رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقش دمشق در جنگ‌های ۲۲ و ۳۳ روزه را فراموش نمی‌کنیم و در کنار دولت و ملت سوریه ایستاده‌ایم.

به گزارش فارس از سوریه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به کشور سوریه در نشست مشترک خبری با محمد جهاد اللحام رئیس مجلس این کشور، به جایگاه سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سوریه یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با اسرائیل بود آن هم در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه خود را به خواب زده بودند، در همان شرایط سوریه در صف اول مبارزه با این رژیم قرار داشت.

وی با بیان اینکه ما فداکاری‌های ملت سوریه را در جنگ علیه اسرائیل و همچنین جنگ‌های دهه اخیر و همچنین 33 روزه و 22 روزه فراموش نمی‌کنیم، اظهار داشت: بسیاری از کشورهایی که امروز فقط سخنرانی می‌کنند و ادعای مبارزه با رژیم صهیونیستی را دارند در جنگ 33 روزه و 22 روزه یا سکوت کرده و یا به این رژیم کمک کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فکر می‌کنم سوریه در شرایط کنونی تاوان ایستادگی برابر رژیم صهیونیستی را می‌دهد و به همین دلیل معتقدیم که باید در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد و از آنها حمایت کرد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه این حمایت به معنای عدم وجود مشکل در این کشور نیست، اظهار داشت: ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که قطعاً باید حل شود اما اشکالات در مسائل مربوط به دموکراسی با توپ و تانک حل شدنی نیست.

وی ادامه داد: در 4 سالی که ملت و دولت سوریه برابر تروریست‌ها مقاومت می‌کنند مسائل مهمی مکشوف شد؛ نکته اول اینکه این تروریست‌هایی که 4 سال است با دولت سوریه به ادعای ایجاد دموکراسی می‌جنگند وارد عراق شدند و آنجا را نیز اشغال کردند در حالی که در عراق مشکل دموکراسی وجود نداشت.

رئیس مجلس ادامه داد: این نشان می‌دهد که مشکل چیز دیگری است و این همان حرفی بود که ما از همان ابتدا می‌‌زدیم و می‌گفتیم موضوع تروریست‌ها و برخی از کشورها دموکراسی نیست.

لاریجانی افزود: ما خطاب به کشورهای حامی این تروریست‌ها می‌گفتیم که شما این گروه‌های تروریستی را ایجاد می‌کنید ولی در آینده نمی‌توانید آنها را کنترل نمایید.

وی اظهار داشت: این سؤال مهمی است که در منطقه ما به وجود آمده که چرا هر کشوری که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی در آن دخالت می‌‌کنند پس از این دخالت یک گروه تروریستی از آنجا برمی‌خیزد؛ آمریکایی‌ها در افغانستان دخالت کردند و یک گروه تروریستی از آنجا برخواست و همچنین در سوریه و عراق نیز دخالت کردند و بعد از آن داعش به وجود آمد.

لاریجانی نگاه آمریکا به مسئله تروریست را یک نگاه تاکتیکی خواند و افزود: این نوع نگاه یک اشتباه استراتژیک است و حالا آرام آرام متوجه می‌شوند که چه بلایی را برای جهان ایجاد کرده‌اند.

وی خطر گروه‌های تروریستی و توطئه‌های آمریکا را به کشورهای اسلامی گوشزد کرد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها آتش ایجاد کرده و مشکلاتی را برای منطقه به جای می‌گذارند و برخی کشورهای مسلمان منطقه باید متوجه باشند که بی‌جهت مشکلاتی را برای برادران خود در منطقه ایجاد نکنند و به بهانه مسائل فرقه‌ای به جان هم نیفتند.

وی با اشاره به بیانات امام راحل(ره) مبنی بر برادر بودن تمام فرقه‌های اسلامی، تصریح کرد: امروز اهمیت این کلام امام(ره) را در جامعه اسلامی بیشتر از قبل می‌بینیم؛ امیدوارم در این جریان جدید که در منطقه آغاز شده بسیاری از ناخالصی‌ها از بین برود و روحیه اخوت، وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی جایگزین رفتارهای تکفیری شود.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث راه‌حل سیاسی مشکل سوریه، همیشه باید توجه داشت که در اینگونه مسائل نوعی فریبکاری نیز ممکن است وجود داشته باشد. امروز تقریبا همه کشورها چه غربی و چه کشورهای عربی می‌گویند مسئله سوریه راه‌حل سیاسی دارد و من مطمئن هستم که بسیاری از آنها راست می‌گویند و باور آنها این شده که این موضوع راه‌حل سیاسی دارد ولی من یقین دارم برخی از آنها خلاف می‌گویند چراکه در عمل به تحریک اقدامات نظامی می‌پردازند.

وی ادامه داد: باید به هر ۲ موضوع سیاسی و نظامی توجه کافی داشت. امروز مسائل و گفت‌وگوهای سیاسی که خیلی مهم هست وزن خود را دارد و در مورد آن نباید اغراق کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کاهش قیمت نفت، اظهار داشت: نگاه ما در این زمینه با رهبران سوریه نزدیک است اما این هم یکی از اشتباهات است که تصور می‌کنند با موضوع نفت می‌توانند مسائل مهم و استراتژیک منطقه را تغییر دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما ایرانی‌ها شرایط بسیار سخت‌تر از شرایط فعلی را نیز تحمل کرده‌ایم، یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی تمام کشورهای بلوک غرب و شرق و منطقه عربی بر علیه ما بودند و ما در آن زمان نفت را به قیمت هر بشکه‌ای 7 و 8 دلار می‌فروختیم اما هم جنگ و هم کشورمان را اداره کردیم.

وی افزود: ما روش‌ها و سناریوهای مختلفی را برای اداره کشور در شرایط مختلف داریم اما این بار فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چند روز پیش وزیر امور خارجه ترکیه به ایران آمد، نظرات وی برای من جالب بود. وی موضع راسخی در مقابل داعش داشت و می‌گفت که باید از راه‌حل سیاسی برای حل مسائل استفاده کرد؛ امیدوارم که کشور ترکیه همین راه را طی کند و در این صورت شرایط منطقه ختم به خیر خواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد ستاد عملیات یک پارچه در سوریه، لبنان و عراق برای مقابله با تروریسم، گفت: من لزومی نمی‌بینم که جلوی پرواز افکار شما را بگیرم. آنچه که مهم است این که ما در حمایت از ملت و دولت سوریه پنهان‌کاری نداریم.

وی افزود: تردیدی نیست که در معرکه‌ای که در منطقه به وجود آمده، رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را می‌برد. هر جا که لازم بدانند نفوذ کرده و افراد را آموزش می‌دهند و اطلاعات مربوط به این موضوع نیز موجود است؛ امیدوارم که این صحنه‌ها را بسیاری از کشورهای عربی ببینند، البته به همین دلیل است که ما می‌گوییم که باید در کنار سوریه ایستاد چراکه این کشور، کشوری بوده که مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کرده و می‌کند.

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    17 51
    با تدبیر حل میشه
    • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
      4 0
      فرصت هایی که از دست رفت ، برنمیگرده .... سالهای طلایی نفت و کنترل اوپک بر نفت گذشت . کشور های پیشرفته با روشهای مختلف شروع به تولید انواع هیدروکربور های مصنوعی و ... کرده اند . بای بای نفت ...
  • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    66 4
    فراوش نمیکنید مثلا چه کاری میخواهید بکنید؟ خوب بود راه کارهای عملی را هم مطرح میفرمودید.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    4 22
    عقب افتاده سیاسی اوباما هم در مقابل نتانیاهو می ایستد.
  • بی نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    64 3
    فراموش بکنیم یا نکنیم زیاد مهم نیست ... مهم اینه که الان دارین چه میکنیم.. یکی به داد ما برسه از دست این مسئولین
  • مهدی IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    61 3
    خدا شکر که نفت ارزان شد و طلای کشورمان را به راحتی پول نمیکنیم که به کشورهای مثلا دوستمان بدهیم ودر اخر هم برای ما نفخ روشن فکری بزنند وای به حال با ایندگان چه خواهند گفت وای برما
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    75 4
    با نفت 180 دلاری چقدر سازندگی و آبادانی در کشور انجام دادید ؟چه زیر بناهایی برای کشور ایران ایجاد و احداث کردید ؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    14 0
    مشکل شما اینست که فکر میکنید هر کس در مقابل اسراییل بایستد دوست ماست و آدم خوبی است. دیگر نمیبینید که چه جنایاتی را مرتکب شده
  • محسن A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    4 25
    جالب اینه از اون طرف عربستان با هر وسیله ای که شده ، مثل نفت ، داره با ما مبارزه میکنه ، بعد یه عده ای مث زیبا کلام ، نامه فدایت شوم برا اونا میفرستن .