به بهانه دفاع از مرحوم مرتضی پاشایی این روزها خیلی ها به روشنفکران دشنام می دهند. روشنفکر البته معنای مشخص و معینی ندارد. یک واژه سیال است که می توان معانی بسیاری را به آن تحمیل کرد اما منظور دشنام دهندگان از روشنفکر کسی است که سلیقه بسیار خاص دارد و کم تر کسی می تواند با سلیقه خاص او همراهی کند.

 

به بهانه دفاع از مرحوم مرتضی پاشایی این روزها خیلی ها به روشنفکران دشنام می دهند. روشنفکر البته معنای مشخص و معینی ندارد. یک واژه سیال است که می توان معانی بسیاری را به آن تحمیل کرد اما منظور دشنام دهندگان از روشنفکر کسی است که سلیقه بسیار خاص دارد و کم تر کسی می تواند با سلیقه خاص او همراهی کند. به عبارتی دیگر در این مقام منظور از روشنفکر آدم از دماغ فیل افتاده ایست که خود را طاووس علیین شده می پندارد و هر که چون او نباشد را مشتی نادان فرض می کند. وقتی دعوا متنزل و سطحی می شود مفاهیم هم تقلیل پیدا می کنند. این خاصیت همگانی شدن یک مفهوم است. متعالی ترین مفاهیم وقتی به کوچه و بازار راه پیدا می کنند به سطحی ترین چیزها بدل می شوند. چند روز پیش دوستی از یکی از نشریات زنگ زد که فلانی نظرت در باره حمله روشنفکران به خانم بهاره رهنما چیست؟ تعجب کردم. پرسیدم روشنفکران؟ بهاره رهنما؟ که توضیح داد ظاهرا خانم رهنما به دلیل اظهار ارادت به ساحت قدس آقا اباعبدالله مورد اهانت مشتی بی خرد قرار گرفته. گفتم خب حالا از کجا معلوم آن ها روشنفکرند؟ که گفت همه می گن؟ گفتم آخر روی چه حسابی؟ گفت می گن روشنفکرا با این چیزا مشکل دارن. بعد هم کسی را نام برد که در یکی از رسانه ها مشغول به کار خبرنگاری است. ظاهرا آن آدم را مظهر روشنفکری پنداشته بودند و حکم کرده بودند روشنفکران دشمن امام حسینند. وقتی بحث به چنین سطح احمقانه ای تنزل پیدا می کند بهترین راه خموشی برگزیدن و به تماشا نشستن است.

اما این یک چیز حقیقتا نگران کننده است و آن هم این که در دفاع از سطحی نگری و ابتذال داریم از ابزار روشنفکرانه استفاده می کنیم. یعنی ابتذال دارد طرفدارانی پیدا می کند که برای توجیه سخیف بودن و حقیر بودن تئوری صادر می کنند. یعنی اگر یک آدم مبتذل تا دیروز از سطحی نگری خود شرمسار بود حالا به جای شرمساری نه تنها سرش را بالا می گیرد و فخر هم می فروشد بلکه تو را که حاضر نیستی هم قد و شان او شوی به سخره می گیرد. کم مانده است کسانی که کتاب می خوانند و بر اساس شایعات و مشهورات زندگی نمی کنند و فیلم های کمدی مهوع نمی بینند و موسیقی خال طور گوش نمی کنند بشوند مشتی نفهم متظاهر بی درد و  یا به تعبیر بعضی ها روشنفکر و در عوض آن ها که شجریان را از شهرام شب پره تمیز نمی دهند و در عمر بی برکتشان یک کتاب درست و درمان هم ورق نزده اند و در عوض صدها برابر قیمت کتابخانه یک روشنفکر! را هزینه چی توز و پاستیل و چیپس کرده اند بشوند مظهر خرد و فرهنگ و احساس! به اندازه کافی در این سال ها رسانه های فراگیر ما به سطحی نگری و ابتذال دامن زدند و نتایج درخشان سیاسی و فرهنگی اش را هم دیدیم. از آن ها انتظاری نیست اما من از دوستانی که خود را اهل فکر و فرهنگ می دانند انتظار دیگری دارم. اشتباه می کنم؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    شما هم واقعا دلت خوشه با یه مشت حرف بیهوده دنبال جلب توجهی....از مرگ یک انسان برای خودنمایی و ابراز وجود استفاده میکنید واقعا متاسفم
    • آرش A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      روشنفکری که بجای اعتراض به ممنوعیت و حرام اعلام شدن موسیقی، بیاد به مردمی که به موسیقی اقبال و علاقه نشون دادن فحاشی کنه، باید بستش خیش و گاو آهن تا زمین شخم بزنه نه حرف مفت. اگه موسیقی و ساز حرام نبود و در تلویزیون کشور مثل همه جای دنیا بهش پرداخته میشد و مردم میتونستن برن کنسرت و موسیقی زنده گوش کنن و مذهبیون کنسرت رو نریزن بهم مطمئن باشید سلیقه و شناخت موسیقی مردم هم خیلی بیش از این پیشرفت میکرد و نیازی به عربده کشی یوسفعلی اباذری نبود./// ضمنا اقای موسوی شما هم بخاطر همزمانی اینهمه ادعای روشنفکری و اینهمه سانسور نظرات ، شرافت خبرنگاری و چه بسا انسانی ات زیر سواله. سانسور نکن.
    • فرهاد US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      37 1
      با آرش موافقم. مگر جوانانی که اینقدر زیاد و عجیب غریب به پاشایی توجه نشون دادن و اقای موسوی و اباذری به ذائقه هنری نازل شان معترضند، بزرگ شده و تربیت شده همین نظام و مسئولین جمهوری اسلامی مورد حمایت و علاقه اقای اباذری و موسوی نیستن؟؟ تازه رادیو و تلویزیون و رسانه ها و مجوز ضبط و پخش موسیقی هم که همه در کنترل انحصاری حاکمیت اند الحمدالله. جوان ایرانی چگونه و از کجا قرار بوده موسیقی خوب بشنود و سطح سلیقه ش ارتقا پیدا کنه؟؟ در کدام کشور دنیا نشان دادن ساز در تلویزیون رو بدلیل مخالفت اسلام و مذهب ممنوع و حرام کردن؟؟ که حالا اقای اباذری "مردم" رو بخاطر پایین آمدن سطح سلیقه شون "ابله" خطاب میکنه ولی حتی یک کلمه نمیپرسه ایا مثلا حرام کردن نمایش ساز از تلویزیون کار عاقلانه ایست؟؟
    • فرهاد US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      38 2
      ...ادامه... در ایران انتقاد از حاکمان سخت است و همیشه راحتترین کار فحش دادن به مردم بدبخت بوده. امثال جنابان اباذری و موسوی یک کلمه نمیگویند "علمای عظام و گرام و عظیم الشان شاید بد نباشد یک کوچولو در مورد موسیقی تجدید نظر فرمایید" ولی راحت میان میگن مردم "ابله و بیشعورند". این یعنی اوج حقارت و بزدلی باصطلاح روشنفکران ایران. بنابراین حرفهای اباذری چیزی نیست جز ریاکاری و دورویی که به شیوه ای ظالمانه و منافقانه بیان شده............. جالبه بدونید بزرگترین تجمع بلافاصله بعد از مرگ پاشایی در شهر مشهد بود... شهری که در آن برگزاری کنسرت ممنوع است....
    • ابوالفضل A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      9 12
      نگاهتون از بیرون بسیار زشت و زننده س مگه ادعای روشنفکری شاخ و دم داره؟؟؟
    • طاهری A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      4 14
      شما هم که به هر کسی که دو کلمه حرف بزنه بلافاصله برچسب میزنین و طرف مقابل رو متهم میکنید به خود نمائی. با این تفکر نورانی جنابعالی هیچکس نباید لب به سخن باز کنه. خودت باشی و افکارت و احتمالا چند تا سی دی.
    • راهله IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      20 1
      اخ ارش گفتي حرفت ميليون ميليون لايک داره کاش کساني که اين ادعا رو داشتن هم ميفهميدن که بايد قدري از بالا به موضوع نگاه کنن
  • بی نام RO ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    روشنفکر مساویست با جاهیلیت مدرن
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      93 27
      روشنفکر ایرانی مساویست با یک بزدل عقده ای که 35 سال ممنوعیت نمایش ساز و اجرای موسیقی در تلویزیون ملی و انحصاری مملکت را نمیبیند. ممنوعیت و محدودیت آموزش موسیقی، سبکهای مختلف، اجرای کنسرت و موسیقی زنده را نمیبیند و بعد به سلیقه موسیقایی مردم گیر میدهد و حتی به انها یعنی 75 میلیون نفر فحاشی میکند.
    • اسمال طلا A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      23 14
      خدا بیامرزه جلال آل احمد را. اون این اصطلاحات روشنفکر و غرب زده را وارد ادبیات ما کرد و به یک عده چماق دار این فرصت را داد که با استناد به این اصطلاحات هرکسی را که مخالفشون هست از دم تیغ بگذرونند. شعبون بی مخ هم به امثال دکتر فاطمی جوجه فکلی میگفت. مطمئنم داعشی ها هم مردم را به اتهام روشنفکر و غرب زده بودن سر میبرن.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    موسوی خیلی خوب .آفرین. حرف دلمو زدی.
    • موسوی سفسطه گر IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      58 26
      بی نام 13:16:35می خوای با تایید این آقا بگی منم چیزی حالیمه،نه قربون موسوی یه سفسطه باز بیش نیست.خودش خوب میدونه اگه کسی موسیقی پاپ و به موزارت و بتهون و شجریان و ناظری و غیره ترجیح داد مبتذل و سطحی نیست. مبتذل و سطحی اونیه که یادش رفته خودش بچه بوده،نوجوان و جوان بوده به چه موسیقی گوش میداده و آیا در نوجوانی دغدغه اش انرژی هسته ای بوده یا فقر مردم بلوچستان و یا مرگ یک نویسنده؟؟ اینا خودشون خوب میدونن موسیقی اصولا برای تمدد اعصاب روح و روان است، حالا یکی بنا به اقتضای سنش پاپ و راک گوش میده یکی هم با توجه به سنش و یا روحیاتش کلاسیک و سنتی اینا هیچکدام ملاک قضاوت بر شخصیت و سلیقه مردم نیست و هیچ احدی هم حق توهین نه به مردم نه به جوان مرحومی که هنوز آب کفنش خشک نشده نداره چون جواب براش آمادس
    • بی نام US ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      24 0
      خدمت شما و آقای موسوی عرض کنم در کشورهایی که مردم از سطح بالای سلیقه و درک موسیقی برخوردارند حکومت از کودکی در مدارس به مردم آموزش موسیقی و نت و.. میدهد و برای هر سبک موسیقی کلاسیک و پاپ و راک و... یک یا چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی دارند وکسی نمیگوید موسیقی حرام است. نه مثل ایران. و در تلویزیون شان برای اعیاد و مناسبت ها مشابه شب یلدای ما حاج محمود کریمی رو نمی آورند روضه بخواند.
    • بی نام US ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      22 0
      خدمت شما و آقای موسوی عرض کنم در کشورهایی که مردم از سطح بالای سلیقه و درک موسیقی برخوردارند حکومت از کودکی در مدارس به مردم آموزش موسیقی و نت و.. میدهد و برای هر سبک موسیقی کلاسیک و پاپ و راک و... یک یا چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی دارند وکسی نمیگوید موسیقی حرام است. نه مثل ایران. و در تلویزیون شان برای اعیاد و مناسبت ها مشابه شب یلدای ما حاج محمود کریمی رو نمی آورند روضه بخواند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    56 74
    شما جدیدا زیادی اصرار روی مواضع خودتون دارید. یک بار راجع به نقد دکتر اباذری مقاله نوشتید و دفاع جانانه کردید . ظاهرا بناست هر بار که هرکسی پاسخی به نقد ایشون میده شما در مقام مدافع مجددا اظهار نظر بفرمایید چه اصراری دارید ما عقیده شما و ایشون رو بپذیریم؟ شما حرف خودتون رو زدید و مخاطبین هم بنا به حد درک و فهمشون برداشت کردند. بهتره تموم کنید این سینه چاکی رو
    • بی نام US ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      24 31
      سینه چاک طرفداران خواننده مرحومند. نه آقای موسوی
    • سعید خان IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      23 20
      ایشان از اباذری دفاع نمی کنند از بدیهیات می گویند از حقیقت که کام برخی حضرات را تلخ کرده .بنده حقیر از عمق وجودم متوجه شدم که مواجه شدن با واقعیت و قبول آن چقدر سخت است . از بس به لالایی های دروغین سرمست خواب شدیم و به عادات پست گرفتار .
  • افسوس IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    26 10
    در مقاله درد بر اباذری گفتید:همان طور که در مواردی به کارگیری خشونت عین رحمت و لطف است گاهی اوقات توهین حکم طیبات دارد و به کارگیری آن از اوجب واجبات است ...... افسوس بر شما و افسوس بر جامعه ای که منتقدش شمایی پس آزادی اندیشه,بیان و آزادی عمل چی می شه؟ دلم شکست که از به اصطلاح روشنفکران این مملکت این جور حرف های تند و پرخاشگرانه شنیده می شه جناب موسوی این کبریتی که روشن کردید قبل از هر کسی دامان خودتون رو میگیره دوستان رو ارجاع میدم به بحث آبجکتیو و سابجکتیو در موضوع علایق و سلایق در فلسفه افلاطون در 2500 سال پیش
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    33 7
    الان کره شمالی روشنفکر داره؟ اصلا کسی اونجا فکر می کنه که روشن باشه یا خاموش. ایران الان همین حالت پیدا کرده.
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      1 2
      خوش به حالتون با این انفعال .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    9 7
    عوام همیشه هستند. خدا تمامی رفتگان را بیامرزد.
  • مصطفی A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    19 27
    این سطح از ابتذال تو جامعه ای که یه زمانی آرمان های بزرگی داشت باور نکردنیه عجیبترم اینه که به اسم احترام به عقیده اجازه هیچ اظهار نظری راجع به این ابتذال نمیدن بهترین اسم برای این وضع موجود دیکتاتوری ابتذاله
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    38 31
    اقا من از خوندنن متن «کثافت» شما «حال استفراغ بهم دست میده». الان دوست دارم بدونم نظرت درباره این کامنت روشنفکرانه من چیه؟ احتمالاً مرگ فقط خوبه برای همسایه آره؟
  • ميلاد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    22 10
    اينجا با سخت ترين مور ممكن مواجهيم، با جامعه از جهالت جامعه حرف زدن.
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    23 8
    به فرض محال که حرفای اباذری هم درست باشه .آیا نحوه بیان موضوع کمکی به خواسته های شما میکنه یا اکثریت مردم رو از شما بیزار و گریزان میکنه؟.به نظر من نحوه حمله کردن این به اصطلاح روشنفکرا به احمدی نژاد در سال 84 سهم بزرکی در تهییج اکثریت جامعه به رای دادن به اون کرد وهمه دیدیم انچه که شد
  • راه A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    19 7
    آفرین به شما، و مشکل در بی سوادی و جهل است، وقتی جامعه ای سواد را خریدن مدرک و کار را حماقت بداند، زرنگی را فرار از کار و سود بیشتر با سواد و کار کمتر ، وقتی جامعه ای ، افراد اندیشمند را طرد کند و آنها را چون جذامیان بدارد، نتیجه آن می شود که ارز ش ها می شوند ضدارزش، و آنگاه وحشت خواهند کرد از کسانی که چون خود کوته فکر نباشند، چون أنها آیینه ای هستند از چیزی که از دیدنش هراس دارند، پس باید آینه ها را شکست
  • پیام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    26 8
    واقعا وقتی اطرافیان خودم میبینم که حتی با داشتن فوق لیسانس یک کتاب غیر درسی مطالعه نکردند فقط افسوس میخورم
  • كاوه IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    32 6
    جواد جان واقعا احساس تفاخر مي كني؟روشنفكري اگر مورد نقد است به خاطر همين پرو بال دادن به فرعونيت وجود است.اين كه فكر كني چون شجريان گوش مي دي از فلان قصاب محل كه شب پره گوش مي ده حتما آدم بهتري هستي...مساله خيلي عميق تر است.يك نگاهي به خودت بينداز.
    • موسيقى دان آماتور IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      7 1
      داستان همينه آقا كاوه. اينا روشنفكرهاى سطحى هستن. الان فكر مى كنن اگر زير علم استاد سينه نزنن جزو عوام به حساب ميان و روح موتسارت سر پل صراط يقه شون رو مى گيره. قصه لباس تازه امپراطوره. همه مى خوان بگن مخاطب توهين هاى استاد من نبودم و ابله بقيه ملت هستن نه من. بابا جان قضيه اصلاً به اين پيچيدگى نيست. همه مون ميدونيم كه جامعه مشكل دارى هستيم، اما اگه فكر مى كنيد با تحقير و توهين به مردم ميشه اين عقب ماندگى تاريخى رو جبران كرد بنظر من در اشتباهيد. عكس العمل تند مردم نشون داد كه راه حل خوبى انتخاب نكرديد. اتفاقاً من هم موتسارت گوش مى كنم و هم مى نوازم، و قاعدتاً به اردوگاه شما نزديكترم تا طرفداران پاشايى، ولى بايد بگم كه از حرفهاى شما بوى گند فاشيسم به مشام مى رسه.
  • مصطفی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    8 2
    اقای موسوی شاید دو طرف مقصر باشند شریعتی بین همون جماعتی که شما میگین محبوبه بعد از اون کسی نه شاید دلیل این موضوع ایراد نکردن حرفایی مقبول عموم جامعه باشد توسط روشنفکران
  • فرشاد A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    15 30
    برای اولین بار یه مطلب ازت خوندم که همش درسته یعنی از صدر تا ذیلش درسته ... واقعا عالی بود .
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    23 23
    این تیکه "هزینه چی توز و پاستیل و چیپس" را خیلی خوب آمدی ، مدتها بود دنبال یه تعبیر مناسب برای اینایی که شب و روز تو خیابونا و پارکها و سینماها و ... پرسه میزنند و در همه چی صاحب نظرند و میگردند دنبال یک مناسبت و بهانه ای تا دور هم جمع شوند و حماسه جنگولک دربیارند و بعدش هم بگند اینا همش بخاطر اینه که ما در کشور شادی و تفریح نداریم میگشتم
  • مردم موسوی را هم بشناسید نیاز به شناخت دارد طفلی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    46 41
    موسوی دیده توهین های اباذری تو معروف شدنش تأثیر داشته حالا هی افاضات می نویسه که یعنی منم بازی من و هم ببینید شده ملت بیان دری وری هم بهش بگن اشکال نداره ایشون شناخته بشه.طفلک مرتضی اگه میدونست با رفتنش این هم آب برای یه عده آدم ناشناخته و با عقده های فروخفته گرم میشه نمیرفت. نیست ببینه ملت چه سر سره بازی دارن میکنن به اسم اون عزیز از دست رفته که فقط جرمش محبوبیت میان جوانان بود.
    • محمدعلی RO ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      18 55
      آخه موسوی نیاز داره به این چیزا که معروف بشه؟یک خورده فکر کن.اگر فکرت کمکت نکرد برو سابقه ی نگارشش رو توی سایت ببین.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    35 17
    حاج اقا سید دیگه تو هم برا ما روشنفکر شدی؟؟ یا پامنبری میکنی؟
  • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 7
    دوست دارم سید یه دونه ای به خدا
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    29 25
    باید به این جامعه اینقدر لگد زد تا از خواب سنگین بیدار بشه
    • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      10 13
      لگد فایده نداره. باید یه بمب اتمی مقل ژاپن بخوره اینجا تا نسل عوض بشه و همه عادت کنن کار کنن به جای زیراب زدن و ...
  • مخاطبی از رشت IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    25 19
    درود بر شما بابت پرداختن به این نکته ظریف. بنظر من یکی از دلایل اصلی این مشکل ،صداوسیمای کشور است که در برخی برنامه های سیاسی و سفارشی اش واژه روشنفکر را مترادف با غرب زده ،بی دین،بی درد،مرفه،منفک از جامعه و ضد انقلاب معرفی میکند. از آنجایی که رسانه های دیداری اثر اعجاب انگیزی بر اذهان و رفتار مردم دارند مخصوصا در کشورهای در حال توسعه و افراد بدون تحقیق و چشم بسته شایعات را میپذیرند ،متاسفانه تا زمانیکه منشا این نفرت پراکنی ها قطع نشود،علاجی برای این بیماری فرهنگی بوجود نخواهد آمد
  • سمیرا IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    12 11
    آقای اباذری راست گفتن که این جماعت "خفه کردن " بقیه رو... انقدم صداشون بلند و گوش خراش و غلطه که انگار محکومیم به شنیدنش و صداهای صاف و مخملی تو این بازار وانفسا اثری بر گوش صاحبان این حنجره ها نداره... ولی مطمئن باشید، صدایی که از جای نادرست حنجره در بیاد به زودی خودش باعث بیماری سختی برای صاحب صدا خواهد شد
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    6 2
    من و امثال من با دین و امام حسین و دفاع مقدس مشکل ندارند بلکه ان چیزی که باعث ازار مشود سو استفاده بعضی از سیاسیون است که از این مسایل برای پیشبرد اهداف خودشون استفاده می کنند و گرنه دین چیزی جز هدایت ما به خوبی و زیبایی نیست
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    6 8
    عین فیلم های و ستاره های هالیوودی که یکی را برای دیگران الگو می کنند و پشتش هر چی دلشان می خواهد از زبان او و شهرتش در مغز دیگران جای می دهند پاشایی ها که خدا رحمتشان کند شد وسیله ای برای یک عده که می خواهند مردم از مشکلاتی که در کشور ایران وجود دارد بی خبر بمانند یک روز فوتبال یک روز والیبال یک روز هیئت مدیره این و آن و یک روز گرانی گوجه یک روز کم رونقی بورس یک روز ..................خلاصه همه چیز هست جز کار رفاه مسکن تحصیل رایگان بهداشت و درمان تغذیه مناسب امنیت و مردمی که هنوز بعد ا 35 سال و ثروت ملی زیاد هیج پیشرفتی در امکاناتی که یک انسان باید داشته باشد حاصل نکرده است
    • دماوند A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
      1 0
      بي نام عزيز بابت دردهاي ملموس جامعه كه يك به يك برامون شمردي، ديدي چند تا منفي گرفتي؟ بنابراين توصيه ميكنم، خودت رو خسته نكني. چون اگه يكي پيدا بشه يك حرف به درد بخور بزنه، مردم فهيم ما با منفي گذاشتن نشون ميدن چقدر درك سياسي و اجتماعي بابايي دارند در مورد حرفهاي آقاي اباذري هم نظرم اينه كه مطالب بسيار ارزنده اي رو با ادبيات بسيار سخيفي ارائه كردند. مثل اينكه حرفها و ناسزاهاي چاله ميدوني رو با خط نستعليق و شكسته نستعليق بنويسي.
  • علی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    10 13
    از مطلب خوب شما تشکر می کنم. جسارت شما تحسین برانگیز است.
  • ناشناس مونث IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    8 5
    جناب موسوی و جناب اباذری اول تعریف کنید که روشنفکر کی هست وچه عقایدی دارد , عوام و خواص کی هستند بعد درباره خوب و بدش اظهار نظر کنید. صداقت در گفتار خیلی مهم هست. دوستا نی که به توده مردم ایراد دارید شما که اینهمه خط قرمز و ابی و صورتی و زرد برای اظهار نظر دارید بهتر نیست که با تفکر بیشتر و قاطعیت کمتر درباره پدید های اجتماعی و مردم قلم بزنید و اظهار نظر کنید. بعید می دونم نظرم چاپ شه ولی خوب سنگ مفت و گنجشک مفت.
  • ناشناس IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    5 3
    خانه از پای بست ویران است ...