ایرنا نوشت:

پایتخت نشینان میانمار امروز (شنبه) و پس از شش دهه حاکمیت نظامیان بر این کشور برای برگزاری انتخابات شورای شهر 'یانگون' به پای صندوق های رای رفتند، حادثه ای که ناظران، آن را میزان سنجشی برای برگزاری انتخابات سراسری سال 2015 معرفی کرده اند.

به گزارش ایرنا، انتخابات شورای شهر پایتخت میانمار (یانگون) آزمونی است که از هم اکنون می تواند رویه دولت میانمار را در انتخابات سراسری این کشور که قرار است ماه نوامبر یا دسامبر سال آینده برگزار شود، تعیین می کند.

انتخابات شورای شهر یانگون پس از انتخابات سراسری میانمار در سال 2010 که بدون حضور 'آنگ سان سوچی' رهبر مخالفان دولت این کشور برگزار شد دومین انتخابات بزرگ میانمار محسوب می شود.

انتخابات میاندوره ای سال 2012 میانمار که احزاب مخالف نیز اجازه حضور در آن را یافتند در مقایسه با انتخابات سال 2010 از آزادی بیشتری برخوردار بود.

شبکه خبری آسیا روز شنبه نوشت: تحلیلگران سیاسی میانماری بر این باورند انتخابات سال های اخیر نشان دهنده میزان دموکراتیک یا غیردموکراتیک بودن میانمار را نشان می دهد.

تحلیلگران میانماری برگزاری انتخابات شورای شهر یانگون را فاقد استاندارهای انتخابات آزاد و سالم می دانند و بر این باورند که این موضوع می تواند در نامطلوب برگزار شدن انتخابات سراسری سال آینده نیز نقش موثری ایفا کند.

انتخابات شورای شهر یانگون با قوانین محدودکننده باعث شده است از هر خانوار تنها یک نفر مجاز به شرکت در انتخابات باشد به طوری که از جمعیت پنج میلیون نفری این کلان شهر تنها 400 هزار نفر حق شرکت در انتخابات را دارند.

علاوه بر محدود کردن تعداد رای دهندگان، اعمال برخی دیگر از محدودیت ها از جمله در نظر گرفتن شرایط سنی محدودکننده و ممنوعیت چندین حزب از شرکت در انتخابات باعث شده است از هم اکنون بدبینی ها در مورد انتخابات سراسری ماه های آینده این کشور در افکار عمومی رخنه کند.

پایتخت نشینان میانمار اعلام کردند در روزهای پیش از انتخابات شورای شهر یانگون، کارزار تبلیغاتی خاصی صورت نگرفته است و اطلاعات محدودی نیز که از نامزدها در دست مردم قرار گرفته تنها به معرفی نامزدها پرداخته و از اقداماتی که خواستار انجام آن هستند، اطلاعاتی ارائه نشده است.

انتخابات شورای شهر یانگون که وارث ساختمان های فرسوده دوره استعمار است و از سال 2012 به بعد سیل سرمایه گذاری های خارجی به آن روی آورده است برای ساکنان این شهر اهمیت دارد، اما مساله مهمتر نوع برگزاری این انتخابات است که به نوعی میزان تعهد دولت میانمار را به انجام اصلاحات دموکراتیک نشان می دهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =