این بررسی نشان می دهد سرمایه گذاری در بازارهای مالی همچنان سودده است.

 

احمد کشاورز: طي دو هفته گذشته سرمايه گذاري در تمامي بازارهاي مالي ايران به غير از بورس سودده بوده است. افزايش قيمت دلار، سکه  و البته ريزش شاخص بورس چنين سرنوشتي را براي سرمايه گذاران رقم زد. برآوردها نشان مي دهد حداقل تا پايان سال 91 به ميزان 22 ميليارد دلار، ارز در اختيار مردم بوده است که البته پس از کاهش قيمت دلار در سال 92، 12 ميليارد دلار آن به صرافي ها و نظام ارزي کشور بازگشت.

اما از سوم آذر ماه بازي در بازارهاي سرمايه گذاري کشور تغيير کرد.

قيمت سکه تا مهر ماه امسال روند نزولي داشت. آمارهاي بانک مرکزي تاييد مي کند، بهاي سکه در مهر ماه سال جاري در قياس با يک ماه قبل سه درصد کاهش و در قياس با سال قبل 2.8 درصد کاهش يافته بود. قيمت سکه در مهر ماه رکود نزول را نيز ثبت کرد و بهاي آن در قياس با مهر ماه پارسال 17.6 درصد کم شد. تمامي اين اطلاعات نشان مي داد که سرمايه گذاري در بازار سکه زيان مطلق بود.

 

تمامي سرمايه گذاراني که تا آذر ماه امسال در بازار سکه و دلار سرمايه گذاري کرده بودند، هر روز، هر هفته و هر ماه زيان مي دادند. در اين دوره زماني تنها سرمايه گذاري در بانک ها با نرخ سود تضمين شده نتيجه بخش بود.

 

وضعيت در بازارهاي مالي براي سرمايه گذاران تا ابتداي هفته گذشته غم انگيز بود ولي ناگهان مسير بازار چرخشي تازه را تجربه کرد.

دو عامل باعث شد تا دلار و پس از آن سکه در بازار ايران رشد قيمت را تجربه کنند:

نفت: کاهش قيمت نفت تا مرز 60 دلار و پيش بيني ادامه اين روند تا قيمت 50 دلار موجب شد تا واسطه گران بازار به اين جمع بندي برسند که بازار با کاهش ميزان عرضه ارز مواجه مي شود. بنابراين بهترين فرصت براي افزايش قيمت ها پيش روي آنها قرار گرفت. در نهايت نيز بهاي دلار در بازار به صورت ناگهاني رشد پيدا کرد. رشد قيمت دلار هم منجر به افزايش قيمت سکه شد.

بودجه: تعيين قيمت 2هزار و 850 توماني در بودجه سال آينده، به عنوان نشاني دقيقي پيش روي صرافان بازار قرار داده شد. براين اساس آنها قيمت پايه دلار را در بازار به بالاتر از 3 هزار و 400 تومان افزايش دادند چراکه به طور معمول بين قيمت رسمي دلار و قيمت بازار آزاد 500 تا 700 تومان اختلاف وجود دارد.

تمديد مذاکرات هسته اي و دو عامل نفت و قيمت دلار در بودجه در نهايت منجر به تغيير وضعيت بازار شد. براين اساس بازارهاي زيان ده يک سال و  نه ماه قبل ناگهان به سوددهي رسيدند. تمامي کساني که پيش از نيمه آذر ماه سکه و دلار خريده بودند سودهاي تازه بدست آوردند و سرمايه گذاران در بورس زيان ديدند.

 

اين بررسي نشان مي دهد، طي يک سال و نه ماه گذشته تنها سرمايه گذاري در بانک ها با نرخ سود، 22 درصد و 15 درصد به صورت قطعي سود را براي سرمايه گذاران به همراه داشته است. بورس هم تنها طي دو هفته بازدهي 6 درصدي را تجربه کرد و در ديگر ايام سال بازدهي منفي داشت.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    7 0
    پس بازگشت ارزش پول ملی چه شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    15 0
    اینقدر دروغ به خورد مردم ندید ، مردم الان هم زرنگ شده اند و هم کاسب و دیگه دروغهای دولتیها به کتشون نمیره 1 همه میدونند که نرخ دلار را در همه بازارها دولت تعیین میکنه اونم از طریق عواملش یعنی دلالها 2 همه میدونند بورس یعنی رانت و باند و فساد و سرکیسه کردن مردم 3 همه میدونند که دولت بجای پول نفت طلای زیادی گرفته و انبار کرده و پایین آوردن قیمتش یعنی ضرر 4 همه میدونند میلیونها واحد مسکونی ساخته شده و خالیه و میلیونها واحد دیگه هم داره بهشون اضافه میشه 5 همه میدونند نیازمندهای واقعی مسکن نه توان خرید مسکنهای گران را دارند و نه توان دادن نزول وامهای مسکن 6 همه میدانند که باندهای اقتصادی درون دولت فقط میخواهند مردم را چپاول کنند و همه طرحها یکطرفه است 7 همه خیلی چیزها میدانند
  • سعيد A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    10 0
    چند سال پيش مقدار ٢٠ ميليون تومان در يكي از بانكها تو حساب قرض الحسنه واسه گرفتن وام گذاشتم تا وام خريد يا ساخت خونه بهم بدهند ولي مقدار وامي كه بهم ميدادند از سپرده كمتر بود و قيمت خونه هم ده برابر سپرده و وام ،،،قيمت دلار اونموقع ٩٣٠تومان بود ،،بعد از گذشت چند سال پول من همون ٢٠تومانه ولي دلار ٣٥٠٠ تومانه ،،،،به كي بگم بي خونه ام،،،