ایسنا نوشت:

برگزاری جشنواره‌های معتبر سینمایی چون کن، ونیز و برلین، اعطای جوایز سینمایی اسکار و گلدن و حضور سینماگران ایرانی درعرصه جهانی، از جمله مهمترین رویداهای سینمایی جهان در سال 2014 بودند.

در فاصله چند روز به پایان سال 2014 میلادی نگاهی خواهیم داشت به مهمترین رویدادهایی که سینمای جهان در طول 12 ماه اخیر به خود دیده است.

(12 ژانویه) - جوایز گلدن گلوب/ گوی طلایی برای «استیو مک‌کوئین»

هفتاد و یکمین مراسم سالانه اعطای جوایز سینمایی گلدن گلوب روز دوازدهم ژانویه در لس‌آنجلس برگزار شد و فیلم «دوازده سال بردگی» ساخته «استیو مک‌کوئین» در بخش بهترین فیلم درام اثر برتر معرفی شد، عنوان بهترین فیلم موزیکال یا کمدی به «اخاذی آمریکایی» ساخته «دیوید اوراسل» رسید و «آلفونسو کواران» برای فیلم «جاذبه» جایزه بهترین کارگردانی را به خانه برد.

جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی به «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» رسید و فیلم «گذشته» نماینده سینمای ایران در این بخش به توفیقی دست نیافت. در سایر بخش‌ها نیز جایزه‌ بهترین بازیگر اصلی مرد فیلم درام را «متئو مک‌کانوی»، جایزه بازیگر اصلی مرد فیلم کمدی یا موزیکال را «لئوناردو دی‌کاپریو» برای «گرگ وال‌استریت»، بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم درام را«کیت بلانش» برای فیلم «یاسمن غمگین» و جایزه بهترین بازیگر زن اصلی فیلم موزیکال یا کمدی گلدن گلوب 2014 را «امی آدامز» برای بازی در فیلم «اخاذی آمریکایی» دریافت کردند.

(16-6 فوریه)- جشنواره فیلم برلین/ درخشش سینمای آسیا در برلین

شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین با حضور «جیم جارموش» کارگردان و فیلمنامه نویس صاحب نام آمریکایی در مسند ریاست هیئت داوران برگزار شد و در نهایت جایزه خرس طلای این جشنواره به عنوان سومین رویداد معتبر سینمای جهان به درام جنایی «زغال سیاه، یخ نازک» ساخته «دیائو اینان» محصول چین اعطا شد.

این فیلم تحسین‌برانگیز همچنین خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را برای «لیائو فان» به همراه آورد.«هتل بزرگ بوداپست» ساخته وس اندرسون جایزه بزرگ هیئت داوران را برای دومین فیلم برتر جشنواره امسال کسب کرد و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره برلین به «ریچارد لینکلاتر» برای فیلم «بچگی» اعطا شد. «کن لوچ»کارگردان صاحب نام انگلیسی نیز با دریافت جایزه خرس طلای یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره برلین مورد تقدیر قرار گرفت.

(16 فوریه) - جوایز بفتا / «دوازده سال بردگی» و خیز به سمت اسکار

مراسم اعطای جوایز آکادمی فیلم بریتانیا(بفتا)شامگاه 16 فوریه 2014 در لندن برگزار شد و فیلم «دوازده سال بردگی» ساخته «استیو مک‌کوئین» در حضور آثاری چون «کاپیتان فیلیپس»، «جاذبه»، «فیلومنا» و «اخاذی آمریکایی» جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد، برگزارکنندگان جوایز فیلم بافتا جایزه بهترین کارگردانی را در حضور فیلمسازان نامداری از جمله «مارتین اسکورسیزی»، «دیوید اوراسل» و «پائول گرین گراس» به «آلفونسو کواران» برای فیلم «جاذبه» اعطا کردند و فیلم «زیبایی بزرگ» بهترین فیلم خارجی این رویداد سینمایی شد، در بخش بهترین انیمیشن بلند، فیلم «منجمد» و «عمل کشتن» بهترین مستند جوایز بفتا شد.

(دوم مارس) - اسکار/ «دوازده سال بردگی» بهترین فیلم شد

مراسم اعطای جوایز هشتاد و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز دوم مارس در سالن دالبی تئاتر لس آنجلس برگزار شد و فیلم «دوازده سال بردگی» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم شد و «آلفونسو کواران» جایزه بهترین کارگردانی را برای «جاذبه» کسب کرد. در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد جایزه اسکار به «ماتئو مک‌کانوی» برای نقش‌آفرینی در فیلم «باشگاه خریدارن دالاس» رسید و «کیت بلانش»» برای فیلم «یاسمن غمگین» بهترین بازیگر نقش اصلی زن اسکار شد.

«زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» جایزه بهترین فیلم خاجی اسکار را به خانه برد و اسکار بهترین انیمیشن به «منجمد» پرفروش‌ترین پویانمایی تاریخ سینما تعلق گرفت. در بخش بهترین مستند بلند، «20 قدم تا آزادی» ساخته «مورگان نویل»، «گیل فرایسن» و «کترین راجرز» بهترین اثر شناخته شد و فیلم کوتاه اکشن «هلیوم»جایزه اسکار فیلم کوتاه را دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلمنامه اصلی اسکار نیز به «اسپایک جونز» برای نگارش فیلمنامه «او» اعطا شد.

*لیلا حاتمی در میان داوران انتخاب برنده نخل طلای کن

«لیلا حاتمی» بازیگر سرشناس ایرانی که با فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» در سطح بین‌المللی شناخته شد، امسال به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره کن انتخاب شد. وی پیش از این نیز داوری جشنواره‌های فیلم کوتاه دبی (2001)، کارلوواری (2006)، دوویل (2011)، مراکش (2011)، کاستندورف (2012)، رم (2012)، و پرتقال طلایی ترکیه (2013) را در کارنامه سینمایی خود دارد.

*کیارستمی در راس هیات داوران فیلم کوتاه و سینه فونداسیون

مسئولان برگزاری شصت و هفتمین جشنواره معتبر فیلم کن عباس کیارستمی چهره شناخته شده و جهانی سینمای ایران را امسال به عنوان رئیس هیئت داوران فیلم کوتاه و سینه فونداسیون این رویداد سینمایی معرفی کردند. کیارستمی یک بار در سال 1997 با فیلم «طعم گیلاس» جایزه نخل طلای این فستیوال را از آن خود کرد.

(24 می)- جشنواره کن / «خواب زمستانی» نخل طلا

شصت‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کن شامگاه دوشنبه (۲۴ می) با اعطای جایزه نخل طلا به فیلم «خواب زمستانی»، ساخته نوری بیلگه جیلان، کارگردان سرشناس ترکیه به کار خود پایان داد، بخش رقابتی جشنواره کن امسال به ریاست «جین کمپیون» در راس هیئت داوران شاهد رقابت چهره‌های نامداری چون «ژان لوک گدار»، برادران «داردن»، «مایک لی»، «کن لوچ»، «دیوید کراننبرگ» بود، اما این «نوری بیلگه جیلان» بود که نخل طلا را برای سینمای ترکیه به ارمغان آورد.

جایزه بزرگ جشنواره کن که دومین جایزه معتبر این جشنواره پس از نخل طلا به شمار می‌رود، به فیلم «شگفتی‌ها» ساخته آلیس روراچر، سینماگر زن ایتالیایی رسید و «مامی»، ساخته خاویر دولان و «خداحافظ زبان» ساخته ژان لوک گدار بصورت مشترک جایزه هیأت داوران را کسب کردند.

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن 2014 به «بنت میلر» برای فیلم «شکارچی روباه» رسید و در بخش بهترین بازیگری مرد و زن نیز به ترتیب «تیموتی اسپال» و «جولین مور» برگزیده شدند.

(10 ژوئن)- اسکار سینمای ایتالیا

مراسم اعطای جوایز پنجاه و هشتمین دوره جوایز سینمایی «دیوید دوناتلو» موسوم به اسکار سینمای ایتالیا روز دهم ژوئن در مراسمی باشکوه در شهر رم برگزار شد و در نهایت فیلم «سرمایه انسانی» ساخته «پائولو ویرزی» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی شد و «پائولو سورنتینو» برای فیلم برنده اسکار «زیبایی بزرگ» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد. «سرمایه انسانی» در جوایز امسال دوناتلو علاوه‌بر کسب جایزه بهترین فیلم موفق به کسب جوایز در بخش‌های بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر نقش مکمل شد و «زیبایی بزرگ» نیز علاوه بر بهترین کارگردانی در بخش بهترین بازیگر مرد نیز برنده جایزه شد. «هتل بزرگ بوداپست» ساخته «وس اندرسون» نیز جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار سینمای ایتالیا را به خانه برد.

(6 تا 16 اوت)- جشنواره لوکارنو / یوزپلنگ طلایی برای یک آسیایی

شصت و هفتمین جشنواره فیلم لوکارنو روز 16 اوت در سوئیس با اعطای جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم به «از آنچه گذشته است» به کارگردانی «لاو دیاز» محصول سینمای فیلیپین به کار خود پایان داد. این فیلم علاوه‌بر کسب جایزه اصلی این رویداد سینمایی، جایزه فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدین فیلم)، جایزه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فیلم را به همراه جایزه کیفیت زندگی جشنواره را از آن خود کرد. بخش رقابتی بین‌المللی جشنواره فیلم لوکارنو به ریاست «جیانفرانکو روسی»، جایزه ویژه هیات داوران این رویداد سینمایی را نیز به فیلم «گوش کن فیلیپ» ساخته «الکس راس پری» از آمریکا اعطا کردند و جایزه یوزپلنگ‌ طلایی بهترین کارگردانی نیز به «پدرو کاستا»، کارگردان پرتغالی فیلم «پول اسب» رسید.

(27 اوت تا ششم سپتامبر) -جشنواره ونیز/ شیر نقره‌ای ونیز برای «قصه‌ها»ی بنی‌اعتماد

مراسم اعطای جوایز هفتادو یکمین جشنواره فیلم ونی شامگاه ششم سپتامبر با اعطای جایزه شیر طلا به کمدی سورئال «کبوتری بر روی شاخه به هستی فکر میکند» ساخته «روی اندرسون» برگزار شد و فیلم نامزد شیر طلای «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد جایزه بهترین فیلمنامه یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان را از آن خود کرد.

جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی به «آندری کونچالوفسکی» 77 ساله برای فیلم «شب‌های سفید مرد پستچی» از روسیه رسید و مستند «نگاه سکوت» ساخته «جاشوا اوپنهایمر» جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره ونیز 2014 را کسب کرد.ر بخش بازیگری جایزه بهترین بازیگر مرد به «آدام درایور» وبهترین بازیگر زن به «آلبا رورواچر» برای فیلم «قلب‌های گرسنه» اعطا شد.


11 دسامبر/ درخشش سینماگران ایرانی در جوایز آسیا-پاسفیک 2014

هشتمین مراسم سالانه‌ اعطای جوایز سینمایی آسیا-پاسیفیک شامگاه 11 دسامبربا حضور اصغر فرهادی در راس هیئت داوران بخش رقابتی در شهر بریسبان استرالیا برگزار شد و «رخشان بنی‌اعتماد» برای کارگردانی فیلم «قصه‌ها» جایزه بزرگ هیات داوران آسیا پاسیفیک 2014 را کسب کرد و جایزه بهترین فیلمنامه به «نیما جاویدی» برای فیلم «ملبورن» به نمایندگی از ایران تعلق گرفت.

همچنین «مریلا زارعی» در بخش بازیگری زن برای فیلم «شیار 143» شایسته تقدیر شناخته شد و جایزه بهترین فیلم مستند این رویداد سینمایی نیز به «هزار و یک سیب» به کارگردانی طاها کریمی رسید.

«رضا درمیشیان»، کارگردان‌، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس ایرانی به عنوان برنده جایزه 10 هزار دلاری توسعه شبکه نت‌پک برای فیلم «من عصبانی نیستم» معرفی شد.

در بخش بهترین فیلم و کارگردانی این رویداد سینمایی نیز به ترتیب «لویاتان» ساخته «الکساندر زیاگینتسف» از روسیه و «نوری بیلگه جیلان» کارگردان سرشناس و ترک تبار فیلم «خواب زمستانی» موفق به کسب جایزه شدند.

(13 دسامبر)- جوایز فیلم اروپا - درخشش «آیدا»

مراسم اعطای جوایز بیست و هشتمین دوره جوایز فیلم اروپا روز 13 دسامبر در شهر «ریگا» پایتخت لتونی با درخشش فیلم «آیدا» نماینده سینمای لهستان در اسکار 2015 برگزار شد.

«آیدا» در رقابت با «خواب زمستانی» از ترکیه، «لویاتان» از روسیه و «نیمفومینا» از دانمارک موفق به کسب جازه بهترین فیلم جوایز اروپا شد و «پالیکوفسکی» نیز در حضور چهره‌های سرشناسی چون «نوری بیلگه جیلان» کارگردان صاحب نام ترکیه‌ای فیلم «خواب زمستانی»، «آندری زیاگینتسف» (لویاتان)، «استیون نایت» (Locke)، «پائولو ویرزی» (سرمایه‌انسانی) و «روبن اوستلاند (توریست) به عنوان بهترین کارگردان سال اروپا معرفی شد.

«ماریو کوتیلا» بازیگر صاحب نام فرانسوی نیز برای بازی در فیلم «دو روز، یک شب» از برادران «داردن» به عنوان بهترین بازیگر زن سال اروپا انتخاب شد و «تیموثی اسپال» برای بازی در فیلم «آقای ترنر» بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی نام گرفت.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =