معاون استاندار تهران: استانی شدن انتخابات مجلس گام اساسی به سمت حزبی شدن انتخابات است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران گفت: تجربه مجالس گذشته نشان می دهد که با هر انتخاباتی دوسوم نمایندگان مجلس جابه جا می‌شوند.

غلامحسین مظفری در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهارکرد: کلیات طرح، طرح خوبی است و اگر به جوانب طرح و ظرافت هایی همچون حقوق انتخاباتی اقلیت ها که در خود طرح نیز آمده است، دقت بیشتری شود، این طرح می تواند جایگاه و نقش ملی تری به مجلس دهد و پارلمان را صرفا از پیگیری مسائل منطقه ای خارج کند.

وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس گام اساسی به سمت حزبی شدن انتخابات است، افزود: به نظر می رسد که این طرح، در سطح کلان، طرح بدی نیست چراکه اگر تشکیلات کاملا منسجم، رسمی تر و حزبی وجود داشته باشد که با برنامه و متعهد به اجرای برنامه هایش باشد بهتر از این است که شاهد فعالیت تشکل های خودساخته و بدون مقدمه ای باشیم که نزدیک به زمان انتخابات راه می افتند و بعد از آن هم کسی نیست که تعهدات آن ها را پیگیری کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انساني استانداري تهران با بیان اینکه برگزاری انتخابات استانی برای مجلس گام خوبی است ادامه داد: با این طرح، در مسائل منطقه ای و شهرستانی مردم نیز شوراهای اسلامی شهرها و روستاها می توانند نقش بهتری ایفا کنند،مجلس به مسائل کلان و ملی تر بپردازد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس هفتم در پاسخ به این سئوال که علت اینکه درگذشته این طرح نتوانست رای لازم را به دست بیاورد را چه می دانید؟ خاطرشان کرد: به نظر می رسد که این طرح به دلیل لحاظ نکردن برخی از ظرافت های لازم که باید در طرح دیده می شد، با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و نتوانست نهایی شود اما این ملاحظات خوشبختانه در طرح جدید دیده شده است.

وی ادامه داد: از این گذشته، یک اشکال جدی و اساسی وجود دارد و آن اینکه متاسفانه بحث هایی که مربوط به انتخابات و نحوه برگزاری آن است همیشه در آخرین دوره مجلس از سوی نمایندگان مطرح می شود در حالیکه اگر در سالهای ابتدایی شروع به کار مجلس، پیگیری شود، به نتایج بهتری خواهد رسید.

مظفری یادآور شد: در حال حاضر که فضای مجلس، فضای انتخاباتی است این شائبه به وجود می آید که شاید نمایندگانی که این طرح ها را دنبال می کنند، بیشتر خودشان را می بینند به این معنا که آن ها اگر احساس کنند با طرح هایی که پیشنهاد می دهند در مجلس بعدی حضور خواهند داشت،حتما اتفاق می افتد و طرح رای می آورد اما به طرحی که موقعیت آن ها را در انتخابات آینده تحت تاثیر قرار دهد، رای نخواهند داد.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد:نمونه این اتفاق را در موضوعی همچون تصویب قانون ارتقای مدرک تحصیلی نمایندگان شاهد بودیم که نمایندگان، تبصره ای به قانون افزودند برای کسانی که سابقه یک دوره حضور در مجلس را داشتند، معادل یک مقطع تحصیلی در نظر گرفته شود و خود را از این موضوع مستثنی کردند وگر نه در همان مقطع نیز با این طرح مخالفت می کردند.

وی ادامه داد: اینکه سال آخر مجلس این بحث وارد چرخه اجزای کمیسیون ها می شود، این شبهه را در ذهن مردم ایجاد می کند که نمایندگان به دنبال طرحی هستند که خودشان در مجلس بمانند؛ البته تجربه مجالس گذشته نشان می دهد که با هر انتخاباتی دوسوم ترکیب نمایندگان مجلس تغییر کرده و نمایندگان جابه جا می‌شوند.

وی تصریح کرد: امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که تشکیلاتی در سیستم های انتخاباتی تعریف شود که با برنامه باشند وافرادی که وارد مجلس می شوند نسبت به اجرای برنامه هایی که اعلام می کنند و وعده هایی که به مردم می دهند تعهد داشته باشند.

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    3 0
    اين كار خيلي خوبيه چون در شهر هاي كوچيك ديده شده كه بعضي ها براي راي اوردن دست به چه كار هايي مي زنند