اهداف و پیام های سفر لاریجانی/ برنامه ریزی برای مقابله همه جانبه با تروریسم و داعش

سفر دکتر 'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی به کشورهای لبنان، سوریه و عراق را می توان یک 'سفر ضد تروریستی' دانست که 'تاثیرات مهمی چه در سطح و چه در عمق' بر تحولات منطقه خواهد داشت .

به گزارش این سفر در شرایطی انجام می شود که از یک سو پیشروی های ارتش سوریه در جنگ علیه تروریست ها و تلاش ها برای بهسازی فضای سیاسی لبنان و نیز پیروزی های زنجیره ای ارتش و داوطلبان مردمی در عراق بر تروریستها ی 'داعش'، 'معادله بازی' را در خاورمیانه برهم زده است.

 از طرف دیگر بازیگرانی هستند که همچنان بر 'بازی بد' خود در منطقه اصرار می ورزند و قایل به آن هستند که برای رسیدن به اهداف خود، حتی اگر لازم باشد، منطقه به آتش کشیده شود.

تحرکات اخیر با هدف ایجاد تنش در روند سیاسی عراق که از هنگام انتقال دولت از 'نوری المالکی' به 'حیدر العبادی' فروکش کرده و بهانه ها از دست بهانه سازان خارج شده بود، یکی از بازی های بد بازیگران منطقه ای تلقی می شود که همچنان به دخالت در امور داخلی عراق اصرار دارند و برای تامین خواسته های خود حاضرند، عراق را تا پای فروپاشی و تجزیه پیش ببرند.

کارشناسان، تلاش ها و تحرکات برای ایجاد اقلیم سنی در عراق و تسلیح عشایر را که با ابتکار جریانی در آمریکا و پشتوانه برخی کشورهای منطقه ای درحال رقم خوردن است، 'بازی خطرناکی' می دانند که تمامیت عراق را تهدید کرده و حتی برای اهل سنت این کشور نیز سودی نخواهد داشت.

کارشناسان و ناظران منطقه ای معتقدند که این بازیگران حالا یک ماجراجویی جدید را آغاز کرده اند، بطوری که قصد دارند از حربه نفت برای نجات دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.

با این حال سفر منطقه ای رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراهش، در حقیقت سفری به کشورهای 'خط مقدم مبارزه علیه تروریسم' تلقی می شود که تهران، بغداد، دمشق و بیروت را در بر می گیرد، کشورهایی که عملا هزینه اصلی و سنگین مبارزه جهانی علیه تروریسم را می پردازند.

این سفر حایز پیام های خاص خود است که بخش هایی از آن را می توان از لابلای اظهارات چند روزه رییس مجلس شورای اسلامی ایران رمز گشایی کرد.

- تاکید ایران بر ادامه حمایت ها از کشورهای خط مقدم نبرد علیه تروریسم در منطقه از جمله پیام های این سفر است، بطوری که لاریجانی سه شنبه گذشته در دیدار با مراجع عالی عراق، این اطمینان را داد که جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای بحران اخیر عراق که با سقوط 'موصل' در خرداد امسال رقم خورده، در کنار دولت و ملت عراق قرار داشته و همچنان به حمایت های خود از این کشور ادامه خواهد داد.

- یادآوری دوباره خطاهای صورت گرفته از سوی بازیگران بین المللی در منطقه که با سیاست های خود تروریسم را در خاورمیانه کشت کرده و گسترش داده اند و اینکه بار دیگر با سیاست های غلط، بحران را از آنی که هست، وخیم تر نکنند. این کشورها، به ویژه قدرت های غربی و کشورهای منطقه ای، در تحمیل هزینه های این جنگ نقش و سهم دارند و نمی توانند آن را انکار کنند.

اکنون شک و تردیدهای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آنان را به این باور رسانده که موضوع پایین کشیدن قیمت نفت به صورت مصنوعی از سوی ریاض، یک حربه جدید برای محور مقاومت در جنگ علیه تروریسم است و به منزله تلاشی برای نجات داعش می باشد که در ماههای اخیر به سرعت در حال فروریختن است.

این کارشناسان معتقدند که اگر کارشکنی این کشورها و حتی حمایت برخی از آنان از داعش و دیگر گروههای تروریستی نبود، کار این گروهها تاکنون پایان یافته بود.

** محورهای مطرح شده لاریجانی در سفر منطقه ای

رییس مجلس شورای اسلامی در این سفر بر محورهایی تاکید کرد که جنبه های مختلفی را در بر می گیرد، از یک طرف حکایت گر 'تلخی تراژدی' است که در منطقه جریان دارد، از طرفی اطمینان بخشی نسبت به عزم دولت های محور مقاومت برای مبارزه علیه تروریسم و اینکه تهران در این مبارزه آنها را تنها نخواهد گذاشت و از دیگر سو حاوی پیام ها و توصیه های خیرخواهانه به آنانی است که همچنان بد بازی می کنند و دست آخر ارایه راهکارهای عملی برای حل مشکلات منطقه و ریشه کنی تروریسم است. رووس محورهای طرح شده از سوی لاریجانی را می توان اینگونه دسته بندی کرد.

- ائتلاف آمریکایی، تحرکی ظاهری است

- جنگ آمریکا علیه تروریسم تاکتیکی است

- کشورهای حامی تروریسم مرتکب اشتباه بزرگی شده اند

- استفاده برخی کشورها از گروههای تروریستی برای حل مسایل منطقه روش غلطی بوده است

- ایران از امنیت و ثبات لبنان عراق و سوریه حمایت کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نخواهد کرد

- از راه حل های سیاسی برای پایان کشتار در سوریه حمایت می کنیم. لاریجانی روز سه شنبه در نجف اشرف به یکی دو نکته اساسی در ارتباط با نوع عملکرد برخی کشورها که به تقویت داعش و هجومی شدن آن انجامیده، اشاره کرد.

یکی ابراز خرسندی از اینکه برخی کشورهای جهان اکنون به حساسیت های منطقه و خطر تروریسم پی برده و در حال اصلاح سیاست های خود هستند و دیگری اینکه باید راه حل های دیپلماتیک را تجربه کرد و اینکه ایران در حال ادامه رایزنی ها در سطوح بین المللی و منطقه ای برای حل این مشکل هست.

لاریجانی در نجف اشرف و در بیت مراجع نیز صحبت هایی کرد که دیدگاه منطقه ای ایران و نگاه تهران به روند تحولات در عراق را به خوبی مشخص می کند.

بطوری که پس از دیدار با آیت الله 'سید علی سیستانی' در جمع خبرنگاران به صراحت نقش آیت الله را در اوضاع عراق ستود و آن را 'گره گشا' خواند.

تاکید بر نقش مرجعیت در تحولات سیاسی و اجتماعی عراق که با تصمیمات به موقع گره گشای مشکلات کشور و در برخی عرصه ها نجات بخش بوده و از فروپاشی این کشور جلوگیری کرده، کلیدی است که لاریجانی بار دیگر آن را به طرف های سیاسی در عراق یادآوری کرد.

- ادامه حمایت ایران از کشورهای در جنگ علیه تروریسم و حضور جدی و علنی ایران در جنگ علیه تروریسم و داعش و کلیه گروههای تکفیری از دیگر پیام های این سفر بود که همزمان در دیدار با مراجع نجف در قالب بررسی اوضاع منطقه ای ارزیابی شد.

با این حال این سفر را می توان یک سفر ضد تروریستی واقعی قلمداد کرد که کشورهای عضو محور و یا ائتلاف واقعی ضد داعش برای هماهنگی میان خود همواره به آن نیاز دارند.

به هرحال این سفر و دیدارهای امروز (چهارشنبه) لاریجانی در بغداد و رایزنی های آن حایز اهمیت بسیاری است، به ویژه از آنجا که محور مقاومت ضد تروریستی در منطقه به یک ائتلاف واقعی تبدیل شده و به شکل علنی سیاست ها و راهبردهایش را در این خصوص به افکار عمومی جهان عرضه می کند.

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    2 3
    آقای دکتر زیارت قبول. انشاله سفر پر خیر و برکت شما باعث بشه ریشه تروریست تو منطقه بسوزه