۰ نفر
۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

سعید لیلاز

سه عامل در نوسانات نرخ دلار در چند وقت اخیر دخیل بوده است.

عامل اول، تاثیرات روانی ناشی از توافقات هسته ای بود که بر جامعه حاکم شد و موجی را به راه انداخت که نتیجه آن نوسان قیمت ارز بود.

عامل دوم تاثیر اراده سیاسی بعضی از جناح های سیاسی است که به اندازه کافی پول و قدرت دارند. این گروه های سیاسی تلاش کردند که به دلیل تمدید مذاکرات و بلاتکلیفی، بازار ارز را متلاطم کنند.

عامل سومی که به نوسانات بازار ارز دامن زد کاهش قیمت نفت بود. درآمد قیمت نفت از طریق کاهش عرضه ارز به بازار آزاد بر روی عرضه دلار و تقاضای آن اثر گذاشت این در حالی است که در شرایط فعلی قیمت دلار پایین آمده است.پیش بینی می کنم که تا سال آینده به دلیل کاهش قیمت نفت و البته کاهش درآمدهای ارزی پتروشیمی ها قیمت دلار بین 3500 تا 3600 باشد.

اما عملکرد بانک مرکزی در این نوسانات قابل تقدیر است زیرا به هیچ عنوان انتظار نداشتم که به این زودی قیمت دلار را پایین بیاورند. سیف و تیم اقتصادی آن در این آشفته بازار به خوبی عمل کردند و جای تقدیر دارد. شاید در آینده به دیلیل مسائل اقتصادی کمی نرخ دلار با افزایش رو به رو شود اما ثبات و قدرت پیش بینی که تیم اقتصادی آقای روحانی به جامعه تزیرق کرده است و این توان را به وجود آورده، هدیه ای گران بهایت که به ندرت در دولت های دیگر وجود داشته است.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    11 21
    انشااله آقای روحانی بتوانند باحذف موانع ورشوه ها وقوانین اضافی و.... هزینه ورودبه فضای کسب وکاررابشدت کاهش دهند وپایه واقعی اقتصاد مقاومتی وتحول اقتصادی که هماناحضور بی دردسروعادلانه بخش خصوصی درعرصه کاروتلاش رامحکم بناکنند
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    6 13
    واقعا عملکرد تیم اقتصادی دولت قابل تقدیر است. اما همین وضعیت در دولت قبلی بود اصلا عملکرد آنها قابل نبود که هیچ کاملا هم قابل سرزنش بود تحلیل سیاسی اقتصاد بهتر از این نمی شود.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    3 0
    هنوز هم از سیف ناراحتم چون اون نذاشت دلار ارزان بشه خودش هم هیچ کاری برای ارزش پول ملی نکرد فقط وقت تلف کرد همین
  • پول ملی بیچاره IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 2
    عامل اصلی افزایش قیمت دلار چه در این دولت و چه در ان دولت قبل وجود مشاوران نالایقی همچون شماست که در هر شرایطی خواستار بالاتر رفتن قیمت ارز و بیجارگی مردم میباشند البته با کمی کنکاش مشخص خواهد شد که این میان چه کسانی منفعت خواهند برد...