در دیدار لاریجانی با رئیس‌جمهور عراق مطرح شد: گرد و غبار، تروریسم و همکاری در زمینه نفت و گاز

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ایران و عراق می‌توانند در زمینه نفت و گاز همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در دومین روز سفر خود به کشور عراق، در دیدار با ریس جمهور این کشور، گفت: ایران همیشه دز سخت‌ترین شرایط کنار شما بوده و دوستی ما یک پیوند قدیمی ریشه‌دار است.

وی تصریح کرد: دز عراق شرایط استقرار سیاسی خوبی فراهم شده که نقش شما در این ثبات زیاد بوده است.

لاریجانی با اشاره به موضع همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور که در پارلمان عراق نیز صحبت‌هایی پیرامون آن شده بود، گفت: باید عراق در داخل کشورش تولید داشته باشد و از صنایع و معادن برای افزایش تولید بهره‌مند شوند.

وی گفت: ما می‌توانیم در زمینه نفت و گاز همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

لاریجانی به موضوع گرد و غبار نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۷ الی ۸ سال پیش این موضوع را مطرح کردیم ولی هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته؛ سرعت گرد و غبار درحال زیاد شدن است و این مسئله باعث گسترش بیابان‌های عراق و ایران می‌شود که این مسئله نه تنها زیان اقتصادی دارد بلکه مشکل بهداشتی هم ایجاد می‌کند.

لاریجانی همچنین تروریسم را موضوع حاد منطقه دانست و گفت: همانطور که می‌دانید اشتباهاتی باعث رشد این جریان شد، یعنی کشورهای منطقه‌ای که به آنها سلاح دادند اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: روس‌ها برای حل مشکل سوریه به دنبال راه کار سیاسی هستند و در این مسئله با ما هم مذاکراتی داشتند که امیدوارم طرح اولیه به نتیجه برسد چراکه برخی کشورها دوست ندارند این ماجرا به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه تروریست‌ به ذات مسئله اول هر کشور است، ابراز امیدواری کرد: باید اراده و همکاری نظامی سایر کشورها در این باره همراه‌تر شود.

لاریجانی همچنن به ائتلاف آمریکایی ضدداعش اشاره کرد و گفت: ما از این ائتلاف معجزه ندیدیم مگر شما دیده باشید؛ سوریه و لبنان در راه مبارزه با تروریسم گام‌های خوبی برداشته و جدیت کاری دارند که ما در این زمینه هم کنار شما هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه امیدواریم این سفرها به گسترش همکاری‌ها بی انجامد، گفت: آقای روحانی به شما سلام رسانده و منتظر خود شما در تهران است.

لاریجانی همچنین بابت اهتمام رئیس جمهوری عراق در پذیرایی از زائران در اربعین حسینی تشکر کرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =