مهرخانه نوشت:

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به رشد آسیب‌های اجتماعی در زنان گفت: آمار زنان کارتن‌خواب نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی در زنان به سرعت رو به افزایش است؛ در حالی‌که حمایت‌های خدماتی جامع به زنان، در بسیاری از نهادهای حمایتی نیز اولویت اول محسوب نمی‌شود.

فاطمه دانشور با اشاره به 12 هزار کارتن‌خواب در تهران گفت: سه هزار نفر این افراد را زنان تشکیل می‌دهند، ولی تنها یک سامان‌سرای لویزان با گنجایش 200 نفر مخصوص زنان است.

او با بیان این‌که زنان کارتن‌خواب باردار و یا دارای فرزند با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند، گفت: تمهیدات خوبی برای این افراد صورت نگرفته و یا اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده است. برای مثال در پارک‌های محدوده انبار گندم، مادران معتاد به همراه کودکان در کنار مردان معتاد و کارتن‌خواب شب را سپری می‌کنند، ولی تاکنون مددکاران بهزیستی برای سرکشی به وضعیت این افراد ورود نکرده‌اند.

دانشور به نبود مددکاری مداخله‌گر و صاحب اختیار اشاره کرد و گفت: برخی از زنان کارتن‌خواب با مراجعه به بهزیستی تا حدودی از خدمات این سازمان بهره می‌برند، ولی مددکاران به دنبال افرادی که از این نهاد و خدمات آن بی‌اطلاع هستند، نمی‌روند.

عضو شورای شهر تهران به وجود خلأ قانونی در این موضوع اشاره کرد و گفت: به غیر از شهرداری هیچ نهادی به طور جدی در این موضوع ورود پیدا نکرده است. از طرفی توان شهرداری نیز پاسخ‌گوی این تعداد نیست. سامان‌‌سرای لویزان تنها ظرفیت 200 نفر را دارد؛ در حالی‌که در تهران 3 هزار زن کارتن‌خواب وجود دارد؛ بنابر قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت این افراد را به عهده دارد.

او ادغام وزارت‌خانه‌های "كار و امور اجتماعي"، "رفاه و تأمين اجتماعي" و "تعاون" در دولت قبل را بیش‌ترین آسیب به حوزه اجتماعی در وزارت‌خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: رویکرد آقای ربیعی در حوزه کار بیشتر از حوزه اجتماعی است و لذا تاکنون اقدام چشم‌گیری در بحث اجتماعی دیده نشده است؛ ادغام این سه وزارت‌خانه درست نبود و باید یک وزارت‌خانه مستقل به‌صورت اساسی‌تر به موضوعات و آسیب‌های اجتماعی می‌پرداخت.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم مددکاری و جای خالی آن در کشور گفت: دولت در خصوص ساماندهی زنان کارتن‌خواب ضعف دارد و گویا انگیزه‌ای برای ورود جدی ندارد. دیدارهای رییس‌جمهور در ایام تعطیل از شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری آسیب‌دیده‌های اجتماعی امری پسندیده و ستودنی است، ولی در بحث آسیب‌های اجتماعی موضوع از هشدار گذشته است و باید به سرعت مراکزی با فعالیت تخصصی مددکاران راه‌اندازی کرد.

دانشور به ضعف قانون در بحث کودکان اشاره کرد و گفت: بسیاری از زنان در سامان‌سرا به همراه کودکان خود هستند و این مرکز با امکانات خود نمی‌تواند به کودکان ارایه خدمت کند. برای مثال در این مرکز، تخت‌ها کنار هم چیده شده و بزرگسالان از آن‌ها استفاده می‌کنند. تا زمانی که مسیر پرونده‌‌سازی و ارجاع به سیستم بهزیستی صورت بگیرد، نوزادان و کودکان به سختی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و حتی از ساماندهی دقیق این کودکان در بهزیستی نیز نمی‌توان مطمئن بود.

او ادامه داد: با توجه به افزایش آمار زنان کارتن‌خواب، هماهنگی بین‌بخشی لازم است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید حساسیت بیشتری از خود نشان دهد. برنامه و فعالیت وزارت رفاه مشخص نیست و اگر هم برنامه‌ای دارد اطلاع‌رسانی خوبی نشده است. شهرداری این موضوع را در نظر دارد و بودجه‌ای نیز برای آن اختصاص داده است. برای مثال تأسیس یک مرکز ترک اعتیاد کودکان در حال طراحی است و سامان‌سرای دوم نیز در دست ساخت است؛ اگرچه دو مرکز برای جمعیت تهران کافی نیست و باید در سال‌های بعد این تعداد افزایش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر ضرورت تقویت سازمان بهزیستی گفت: وضعیت فعلی به هیچ‌وجه مناسب نیست و باید ظرفیت این سازمان متناسب با نیاز جامعه بالا رود و فاصله میان نیاز و ظرفیت موجود با تلاش وزارت‌خانه مربوطه و همکاری نهادهای دولتی و NGOها حل شود.

45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =