سهم بودجه پژوهش کشور در سال 94 بالاتر از یک درصد می شود

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سهم بودجه پژوهش کشور سال 94، برای نخستین بار، بالاتر از یک درصد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علیرضا دلیری درباره افزایش بودجه این حوزه گفت: بر اساس لایحه بودجه سال 94 که به مجلس ارسال شده، در سال آینده بودجه علم وپژوهش کشور به بالاتر از یک درصد نسبت به کل بودجه کشور خواهد بود که این موضوع برای نخستین بار صورت گرفته است.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش بودجه دستگاه ها در مجموع بین 10 تا 12 درصد بوده است گفت: سال آینده، بودجه پژوهشی به صورت قابل توجهی افزایش یافته که نسبت به سال 93 حدود 34 درصد افزایش بودجه است که این میزان رشد، مؤکد این موضوع است که دولت نیز با توجه به تکالیف سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به این حوزه توجه خوبی داشته ولی جا دارد تا نگاه ویژه تری نیز به بحث علم، فناوری و پژوهش داشته باشند.

دلیری گفت: در کنار بودجه پژوهش، بودجه های دیگری هم مربوط به حمایت های تسهیلاتی از شرکت های دانش بنیان نیز در نظر گرفته شده تا نتایج پژوهشی آنها که منجر به تولید محصول می شود مورد حمایت قرار گیرد که این بودجه از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی که در دولت یازدهم کار خود را آغاز کرده تامین می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در سال 93، بودجه یک هزار میلیاردی برای تسهیلات و حمایت از شرکت دانش بنیان اختصاص یافت و برای سال آینده نیز بودجه دیگری به مبلغ 855 میلیارد تومان به این سقف اضافه شده است تا شرکت های دانش بنیان با استفاده از این تسهیلات بتوانند نیازهای خود را تامین کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه فعالیت های ارزیابی و بررسی شرکت های دانش بنیان و روند تصویب پرداخت تسهیلات سرعت بسیار خوبی پیدا کرده است.

وی با اشاره به این موضوع که در سال 92 سهم پژوهش کشور کمتر از 6/0 درصد بوده و در سال 93 به 84/0 درصد رسیده است گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی مقام معظم رهبری درباره علم و فناوری، اهمیت این موضوع برای دولتمردان ما کاملا محسوس و موجب شده است تا نقش این حوزه را پررنگ تر ببینند.با توجه به اینکه در بودجه سال 94 کشور با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم و امکان افزایش بودجه ها مقدور نیست اما افزایش بودجه حوزه علم و فناوری و بحث تحقیق و توسعه در لایحه بودجه دیده شده است.

دلیری با اشاره به این موضوع که در اسناد بالادستی بر اختصاص بودجه به دستگاه ها و بخش خصوصی برای امر تحقیق و توسعه تاکید شده است اظهار کرد: در صورت تمرکز بر بحث تحقیق و توسعه، وضعیت اقتصاد و تولید نیز بهبود می یابد البته این توسعه و پیشرفت باید از طریق اقتصاد دانش بنیان انجام بگیرد و این امر مستلزم افزایش بودجه بخش دانش بنیان است.

وی همچنین گفت: در صورت افزایش بودجه وپیشرفت در بخش دانش بنیان، ما می توانیم به تکلیف سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ونگاه قانونگذار درباره مسایل تولیدی کشور برسیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی گفت: در سال های گذشته سهم موضوع تحقیق و توسعه کمتر از یک درصد بوده که این رقم بسیار پایین بوده و تنها درسال 83 سهم تحقیق و توسعه به بیشترین درصد یعنی ۰.۸۷ درصد رسیده است.

به گفته وی در مابقی سال ها سهم تحقیق وتوسعه معمولا یا کاهش داشته و یا شامل تغییرات بوده است.

دلیری درباره جایگاه علم وفناوری و ارتقای آن خاطر نشان کرد: درچهارجا در اسناد بالادستی قانون بر ارتقای جایگاه علم و فناوری و اهمیت به این موضوع تاکید شده که قانون برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز 1404، نقشه جامع علمی کشور و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری از جمله مواردی است که درآن بر جایگاه ارتقای علم و فناوری تاکید شده است .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =