فارس نوشت:

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در سومین روز از رزمایش بزرگ «محمد رسول‌الله» ارتش سامانه‌های جدید خود را عملیاتب و مورد ارزیابی قرار داد.

همزمان با سومین روز برپایی این رزمایش سامانه موشکی مرصاد 3 فروند پهپاد هدف را با شلیک 3 موشک بومی «شلمچه» منهدم کرد.

این برای اولین بار بود که تلفیق سامانه مرصاد و موشک شلمچه در رزمایش مورد استفاده قرار گرفته و یک هدف بدون سرنشین را منهدم می‌کند.

جولان «شلمچه» در آسمان

علاوه بر این پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) چند سامانه دیگر را نیز برای اولین بار در این رزمایش به کار گرفت که در حوزه کشف و شناسایی رادار «ثامن2» یکی از آنها بود.

ثامن2 یکی از جدید‌ترین و مدرن‌ترین رادارهای پدافند هوایی است که می‌تواند ریزپرنده‌ها را مورد کشف و شناسایی قرار دهد.

رادار «فتح2» نیز یکی دیگر از اولین‌های پدافند در این رزمایش در حوزه کشف و شناسایی است که با موج‌های فرکانسی مختلف قابلیت کشف ریزپرنده‌ها در برد 400 کیلومتری را دارد.

رادار فتح 2 یک رادار کاملاً بومی و ملی با برد بلند و مجهز به فناوری‌های روز دنیاست. این سامانه یک رادار تاکتیکی است که قابلیت اکتشاف آن توسط دشمن پائین است.

سامانه دیگر که اخیراً رونمایی شده و در این رزمایش به کارگیری شد سامانه فرماندهی و کنترل «فکور» بود که تمام شلیک‌ها، کنترل‌ها و حتی هدایت هواپیماها در این رزمایش توسط این سامانه انجام گرفت.

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی بر اساس راهبرد قرارگاه پدافند هوایی برای هوشمند سازی شبکه کنترل و فرماندهی وایجاد تحرک در این سامانه طراحی شده است و کاملا منطبق بر سامانه کنترل و فرماندهی بومی پیامبر اعظم (ص) ساخته شده است.

این سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند و تاکتیکی قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی رادارهای پسیو و اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری عناصر دیده‌بانی شنود سیگنالی، سامانه‌های موشکی و مراکز کنترل و فرماندهی همجوار برخوردار می‌باشد و ضمن ارائه یک تصویر یکپارچه از منطقه تحت مسئولیت در خصوص هدایت و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی زمین‌پایه و هواپایه به صورت کاملا مستقل عمل می‌کند.

یکی دیگر از سامانه‌های پدافند در رزمایش محمد رسوال‌الله(ص) ارتش، سامانه شنود الکترونیک «صیاد40» بود این سامانه که سال گذشته نام آن مطرح شد در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت و توانمندی آن به گونه‌ای است که در محیط سکوت رادیویی و قطع راداری می‌تواند هدف را نقطه‌یابی و کشف کند.

بنابراین گزارش سامانه دیده‌بانی بصری و هوایی نیز در این رزمایش به کار گرفته شد.

در گذشته دیده‌بان‌ها تنها به دوربین و بیسیم دستی مجهز بودند اما با این سامانه جدید به نام «راصد 32» (که البته در گذشته رونمایی شده بود) دیده‌بان می‌تواند بدون هیچ مکالمه‌ای آن را به طرف هواپیمای دشمن گرفته و اطلاعات آن را ارسال کند.

سامانه راصد 32 از دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی در حوزه کشف و شناسایی است که می‌تواند سمت ارتفاع و سرعت اهداف پرنده را به صورت دیتا و در محدوده بیش از 15 کیلومتر برای مراکز کنترل ارسال کند.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =