برنامه مناظره این هفته در مورد روش جریمه غیبت سربازی بود که سربازی حرفه ای،محرومیتهای اجتماعی غایبان و فواید و مشکلات این طرح با حضور مهمانان بحث شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دولت در بند «ط» تبصره ۱۶ بودجه پیشنهادی خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که ۱۰ سال غیبت دارند را به مجلس داده است. در این بند بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از ۱۰ سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف نماید.»

همچنین در ادامه آمده است: «تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف ۱۵۰۱۲۸ نزد خزانه داری کل کشور واریز و تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال آن در قالب ردیف ۱۳۵-۵۳۰۰۰۰ بابت تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقت نامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هزینه خواهد شد. آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر تعرفه های گروه های مختلف تحصیلی و مدت زمان غیبت به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.»

از این رو مناظره این هفته تلویزیون هم به این موضوع اختصاص داشت که مهمانان آن حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ، کامران صداقت دکترای جامعه شناسی توسعه اقتصادی و استادیار دانشگاه، مهدی کوچک‌زاه عضو کمیسیون آموزش و ابوذر ندیمی نماینده مردم لاهیجان درمجلس بودند.


شروع مناظره

برنامه مناظره با این سوال که شما موافقید مشمولان غایب با پرداخت جریمه نقدی از خدمت وظیفه معاف شوند؟ شروع شد.

ابتدا حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت خود با این قانون گفت: با اصل حل مشکل غائبان مخالفتی ندارم اما در لایحه دولت ابهامات زیادی هست مثلا باید مشخص شود هدف از دریافت جریمه از مشمولان 10 سال چیست؟ چرا عدد 10 سال انتخاب شده است و چه فرقی با 8 یا 9 سال دارد؟ این غایبان آقازادگان هستند یا خارج نشینان ؟ آیا هدف درآمدزایی است یا حل مشکل برخی افراد جامعه؟ ملاک مبالغ در نظر گرفته شده چیست؟ اگر سرباز اضافه داریم چرا کسر خدمت‌های قانونی را برداشتیم؟

سپس مهدی کوچک زاده، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه در 10 قانون وظیفه عمومی و محرومیت هایی برای افراد غایب از خدمت در نظر گرفته شده است گفت: این افراد گواهینامه، پاسپورت، حق استخدام در مراکز دولتی و کاندید شدن در مجلس و شوراها را ندارند بنابراین این موضوع در صورت اجرا شدن باید به نحوی باشد که کسانی که از خدمت فراری کرده‌اند و از این قانون استفاده می‌کنند، کماکان از استخدام دولتی و نامزد شدن در انتخابات محروم باشند.

او تاکید کرد: بهتر بود یکی از عزیزان ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه حضور می‌یافت و باید یادآوری کنم که این برنامه بحث درباره خرید خدمت سربازی نیست بلکه دریافت جریمه از غایبان سربازی است. بنده موافقم کسانی که این مشکل را دارند مشکلشان رفع شود اما نباید با کسانی که به خدمت سربازی‌رفته‌اند مساوی باشند. کسی که از خدمت فرار کرده نباید بتواند همچون افراد دیگر در انتخابات مجلس به عنوان کاندیدا شرکت کند.
در ادامه

عباسعلی منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه این طرح بسیار می‌تواند موفق باشد، گفت: من موافق ارتش حرفه‌ای هستم و نباید به اجبار افراد را به سربازی برد. این اتفاق می‌تواند مانند کشورهای دیگر صورت گیرد.

او با اشاره به دلایل موافقتش نسبت به این طرح گفت: اول اینکه زمان غیبت بسیار بالاست یعنی افراد در حال حاضر با هشت تا 10 سال غیبت به سن 28 سال به بالا رسیده‌اند لذا نمی‌توانند به سربازی بروند همچنین تعداد غایبین نیز مهم است به طوری که در حال حاضر دو میلیون غایب سربازی داریم.

منصوری ادامه داد: این نکته را باید درنظر داشت که حتی یک درصد از این افراد نیز در سنوات گذشته به خدمت برنگشتند و منتظر ماندند تا عفو بخورند یا اینکه 50 سالشان بشود و از محرومیت‌ها رهایی یابند. در عین حال 300 هزار نفر در خارج از کشور که معمولاً مدرک دکتری دارند دوست دارند به ایران بازگردند که به این دلیل نمی‌توانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در مجازات اسلامی این امکان وجود دارد که حبس به مجازات نقدی تبدیل شود لذا ما زمانی که این امکان را نداریم که دو میلیون را در زندان جای دهیم باید امکان آن را فراهم کنیم که پول آن را پرداخت کنند و خلاص شوند.

در ادامه کامران صداقت دکترای جامعه شناسی توسعه اقتصادی و استادیار دانشگاه با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل که مقام معظم رهبری هم اعلام کردند جنگ نرم است گفت: یکی از راههای گسترش فرهنگ ایثار وشهادت خدمت مقدس سربازی است و ضرورتهای بین اللملی ایجاب می کند که خدمت مقدس سربازی مهم باشد.

او تاکید کرد: به عقیده من ما با این مصوبه به کسانی که قصد فرار دارند اجازه قانونی می دهیم و اگر بخواهیم هزینه فروش خدمت سربازی را برای تقویت بینه دفاعی اختصاص دهیم در واقع به تضعیف آن کمک کردیم.
سرانجام

ابوذر ندیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده لاهیجان گفت: من  موافق این لایحه هستم و به نظرم این موضوع تنها برای رفع مشکلات اقتصادی دولت نیست و این افراد در جامعه کم نیستند و می‌توان در فضاهای دیگر از این افراد استفاده کرد.

او  این طرح را  بی‌عدالت و تبعیض‌آمیز ندانست و گفت: باید توجه داشت که این یک قانون است و برای عموم مردم در نظر گرفته شده است نه یک قشر خاص و آقازاده. به هر حال ماباید حدود 1.5 تا 2 میلیون نفری را که هم اکنون به عنوان ناهنجاری درجامعه شناخته می شوند تعیین تکلیف کنیم. بنابراین خرید سربازی می تواند اتفاق مبارکی باشد چرا که هم این افراد تعیین تکلیف می شوند و هم می توان از استعداد و پتانسیل آنها در کشور استفاده کینم.

ندیمی گفت: چرا تصور می کنید این طرح برای آقازاده ها است چون اگر در کشور ما 1.5 تا 2 میلیون آقازاده‌ به خدمت نرفته باشند خیلی خوب نیست  پس باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت که مخاطب این تبصره عموم مردم بوده و حتی بسیاری از قشر پایین جامعه نیز با استقبال این تبصره از نمایندگان خواستار ایجاد امکان پرداخت اقساطی این جرائم را دارند.

بحث آزاد

در ادامه مهمانان می توانستند در مورد نظر خود توضیحاتی ارائه دهند که ابتدا ندیمی گفت: در ابتدا باید توجه داشت که تمامی مشمولین سربازی پس از گذر سن 50 سالگی دیگر مشمول به حساب نمی‌آیند. از سوی دیگر باید این نکته را هم روشن کرد که این ادعای برخی افراد مبنی بر گنجاندن این تبصره در لایحه بودجه برای حل مشکل اقتصادی دولت بوده و دولت این مبحث را به تنهایی در لایحه گنجانده عنوان کرد که مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای مقامات مسئول در روزهای اخیر در رسانه‌ها این موضوع را رد می‌کند.

او ادامه داد: این موضوع نکته مهمی است که در حال حاضر یک و نیم تا دو میلیون نفر دارای غیبت بیش از 10 سال از خدمت سربازی هستند و در حال حاضر با انواع جریمه‌ها و محدودیت‌های اجتماعی مواجهند پس قانون باید هر چه سریعتر فکری به حال این قشر کرده و وضعیت آنها را تعیین کنیم.

منصوری گفت: به نظرمن این آمار خوشبینانه است چون طبق آماری که به دست من رسیده بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر مشمول این تبصره از لایحه بودجه می‌شوند .

او گفت: بنابراین هم اکنون دو میلیون نفر از دریافت گذرنامه، گواهینامه رانندگی و بسیاری از حقوق اجتماعی دیگر محرومند که باید تعیین تکلیف شوند.

او با اشاره اینکه به عنوان کسی که در این زمینه تجربه دارم ادامه داد: باید بگویم اولا بحث سرباز حرفه‌ای بحث علمی است که در ارتش‌های پیشرفته دنیا نیز اجرا می‌شود و بعد اینکه باید بررسی کنیم از دغدغه سربازی چه آسیب‌هایی به جامعه می‌رسد.

منصوری ادامه داد: باید سربازی به گونه‌ای باشد وقتی افراد به 18 سال رسیدند آموزش مقدماتی ببینند و در مرحله بعد به ازای داوطلب شدن برای سربازی حقوق بگیرند. این درصورتی است که در حال حاضر سربازان متأهل و صاحب فرزند مزایای خاصی ندارند. اجباری بودن سربازی باعث می‌شود افرادی که نمی‌توانند، از آن فرار کنند.

او گفت: سن سربازی در تمام دنیا 18 سال است و تا سن 28 سالگی افراد می‌توانند فشار سربازی را تحمل کنند زیرا انگیزه، حماسه و شور دارند. اما همه فرماندهان احساس می‌کنند که یک سرباز 38 ساله گروهان را بهم می‌ریزد و من این را به عنوان یک کارشناس می‌گویم.

مشاور سابق فرماندهی کل ارتش در ادامه گفت: از تعداد دو میلیون نفر چند نفر از آنها آقازاده هستند اتفاقا آقازاده‌ها به دلیل اینکه قصد تجارت و خروج از کشور را دارند به سرعت به دنبال کارت پایان خدمت هستند. بنده همچنان پیشنهاد ارتش حرفه‌ای را مطرح می‌کنم چرا که نمی‌توانیم زندان دو میلیون نفری راه بیاندازیم.

در ادامه صداقت گفت: شما به محرومیت اجتماعی اشاره می کنید در خالیکه اگر کسی سربازی نرفته و می‌تواند 20 تا 50 میلیون به عنوان جریمه پرداخت کند یعنی اصلا محرومیت نکشیده است.

او با بیان اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در این طرح دیده نشده است گفت: ما طرفدار ارتش حرفه‌ای هستیم اما ارتش حرفه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که اشتغال و ضریب بیکاری تک رقمی باشد اما وقتی نرخ بیکاری، تضاد طبقاتی و حساسیت روی این موضوع بالا است نمی‌توان از خرید خدمت افرادی که قانون گریزی کرده‌اند صحبت کرد.

او اضافه کرد: در خرید خدمت سال 79 متوجه شدیم که فقط 360 هزار نفر از افرادی که استطاعت مالی داشتند توانستند خرید خدمت کنند و مابقی آنها با روحیه‌ای بسیار پایین خدمت کردند به طوری که در پاسخ به سوال چه کسی خسته است می‌گفتند فقیر با بی‌پول متأسفانه شعارها عوض می‌شد.

او افزود: با این طرح این راه را باز می‌کنیم که کسی که 5 سال غیبت کرده است سه سال دیگر بایستد و بعد دوباره آن را بخرد.

در این میان منصوری در پاسخ به این اظهارات گفت: این لایحه می‌گوید کسانی که 10 سال غیبت کردند یعنی اگر سن مشمولیت را از 19 سال محاسبه کنیم 10 سال بعد از آن یعنی تا 28 سالگی این فرد امکان گرفتن پاسپورت و گواهینامه را ندارد همچنین نمی‌تواند در کشور استخدام یا از کشور خارج شود.

همچنین کوچک زاده با تأکید براینکه با شکل فعلی بند ط تبصره 16 لایحه بودجه 94 مخالفم گفت: ضمن اعتقاد و ابراز دین به کسانی که در حال خدمت در شرایط سخت هستند، حاضرم به خاطر مصالح کشور به نحوی که موجب بی عدالتی نشود مسئله سربازی غایبان حل شود. ما در اجرای این قانون نباید به گونه‌ای عمل کنیم که کسانی که با نرفتن به خدمت، منافع نامشروعی بدست آورده‌اند از دیگران جلو بیفتند.

او با اشاره به فرمایشات حضرت امام(ره) در رابطه با خدمت سربازی گفت: هم اکنون محرومیت‌هایی وجود دارد و افراد زیادی هستند که از خدمت فرار کرده‌اند. کسی که سربازی نرفته باید بتواند پس از پرداخت جریمه غیبت، گذرنامه و گواهینامه بگیرد اما آیا می‌تواند عضو شوراها، نماینده مجلس و وزیر شود؟ یا وام سنگین از بانک‌ها بگیرد؟ بهتر است از هشت محرومیت فعلی چهار محرومیت که لوازم اصلی زندگی است رفع شود اما بنده با شکل فعلی بند ط تبصره 16 مخالف هستم.

کوچک زاده با اشاره به بخشی از بند ط تبصره 16 ادامه داد: براین اساس باید 10 هزار میلیارد ریال برای تقویت بنیه دفاعی کشور هزینه شود و صحبت‌های سردار کمالی نیز بیانگر همین مسئله است. اگر به طور متوسط 35 میلیون تومان از هر غایب به عنوان جریمه اخذ شود 30 هزار نفر این جریمه را پرداخت می‌کنند.

او گفت: کسانی که خدمت نکرده‌اند باید مابه ازای خدمتی که باید انجام می‌دادند جریمه پرداخت کنند.در حال حاضر رقم 10 هزار میلیارد برای ما مبنا است؛ حال کسی می‌تواند با جانش به مملکت خدمت کند و کسی با مالش.

کوچک زاده گفت: در حال حاضر مدت خدمت سربازی 24 ماه است اگر مبلغ جریمه را 50 میلیون تومان حساب کنیم در واقع به ازای هر ماه دو میلیون تومان جریمه اخذ شده است. اما آیا کسی حاضر است در قبال دریافت دو میلیون تومان به ارتفاعات کردستان یا مرزهای سیستان و بلوچستان برود و در ارتش حرفه‌ای خدمت کند؟

او با بیان اینکه شاید بتوان براساس اصل 144 قانون اساسی در خدمت سربازی خدشه وارد کرد، گفت: ماده 16 قانون خدمت وظیفه عمومی می‌گوید کلیه افرادی که وارد خدمت سربازی می‌شوند نسبت به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی و رهبری سوگند یاد می‌کنند. بنده قبول دارم که بخشی از دلیل انباشته شدن مشمولان غایب اجباری بودن خدمت سربازی است. اما این دلیل نمی‌شود که مسئله ارتش حرفه‌ای را مطرح کنیم.

همچنین حاجی دلیگانی در ادامه این مناظره گفت: باید توجه داشت که معیار ما در هر قانونی مطابقت با قانون اساسی و شرع مقدس است و با توجه به تأکید قانون اساسی بر رفع تبعیضات ناروا چگونه می‌توانیم در برابر قانون وظیفه عمومی که همه را موظف به گذراندن دوره خدمت سربازی کرده امروز برای متخلفان از این قانون یک تبصره و راه فرار بگذاریم.

او گفت: باید تکلیف خود را مشخص کنیم که اگر در حال حاضر با تعداد زیاد سربازان مواجهیم و باید دولت سرفرصت لایحه‌ای برای حل دائمی این مشکل پیشنهاد دهد و اگر سربازان حال حاضر کمتر از حد نیاز هستند این تبصره به چه معناست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه باید روشن شود که گنجاندن این تبصره در لایحه بودجه امسال قرار است در سالهای آینده نیز گنجانده شود یا خیر گفت: آیا بهتر نیست به جای اینگونه اقدامات مدت سربازی را برای تمامی مشمولین کم کنیم؟آیا بهتر نیست تسهیلات بهتری برای نخبگان، متأهلین و مشمولان دارای فرزند در نظر بگیریم تا از زمان خدمت آنها کسر شود.

او گفت: من یقین دارم در صورت بررسی این طرح مشخص خواهد شد که تعدادی آقازاده وجود دارند که مشمول این تبصره می‌شوند و این تبصره تنها برای حل مشکل این آقازاده‌ها مطرح شده است.

پایان مناظره

پس از پایان مناظره و پاسخگویی به سوالات مهمانان، اعلام شد بیش از ۶۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی موافق جریمه مالی مشمولان غایب بودند.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 222
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ساداتی DE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    یک سوالی که همیشه برای من مطرح است این است که در قانون اساسی به صراحت نوشته که ادامه تحصیل حق همه است. حال چطور نرفتن به سربازی باعث می شود تا افراد نتوانند وارد دانشگاه شوند؟ حتی زندانیان هم این حق را دارند.
    • دانشجوی دکترای ۳۰ ساله IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      جوابت ساده است دوست من. چون اگر بهشون اجازه تحصیل داده بودن الان مثل من باید در ۳۱ سالگی با مدرک دکترا می رفتن سربازی. سر سوال آقای حاجی که می گفت تحصیل کرده های سن بالا هم فیریک بدنی خوب ندارن، اقای منصوری و آقای ندیمی داشتن در و دیوار نگاه می کردن.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      آقا اصل مشکل رقم است کی می تواند 2050 میلیون پول پرداخت کند جز یک عده پولدار و مرفه ما 5 میلیون هم نداریم.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      درباره همه چیز حرف زدند به جز مشکل اصلی این دو میلیون نفر و انهم قیمت بالا آن است طرف همه عمرش محروم بوده از شغل و تحصیل و خروج از کشور و سند زدن و هزار تا محدودیت دیگه حالا باید چند ده میلیون هم پول بدهد چند نفر می توانند زیر بار این رقم های سنگین بروند جز آقازده ها و متمولین اگر به فکر مردم هستید باید مجانی باشه.
    • بهراد قره اوغلان US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      آقا من دو سال رفتم خدمت کردم که با فروختن خدمت حق من ضایع میشه . اگه قرار به فروختنه منم این پولو داشتم بدم معاف شم. بنابراین من مخاااااااااالفم با فروختن
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      65 18
      یه مشت سرباز بدبخت بهتره یا یه نصف مشت سرباز معمولی ... با اون پول که به قول شما آقازاده و پولدار می‌ده یه معافیت قانونی میگیره و پولش برای شما و من خرج میشه ... اما اگر نباشه اون قشر مورد نظر شما باز سربازی رو می‌پیچونه اما این بار با زیر میزی و پولش فقط تو جیب اون یه نفر میره ...
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      90 43
      واقعا برا این استاد دانشگاه متاسفم که با توجه به مشکلات اجتماعی که داره میبینه مخالفه معلومه خودش با پارتی مدرک گرفته.منظورم کامران صداقت بی ادب و گستاخ بود .12 سال بدبختی کشیدم تو جامعه بخ خدا هر کی شرایط منو ببینه از زندگی سیر میشه بدون گواهی نامه پشت یه پیکان مسافر کشی میکنم خرج پدر و مادردمو میدم ناچاری و گرفتاری نتونستم ازدواج کنم یعنی ما از یه افغانی کمتریم میدونم دعای مادرم جواب میده مارو معاف میکنن دل مادرم روشنه پولشو ندارم ولی مادرم یه مقدار داره یه مقدار از رفیقو وام جور میکنن م میدم اگرم معاف نمیکنن بذارن یه گواهینامه بگیرم چی میشه اخه
    • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      13 39
      کدوم اصل قانون اساسی ؟
    • علی IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      46 23
      من متولد ۵۹ سال۸۶ فوقمو گرفتم یعنی میشه سال ۹۴ معاف بشم،میخوام برم مشهد نذر کنم،
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      52 5
      خوش به حال دخترا که سربازی نمیرن و واسه کار همه جا رو اشغال می کنن. اونوقت میگن حق خانوما ضایع شده....
    • mohsen A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      6 14
      باید شرط سنی رو به ازای میزان تحصیلات متغیر کنن مثلا یه دیپلمه حداقل باید 35 سال سن داشته باشه تا بتونه معاف بشه ضمنا باید جریمه افراد متاهل رو به ازای سنوات تاهل کمتر کنن تا هم ظلم نشه و هم کسی نره الکی و صوری عقد کنه تا جریمه رو بپیچونه.
    • محمد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      7 26
      فکر نمی کنید این کار باعث یه عقده بشه برای کسایی که تو سخت ترین شرایط خدمت کردن و کسایی که تو خرج یومیه شون موندن چه برسه 20 یا 50 میلیون، کسی که پول داره و به جایی وصله اگه 1 میلیاردم قیمتشو بذارید مشکلی نداره میخره ،خدا ازتون نگذره اگه این طرح رو بذارید
    • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      38 6
      شما که نوشتی خدا ازتون نگذره اگه تصویب کنین منم به نمایندگی از 2 میلیون نفر و پدر مادراشون میگم خدا از شماها نگذره که دنبال سنگ انداختن جلوی پای مردم هستین.. مرد حسابی رفتی سربازی به مملکتت خدمت کردی بعدم از امتیازاتش استفاده کردی مگه بچه های مردم بهت بدهکارن که اینجوری حرف میزنی.. یه ذره انسانیت داشته باشین
    • بی نام FI ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      18 8
      خدا از تو نگذره که سنگ میندازی ، منی که 27 سالمه لیسانس این مملکتم با زن و بچه برم سربازی بگم چی؟ تو رفتی ، داری استفاده هم می کنی از رفتنت من نه میتونم جایی استخدام شم نه مسافرتی برم، باید قانونی بشه که میزان تحصیلات و تاهل باشه که اشخاصی مثل شما این حرف ها رو نزنه ، خبر آنلاین لطفا انتشار کن
  • نیما IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    چه کیفی میکنن اقازده ها با فرار از خدمت و سپس جریمشو دادن
    • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      برادر عزيز سفسطه نكنيد يعني ٢ ميليون اقا زاده داريم؟ جالبه از ٤ نماينده ٣ نفر موافق بودند نفر اخر هم اين اخر مثل اينكه تبديل به موافق شد فقط مي كفت شرايط را بهتر كنيد در ضمن ٥٣ درصد از مردم هم در نهايت موافق اينكار بودند
    • بی نام US ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      76 21
      حرف مفت نزن دوست عزیز.. یعنی ما 2 میلیون آقازاده داریم..
    • بی نام US ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      57 11
      زور بیخودی نزنین آقاجون.. نتیجه نظرسنجی همه چیز رو مشخص کرد.. بقیشم حرف رایگانه
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    مساله آقازاده و غیر آقازاده نیست.مساله این است قانون باید اجرا بشه نه اینکه با ماده وتبصره دور زده بشه؟یک سوال که برای من پیش میاد اینه که چرا هر وقت اصلاح طلب ها در دولت حضور دارن قیمت نفت پایین میاد و خدمت سربازی هم فروشی میشه؟
    • بی نام US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      57 16
      زنده باد اصطلاحات..
    • م ع ح A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      26 6
      کسایی که تا الان نرفتن سربازی و سی ساله شدن الان 10 ساله بیخیال سربازی شدن و دیگه سربازی نمیرن. حالا دو حالت داره: مورد1. دولت بی خیال این دوستان بشه و از این پتانسیل سرباز فراری هیچ استفاده ای نکنه و همچنین اون بندگان خدای سرباز فراری هم از حقوق اجتماعی خودشون محروم باشن. مورد 2. با این طرح هم مشکل این دوستان سرباز فراری حل بشه و هم دولت ی منبع درآمد خوبی با حل کردن مشکل این قشر از هموطنان یه پولی گیرش بیاد و سربازای فراری هم بتونن از حقوقی که ازش قرار بود محروم بشن محروم نشن. مهمتریت نکته توی این مسئله اینه که اون آدم فقیر یا متوسط هم بتونه جریمه رو بده و عدالت رعایت بشه.
    • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      3 11
      برای نفت زنده باد یا خرید خدمت
    • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      8 1
      نه عزیز جان ما برخلاف شما پوپولیستها با دستخوش گونی سیب زمینی به کسی رای ندادیم که حالا نگران ارزونی نفت و قطع شدن مواجبمون باشیم.. نگاه ما به اصلاحات فراتر از شعار آوردن پول نفت سر سفره مردم و از این دست عوام فریبی هاست
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    این آقای دکتر صداقت دکترایش را از کجا گرفته حتی نمی دانست راجع به کدام گروه جامعه صحبت می شود می گوید متولدین 64 تا 72 انوقت ایشان انتخاب می شود برای مناظره آیا واقعا ایشان استاد دانشگاه هستند .
    • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      8 4
      البته اينجاشو اشتباه بيان کرد احتمالا منظورشون بازه 54 تا 64 ميشه که مشمول اين قانون هستن ، تحصيل کرده هايي که بالاي 10 سال غيبت دارن اکثرا با قانون دو سال پيش که تا متولدين 1354 معاف شدن معافيت دارن ديگران که تو اين بازه هستن هم اکثرا يا معافيت تحصيلي دارن ، يا به خاطر معافيت تحصيلي 10 سال غيبت ندارن، از اين نظر حرفشون درست بود که جامعه هدف 2 ميليون نيست تو اين بازه 10 ميليون متولد مذکر داريم که که طبق اون چيزي که نظام وظيفه اعلام کرده حدود 15 درصد مشمولين غيبت ميکنن در بدترين حالت از اين 10 ميلون 2 ميليون غيبت دارن، ولي به خاطر تحصيلات درصد زيادي از اينها شامل اين قانون نميشن و زير يک ميليون شامل قانون هستن که با اين مبالغ بعيده بيشتر از نصفشون سربازي رو بخرن
    • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      104 1
      واقعا نمیدونم اینو از کجا پیدا کرده بودن. اصلا آبروی هر چی دکتر و استاد دانشگاه رو برده بود. کاری به موافقت یا مخالفتش ندارم کلا غلط اندر غلط صحبت میکرد. یعنی الفبی اولیه آمار رو هم نمیدونست هی از آمار صحبت میکرد. آبروریزی بود
    • بی نام US ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      65 8
      از دانشگاه ایرانیان
    • بی نام US ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      91 4
      ولی جنس تافتش خوب بوداااا... موهاش بعد از دو ساعت مناظره تکون نخورد لامصب
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    جالبه....یکی که دکترا خونده و 10 سال نرفته خدمت نمیتونه بخره ولی یکی که اولا آقازاده است و دوما نرفته درس بخونه و پول درآورده میتونه بخره
    • مهدی A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      یکیش من باید 6 7 ماه دیگه با دکترای تخصصی رباضی، 2 سال برم سربازی بگذریم که اگر هم میشد خرید، من اونقد پولم نداشتم که بخرم
    • عباس A1 ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      11 2
      طرح خوبیه ولی قیمت خیلی بالاست ما قشر کم درامد و ضعیف از کجا این مبلغ را بیاریم با شغل کم درامد و حقوق کارگری لطفا رسیدگی کنید
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    235 7
    سلام این جناب کامران صداقت متاسفانه معلوم نبود اصلا چی می گه ؟ بنده خدا اصلا توی باغ نبود. نماینده ها مجلس یک چیز دیگه می گفتن این یک چیز دیگه. واقعا برای تهیه کننده این برنامه متاسفم که چنین آدمی را به برنامه آورده بود.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      44 0
      این بابا جلوی دوربین جوگیر و احساساتی شده بود . باور کنید بعد برنامه از خودش میپرسیدید خوب نهایتا چی میخواستی بگی نمیدونست.
  • قربانی A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    190 8
    ما هم مانند تمام دنیا عمل کنیم جوان که قدرت بدنی ندارد و نمی تواند از خودش دفاع کند چگونه می خواهد از کشور دفاع کند بگذاریم جوانان برومند با حقوق مکفی و ارد ارتش شود و معذل بیکاری هم حل شود
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    از آقایان منصوری و ندیمی بسیار سپاسگذارم که کاملاً واقع بینانه به این موضوع می پردازند. سپاس فراوان
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    87 6
    آقای منصوری و ندیمی همچین بحث خدمت رفتن افراد سن بالای تحصیل کرده رو که آقای حسینعلی حاجی مطرح کرد پیچوندن که باید بهشون جایزه نوبل بدن.
  • پوریا A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    حرف منو فقط یکی جواب بده:20 میلیون تا 50 میلیون رو یک شخص عادی میگم نه حالا فقیر نتوسته سربازی بره از کجا باید بیاره؟آیا بازم این طرح برای بچه پول دار ها است یا نه
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      23 5
      اگر ازراه غيرقانوني دراورده بايد ازش بگيرن اگه قانوني بوده كه بابتش زحمتكشيده شده وياريسك شده پول هم كف خيابون نريختن .ازاين بگيرن خرج بقيه كنن زيادهم بگيرن .نه اينكه همه برن سربازي بعد يه ذره حقوق سربازروهم ندهشته باشن بدن.
  • بی نام RO ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    54 92
    باید می پرسیدید که با این پیشنهاد موافقید یا نه،ایا موافقید که کسانی که که تو این مدت غیبت داشتند و کلی از بقیه که سربازی رفتند جلو افتادند به این راحتی معاف بشند
    • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      47 6
      باید می پرسیدند آیا موافقید افرادی که 10 سال از همه چیز محروم بودند و نه شغل و کار درست و حسابی داشتند و نه اجازه تحصیل به این راحتی معاف بشند.
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      51 6
      شما چطوری به این نتیجه رسیدی که من غایب از بقیه دوستام که سربازی رفتن جلوتر افتاده ام؟ آقا واقع بین باش خودت رو به خواب نزن اکثر مشمولان غایب با سختی دارن گذران زندگی می کنن
    • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      34 6
      بهتره خودمان را فریب ندهیم.هیچکس از پیشرفت و پیشی گرفتن از دیگران بدش نمی اید.شماهم اگر یقین داشتی با نرفتن به سربازی و با وجود محرویت های اجتماعی امروز 10 پله جلوتر از امروزت بودی 100 غیبت میکردی.اما به سربازی رفتی چون میدونستی با نرفتن خیلی چیزها را مثل من که غایبم از دست میدی نسبت به سربازی رفته ها سالها از پیشرفت باز میمانی و عقب میفتی.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      31 10
      شما اصلا ایران تشریف دارین؟ شما ا.زگرفتاری این افراد مطلعید. اتفاقا سوال وشروع برنامه جوری طراحی شده بود که مردم نظر منفی دهند ولی باز دیدید نظر مردم در طی مدت برنامه با وجود نطق احساسی آقای صداقت باز موافق بود.
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      6 16
      بی نام دوم منت سربازی نرفتن و محرومیت کشیدنت رو سر ما نذار.هرچی کشیدی حقت بوده و باید بیشتر هم بکشی.قرار نیست سربازی نری و فرش قرمز زیر پاهات پهن کنن
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    اقازاده هاا. نمایندگان واقعی مردم به این لایحه رای نمیدن
    • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      33 5
      درک اینکه تعداد آقازاده ها در قیاس با دو میلیون نفر چقدر هستند ظاهرا برای برخی سخت است. اتفاقا نمایندگان واقعی مردم به فکر حل این معضل اجتماعی که حدود 6 میلیون نفر شامل غایبان و خانوادشان درگیرند هستند. شعار زدگی همیشه هم زیاد جالب نیست.
    • بی نام US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      38 7
      باشه تو خوبی..
  • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    102 5
    دکتر صداقت که داشت آمار سنی غلط میداد، میگفت 8 سال غیبت کرده ها میشن متولدین 64 تا 72. در صورتیکه 8 سال غیبت کرده ها از متولدین 55 تا 68 رو شامل میشن البته 68 هایی که دیپلم و زیر دیپلم هستن
    • بی نام US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      71 7
      آماراش مثل آمارای احمدی نژاد بود.. خخخخ
    • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      55 0
      از صدا و سیما باید تشکر کرد که یک پدیده رو به مردم معرفی کردن . اتفاقا ابتدا ننتیجه نظرسنجی مخالف نشان میداد ولی با صحبت های کارشناسانه و پخته دکتر صداقت عزیز مردم هم نظرشون موافق طرح شد
  • بی نام EU ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    73 90
    به نفع آقازاده ها هست
    • بی نام US ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      56 5
      چقدر آقازاده تو این مملکت داشتیم و بی خبر بودیم.. 2 میلیون نفرررررررررررر... خخخخخخ
    • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      6 93
      باید اینها رو گرفت و اعدامشون کرد اینها فاسدند . اینها بیشترشون معتادند . باید بشدت مجازاتشون کرد
    • nima A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      41 4
      چرا الکی حرف میزنی. معتاد کدومه. قانون که صحیح نباشه این مشکلات پیش میاد. خیلی ازینا به خاطر فقر نرفتن سربازی. زن و بچه دارن خیلیاشون. تو فک کن با این هزینه های زندگی با ماهی هفتاد هشتاد هزار برن سربازی.
    • فرید IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      11 0
      عزیزم آقا زاده ها و پولدار ها یا میرن سربازی البته هتل یا خیلی راحت انواع معافیتو میگیرن . مال الان هم نیست از اول همین بوده. نمیدونم این ملت چرا انقدر دوست دارن جو آقا زاده و بچه پولدار بدن
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    60 64
    خوبه دیگه... واقعا عدالتدار اجرا میشه. هر کی پول داره باید دو سال بره علافی. ولی پول داری میخری، عین آب خوردن...
    • مرتضی A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      12 92
      همشون رو به حبس های طولانی مدت محکوم کنید تا دیگه جرات سرپیچی از قانون رو نداشته باشن. اصل از این آدم ها حق شهروندی رو هم بگیرید و بعد از تحمل حبسشان از کشور اخراج کنید
    • مجید US ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      68 5
      میخوای اعدامشون کنن. یه جوری با عقده صحبت می کنن بعضی ها.
    • فرید IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      19 3
      آقا مرتضی انگار به شما تو سربازی خیلی سخت گذشته بعضی ها یه جور از قانون حرف میزنن انگار تا حالا از یه چراغ قرمز رد نشدن ، یا هیچ جا از ارتباط و پارتی استفاده نکردن . جایی رشوه ندادن . تو صف از کسی جلو نزدن و مالیاتشونو دادن ، بی خیال یارانه شدن و ... یه کم فکر کنیم هممون بالاخره یه جایی یه تخلف کردیم . طرف قتل هم میکنه قانون داره ، خسارتشو متناسب با تخلفش میده . یکی نقدی یکی با جونش . بعد میگیم داعش وحشیه . بعضی ها انقدر با عقده صحبت میکنن که آدم تعجب میکنه
  • بی نام NL ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    منم موافقم ولی واقعا مبلغ خیلی بالاست
    • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      12 85
      حتما انتظار دارین که مجانی باشه نه عزیزم یا باید زندان برید یا جریمتون رو تمام و کمال بدید تا عبرت دیگران شوید
  • ناصر A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    30 84
    اسامی غایبین سربازی در نظام وظیفه مشخص و آدرس آنان نیز از طریق ثبت احوال قابل پیگیری است .آیا سربازان هدف یعنی غایبان آقازاده ها یا خارج نشینان مورد شناسایی واقع نمیشوند ؟ یکی از وظایف نیروی انتظامی و نظام وظیفه شناسایی سرباز های فراری است که 2 دهه قبل ، ماموران به ثبت احوال مراجعه می کردند و آدرس را اخذ و دقیقا" به آدرس آنان مراجعه و افراد را اجبارا" به سربازی اعزام میکردند . با توجه قابل شناسایی بودن افراد فوق ، آیا یکبار هم شده به منازل آقازاده ها مراجعه کرده اند ؟ باتوجه باینکه هدف از این طرح کسب درآمد میباشد ، سربازان غایب هدف ، نیز آقازاده ها و خارج نشینان است . اکثر سربازان فراری عادی ، متاهل دارای چند فرزند و یا برخی معتاد هستند و این قشر توانایی خرید سربازی را بهیچ عنوان ندارند
    • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      63 3
      واقعا متاسفم برات با این طرز فکرت آخه دانشمند گیرم اومدن کل اون سربازارو گرفتن بردن خدمت،یه مرخصی دو ساعته میگیره بازم الفرار ینی باید تا ابد در خونه هر فراری یه مامور بذارن.
    • بی نام US ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      54 5
      آخه چرا الکی جو درست میکنین.. کی گفته اکثر غائبین معتاد هستن.. این چه حررررفیه آخه.. حالا چون تو اطرافیای شما 1 نفر معتاد شد اکثر غائبین الان معتاد شدن.. نه آقاجون.. اتفاقا ما از این طرح استقبال میکنیم.. اون غائبی هم که معتاده همون بهتر که نتونه بخره..
  • يه نفر كه سربازي رفته IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    86 21
    اينقدر ميگيم آقا زاده واقعا اين تعداد داريم؟ كساني كه بهر دليل نرفتن الان فرصت زندگي كردن رو پيدا كردن،اين مدت هم با محروميت هاي مختلف روبرو شدن، خوب اگر مخالف فروش هستيم ،يعني چي اينها كه تا حالا نرفتند بعدهم نميروند، فرصت افزايش بودجه رو براي دولت كه از جامعه جدا نيست از دست ميرود، اين تعداد تا حالا سختي كشيدن، ماشاللله دكتر صداقت هم كه از تو خيابان رد ميشده بهش گفتن پاشو بيا برنامه داريم، طفلك نميدونست سال پايه از ٥٤ به بعد است نه از ٦٤ ببين اونايي كه دارن مخالفت ميكنند از جنس همين دكتر هستند كه باباي احساس براشون تصميم ميگيره نه علم
  • امیر IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    به نظر من اون بنده خدایی که 10 ساله خدمتو پیچونده وداره زندگی میکنه و از همه مهمتر توان پرداخت این پولو داره چه این طرح باشه یا نباشه هیچوقت خدمت نمیکنه. پس بهتره حداقل پولشو بده که هم خودش یه سری محرومیتا رو نکشه هم این پول صرف مملکت بشه
  • مهرداد6 IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    71 80
    دارن بین داراها و ندارها تبعیض قائل میشن.
    • بی نام US ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      75 13
      جو ندین بابا.. حالا همه شدن مسعود ده نمکی.. میخوای ادرس بدم بیای ببینی من دارا هستم یا ندار.. پدر من یه کارمند معمولی هست اما شده فرش زیر پام رو بفروشم این مبلغ رو جور میکنم.. مشکل شماها اینه اصلا متوجه حساسیت موضوع برای این 2 میلیون نفر نیستید.. بحث آزادی از 10 سال محرومیت اجتماعی هست آقاجون.. بفهمین
    • مهرداد6 IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      5 21
      در جوابت دوست عزیز باید بگم شما اگر به فکر ازادیهای اجتماعیت بودی همون اول میرفتی سربازی تا مجبور نشی فرش زیر پاتو بفروشی.
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      16 2
      منم درجوابت باید بگم جوابت خیلی بی منطق بود چون شرایط اونروز منو نداشتی که بتونی دلیلشو درک کنی ضمن اینکه اختیار فرش خونمو دارم اصلا میخوام آتیشش بزنم شما مشکلی داری عایا
  • کاوه A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    99 24
    چرا عده ای نمی خواهند متوجه شوند که مشمولان این جریمه بین 10 تا 20 سال از بیشتر مزایای اجتماعی محروم بودند. اینکه عده ای رفتند سربازی که خیلی هم کار خوبی کردند دلیل نمیشه که تا ابد 2 میلیون نفر رو از از همه ی حقوق اجتماعی و تحصیلی و شغلی محروم کرد . کسی که جرمی مرتکب میشه هم بعد از یک دوره محکومیت به زندگی عادی و حقوق قانونیش بر میگرده. نمیشه که کسی که غیبت کرده رو اعدام کرد که. شما فکر کنید کسی غایب بوده و تو 20 سالگی بچه دار شده، الان باید با پسرش باید بره سربازی اینکه منطقی نیست
    • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      62 10
      در آن صورت به آن 2 میلیون نفر عفو بدهند. دعوا بر سر اینه که دارند تبعیض قائل می شوند. یک بار بین آنها که رفتند سربازی و آنها که فرار کردند. و بین فراری ها. غایبین پولدار فقط استفاده می کنند. این ظلم مضاعف است.
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      4 7
      من موافق این طرح هستم ولی همچین میگی مزایااونی که سربازی رفته از چه مزایایی استفاده کرده یا چه حقوقی داشته؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    این همه کارت معافیت پزشکی جعلی ، معافیت سنی سال 82 فروش خدمت سال 79 اینا هیچ کدوم تبعیض نیستن ؟ اصلا علت این همه غایب یکیش همین نماینده ها هستن که در تغییرات قانون جدید سربازی هیچ تغییر اساسی ندادن حالا دم از سربازی حرفه ای میزنن؟ بخشودگی بدون جریمه حق همه غایباست
    • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      9 90
      نه عزیز دلم باید جریمه هم بشی اونم از نوع زیادش تا درس عبرتی برای دیگران بشی. بالاخره باید جبران خسارتی رو که زدی بدی .
  • بي نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    45 4
    آقا ما بالاخره نفهميديم تعريف غايب توي اين طرح چيه؟ منظوره آقاي منصوري اين بود كه هر كسي كه از هيجده سالگي كه سن مشمولين هست و به خدمت نيامده مثلا شخصي كه متولد ٦٥ هستش و از نوزده سالگي وارد دانشگاه شده؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    خدا خيرشون بده انشالله تصويب بشه همه ى اين غايبين و خانواده هاشون از بلاتكايفى دربيان
    • بی نام US ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      43 4
      با مطرح کردن آمار دروغین و شعار تبعیض با سرنوشت 2 میلیون نفر جوان و خانواده هاشون که برخلاف گفته های این جماعت اکثرا از قشر متوسط جامعه هستند اینقدر راحت بازی میکنن.. آقاجون دست از سر ما بردارید.. ما نه آقازاده هستیم نه جز خواص.. اینو بفهمین.. آخه به خاطر یه بی نماز که در مسجد رو نمیبندن
  • سعید US ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    از نماینده های مجلس تقاضا داریم رقم را کم کنند ما 5 میلیون هم نمی توانیم جور کنیم چه برسد به 20 میلیون.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    آقا منی که 29 سالمه و فوق لیسانسم و یک روز غیبت هم ندارم چه کنم؟؟؟ حالا 50 تومن نه ولی 20 دارم بدم معاف بشم... آقا یک فکری به حال زن و بچه دار ها و تحصیل کرده های سن بالا بکنید
    • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      2 5
      چطوری فوق لیسانسی و ۲۹ سالته و یک روز غیبت نداری؟ فوقش یک سال پشت کنکور لیسانس مونده باشی میشه از ۱۹ سالگی لیسانست شروع شده، فوقش ۶ سال لیسانس خوندی میشه تا ۲۵ سالگی، فوقش یک سال پشت کنکور فوق بودی میشه ۲۶ سالگی، حداکثر باید تا ۲۸ سالگی فوق رو تموم کرده باشی و الان بیشتر از یک روز غیبت داری
  • حامد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    11 0
    اخر معلوم شد چند سال؟٨يا١٠؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    5 23
    وقتی خلافی مرتکب شدن باید جریمه بشن ...جریمه معنیش مشخصه..این بنده خداها میگن این دو میلیون نفر محرومن و مشکل دارن باید یه کاری واسشون کرد خب برادر من این که جریمه نیست اسمش..داری در حقشون لطف میکنی..هدف فقط درامدزایی و بس
  • حامد A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    20 5
    حقوق سربازای بدبختی که میحوان جور این آقا زاده ها را بکشن ببرین بالا
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    8 35
    شما که میگید سن بالا نمیتونه خدمت کنه یعنی جه؟ پس این نظامیان جرا 30 سال خدمت میکنن؟
    • بی نام US ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      29 3
      شما با دکتر صداقت نسبتی نداری احیانا.. الان داری راجع به نظامی به معنای کادری صحبت میکنی.. خب اینکه میشه همون ارتش حرفه ای که مهندس.. اون بابا شغلش اینه چه دخلی داره به سرباز وظیفه
  • سجاد A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    20 6
    به نظر من بعضی از دوستان هنوز علت این کار دولت رو درک نکردند.دولت میخواد خرید خدمت رو برای کسانی آزاد کنه که دیگه امیدی به سربازی رفتنشون نیست.عزیزانی که تحصیلات عالیه دارند مسلمه که اگه بخوان از مزایای مدرکشون استفاده کنن باید به خدمت سربازی برن چاره ای هم ندارن.دولت هم اینو میدونه و هیچ وقت خرید خدمت رو برای این افراد هر چه قدر هم سنشون بالا باشه آزاد نمیکنه.مسلمه اگه این کار آزاد باشه مدت زمان تحصیل افراد شروع به کش آمدن میکنه.تا جایی که به محض اینکه کسی دانشجوی دکتری شد معافیتش رو هم بگیره
  • بهروز IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    41 17
    این انصاف نیست منی که ۲۷ سالمه و درس خوندم معاف نشم بعد یکی که از ۱۸ سالگی اصلا به دنبال درس نبوده و کلا هم بی خیال درس بوده هم بی خیال سربازی معاف شه بهترین کار اینه که به جای شرط غیبت ۸ سال شرط سنی قرار بدین و همه ی بالای ۲۷ ساله هارو مشمول این قانون کنید
    • mohsen A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      6 8
      باید شرط سنی رو به ازای میزان تحصیلات متغیر کنن مثلا یه دیپلمه حداقل باید 35 سال سن داشته باشه تا بتونه معاف بشه ضمنا باید جریمه افراد متاهل رو به ازای سنوات تاهل کمتر کنن تا هم ظلم نشه و هم کسی نره الکی و صوری عقد کنه تا جریمه رو بپیچونه.
  • حسن A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    59 52
    من اصلاًً برام جا نمیافته که فردی ده سال قانون شکنی کرده و فراری بوده بتونه خدمتش رو بخره اما من که 11 سال فقط توی دانشگاه درس خوندم تا دکترا بگیرم؛ باید برم سربازی. تازه جالبه که اسم این کار رو هم میزان عدالت. چطور اون توی سی سال توان فیزیکی نداره اما من با 31 سال سن توان فیزیکی دارم. البته تفاوتش روشنه؛ خیر سرم من نخبه علمی ام اون پولدارو آقازاده
    • بی نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      17 29
      اين طرح بايد براي همه افراد غايبي باشه كه حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد دارن چون بعلت ادامه تحصيل الان ديگه سنشون بالاي ٢٧ سال شده و اگه برن سربازي ديگه فرصتهاي كاريشونو در اين دوران سرنوشت ساز زندگيشون از دست ميدن لطفا شرايط اين افراد در نظر بگيريد
    • من A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      27 11
      عزیز به نخبه علمی پروژه میدن معاف می کنن:
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      17 4
      شما اگر واقعا نخبه علمی بودی الان نگران تصویب این طرح نمیشدی چون همه عالم و آدم میدونن نخبگان فقط دوره آموزشی رو میگذرونن.. پس اول مطالعه کنید بعد اظهارنظر
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    اگر فقط به غایبین بفروشن واقعا ظلمه به مایی که نشستیم کلی درس خوندیم; مایی که الان تازه آماده ورود به کار هستیم و تو سن 28 سالگی تازه باید شروع کنیم زندگیمونو سروسامان بدیم باید بریم تو پادگان اونوقت طرف هشت سال پیچونده و مطمینا هم تو این چند سال مسیر زندگیش و درامدش معلوم شده میره خیلی راحت میخره و تازه بعضی محدودیتای استخدامی رو هم رد میکنه و استخدام میشه. حالا ما درس خوندیم باید دو سال بریم سربازی یعنی تا برگردیم میشه سی و دو سالمون بدون هیچ کار و درامد مشخص
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    10 35
    شرف و اب و خاک هم پولی شده.....خدمت کردن ..ادای دین به مردم وکشوره.......ولی اون کسایی که پشت کردن به این ادای دین...حالا با پوز خند ودهن کجی به کسایی که رفتند و ادای دین کردند با پول دادن خودشون رو خلاص میکنند.....فرق اونی که پول داره و تازه به دوران رسیده و خدمت و رو میخره.....با اونی که 2سال از عمرشو میره خدمت....کشته میشه ...صدمه میبینه....چیه؟....همه چیز مملکت شده پول....پول....صفات انسانی رو هم خرید وفروش میکنند.....
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      25 4
      فقط شعاااااااااااااار.. به خدا قسم اگه 1 اپسیلون به این حرفایی که زدی اعتقاد داشتی اصلا اینجا کامنت نمیذاشتی.. فقط پیش خودت فکر میکنی چون من رفتم سربازی پسر اقدس خانم همسایه بقلی هم باید بره که دل من خنک بشه.. قدرت تحلیلتون در همین حده بقیشم جوسازیه و بازی با کلمات
    • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      12 3
      تو که راست میگی.. الان کاملا مشخصه که همه نگرانیت شرف و آب و خاکته.. اصلا تابلوئه
    • ایرانی IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      8 3
      دوست عزیز در فقه هم داریم کسی که روزه را به عمد نگرفته میتونه با دادن کفاره روزه نگیره حالا بگیم خدا بین پول دارها و فقیرها تبعیض گذاشته
    • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      5 1
      اولاً مرگ و زندگی دست خداستثانیاً اونی که رفته سربازی , از خرج و مخارج زندگی تامین بوده که رفتهنه مثل من که برای تامین مخارج باید کار میکرده
  • vahid tnt A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    2 32
    با یه حساب سرانگشتی میشه فهمید دو میلون اقا زاده نداریم اگه 80میلیون جمعیت داشته باشیم سن 19تا50سال میشه حدود 50میلیون بعد نصفشم که دخترن میشه25یک سوم هم دانشجون میشه8میلیون حدود دو میلیونی هم معلم و نظامی داشته باشیم مقداری هم که معافیت داشته باشن میشه 4یا 5میلیون حالا یعنی نصفشون غایبن بابا اینا خیلی استادن میخوان بگن ما دلمون به حال 2میلیون ادم میسوزه در صورتی که اینا واسه یه عده خاص میخوان کار کنن
    • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      11 0
      نمونه ای از محاسبات دکتر صداقت در عرصه اینترنت
  • فردین NL ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    39 4
    بالاخره غایب موجه یا غیر موجه؟ گناه کسایی که سننشون بالاست ولی غیبت نکردن و از معافیت موقت تحصیلی استفاده کردن چیه؟ لابد آدم بالای 27 سال دانشجو شادابه و باید بره سربازی ولی غایب غیر موجه بالای 27 سال غیرشادابه و نمی تونه بره سربازی عجب منطقی
  • علی A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    42 8
    خدا ندیمی و منصوری آرایی رو نگهداره.حرف دل مارو زدی .۳۳سالمه با دوتا بچه از صبح هرروز به فکر درآمد هستم تا زندگیمو بچرخونم.به خداهیچکدوم ازما از قبل برای اینکه روزی عفو بخوریم یا خدمتو بخریم برنامه ریزی نکردیم وهر کس بنا به مشکلی بوده خودمن چون زود وناخواسته بچه دار شدم نتونستم برم.تورو خدا مارو به زندگی برگردونین.
  • بي نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    13 45
    مصداق كامل بي عدالتي است تمام
  • شهریار IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    48 4
    من به عنوان کسی که دو سال خدمت کردم کاملا موافق این موضوع هستم این عده ای که نرفتن هرگز نخواهند رفت ، پس چه بهتر که با پرداخت پول به وضعیت فعلی کشور کمک کنند. فراموش نکنین افرادی رو که بخاطر همین نداشتن گواهینامه به جرم قتل در زندانهای کشورند
  • سیروس A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    2 49
    به جای فروش سربازی بیایید از خدمت فرزند من که 12 ماه در جبهه بودم کسر کنید یا اگر سرباز زیاد دارید فرزندان ما را معاف کنید نه اینکه هر که پول داره معافه .
    • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      4 2
      چشم
    • قلی A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      8 1
      بنظرت اونوقت زیاد. خوش خوشانت نمیشه؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    51 4
    آقازاده و پولدار و خارج نشین چه این طرح باشه چه نه سربازی نمی ره...بنده خودم دو سال سربازی رفتم...بدترین نوع سربازی رو هم داشتم و توی پنج نقطه مختلف کشور خدمت کردم...دو ماه هم فکه بودم در بدترین شرایط...ولی هر یک نفری که دو سال از زندگیش هدر نره بنده خوشحال می شم...چون بلایی که سر خود من سر خدمت اومد و بدتر از اون بعدش و عدم پیدا کردن کار به خاطر تغییرات علمی و به روز شدن اکثر نرم افزارها و فراموش کردن اکثر دانشم و همین طور تغییرات در وضعیت کشور در زمان آقای احمدی نژاد و خوابیدن اکثر پروژه های کشور و همین طور از کار افتادن بخش تولید...بنابراین دوست ندارم سر کس دیگه بیاد همین بلا و زندگیش عملن فنا بشه
    • شیرزاد FI ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      12 1
      من شرمنده ی بزرگواریت شدم. میان این همه نظردهنده که با حرص می خواهمند همه زجر سربازی را بکشندو نظر شما عالی بود
  • علی RO ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    34 3
    من نمیدونم چرا برخی از افراد انقدر سیاه دلند. دیدید عموم مردم در نظرسنجی موافق بودند تا مشکل این افراد حل شود . حتی این دکتر صداقت که از شدت احساساتی شدن جلوی دوربین نمیفهمید چی میگه آخرش گفت باید مساله حل شود . حل این مشکل خیلی بهتر از ماندن آن است و در حقیقت استخوان لای زخم است. نمایندگان مجلس باید از احساسی صحبت کردند بپرهیزند و کلان به مشکلات مردم نگاه کنند
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      4 12
      سیاه دل امثال شمایید که با حقه سربازی رو پیچوندید و حالا می خواید با خریدش به ریش سربازها بخندید
  • شاهین RO ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    11 9
    من اوش با حضور دکتر کوچک زاده فکر کردم طبق معمول همیشه مخالف است . اما خداییش منطقی صحبت کرد و گفت باید کاری برای حل این مشکل کرد ولی نباید اینها نماینده و وزیر و ... شوند . خداییش درست و بدور از جنجال حرف میزد.
  • بی نام DE ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    22 2
    من نمی دونم ملت چرا با این قانون مخالف اند؟ خوب دولت پول می گیره از یک عده ثروتمند بعد خرج مردم می کنه دیگه. مصدق هم از این کارها می کرد. اون آقازاده و پولدار که به هرحال سربازی رو نمی روند. لااقل اینجوری دولت یه پولی ازشون می گیره. خوب کاریه. من خیلی از دانشجوهای خارج از کشور رو می شناسم که از ترس سربازی بعد از تحصیل برنمی گردند. دولت هم از اینها پول می گیره و هم بعد از اینکه برگشتن ازشون استفاده می کنه.
    • امیر IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      1 12
      اگه خدمت رفته بودی میفهمیدی چرا مخالفن... اگرم قراره فروخته بشه به نظرم 1 میلیارد ارزش داره
    • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      7 1
      من نمیدونم شما سربازی رفته ها اصلا این وسط چی میگین.. اگر هم مخالفتی باشه با شروط طرح هست وگرنه کسی با اصل خرید سربازی مشکلی نداره حتی منه تحصیلکرده.. بعدم مگه جریمه ها میره توی جیب پدر شما که اینجوری به آب و آتیش میزنین.. تمومش کنید این ننه من غریبم بازیها رو خواهشا
  • بی نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    15 8
    هیچ اشکالی نداره هر کی پول داره بخره هر کی نداره پاشه بره سربازی هر کی پول داشت ولی دوست داشت بره سربازی یک ام اشکالی نداره بره ، این و بگم که خودم رفتم سربازی و به نظرم دوره خوبی است و برای آقا پسر های ایرانی با این سیستم آموزشی ناقص و ضعیف کشور مون خیلی خیلی لازم است انتقاد ام اینه که زمان شو کم کنید یک سال کافیه
  • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    21 5
    منم نشستم درس خوندم ولی پشیمونم درس خوندن تو این مملکت دیگه ارزش نیست. هی نگین درس خوندم درس خوندم. اگه عاشق درس خوندن نبودی اشتباه کردی خوندی داداش اگه رفته بودی دنبال کار از همون اول هم به نفع خودت بود هم به نفع جامعه
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    27 7
    چرا هیچ کسی به فکر تحصیل کرده ها و متاهل ها نیست؟ چرا با سن 28 سال و مدرک دکترا و با زن و بچه باید رفت سربازی؟
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    23 17
    افرادي كه ١٧ تا ١٨ سال درس خوندن دكتري و فوق ليسانس دارن بايد برن سربازي و بقيه كه درس نخوندن بيشتر قانون دور زدن بتونن بخرن؟ اين چه استدلاليه اخه چه گناهي كرديم ما كه تو دانشگاه عمر تلف كرديم؟ از درس كه چيزي عايدمون نشد از حقوق اجتماعي كه محروم مي مونيم. اين قانون ظلمه و بس.
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    37 15
    دوستان عزیز این طرح برای غایبین هست و شامل افراد تحصیلکرده که بیش از 8 یا 10 سال غیبت کرده هم میشه که تعدادشون کم هم نیست که مثلا با فوق لیسانس بالای 8 سال غیبت داره و این همه مدت هیچ مدرکی بهش ندادند وکلی محرومیت دیگه هم کشیده و جایی هم دیگه استخدامش نمیکنند ولی فردی که تازه درسش تمام شده بعد از سربازی بلافاصله وارد بازار کار میشه و تازه دو سال سربازیشم بعنوان دو سال سابقه بیمه حساب میشه
    • بی نام US ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      22 7
      این دقیقا همون نکته ای هست که هیچکس بهش توجه نمیکنه که تعداد زیادی از همین غائبین تحصیلکرده هستن درواقع از هر قشری چه فقیر چه غنی چه بی سواد چه تحصیلکرد در بین این 2 میلیون نفر حضور دارند درنتیجه هیچ تبعیضی در کار نیست
    • رضا A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      1 8
      لطفا خودتون رو به اون راه نزنید. تبعیض کاملا در کار است. جدا از مورد غیبت، بحث بر سر کارایی نداشتن افراد سن بالا در خدمت است. پس یا تمام افراد بالای 27 یا 28 یا 29 یا 30 یا ... سال باید با پرداخت جریمه معاف شوند، یا تصویب این طرح بی عدالتی تمام در حق تحصیلکرده های سن بالا خواهد بود. ضمن اینکه اکثر مواقع یک فرد 28 ساله یا بیشتر بعد از اتمام تحصیلش انگیزه خاصی برای خدمت رفتن نداره و اکثر این افراد یا به فکر ادامه تحصیل در خارج هستن یا توی همین ایران به خدمت نخواهند رفت. پس چه بهتر با پرداخت جریمه از معافیت برخوردار شوند تا برای کشورشان مفید واقع شوند. تعداد افراد دانشجوی بالای 27 سال در این کشور زیاد نیست. احتمالا این طرح شامل آنها هم خواهد شد
  • احمد A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    65 3
    همه مناظره به کنار سئوال خبرنگار فارس خیلی جالب بود... واقعا فکر نمی کردم کسی بتونه این سربازی نرفتن رو به "فتنه 88" ربط بده... بعد از این که سئوالش تموم شد تا چند لحظه مغزم قفل کرد
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      10 0
      کلا فازش چی بود.. فکر کنم در جریان موضوع مناظره نبود.. خخخخ
  • بی نام US ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    45 2
    جالبه مصاحبه دو روز پیش سردار احمدی مقدم رو که اعلام کرد این طرح از نظر ما اصلا فروش سربازی نیست بلکه جریمه هست ول کردن رفتن یه نقل قول ازش پیدا کردن مال شونصد سال قبل که حالا یه زمانی گفته فروش سربازی اینچنین هست و آنچنان.. واقعا که به حال این رسانه باید تاسف خورد
    • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      0 8
      نخیر.به حال امثال تو باید تاسف خورد که این تضاد در حرفها آقای احمدی مقدم رو نمی بینی و چون احتمالا خودت سربازی رو پیچوندی و حالا حرفهای ایشون به نفعته صحبتهای قبلیش رو ندید می گیری.تاسف رو باید به حال تو خورد
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      6 0
      زیاد حرص نخور عزیز جان مثل اینکه اصل مطلبو نگرفتی.. اصلا تضادی در کار نیست چون اون زمان بحث فروش بود الان جریمه.. شماها دوزاریتون کجه
  • بی نام RO ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    56 2
    آقا من موندم اینهایی که دم از پول دارها و آقا زاده ها میزنن، واقعاً فکر میکنن آقای زاده ای هست که مشکل خدمت داشته باشه؟برادر من این همه آدم معمولی تو این جریانات فوتبالیستها معلوم شده که کارتشون مورد داشته حالا شما فکر میکنی آقا زاده ای که داره مازراتی سوار میشه لنگ مونده عفو بخوره یا اینکه بیاد بخره. این حرف ها رو فقط آدم های ساده اندیش میزنن. در این که باید مسئله سربازی بصورت کلی حل بشه بحثی نیست چون برای همه پسرها معظله ولی این قانون بصورت مقطعی شاید بتونه مشکل یه عده رو حل کنه. البته مثل هر قانونی همه افراد رو شامل نمیشه و شما هر طوری که بخوای تغییرش بدی باز هم یه سری آدم ناراضی میشن.
    • فرید IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      17 1
      انقدر بد شدیم که راضی نیستیم مشکل یکی حل بشه مگر اینکه یه چیزی به خود ما برسه . یعنی اگه چیزی نفعش به 10 میلیون نفر میرسه اما به ما نرسه باهاش مخالف میشیم . یاد اون سنجابه تو کارتن بنر افتادم همش مخالف بود . الان هم یه عده هرچی میشه مخالفن . اگه یه کم فکر کنیم میبینیم اتفاقا هیچ آدم پولدار یا آقازاده مشکل سربازی نداره . اصلاً هم داشته باشه اگه قراره مشکل چند میلیون نفر حل بشه اون 100 تا آقا زاده هم روش . اگه شرایطشو دارن اونا هم حقشونه .
  • علی IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    45 30
    شرایط سربازی برای تحصیل کردها راحت هست از صبح پشت میز نشین هستن ولی افرادی که مدرک پاین دارن باید تمام کارهای سخت و طاقت فرسا رو انجام بدن پس این طرح بر اساس نیاز نظام وظیفه داده شده و ما غایبین از این طرح پشتیبانی میکنیم
    • بی نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      17 14
      برادر من لیسانس دارم ولی هم مثل سربازای دیپلم خدمت کردم. هم پاس دادم یه شب درمیون بعدپاس هم سر قسمت کار کردم . بیخود جو نده .
  • مهدی A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    58 2
    از دکتر صداقت عزیز متشکرم به هر حال هیچ چیزی مثل دفاع بد ایشون نمیتونست نظر مردم را با این طرح موافق کنه
    • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      17 0
      دفاعش در حد استاد اسدی بود
  • شاهین A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    14 92
    برهمه ما دستگیری و مجازات شدید این غایبان واجب است
    • بی نام US ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      76 8
      برای شما اینطور که به نظر میرسد یک آرامبخش لازم است شدیدااااا
  • علی A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    25 2
    واقعا درک اینکه چه تعداد از این دو میلیون نفر آقازاده اند برای برخی چه سخته. شایدم سخت نیست و فقط شعار میدند
  • سعید IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    55 3
    آقای کوچک زاده دنبال داوطب بودین با وجود اینکه شاغل هم هستم حاضرم مجددا 1718 ماه در ارتشی حرفه ای لب مرز خدمت کنم. اینطوری و با روش محاسباتی شما دریافتی بنده ماهی بیش از دو میلیونه. کجا میدن؟؟
  • سید A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    27 56
    فکر کنم بعضی از این مرفه های بی درد پولشون خیلی بیشتر از خودشون به درد نظام میخوره البته منظورم بعضی سوسولای ناز پرورده ی مامانیه نه همه ی پولدار ها
    • بی نام US ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      40 9
      نصفه شبی دهن ما رو باز نکن
    • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      4 47
      آقایی که با پرچم آمریکا میخواد دهنت باز شه با شمام. چی شد بهت فشار اومد؟
  • علی A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    45 15
    طرح خیلی خوبیه مخالفا دهنارو ببندن دیگه خستمون کردن دیگه اه
  • فرشاد IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    9 17
    اول اینکه باید به تناسب تحصیلات یک فرد مدت سربازی رو تنظیم کنند دوم اینکه این طرح در مجموع با نقاط ضعفی که داره جالبه سوم اینکه چرا سربازای الان بعد مدت آموزشی باید برن یه جایی خدمت کنند که باهاشون بعضا به بدترین شکل برخورد میشه چهارم این که یکی از آقایون هم گفتن این طرح باعث میشه تعداد زیادی از نخبه ها که به خاطر سربازی بر نمی گردند ایران برگردند ...
  • مجتبی A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    38 7
    یعنی یک نفر از مسؤولین جواب این سوال نداده که یک نفر که بالای 30 سالشه ،فوق لیسانس داره ،متاهله،یک روزم غيبت نداره و خرج یه زندگی رو به عهده داره و از همه مهمتر به قانون احترام گذاشته چرا نباید شامل این طرح بشه،به نظر قانون گذار محترم این انصاف و عدالته،ممنون میشم جواب صریح و مشخص توی همین سایت بزارين چون تعداد زیادی از کسایی مثل من این شرایط دارن و در بلاتکلیفی به سر ميبرن،ممنون
    • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      11 14
      جواب دادن اتفاقا شما دقت نکردی.. توی همین 2 میلیون نفر هم کم نیستن افراد تحصیلکرده که مشمول این طرح میشن
  • ایمان US ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    38 6
    به نظر من باید خرید سربازی رو برای همه آزاد کنن ، حتی تسهیلاتی هم برای پرداخت قسطی در نظر بگبرن و عواید حاصل رو صرف افزایش حقوق سربازایی که به خدمت میرن بکنن . به طور مثال اگر به ازای هر 4نفر یک نفر سربازیش رو بخره با قیمت فرضیٍ36ملیون تومن ، از عوایدش میشه حقوق 2ساله ی سه سرباز به مقدار ماهی 500هزار تومن رو تامین کرد . مطمئنن اگر حقوق معقولی به سربازان پرداخت بشه ، تعداد سربازان فراری به شدت کاهش پیدا میکنه و در نتیجه با کسری نیروی آنچنانی هم مواجه نخواهیم شد .البته در صورت کسری نیرو هم میشه تدابیری در نظر گرفت که با کمبود مواجه نشیم . مثلن برای استخدام در نیروی انتظامی و نیروهای مسلح شرط حداقل 4سال خدمت سربازی در نظر بگیرن و همچنین خدمت بیش از دو سال رو برای عموم آزاد بذارن .
  • معین IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    30 29
    به نظر من واقعا عادلانه نیست که این شکل معافیت فقط شامل کسانی باشه که به طور غیر قانونی غیبت داشتند. کسانی که وارد تحضیلات اکادمیک میشن اگر در سن بالا به خدمت اعزام بشن مشکلات بسیار بیشتری دارند چون در طول تخضیل فرصت سر و سامان دادن به زندگیشون رو نداشتن و خالا هم در سن ۳۰ سالگی باید به خدمت برند.
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      15 3
      اون وقت بر چه اساسی فکر میکنین کسی که غایب بوده با وجود این محرومیتهای سنگین تونسته به زندگیش سر و سامون بده.. خواهشا یه ذره منطقی به قضیه نگاه کنید..
  • مهدی IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    9 33
    حرف اقای مهدی کوچک زاده درسته که سرباز فراری ها حق استخدام در مراکز دولتی و کاندیدا شدن را ندارند و مدرکشان بخره تو سرشان چیزی که تو این مملکت زیاده تحصیل کرده و خدمت رفته و بیکار
    • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      12 3
      قدیمیا خوب گفتن که اول حرف دهنتو مزه مزه کن بعد... اولا شما در جایگاهی نیستی که همچین نظری بدی.. ثانیا نیاز کشور هست که تعیین میکنه مدرک کی بدرد بخوره و مدرک کی بدرد نخور... ضمن اینکه توجه داشته باشید که بین غائبین فقط 200 هزارتا بلکه بیشتر نخبه علمی وجود داره که برخلاف نظر شما ارزش مدارکشون خیلی بیشتر از مدرک کارشناسی بعضی از دانشگاههای داخلی هست
    • مهدی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      1 9
      اولا اول از خودت مایه بذار بعد از قدیمی ها . دوما حرف من نیست نماینده مجلسه . سوما بقوله احمدی نژاد منم نخبه مدرک دار دانشگاه کشورمم . کارتم دارم بدردم نخورد حالا زورم میاد سرباز فراری بیاد توی ادرات دولتی استخدام بشه.....
    • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      17 1
      هه هه.. از چه کسی هم نقل قول کردی.. من با پوپولیست جماعت اصلا حرفی ندارم.. بایکوتتتتت
  • بی نام GB ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    15 34
    هر وقت یک آقازاده به سن سربازی می رسد یک قانون فقط برای همان مقطع صادر می کنند وبعد هم تمام می شود وتا آقازاده بعدی به سن سربازی برسد واین وسط هم خوش بحال کسانی که هم سن آن آقازاده هستند. در دانشگاه آزاد هم یک قانون برای همین ترم مهر 93 تصویب کردند که کارمندان هرواحد می توانند درهمان واحد درس بخوانند وفقط برای همین ترم است وترم دیگر نمی توانند و وقتی پیگیری شد معلوم شد که از بچه های هیت رئیسه دانشگاه آزاد است.
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      31 2
      شماهایی که طرز فکرتون اینجوریه یا واقعا تو این مملکت زندگی نمیکنین یا خوابین.. پسر خوب بخاطر 1 نفر که نمیان 2 میلیون نفر رو مشمول این طرح بکنن.. اگر بحث 1 نفر بود یه جوری مشکلش رو حل میکردن که امثال شما اصلا بویی از قضیه نبرین.. اینا همش توهمه
    • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      13 1
      حالا هییییی مثل طوطی تکرار کنین آقازاده آقازاده آقازاده آقازاده...
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      7 0
      خودت یه دو دوتا چهارتا بکن ببین همچین چیزی با عقل جور درمیاد که به خاطر به قول شما 1 آقازاده 2 میلیون نفر رو معاف کنن.. اینم از اون حرفا بوداااا
  • امين A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    4 17
    من سال ٨٨ ليسانس گرفتم خدمتم نرفتم اين طرح شامل من ميشه؟؟؟
  • امیر IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    21 10
    اقا چرا کسی نمی گه یارو بنز سوار میشه تبعیضه .....خوب پول داره سوار میشه . این قانون برای همه است ویکسان من ندارم بدم بخرم ولی اونکه داره بده بخره خوش بحالش
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      13 2
      واضحه.. چون زورشون به اون آدما نمیرسه.. سیل ماشینای چند صد میلیونی بعضی از ساکنین شمال شهر و ویلاهای 20 میلیاردی اطراف شهر رو ول کردن گیر دادن به جریمه 20 میلیون تومنی یه عده غایب بخت برگشته.. اونهم در شرایطی که امروز شما 1 پراید بخوای بخری باید 20 میلیون تومن پول بدی.. واقعا مسخرست
  • بی نام GR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    19 19
    من خودم با ٢٨ سال سن و مدرك فوق ليسانس ٢ سال رفتم سربازي. ولي به نظرم كسي كه ١٠ سال خدمت نرفته به بهانه ي اينكه ميخواد كار كنه اگه تو اين ١٠ سال ٥٠ ميليون نتونسته سرمايه جمع كنه همون بهتر كه بره سربازي.
  • پژمان A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    5 30
    من کاملا با صداقت موافق بودم
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      15 0
      احمدی نژاد هم یه تعدادی موافق داشت در زمان خودش
  • امید A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    20 3
    کسی که باباش کارمند هست بعد ۳۰ سال تازه صاحبخونه شده باهزار بدبختی پسرش ۳۱ سالش نباید معاف بشه حداقل یه گواهینامه بتونه بگیره حده اقل ۵۵تا۶۳ پنج میلیون جریمه با این محرومیت زندگی به این سختی.اینهای مشمولن سریعتر برن به نفعشون ارزش نداره از زندگی عقب بمونید.تجربه تلخ زندگی اینقدر حسادت نکنین اینهای که رفتن از هر لحاظ جلوترن.
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      5 0
      چرا تا 63.. اگر مبنا بازه سنی هم باشه قاعدتا میشه ابتدای 55 تا آخز 64.. شما چون خودت بالای 30 هستی و متاهل فقط شرایط خودت رو در نظر میگیری در حالیکه جمع کثیری از غایبین مجرد هم بار خانواده رو به دوش میکشن.. انصاف هم خوب چیزیه
    • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      0 10
      خب می خواست سربازی رو نپیچونه و بره سربازی.انتظار داری یکی به مملکتش خیانت کنه بعد فرش قرمز زیر پاش پهن کنن.واقعا این قانون اوج بی عدالتیه
  • sa IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    12 1
    آقازاده میره خدمت هم تقریبا همش با پول میره مرخصی هستن آدمهای زیادی که با پول مرخصی بدن این پول به جای اینکه توجیب یه فرمانده بره بهنره به جیب دولت بعدش هم خرج ملت بشه با چشای خودم دیدم فرمانده به سرباز زنگ زد گفت مرخصی می خای 200 تومن 10روزه باور کنید زیاده.
  • حمید IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    5 39
    اونموقع که ما رفتیم سربازی تازه چند ماه بود که فروش خدمت سرباز لغو شده بود.خیلی از دوستام به من که داشتم میرفتم خدمت می گفتند خیلی عقلت کمه که داری میری خدمت احمق جون صبر کن چند وقت دیگه میفروشن.الان میفهمم که اونا عاقل بودن و من احمق بودم که رفتم.واقعا تبریک میگم به مسولین برای این همه احترام گذاشتن به کسانی که وظیفه قانونی شون رو به موقع انجام دادند.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
      3 0
      منظور شما از چند وقت پيش ، يعني ١٤ سال پيش . از نظر شما ١٤ سال ميخواستي صبر كني تا بفروشن؟؟؟؟؟؟ ما ها كه صبر كرديم چاره نداشتيم ، در گير زن وبچه و.......
  • بی بی A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    6 54
    اول اینکه همه این غایبان حتما باید به سربازی بروند و دوم اینکه غایبان حتما باید بطور مناسب جریمه شوند و بخشی از این جریمه باید بصورت پاداش به سربازانی که در موعد مقرر به وظیفشون عمل نموده اند داده شود در غیر اینصورت خوش به حال غایبان میشه و سوم اینکه نباید منتظر شد تا این افراد داو طلبانه به سربازی بیایند بلکه باید دستگیر وروانه سربازی شوند
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      8 4
      اعدام یادت رفت یارو ..
    • فرید IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      11 1
      عزیزم یه لیوان آب سر بخور خیلی عصبانی هستی .
    • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      8 0
      با 37 سال و 14 سال غیبت مخارج زندگیمو بدهند چشم پادگان جارو می کشم . یا بکش یا دانه ده یا ازاد کن .... داشتم که سال 79 میخریدم الان زیر ده تومن شاید با فرش زیر پام بشه در ضمن سیگار هم نکشیدم
    • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      7 1
      اول اینکه شما به اندازه کوپنت صحبت کن دوم اینکه مملکت تصمیم گیرنده داره و سوم اینکه تصمیم گیرندش شما نیستی پس همون مورد اولو دوباره بخون و عمل کن
  • فرزند ملت IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    22 10
    دوست عزیزی که تحصیل کردی و دکتری گرفتی...آیا شما محرومیت کشیدی؟ خیل خب.شما هم نرو و 10 سال تحمل کن و ببین میتونی مثل من که از لیسانسم استفاده نکردم،تحمل کنی؟ اگه تونستی پس با اون 2 سال رفتن به سربازی فرقی نداره... 2 سال سربازی مساوی 10 سال محرومیت هر کی میتونه بسم الله...
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      3 10
      به اين ميگن فراره رو به جلو. شما الان چه محروميتايي كشيدي؟ غالب كسايي كه تحصيل كرده بودن و نرفتن خدمت براي اين بوده كه راه دوم يعني ورود به كسب و درامد براشون بهتر بوده و تو اين هشت سال براي خودشون كاروباري دست پا كردن و چرخ زندگيشون ميچرخه. در ضمن دوست عزيز از قانون تخوقت تخطي كردي قطعا بايد يه محدوديت هايي نسبت به همدوره خودت كه پاشوده رفته خدمت تحمل ميكردي. اين دليل نميشه الان به شما كه قانون گريزي كردي در زمان خودت نسبت به يه فرد تحصيل كرده بدون غيبت در اولويت باشي.
  • سعید A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    28 3
    بابا به خدا سنگ نندازین بخدا شما که رفتی خیلی بیشتر از اونی که نرفته پیشرفت داشتی محرومیت های که ما غاییبین کشیدیم رو بخدا شما نکشیدن بس دیگه هم وطن میدونی داشتن همسر و بچه و کرایه خونه و هزار تا چیز دیگه .با ماهی 40 هزار تومن نمیشه بخدا . تازه ما 20 ملیون از کحا بیاریم کاش حداقل 10 تومن بود
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    14 5
    فرد تحصیل کرده ی غایب چرا هشت سال غیب کرده؟ پاسخ غالب این است که اون افراد خدمت رفتن را یک مانع برای ورود به بازار کسب و کار و پیشرفت زندگییشون میدونستن و با علم به برخی محرومیت های احتمالی ترجیح دادن نرن خدمت. بنابراین واضح است که شخص تحصیل کرده با هشت سال غیبت امروز کاملا مسیر زندگیش رو پیدا کرده و جای خودش رو هم در بازار کسب و درامد سفت کرده. در حالیه که شخص تحصیل کرده بدون غیبت تازه بعد از 30 باید بره خدمت و بعد از 32 سال تازه باید بیاد تو تو رقابت تو بازار کار اشباع شده ای که تازه افراد غایب با خریدن سربازی کاملا جایگاه خودشون رو هم محکم تر کردن. بنابراین این طرح کاملا حق یه فرد تحصیل کرده ی بدون غایب که هیچ تخطی از قانون در زمان خودش رو هم نداشته به نسبت یه فرد تحصیل کرده بدون غیبت.
    • فرید IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      9 1
      من موافقم که همه بتونن از خرید استفاده کنن . اما این جور که شما هم نوشتید نیست . خیلی ها توان راه انداختن یه کسب و کار تو بازار امروز بدون استفاده از امکانات دولت و با وجود محرومیت و ندارن .بی جواز بی وام و ... اونها وقتی استخدام ارگانهای دولتی یا خصوصی میشن موفق ترن . ضمن اینکه بعد از سربازی با 2 سال سابقه کار و بیمه دنبال کار میگردن. قبول کنید الان هم دانشگاه رفتن راحت شده . فقط کافیه کنکور بدی بلاخره یه رشته یه جایی قبولی . اما زمان ما از هر 10 نفر یکی دو نفر قبول بود بقیه هم باید فوری میرفتن سربازی.
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    14 6
    ادامه ... دوما: چرا باید کسی که تحصیل کرده بدون هیچ تخطی از قانون به اندازه شخصی که قانون زمان خودش رو دور زده از این تسهیل استفاده کنه؟ میگن آقا این جریمس نه جایزه در این صورت خواهشا ما تحصیل کرده های بدون غیبت رو هم جریمه کنید. سوما: عادل باشید و قضاوت کنید: من ارشد مکانیک شریف خوندم با هزار سختی که همتون میدونید. حالا من دو سال میرم خدمت بعد اون شخصی که هشت ساله قانون وقت رو زیر پا گذاشته میره میخره و پاسپورتش رو برای سفرهای خارجی در وقت تعطیلات میگیره در نهایت امیدوارم اگر لااقل به ما تحصیل کرده ی بدون غیبت هم نمیفروشن به بچه های تحصیل کرده ی غیبت دار بفروشن تا لااقل اونا اوضاع زندگیشون بهتر از چیزی که الان هست بشه. ایشالاه که یه روز سربازی اجباری کلا برداشته بشه.
    • فرید IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      10 0
      عزیزم شما اگه میری خدمت بعدش امکان و شانس استخدام داری . اونی که نرفته شاید به اندازه شما یا حتی بیشتر توانایی و مهارت داشته باشه اما نمیتونه جایی استخدام بشه اگر هم جایی کار کنه نه بیمه داره نه امنیت شغلی . هر وقت بخوان بیرونش میکنن دستش هم به هیچ جا بند نیست. خیلی ها هستن که مثل شما درس خوندن اما بعدش به خاطر مشکلات نتونستن به موقع برن خدمت . حالا هم گرفتارن و نمیتونن دوسال از کار و زندگی دور باشن . هر کی سربازی رفته از مزایاش استفاده کرده . مثل ادامه تحصیل بیمه سابقه کار استخدام گواهینامه خروج از کشور و ... اما خیلی ها حتی مدرک تحصیلیشونو دانشگاه نمیده چون سربازی نرفتن
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      12 1
      چه جوری فکر میکنی کسی که مدرکش در گرو نظام وظیفه هست و امکان استخدام در هیچ شرکت دولتی یا حتی خصوصی بدردبخوری رو نداره تا الان تونسته بارش رو ببنده.. در ثانی توی کدوم مکتبی وقتی 50 میلیون پول زور از شما بگیرن اسمش میشه جایزه.. اگر میخوای اعتراض کنی حداقل 2زار منطق هم چاشنیش کن
  • علیرضا IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    21 0
    جناب دکترصداقت درپایان مناظره اقدام به برآورد ومحاسبه تعداد افراد مشمول این قانون آن هم از یک جامعه آماری غلط واشتباه کردند.وقتی هم که آقای ندیمی اشتباهشان را گوشزد نموده وتعداد غاییبین را از 28 تا 59 سال معرفی کردند،باز هم نپذیرفتند.هرچند خودش هم فهمید که اشتباه بزرگی مرتکب شده ولی برای پیشگیری از ضایع شدن بیشتر ، باز هم لجاجت کردندکه همین موضوع کاررا خرابتر کرد. جناب دکترصداقتهمه انسان ها اشتباه میکنند.اما انسان شجاع کسیست که با شجاعت اشتباهش رابپذیرد،نه اینکه با لج ولجبازی تا پرتگاه سرحرف غلطش مقاومت کند.مخصوصا اگر دکترباشد.
  • فرزند ملت IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    40 2
    من هم ۲ سال تو بدترین نقطه کشور خدمت کردم… اما دوست من..حتی سربازهای زمان جنگ و شهدا و جانبازان عزیز اینقدر منت بر سر مردم نگذاشتند که شما میگذارید… شما ۲ سال سربازی رفتید و بهش معتقد بودید…پس ذهن خودتون رو منحرف نکنید و حسادت وعقده گشایی رو بگذارید کنار…. بگذارید ۲ ملیون انسان۸ میلیون وابستگانشون به آرامش برسند… ۱۰ سال محرومیت با ۱٫۸ سال سربازی و نشستن تو پادگان فرقی نداره…. اینها جوونی ۲۰ تا ۳۰ و بهترین سالهای عمرشون سوخت و با ترس و نفرت زندگی کردند….
    • امیر IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      1 6
      ترس و نفرت چیه داداش بیا 10 تا ازین مایه دارای فراری رو نشونت بدم که چه زندگی دارن که امثال من تو خوابم نمیبینیم
  • سعید IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    23 3
    سلام چرا ما داریم اینجور با هم رفتار میکنیم ما باید همه با هم باشیم یک احتمال هم بدیم این طرح مال ما درس خوانده ها بود یعنی باید اونایی که معاف نمیشند بیان بر ضد ما حرف بزنند نه ما باید اصلان از این طرح دفاع کنیم.
  • حسین IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    4 22
    من خدمتم رفتم ولی به آنهایی که می رند سفارش مکنم که مرزها سخت نگیرند بزار معلوم بشه پولدارها چطوری از خودشون ومالشان محافظت می کنند. البته اگر این قانون اجرا شود.
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    21 1
    اقای کوچک زاده شما 2 میلیون ماهی به من بدید من میرم هرجا شما بگید خدمت میکنم اما مثل یه سرباز معمولی مگه بقیه خدمت ح فه ای رفتن که شما میگی 2 تومن میدم بره مثل یه سرباز حرفه ای پست بده خیلی ها میرند اگه ماهی 2تومن بدید چی فکر کردید یه نگاه به دورو برتون با چشم باز بندازید اکثریت زیر خط فقرن
    • مهدی IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      0 6
      همه که مثل تو زرنگ نیستند ....
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 3
    به نظر من این طرح باید از دو جنبه بررسی شود: 1. اگر هدف کسب درامد برای دولت است باید بدین صورت باشد که از سن 18 سالگی شخص با دادن مبلغی از سربازی معاف شود و هیچ ربطی هم به مدرک تحصیلی نداشته باشد 2. اگر هدف تنبیه غایبین باشد باید طرح بدین صورت باشد که مثلا کسانی که سنشان بیشتر از 50 سال شده است می توانند با دادن مبلغی معاف شوند و بازهم بایستی مبلغ جریمه ارتباطی به مدرک تحصیلی نداشته باشد
  • حمید A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    7 1
    این دکتر صداقت از کجا اورده بودند کلا میتینگ گذاشته بود ، فکر کرده بود رییس جمهوره شایدم یک پولی داده بود تا بیاد تلویزیون معروف شه من با حرف های اقای ندیمی و منصوری موافقم ،اونها با دید باز و کارشناسانه به قضیه نگاه می کردند،ضمنا باید شرط غیبت متناسب با مدرک تحصیلی در نظر بگیرند تا نه سیخ بسوزه و نه کباب....
  • حميد A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    3 10
    آقا قانون وقت رو زير پا گذاشتي ميخاي هيچ محدوديتي هم نداشته باشي؟ همدوره اي زمان خودت رفته دو سال خدمت بايد يه فرقي با شما كه قانون گريز بودي داشته باشه. بنابراين اين دليل نميشه شما نسبت به يه فرد تحصيل كرده ي بدون غيبت از امتياز برخوردار بشي
  • فرید IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    11 1
    من نمیدونم چرا همه همش میگن آقا زاده و پولدار . کسانی که حدود 10 سال غیبت دارن کسانی هستن که سال 79 و 80 تو سن سربازی بودن یعنی همون موقع که میفروختن . اما به هر دلیلی نشده بخرن یا پولشو نداشتن یا دانشجو بودن . حالا هم 10 سال محرومیت داشتن ، نه جایی استخدام شدن نه بیمه دارن نه خارج از کشور رفتن نه وام سنگین تونستن بگیرن و ... ولی برای خودشون یه کاری انجام دادن فشارشون هم رو دوش دولت نبوده . من غیر از خودم حداقل 4 نفر دیگه رو میشناسم که سربازی نرفتن هیچکدوم هم بچه پولدار نیستیم . خودمون برای خودمون کار کردیم الان هم هر کدوم چند تا کارمند داریم . میشه بگین اگه قرار بود بریم خدمت یا الان اگه باید بریم کی میاد کار گاه ما رو بچرخونه . تکلیف کارمندا و کار گرامون چی میشه . و ... خوبه منطقی باشیم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    4 1
    من ٣٠ سالمه سال ٨٨ فارغ التحصيل شدم يعنى ٥ سال غيبت دارم؟؟يا از ١٨ سالگى حساب ميشه غيبتم؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    4 2
    آخر هم مشخص نشد کسانیکه از معافیت تحصیلی استفاده کردند و بالای 30 سال سن دارند و کمتر از 8 سال غیبت باید چه کاری انجام بدهند؟؟؟؟
  • علی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    8 1
    حالا همه کشور زندگیشون مختل شده از پیرمردا تا دخترا همه فکر سربازی هستن مگه چی میشه یه عده مشکلشون حل بشه به نفع همه هست بابا تو هیچ کجای دنیا سرباز بالای 30 سال دیده نشده حالا تو ایران سن غایبین رسیده به 40 سال یعنی یه فرد غایب با این سن باید با پسرش بره خدمت کجای دنیا هم چین چیزی هست واقعا برای یه عده که مشکل عقده گشایی دارن متاسفم در واقع یه عده به غایبین به شکل مجرم نگاه میکنند حالا این مشکل حل بشه بهتر از چند سال دیگه هست کسی که بالای 10 سال غیبت داره دیگه نه توان بدنی نه روحی داره و در مورد دوستان تحصیل کرده توی خدمت راحترین کار برای تحصیل کردها هست نه نگهبانی نا بار خالی کردن نه آشپزی برای همینه که شرایط معافیت اینجوری دادن خوب ناراحتی تحصیل کردها طبیعی هست
  • بی نام....... A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    10 2
    اقاجون من که دوران دبیرستان رو هم کارکردم هم درس خوندم وگاهی با گیوه بابام رفتم مدرسه وبعداز دیپلم نقشه کشی ترک تحصیل اجباری کردم چون خرج خونه میدادم بابام دیسک کمر داشت ومادرم ناراحتی اعصاب .بعدم که دوتا خواهرام ازدواج کردن وجهاز دادم وبعدم سیسمونی .نتونستم برم سربازی. باید ولشون میکردم .خودمم که 23سالگی ازدواج کردم چون جا نداشتم پدرومادرم رفتن دهات9ماه نکشید زنم رو بردم بعدم مشکلات وقسط .تا الانم بچه دار نشدم به خاطر وضعیت زندگیم حالا که بعداز6سال میخوام بچه دار شم دکترا گفتن مشکل پیدا کردی حالام که باید خرج کنم .من به پای کی سوختم که الان باید کم کم تاید20میلیون بدم معاف شم از کجا بیارم من که دنبال الافی نبودم تازه تک پسر هم هستم با این شرایط معافم نکردن هنوزم خرجی برا پدرم میفرستم دهات
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    16 3
    حسادت هم اندازه اى داره بابا بذاريد كار مردم هم راه بيفته اينقد خودخواه نباشيد
  • علی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    11 4
    افرادی که میگن درس خوندیم دکتر شدیم برای خودتون بوده یه دکتر میتونه تا سن 40 سالگی برای دولت خدمت کنه میتونه خیلی راحت بره توی بیمارستان نظامی خدمت کنه بعدش دکترها توی کشور از مرفه ترین قشر جامعه هستن درامدهای چنصد ملیونی در ماه حالا شما که میخواین تو این کشور بشی سرمایه دار حالا برو برای مملکتت دو سال خدمت کن مگه توی خدمت قرار هست از یه دکتر مثل کسی که تحصیلات پاین داره کار بکشن یا بره نقطه صفر مرزی یا نگهبانی یا صدتا کار سختر پس این معافیت بر اساس غیبیت هست کاری که روش تحقیق شده افرادیم که تحصیل کردن این طرح شاملشون میشه ولی به شرط ده سال غیبیت بعد از تحصیل علتشم سربازی بسیار راحت هست برای قشر تحصیل کرده یکیی از دلایل قیمت بالا تر برای تحصیل کردها همینه راحتی در خدمت هست
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    14 1
    اصلا فك كنين نصف اين غايبين اقازاده هسن برادر من يه ذره هم به فكر نصف ديكه باش كه چه مشكلات وگرفتاريهايي داشتن اين چند سال چه محروميت هايي داشتن كه همه ى اعضاي خانوادشون رو تحت تاثير قرار داده نه راه پيش دارن نه راه پس حالا كه يه فرصتي بهشون دادن بذاريد استفاده كنن اينقد سنك نندازيد حالا كه قرار نيس بخشيده بشن كه اينجور ميكنين بابا ميخوان جريمه شون كنن كه اينم خودش يه بدبختيه جديديه واسشون يه ذره هم ادم انصاف داشته باشه خوبه بخدااااااا
  • فرزان A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    11 3
    با سلام با نظر حامد موافقم که گفته قید غیبت را برداریم و قید سن را بگذاریم. اینطوری به عدالت نزدیک تر است. مثلا افراد بالای 27 سال یا 30 سال.سن را مجلس و ستادکل تعیین کند و اینکه افرادی که شامل غیبت شدند و دراین محدوده سنی بودند جریمه بپردازند و افرادی که سن بالا دارند و معافیت تحصیلی دارند رایگان معاف کنند.
  • ف A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    2 0
    این سوال مهم باید مطرح شود """"""""""" آیا مشکلات جسمی و پزشکی در کاهش میزان جریمه ی تایین شده برای غایبین تاثیر دارد ؟ برای مثال مواردی که در معافیتهای پزشکی وجود دارد در کاهش میزان جریمه لحاظ شود ......
  • حامد اسکان نیا IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    25 1
    من در 31 سالگی با مدرک فوق لیسانس و با چند سال غیبت رفتم سربازی و اول آذر سربازیم تموم شد. صد در صد با این قانون موافقم. اولا کسانی که پولدارن همه آقازاده و دزد و . .. نیستن. بسیاری از اونها رو میشناسم که با شایستگی و کارآفرینی پولدار شدن. ثانیا حالا از هرجایی که طرف پولدار شده، مگر از بیمارستان خصوصی استفاده نمی کنن؟ مگه با 70 میلیون بصورت قانونی نمیرن دانشگاه شریف و تهران درس می خونن؟ مگه پراید سوار میشن؟ مگه طرح ترافیک نمی خرن و مثل ما با اتوبوس و مترو میرن سرکار؟ چرا به سربازی که میرسه همه طرفدار عدالت میشن؟ اون 50 میلیون رشوه بده معاف شه و من با حقوق 90 هزار تومن برم سربازی بهتره یا اون 50 میلیون بده به دولت و من با 500 هزار تومن حقوق برم سربازی؟
  • سعید A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    15 4
    من با لیسانس بهشتی و فوق تربیت مدرس در سن 27 سالگی سربازی رفتم و و به مدت 21 ماه خدمت کردم. اگر بالا بودن سن دلیل فروش خدمت هست، پس همه کسانی که چه فوق و چه دکتری هستن باید شامل طرح شوند، چون با همون استدلال، این افراد هم کارایی خاصی نخواهند داشت.آدم سن بالا یگان رو بهم میزنه و از یه جهت دیگه چون این ها خلاف قانون عمل نکرده و طبق موازین اخلاقی و قانونی و هماهنگ با ارزش ها و توصیه های اجتماعی همت به کسب علم برای مملکت کرده اند لذا تخفیف هایی هم باید براشون در نظر گرفت.
  • مهدی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    21 4
    تو را قرآن قسم یکی بیاد جواب سرباز 38 ساله با 14 سال غیبت و هزینه زندگیش را بدهد .
  • مجید A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    13 1
    سرباز 36 ساله باید خودش و خانوادش بیمه بشند پدر و مادرش هم . حق زن و فرزند بگیره و نصف روز خدمت کنه تو شهر خودش نه مرز کسر خدمت زن و بچه شش ماه هم که داره . معمولا هم معاف رزم و غیر متخصص هستند . کلا نامنظم و نا کارمد . همچین ادمی بیشتر از منفعت ضرر داره واسه نظامی گری تازه اگر فرار حین خدمت نکنه . پس کلا بهتره یه پولی بگیرند و یه کارتی بدهند وگرنه زندان و بگیر و ببند مطلقا جواب نمیدهد دیگر یاد گرفته اند چه طور کاسبی و زندگی کنند که گیر نیفتند .
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    25 10
    واقعا متاسفم برای سایت تابناک که داره تمام تلاششو میکنه که این قانون تصویب نشه.. خطاب به اون کسی که مقاله عدم استخدام غایبین رو نوشته میگم.. توی سایت خودتون نوشتم اما مثل همیشه سانسور کردین.. شما که به خاطر منافع شخصیت دنبال مشکل درست کردن برای مردمی نه تنها مسلمون نیستی بلکه بویی از انسانیت هم نبردی وگرنه نتیجه نظرسنجی نشون داد که درصد بیشتر مردم برخلاف ادعای دروغ شما موافق این طرح هستن آقای به اصطلاح خبرنگار.. از طرف 2 میلیون نفر غایب و خانواده‌ هاشون میگم.. ما از شما نمی‌گذریم و واگذارتون می کنیم به خدا.. خبرانلاین خواهشا تایید کن که بخونن
  • نوید A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    10 7
    این انصاف نیست منی که28سالمه و درس خوندم معاف نشم بعد یکی که از ۱۸ سالگی اصلا به دنبال درس نبوده و کلا هم بی خیال درس بوده هم بی خیال سربازی معاف شه بهترین کار اینه که به جای شرط غیبت ۸ سال شرط سنی قرار بدین و همه ی بالای ۲۷ ساله هارو مشمول این قانون کنید.28ساله چه درس بخونه چه نخونه 28 سالشه پس این اولین بی عدالتی بین تحصیل کرده و بی سواد.معافیت تحصیلی یه بحث واقعا مزخرف و خنده داریه
  • احمدي EU ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    14 1
    سرباز غايب با بيش از ٣٠ سال به دليل مشكلات جسمي و سني و معيشتي دردي را از نيروي مسلح دوا نخواهند كرد كه با جريمه نقدي معقول مي توان حداقل امكاناتي را براي نيروهاي مسلح فراهم آورند واين افراد پس از تعيين تكليف مي توانند براي جامعه مفيد باشند.
  • وحيد EU ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    27 3
    سرباز غايب با بيش از ٣٠ سال به دليل مشكلات جسمي و سني و معيشتي دردي را از نيروي مسلح دوا نخواهند كرد كه با جريمه نقدي معقول مي توان حداقل امكاناتي را براي نيروهاي مسلح فراهم آورند واين افراد پس از تعيين تكليف مي توانند براي جامعه مفيد باشند.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    28 0
    به نظر بنده بیایید حس کینه ورزی وحسادت رو بذاریم کنار ومانع تسویب این لایحه وتعیین تکلیف این دومیلیون نفرنشیم من اززبان اونایی نظر میدم که دسترسی به شبکه های اجتماعی ندارن وبا این که ازکودکی طعم یتیمی وفقدان پدر رو چشیدن وبا وجود برادر بزرگتراز خودش مشمول شناخته میشوند و حالا مجبورنددرسن 31سالگی بابی سرپرست گذاشتن فرزند وهمسرش برن سربازی بی پولیو...
    • بی نام EU ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      25 14
      مخالف بودم ولی الان که فکر میکنم میبینم اونها تو این مدت تنبیه شدن زن و بچه هاشون چه گناهی کردن. الان موافقم که ببخشندشون
  • فريد EU ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    29 2
    مشكلات مشمولان غايب عديده است لطفاً آنها را به زندگي عادي برگردانيد
  • احمدي EU ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    26 3
    من ٣٤ سال سن دارم و به دلايل اقتصادي قادر به خدمت نبوده و نيستم، و حالا با شنيدن اين خبر خوشحالم ولي جريمه سنگين وضع شده مرا باز نااميد كرده التماس دارم مبلغ جريمه كاهش يابد تا همه قادر به پرداخت آن باشند، رقم ٥ تا ١٥ ميليون به نظر من عاقلانه است هر چند تهيه اين مبلغ هم در شرايط اقتصادي كنوني بسيار بسيار دشوار است
  • سمیر A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    19 0
    رقم را کم کنند ما 5 میلیون هم نمی توانیم جور کنیم چه برسد به 20 میلیون.
  • رضا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    12 3
    10 هزار میلیارد ریال بند ط تبصره 16 بودجه 94 برای جریمه غیبت ده سال و بالاتر برای 2 میلیون غایب می شود نفری 500 هزار تومان . اگر ملاک حل مشکل غایبان و معضل اجتماعی است همین 500 هزار تومان یا حد اکثر هزینه اعلام شده هر سرباز 3 میلیون تومان جریمه مبنا است . وگرنه با 50 میلیون و 20 میلیون فقط مشکل اقازاده ها حل میشه و نه مشکل مردهای میانسال محروم . کل رقم اکتسابی دولت محدود جیب اقازاده ها میشود و معضل زندان دو میلیون نفری باقی است . وگرنه غایب با ده سال محرومیت شدید جریمه شده است .
  • farid A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    9 19
    سلام آ این عدالته یعنی...؟ افراد بالای 27 سال دارای معافیت تحصیلی نتونند بخرند اوقت قانون گریزا بتونند بخرند .. کاش منم قانون گریز بودم ...الان به قول فردوسی پور دلم میخاد سرما بکوبم به میز...
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    10 1
    پولدارها به هر روشی شده خدمت نمیرن چون اگه خرید هم نباشه با پول معافیت میگیرنپس بهتر که این پول ها وارد بیت المال بشه تا صرف مردم بشه بجای اینکه بره تو جیب رشوه بگیرانفقط با این مبلغ تعیین شده ,مسئولین مراقب ماموران تعزیرات باشند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    19 1
    خدا كنه با يك قيمت كمتر تصويب بشه كه همه بتونن بخرن بخدا خيلي سخته بخدا خييييييلي سخته من ٩ ساله شبانه روز دارم دعا ميكنم
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    12 1
    ما که دستمون به آقای کوچک زاده نمیرسه بنابراین اینجا مینویسیم بلکه تایید بشه و اطرافیانشون بهشون منتقل کنن.. آقای دکتر.. جنابعالی که در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان فرمودید محدودیتهای این قشر حتی در صورت پرداخت جریمه باید ادامه داشته باشه آیا به این مهم فکر کردید که اگر قرار باشه من نتونم گواهینامه یا پاسپورت بگیرم و در عین حال حق استخدام هم نداشته باشم اساسا چه لزومی داره که 50 میلیون تومن پول بی زبون رو به حساب دولت واریز کنم.. سرمون که به دیوار نخورده.. ضمنا در رابطه با بحث تبعیض اتفاقا از دید من بعنوان یک مشمول غایب نوع نگاه شما به این قضیه به عنوان نماینده تمامی اقشار جامعه منجمله مشمولین این طرح، به مراتب بیشتر از اصل موضوع تبعیض آمیز و اصلا مغایر با عدالت هست..
  • حامی A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    6 0
    ایشالا به حق بزرگیه خدا این شرایط با ۱روند مناسب اجرایی بشه
  • محسن سلطانپور A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    فوق دیپلم قیمت چی دارد خدانگهدار....
  • بی نام A1 ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    سلام متاسفم برای اونای که نشستن و دارن دیگران رو قضاوت میکنن که اینای که نرفت معتادن٬پولدارن٬از ماهای که رفتیم جلوترن و غیره ٬اولا شعور داشته باشید و توهین به دیگران نکنید دوما٬یکی مثل من که وقتی میخواستم برم خدمت دست بابام تو یه حادثه قطع شد بد تو بیمارستان هپاتیت گرفت و خیلی از مسائل دیگه بعد حالا با دوتا بچه چطور میتونم برم سربازی٬بخدا ندارم شکم اینا رو سیر کنم چه برسه به پرداخت این مبالغ٬از یه طرف هم میبینم اگر کارت پایان خدمت داشتم دو سال پیش همه سرمایه ای که با هزار جون کندن جمع کرده بودم رو به نام دوستم نمیکردم که جواز مغازه بگیرم و اون هم من رو از مغازه خودم بیرون کنه٬تورو خدا بیاید یه راه چاره به من نشون بدید