مشکلی در تامین مالی آن وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه 29.1 درصد رشد نقدینگی و 9.6 درصد ضریب فزاینده پولی را داشتیم، گفت: در اسفندماه به دلیل تصمیم گیری برای خرید 4.1 میلیارد دلار ارز از دولت توسط بانک مرکزی رشدی در نقدینگی داشتیم؛ بانک مرکزی از دولت مانند همه موارد دیگر ارز خریده و 26 درصد را به صندوق توسعه واریز کرده و 2 درصد را برای عیدانه و 14 درصد برای وزارت نفت و مابقی را به خزانه واریز کرده است. این به هیچ وجه رد پای برداشت از صندوق توسعه ملی نیست. به دلیل شرایط تحریم این پول به حساب بانک مرکزی انتقال پیدا نمی کرد، شرکتی متعهد شد که این را انتقال دهد.

او با اشاره به وضعیت تورمی در اقتصاد ایران گفت: باید تمرکز بیشتر برای رسیدن به اهداف تورمی داشته باشیم هرچند این بزرگترین دستاورد دولت بوده که محقق شده است. 88 درصد تامین مالی کشور برای نظام بانکی است و تنها 12 درصد را بازار سرمایه انجام میدهد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال جاری نقدینگی واقعی در کشور رو به افزایش است، گفت: امسال نقدینگی از تورم بالاتر است و همین نشان میدهد که ما سیاست انقباضی نداریم بلکه شاید سیاست انبساطی هم داشته باشیم.

سیف همچنین گفت: الان هم تولید و هم سرمایه گذار و هم مسئولان باید بانک مرکزی را در رسیدن به هدف کمک کنند و همین تمرکز را در تورم ادامه دهیم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    5 0
    امارغلط نمیدهید اطلاعات غلط میدهید
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    2 1
    این جمله که ایشون میگه : "........ و همین نشان میدهد که ما سیاست انقباضی نداریم بلکه شاید سیاست انبساطی هم داشته باشیم." خیلی منو یاد دورغهای بزرگ یه آقای دکتری میندازه که رییس جمهور هم بود