داود سوری، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف توضیح می دهد که افزایش سطح توقعات مردم چقدر کار را برای دولت سخت می‌کند؟

مریم فکری:

دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمده است که با موجی از سطح توقعات و انتظارات مردم روبه‌رو است؛ توقعاتی که در دوره‌های قبلی با پرداخت پول و ارائه خانه پرورانده شد. اما امروز دولت روحانی به‌دلیل کسری بودجه و کاهش منابع درآمدی، توان پاسخ‌گویی به این انتظارات را ندارد.

در همین رابطه داود سوری، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که افزایش سطح توقعات مردم، چقدر کار را برای دولت سخت کرده است؟ گفت: «این یک بحث تاریخی است و کلا مردم ما توقعشان از دولت بالاست.»

وی افزود: «مردم همیشه حل مشکلات خود را از چشم دولت می‌بینند. چه زمانی که مردم خوش بودن و چه زمانی که شرایط بدی را گذراندن، همیشه دولت کار را راه می‌انداخته است.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان این‌که همه ما دنبال حاکمی می‌گردیم که بیاید همه چیز را درست کند، تصریح کرد: «همیشه دولت‌ها هم این موضوع را تشویق کردند؛ دولت قبلی از این موضوع استفاده کرد و شانسش هم گرفت و درآمدهای نفتی خیلی زیادی در اختیار داشت و این درآمدها را در میان مردم پخش کرد.»

سوری متذکر شد: «البته اگر ما همه تقصیر را گردن دولت قبلی بگذاریم، اشتباه است؛ چراکه بدون این‌که کسی چیزی بگوید، همه خوشحال و خندان پول نفت را مصرف کردند.»

وی عنوان کرد: «در حال حاضر مشکلی که پیدا کردیم، این است که دولت یازدهم از چنین درآمدی برخوردار نیست و نفت 140 دلار به کمتر از 60 دلار رسیده است. این در حالی است که مردم به آن پرداخت‌ها عادت کردند.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: «در حال حاضر چاره‌ای جز این نداریم که مردم سختی را تحمل کنند؛ هر چند وقتی ما صحبت از اشتباه‌های گذشته و استفاده نابه‌جا از درآمدهای نفتی می‌کنیم، هر کسی می‌گوید من چه‌کاره بودم.»

سوری در پاسخ به این پرسش «خبرآنلاین» که آیا این موضوع باعث کاهش محبوبیت دولت نمی‌شود؟ گفت: «قطعا تاثیر دارد. بالاخره اقتصاد همیشه حرف اول را در رابطه مردم با دولت می‌زند.»

وی عنوان کرد: «ممکن است خیلی شعارها و حرف‌ها زده شود، اما اقتصاد حرف اول را می‌زند و برای مردم اقتصاد اهمیت دارد.»

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    24 9
    لپ مطلب راگفتی احسن. این مطلب را روحانی هم تا حالا نتوانسته بگه برای مردم وهمیشه سعی دارد نشان دهد که به مردم توجه دارد ولی بالخره یک روزی اینحرفها بایستی زده بشه.اتوقع مردم براثر دلارهای کاغذ پاره بالا رفته واکنون خبری از ان دلارهای کاغذ پاره نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    6 3
    اقای سوری عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف نیست ایشان استاد مدعو هستند. حرفهای ایشان واقع درست و بجا هست. دولت قبل واقعاً شانس داشت که نفت اینقد بالا رفته بود. بنظر من دولت قبل تمام کارهای اجرایش دست یک الی دو نفر انجام میشد و اصلا از تیم کارشناسی استفاده نمیشد ،نه تنها در اقتصاد در تمام زمینه ها این مشکل وجود داشت و کارشناسانی هم که از روی دلسوزی اظهار نظر می کردند باین جمله از طرف دولت روبرو می شدند که« چوب لای چرخ دولت نگذارید»، دورانی بود و گذشت انشالله که درس عبرتی بوده باشد برای تمام مسئولان فعلی و اینده کشور عزیزمان ایران.
  • یک ایرانی A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    25 1
    توقع مردم زمانی بالا رفته که بعضی ها دم از اسلام وساده زیستی می زنند واز حقوق بالا واز امتیازات بالا برخوردارند وازاسلام استفاده ابزاری می کنند وایمان برای نان در آوردن هستش نه رسیدن به خدا.
  • سیدمهدی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    11 1
    ببین عزیز من زمان انتخابات و دو سال قبل از آن هم همه ما مشکلات عدیده اقتصادی داشتیم و اصلا دولت روحانی با همین دستاویز و شعار بهبود معیشت در سایه تدبیر و امید و ایجاد اشتغال برای جوان ایرانی سرکار آمد و گفت بصورت بازه های 100 روزه بهبود را درک می کنید اما اشتباه حسن روحانی این بود که تمام هم و غمش شده بود مذاکرات هسته ای و توافق کمتر از شش ماه و تمام تخم مرغ هایش را در سبد مذاکرات چیده بود اما حالا که می بینید غرب شل کن سفت کن درآورده و پس از این هم که جماعت گرگ های جنگ طلب کنگره بر سرکار هستند و از الان زمزمه بی نتیجه بودن مذاکرات بلند شده از سوی دیگر دیدیم که 7 میلیارد دلاری که آمریکا قسطی به ما بازگرداند برادران عربستانی با تقلیل بها نفت چندین برابر آن را از خزانه روحانی خارج کردند
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    16 1
    وقتی در کشوری زندگی میکنی که کلی منابع طبیعی و انسانی داره بایدم توقعت بالا باشه. کشورای عربی تنها با اتکا به نفت به کجا رسیدن که الان حتا کاهش قیمت نفت هم به خیالشون نیس.
  • بی نام GB ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    9 0
    والا ما که همون موقع هم پول نگرفتیم.پول به جیب بعضیها میره ور هر شرایطی که باشیم
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    10 4
    توقع مردم بالا نرفته بلکه دولت هایمان به تنبلی عادت کرده اند. دولت باید همیشه تنش بلرزد که نتواند نظر مردم را جلب کند. البته دولت روحانی هنوز اول کار است و فعلا باید خرابکاری های دولت قبل را رفع و رجوع کند و مردم برای همین به ایشان فرصت داده اند. یکبار دیگه بگید توقع مردم بالا رفته اونوقت کلاهمون می ره تو هم. مردم ایران هم قانع و هم صبورند. قدرشان را بدانید.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    4 2
    بله حداقل تا پایان دولت یازدهم مردم نباید انتظار معجزه داشته باشند . چون اوضاع ایران قمر در عقرب هست
  • ایرانی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    1 1
    بهترین کار اینکه اقای روحانی بیگه از حالا تا موقعی که من رئیس جمبهورم هر مشکلی وجود داره مال دولت قبلی ورئیس جمبهور بعدی هم همینطور الی اخر.کی به کیه