رئیس مجلس: آمادگی کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان را داریم/ از گروه‌های مقاومت حمایت نظامی می کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیماری حادی اکنون برای منطقه پیش آمده و آن جریانات تروریستی هستند که برای مسلمانان، مسیحیان و سایر ادیان منطقه مشکلاتی ایجاد کردند.

به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود در پایان سفر به لبنان، با اشاره به بررسی توطئه‌های صهیونیست‌ها اعم از شهرک‌سازی و نقشه‌هایشان برای قدس، گفت: بیماری حادی اکنون برای منطقه پیش آمده و آن جریانات تروریستی هستند که برای مسلمانان، مسیحیان و سایر ادیان منطقه مشکلاتی ایجاد کردند.

او با تاکید بر ضرورت بیداری منطقه در قبال این موضوع مهم و سرنوشت‌ساز، گفت: تلاش ما این بود که با کشورهای تاثیرگذار همسویی به وجود آید و در این سفر هم با مسئولان لبنانی و سوری رایزنی‌های خوبی داشتیم که امیدواریم در نتیجه آن مردم منطقه آرامش و زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که از همه جهات به گروه‌های مقاومت کمک می‌کند، گفت: مسئله فلسطین یک موضوع محوری برای انقلاب اسلامی است از این رو ما از گروه‌های مقاومت همچون حماس و جهاد اسلامی علاوه بر حمایت سیاسی و مادی حمایت نظامی نیز می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی فقط به دنبال برگزاری همایش برای فلسطین نیست، یادآور شد: ما برای نجات فلسطین اقدام عملی انجام می‌دهیم و همواره نسبت به گروه‌های مقاومت مواضع دوستانه داشته‌ایم.

او در ادامه به موضوع سوریه پرداخت و با تاکید بر این نکته که تلاش برای حل سیاسی مسئله سوریه در جریان است، گفت: از ابتدای مشکل کشور سوریه ما به همه کشورهایی که با ما رایزنی داشتند، ‌گفتیم که مسئله سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و نباید برای دموکراسی از سلاح استفاده کرد.

لاریجانی بر همین اساس به اقدامات برخی کشورها که با نیت‌های مختلف در این مسئله ورود کرده‌اند، اشاره کرد و نتیجه آن را ظهور یک جریان تروریستی در منطقه دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها برای رفع مسئله سوریه به نتیجه برسد و شرایط منطقه تغییر کند.

او در عین حال گفت: ما به نیت برخی کشورها همچون آمریکا که ژست تبلیغاتی می‌گیرد و برای مبارزه با تروریست ائتلاف تشکیل می‌دهند، خوشبین نیستیم و دیدیم که معجزه‌ای از آن درست نشد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد تلاش‌های ایران برای آزادی نظامیان به اسارت گرفته شده لبنانی، گفت: تلاش‌های ما به این سمت بوده که به رهایی آنها منتج شود اما شما می‌دانید که چه کشورهایی پشت سر تروریست‌ها هستند؛ ما تلاش خود را می‌کنیم اما کشورهایی که پشت سر آنها هستند باید آستین بالا بزنند.

او در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال توافق میان ایران و آمریکا در مورد مقابله با داعش، گفت: میان ایران و آمریکا هیچ توافقی در این مورد نیست زیرا آنها ائتلافی درست کرده‌اند که ما از آن چیزی جز اطلاعیه و شعار ندیده‌ایم اما ما آنچه در قبال مردم عراق لازم بود انجام دادیم که شما در رسانه‌ها نتایج آن را دیدید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به طرح تقسیم عراق، گفت: اگر این اتفاق در مورد عراق رخ دهد در جاهای دیگر هم تکرار می‌شود و آنها به دنبال ماجراهای دیگر هستند؛ باید به انتخاب مردم عراق که برای خود دموکراسی ایجاد کرده‌اند احترام بگذاریم.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت حمایت از روند ترمیم کادر ریاستی لبنان، گفت:‌ این یک مسئله‌ای است که دوستان ما در حوزه مسیحیت باید تلاش کنند که به وحدت برسند و ما هم البته کمک می‌کنیم.

او گفت: شما به خاطر داشته باشید زمانی که اسرائیلی‌ها به لبنان حمله کردند ما در کنار مردم لبنان قرار گرفتیم و از مقاومت حمایت کردیم، آن موقع بعضی گفتند این یک طرح شیعی است و برخی کشورهای منطقه گفتند ما به مردم لبنان کمک نمی‌کنیم چون این طرح شیعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی که جنگ 22 روزه رخ داد ما از مقاومت در فلسطین و حمایت و جهاد حمایت کردیم. آن موقع دیگر نمی‌توانستند بگویند طرح شیعی است گفتند طرح فارس است و ما نگرانیم اگر به دوستان مسیحی در لبنان کمک کنیم که موضوع ریاست جمهوری را حل کنند بگویند این یک طرح مجوسی است و یک داستان جدید درست کنند.

لاریجانی گفت: ما در کل علاقمندیم این مسئله زودتر حل شود و تا آنجا که بتوانیم به گروه‌های متفاوت کمک کنیم این کار را می‌کنیم.

او در خصوص خطر داعش برای کشور لبنان، ضمن تشکر از روحیه مقاومت که در ارتش لبنان برای مقابله با تروریست‌ها وجود دارد، آن را یک آورده خوب دانست و گفت: ملت لبنان یک بار مقابل صهیونیست‌ها ایستادگی کرد و مدال خوبی در این زمینه دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ارتش لبنان قدرت مقابله با تروریسم را دارد و این مدال دیگری برای ملت و ارتش لبنان است.

او گفت: ما آمادگی داریم به ارتش لبنان برای تأمین نیازهای تسلیحاتی آنها کمک کنیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیت ارتش لبنان و مقاومت بعید است که داعش بتواند در لبنان قدرت عملیاتی داشته باشد، گفت: آنها سرزمین درگیری را به خارج از لبنان برده‌اند تا داعش نتواند تعرضی صورت دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع جنگ 33 روزه اشاره کرد و گفت: بنده در زمان جنگ 33 روزه سفری به اروپا داشتم که یکی از رهبران اروپا به من گفت امروز اولمرت یک جنازه سیاسی است و شما این جنازه را تحویل آنها داده‌اید.

او در ادامه به موضوع سوریه پرداخت و یادآور شد: وقتی ماجرای سوریه رخ داد ابتدا با یک راه‌حل سیاسی قابل حل بود اما برخی کشورها ترجیح دادند به گروه‌های تندرو کمک کنند.

لاریجانی بر همین اساس گفت: آنها تصور می‌کردند که می‌توانند از این گروه‌های تروریستی استفاده تاکتیکی کنند و سپس بر سر آنها بزنند که اشتباه می‌کردند.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391421

برچسب‌ها