در پاره‌ای منطقه‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست، بر تابلویی نوشته: «محیط زیست شرف ملی ما است». با وام گرفتن از همین شعار، می‌گویم که امروز، کارزار حفاظت از آشوراده برای ما قضیه‌ای ناموسی است!

خانم ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در حرکتی متمدنانه و ستودنی، ظرف همان دو روزی که چند سازمان مردم‌نهاد معترض به طرح تبدیل جزیره‌ی آشوراده به منطقه‌ی گردشگری تعیین کرده بودند، به نامه‌ی اعتراضی پاسخ دادند. ایشان در پاسخ به این پرسش که دلایل کارشناسی برای توافق بر سر تبدیل آشوراده چیست، گفته‌اند: «بر اساس قوانین برنامه‌ی چهارم و پنجم توسعه، سازمان باید برای زیست‌بوم‌های حساس، برنامه‌ی عمل تهیه کند». سپس افزوده‌اند که مجری طرح آشوراده «یکی از مهندسان برجسته‌ی محیط زیست کشور» است، و «طرح... برای 380 هکتار دیده شده... و در ده درصد آن اجازه‌ی احداث اماکن داده شده... است». بقیه‌ی پاسخ ایشان، شامل واگذار نشدن جزیره، چگونگی ساخت وساز در جزیره، اعمال تمام ملاخظات زیست‌محیطی، پایبندی سازمان به اصل پنجاهم قانون اساسی، و... تعارفات و تکرارهایی است که همه‌ی مسوولان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی کشور بارها گفته‌اند و البته نتایج این مدیریت‌های درخشان را هم دیده‌ایم!

معتقدم که امروز، و در دولت آقای روحانی، مهم‌ترین مساله‌ی محیط زیستی کشور موضوع آشوراده است؛ نه به خاطر این که مثلا آلودگی هوای شهرهای بزرگ رفع شده، یا برای مساله‌ی حیاتی آب راه حلی یافت شده، یا فرسایش و بر باد رفتن هراس‌انگیز خاک کشور متوقف شده(!) بلکه به خاطر سه نتیجه‌گیری که از سه گزاره‌ی اشاره شده توسط خانم ابتکار می‌توان گرفت که می‌رساند در این دولت و این سازمان محیط زیست گویا هیچ چیز نسبت به گذشته تغییر نکرده است. در عین حال، به این دلیل که تکلیف آشوراده مشخصا در دست دولت است و قابل احاله به این و آن نیست.

نخستین نتیجه‌گیری از پاسخ خانم ابتکار، این که تفسیر دولتیان از «برنامه‌ی عمل» همچنان بولدوزر و کلنگ و سیمان است! همان گونه که آقای احمدی نژاد هم با افتخار می‌گفت که «کشور را تبدیل به کارگاه ساختمانی کرده‌ایم»(1). یعنی مدیران ما گویا هرجا که می‌خواهند وارد عمل شوند، باید چیزی را زیر و رو کنند، و در فرهنگ ایشان "حفظ" یک نقطه حتی اگر زیستگاهی حساس یا میراثی فرهنگی باشد، در اولویت نیست. پایبندی به این دیدگاه، اگر در مورد یک رییس جمهور درس راه و ساختمان خوانده فقط نشان بی‌اعتنایی به مقوله‌ی "زیست پایدار" بود، از سوی رییس سازمانی که بنا بر تعریف، کارش "حفاظت" است، به راستی جای خون گریستن دارد.

دومین نتیجه‌گیری، این که تصمیم‌گیری در مورد محیط زیست کشور، همچنان نخست در پشت درهای بسته و توسط سیاستمداران صورت می‌گیرد و زمین (به عنوان پاداش همراهی در کشاکش‌های قدرت) تقسیم می‌شود... و آن‌گاه یک مهندس یا گروهی تحصیل‌کرده‌ی دیگر، امضاهای "کارشناسانه"‌ی خود را پای طرح‌ها می‌گذارند و "حق" خویش را می‌گیرند و می‌روند. و هنوز، انتشار جزییات یک طرح، نظرخواهی از همگان، مشارکت دادن سازمان‌های غیردولتی در روند تصمیم‌گیری، و پایبندی به اصول "رویکرد احتیاط ‌آمیز"(2) در تصمیم‌هایی که پیامدهای نامشخص دارد، جایگاهی در سپهر اندیشگی مدیران ما ندارد، و همچنان چماق "تخصص" (آن هم از نوع دولتی و مواجب‌بگیرش) بر فراز سر منتقدان گرفته می‌شود.

سومین نتیجه‌ای که از پاسخ خانم ابتکار می‌توان گرفت، این است که ایشان هم مانند بیشتر سیاستمداران، با تکنیکِ بازی با اعداد و دست‌کاری در آمار(3) خوب آشنا هستند و برای کوچک نمایاندن محدوده‌ی تخریب، مساخت عرصه‌ی ساخت و ساز را به هکتار بیان می‌کنند و نمی‌گویند که قرار است در 380000 متر مربع از جزیره ساخت و ساز صورت گیرد و نمی‌گویند که مجموع متراژ بنا در این عرصه چقدر خواهد بود، و البته از اثراتی که تغییر در یک متر مربع از یک زیست‌بوم می‌تواند بر صدها مترمربع از محیط داشته باشند هم هیچ نمی‌گویند(4).

با توجه به سه نکته‌ی مهم بالا که ریشه‌‌ی انحطاط محیط زیست کشور را نشان می‌دهد، ادعا می‌کنم که امروز، پرداختن به آشوراده مهم‌ترین موضوع محیط زیست کشور است. سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی (که حق ندارند ناامید شوند) اگر بتوانند سبب‌ساز لغو مجوز تبدیل آشوراده به شهرک توریستی- ویلایی شوند، توانسته‌اند گام موثری در تغییر رفتار دولت بردارند. دولت هم اگر تصمیم خود را عوض کند، نشان خواهد داد که قدرتمند است و هیچ هراسی از پذیرش لغزش‌های خود ندارد، و مدبرانه به خواست دل‌سوزان این آب و خاک توجه دارد.

 

پی‌نوشت

 1) در سخن‌رانی دهه‌ی فجر 1387 و موارد دیگر

 2) اصل احتیاط حکم می‌کند که از آسیب‌رسانی به جهان طبیعی (که ما را در بر گرفته) متناسب با موقعیت و امکانات، پیشاپیش خودداری کنیم. برای آگاهی بیشتر درباره‌ی "رویکرد احتیاط‌ آمیز" نگاه کنید به یادداشت من با عنوان: رویکرد احتیاط آمیز در امر محیط زیست و مثال دریاچه‌ی ارومیه، خبرآنلاین 19/1/1393

 3) برای آشنایی با این گونه تکنیک‌ها نگاه کنید به کتاب چگونه با آمار دروغ می‌گویند، نوشته‌ی تارل هاف، ترجمه‌ی دکتر مهدی تقوی، ناشرک دکتر علی میریان، 1371. به ویژه فصل ارقام کوچکی که کنار گذاشته می‌شوند. همچنین خواندن کتاب راهنمای تفکر نقادانه، نوشته‌ی نیل براون و کیلی، ترجمه‌ی کورش کامیاب، انتشارات مینوی خرد، 1391 (به ویژه فصل یازدهم با عنوان آیا آمار عرضه‌شده فریب‌دهنده نیست؟) را توصیه می‌کنم.

 4) مانند یک قطره نفت که می‌تواند چند مترمکعب آب را آلوده کند، یا یک جاده که مساحت کمی را تخریب می‌کند اما یک زیسگاه را دو نیم می‌کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام LU ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    3 8
    عجیبه ها.این آقانمیدونم چندبارتشریف آوردن آشورادهچقدربامحیط زیست وخطرات احتمالی واسه محیط زیست اونجا آشنایی دارن؟چراباجزییات بیشترتوضیح نمیدن بجای استفاده ازفلسفه بازی واستفاده ازکلمات.همین الانشم یه عده با رانت وامتیازویژه جنگلها و درختارو چند کیلومتر اونطرف تر دارن میبرن.اگه دنبال مهمترین موضوع محیط زیستی اخوی.انگار بدخواهان منطقه دست به یکی کردن باهوچی گری جلوی پیشرفت منطقمونو بگیرن.90 واسه اون چندتا شغال و گراز وحشی.10 درصدش هم واسه درآمدزایی اون همه بیکار منطقه. شما نمیشه مراقب اون 90 درصد باشین؟
    • حبیب ازگرگان IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      1 0
      عجبا یه منطقه ی حفاظت شده که دلیل حفاظت شدنش بخاطر زیست بوم اونه قراره به پلاژوویلا تبدیل بشه ویه عده بیان پول پارو کنن مردم اون منطقه هم لابد قراره با دستفروشی ویا مسافرکشی با قایقهای موتوری قراضه که 100 لیتربنزین در100کیلومترطی مسافت دریایی میسوزونه پیشرفت کنن معلومه وقتی مردم منطقه اینقدرنسبت به ارزش واقعی سرمایه هاشون بیخبرن اوضاع محیط زیست وغیره اینگونه خواهد شد.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      0 0
      آشوراده رومیشه به چندمنطقه کوچیک تقسیم کردواونجایی که مردم اجازه دارن برن وقراره ساخت وساز بشه بااونجایی که پرنده های مهاجرمیان یاحالاحیوانات کمیابی هم اگرهست خیلی فاصله داره.اگه اینجوری که شمامیگی همین الانشم شمابه محیط زیست سرسبزوجنگلی بکرگرگان داری ظلم میکنی.منی که ازبچگی میرفتم اون جزیره والانفهمیدم ارزش بالای اون جایی که میرفتیم نسبت به طبیعت سرسبزوجنگلی اکثرجاهای گرگان چیه؟بغیر ازدوستداران دلسوزوواقعی محیط زیست بعضی نظرهاآدمویاد این مثل میندازه که:دیگی که واسه من نجوشه میخوام سر.... یعنی واقعالازمه راجع به حضوروتاثیرحضورگردشگربه تمام افراداون منطقه ازیه جایگاه سوخت گرفته تایه بقالی وبقیه اقشارتوضیح بدم؟
  • رضا IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    2 11
    به همون اندازه ای که حفظ محیط زیست کار پسندیده ای هست جلوی پیشرفت یک منطقه رو گرفتن کار صحیحی نیست. بعد از مدت ها طرحی برای پیشرفت اونمنطقه تهیهشده ولی یک عده به اصطلاح کارشناس فقط بر طبل مخالفت می کوبند. آفایان کارشناس اگر واقعا کارشناس هستید بگذارید کسانی که طرح توسعهدارند طرح خودشون رو بدن و شما از لحاظ زیست محیطی اون رو بررسی و نقاط ضعفش رو بهبود بدین. یک کارشناس واقعی نمیاد صورت مساله رو پاک کنه که
    • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      3 5
      شما از پیشرفت یک منطقه چه می دانید ؟ اصلا میانکاله و اشوراده را چقدر می شناسید بیخود اظهار نظر غیر کارشناسی نکنید.
  • سینا IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    8 0
    یکی از شاخصه های مهم این سی سال اخیر همت متعالی مسئولین برای نابودی محیط زیست است.