ایسنا نوشت:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین جشنواره بهره وری و بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: بی توجهی به مفهوم یکپارچگی ما را دچار مشکلات بسیاری کرده است امروز مفهوم سازمان و سازماندهی باید موجب توسعه بهره وری شود ولی عملا تبدیل به مانعی برای بهره وری شده است.

وی ادامه داد: رویکرد ما در حوزه برنامه ریزی و مدیریت به شدت مادی شده است و تا از بهره وری صحبت می کنیم آن را تبدیل به یکسری فرمول می کنیم و بازه اقتصادی آن را می سنجیم در حالی که ثمره بهره‌وری باید رفاه پایدار شهروندان و افزایش رضایتمندی و کیفیت زندگی مردم را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: کسانی که راجع به بهره وری کار می کنند باید یک لایه پایین تر بروند ساختار اجتماعی که داریم قدرت کنترل اجتماعی در آن محدود است نبود نظارت کافی و کنترل اجتماعی باعث می‌شود حاکمیت قانون در ایران دچار کاستی شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز وقتی کسی می خواهد مجموعه‌ای مسکونی بسازد بحث بررسی توجیه اقتصادی آن در چارچوب کاربری‌ها و تراکم‌های مجاز قانونی‌اش نیست بلکه در آخر کار به این فکر می کند که چه تراکم‌هایی می تواند بفروشد و چه تغییر کاربری‌هایی که می تواند اضافه کند. در واقع کسب منابع بیشتر به هزینه دور زدن قانون و کسب سوداگری بیشتر به هزینه‌ فروش آینده زندگی شهری را ترجیح می دهد.

وی با بیان این‌که در مجامع بهره‌وری بین بهره وری و حس شهروندی باید ارتباط معناداری برقرار کنیم خاطرنشان کرد: قرار بود جمعیت شهرهای اصفهان و مشهد کنترل شود ولی خلاف آن را شاهد هستیم قرار بود شهر تهران با 7.5 میلیون نفر کنترل شود و امروز به بالای 11 میلیون نفر رسیده است. آن هم با این وضعیت زیست محیطی و مساله آب و ترافیک و کیفیت نازل زندگی که شرایط را بغرنج کرده است.

آخوندی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت بهره وری در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: از نظر ما حمل و نقل توسعه زیرساخت و ناوگان است. به این نحو که بنادر و فرودگاه‌ها را گسترش بدهیم ، توسعه خطوط ریلی، ایستگاه‌ها و جاده ها را در دستور کار قرار بدهیم و سطح سرویس جاده ها را افزایش داده به سمت افزایش سهم بزرگراه و آزادراه‌ها برویم تا مفهوم بهره وری در حمل و نقل را به بهبود کیفیت زیرساخت‌ها تبدیل کنیم ولی آیا به بهره وری حمل و نقل دست پیدا کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: 10 سال است که مترو داریم ولی هنوز ایستگاه راه‌آهن ما با یک نقطه از مترو متصل نیست چون عنصر یکپارچگی در آن دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: سازمان مترو و شرکت راه‌آهن هر دو برای خود یک سازمان مجزا هستند. ولی 10 سال است هم افزایی نداشته و یک ایستگاه مبدل با هم ندارند. درست است که بهره وری فیزیکی انجام می‌دهند ولی در پایان کار این دو سازمان رفاه یک شهروند را در هماهنگی با یکدیگر افزایش نداده‌اند.طوری که فرد باید وسیله شخصی خود را درخانه بگذارد و با مترو به ایستگاه راه‌آهن برسد و نبود مفهوم شهروند به عنوان هسته اصلی برنامه ریزی و نبود نگاه خرد ما را به این جا رسانده است.

آخوندی با بیان این‌که در مجموعه سیاست گذاری با مسائلی پیچیده اما به ظاهر ساده روبرو هستیم، تصریح کرد: مفهوم شهروند پایه بودن و حذف سازمان به عنوان عامل بازدارنده و تبدیل آن به یک عنصر پیش برنده باید دنبال شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کلانشهر تهران هیچ کدام از فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی به شبکه ریلی دسترسی ندارند و وقتی فرد از فرودگاه خارج می‌شود یا باید تاکسی بگیرد یا این که وسیله شخصی داشته باشد. چون این فرودگاه‌ها فاقد مترو است و دسترسی به اتوبوس ندارند. از این رو به نظر می رسد که ما در یکپارچگی شبکه حمل و نقل دچار گرفتاری هستیم و اگر می خواهیم افزایش رفاه و کیفیت زندگی مردم و ایمنی بار و مسافر را دنبال کنیم باید به مقوله بهره وری بیشتر اهمیت بدهیم.

 

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392274

برچسب‌ها