ایسنا نوشت:

ارتش آمریکا اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد داعش هواپیمای جنگی اردن را در شهر رقه ساقط نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، پیشتر گروه تروریستی داعش اعلام کرد که توانسته یک فروند جنگنده اردنی از نوع F16 را سرنگون کند.

بنا بر گزارش‌ها، خلبان هواپیمای مذکور توسط نیروهای داعش به اسارت گرفته شده است.

در همین راستا فرماندهی نظامی ارتش آمریکا اعلام کرد: شواهد موجود نشان می‌دهد که جنگنده نگی اردنی که در عملیات ائتلاف در شرق سوریه شرکت کرده بود توسط نیروهای داعش سرنگون نشده است.

ارتش آمریکا با وجود تکذیب خبر سقوط جنگنده اردن توسط داعش از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد و تنها اسارت خلبان اردنی توسط گروه تروریستی داعش را محکوم کرد.

از سوی دیگر، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اسیر شدن این خلبان توسط نیروهای داعش در شهر رقه سوریه اظهار نگرانی کرد.

وی تصریح کرد: آمریکا امروز با دولت اردن درخصوص مساله اسارت این خلبان اردنی مذاکراتی را برگزار می‌کند.

در پی این حادثه محمد مومنی، سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که این جنگنده اردنی پس از اینکه از سوی موشک‌های زمین به هوا هدف قرار گرفت، سرنگون شد.

وی افزود: تلاش‌ها برای نجات خلبان این هواپیما با شکست روبه‌رو شده و تاکنون نتیجه‌دار نبوده است.

مومنی در پی سخنان خود اعلام کرد که ارزیابی‌های جدید نشان می‌دهد که این جنگنده به دست اعضای گروه تروریستی داعش سرنگون نشده است.

وی افزود: مقامات اردن در ابتدا اعلام کردند که این جنگنده به دلیل شلیک‌های رایج در منطقه سقوط کرده اما آن را تایید نکردند.

محمد مومنی از داعش خواست تا به این خلبان آسیب نرساند.

وی تصریح کرد: دولت اردن برای آزادی این خلبان گروگان گرفته شده تمام اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: سقوط این جنگنده در پی شلیک موشک اتفاق افتاد و پس از این حادثه خلبان اردنی سعی داشت تا خود را از هواپیما به بیرون بیندازد که توسط داعش به اسارت گرفته شد.

مومنی اظهار کرد: تمام شهروندان اردنی در کنار نیروهای مسلح کشور خود ایستاده‌اند و جنگ ما به خاطر حفظ و دفاع از کشور و دین اسلام ادامه دارد. سیاست کلی اردن، ادامه جنگ علیه گروه تروریستی داعش است.

یک منبع اردنی مسوول اعلام کرد که ملک عبدالله دوم،‌ پادشاه اردن پس از اسیر شدن این خلبان اردنی نشستی را با فرماندهان نظامی اردن تشکیل داده است.

در پی این حادثه اردن ضمن درخواست برای حفظ جان این خلبان از سوی داعش اعلام کرد، این خلبان در پی اقدام برخی از جنگنده‌های اردن برای هدف قرار دادن مواضع داعش اسیر شد.

اردن با همکاری کشورهای عضو ائتلاف، طی چند ماه گذشته حملات گسترده‌ای را علیه داعش ترتیب داده است.

بیشتر داعش اعلام کرد که نیروهایش توانسته‌اند یک جنگنده را به وسیله موشک‌های خود سرنگون کند.

در همین راستا دولت اردن برای بررسی این حادثه نشست بحران فوری را تشکیل داد.

این در حالی است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از داعش خواست تا با این خلبان اردنی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر برخورد کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =