فارس نوشت:

یک کارشناس دخانیات گفت: اسانس‌هایی به تنباکو‌ی قلیان‌های موجود در بازار اضافه می‌شود که علاوه بر تحریک دستگاه تنفس، موجب حساسیت، آلرژی و سرفه‌های مزمن می‌‌شود.

زهرا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مصرف قلیان باعث اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان شده و از طرفی موجب یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌های جنسی می‌شود که به تسریع پوکی استخوان می‌انجامد.

وی ادامه داد: هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار است و در هر بار مصرف، دود بسیار بیشتری در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌‌کند به طوری که مصرف یک نخ سیگار بین 500 سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌‌کند اما یک بار قلیان کشیدن، 10 تا 20 لیتر دود تولید می‌کند.

ابراهیمی افزود: دود استنشاق ‌شده از قلیان نیز نه فقط مواد سرطان ‌زای بیشتری نسبت به دود سیگار دارد بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد.

این کارشناس دخانیات گفت: طبق تحقیقات انجام شده، دود قلیان باعث تغییرات ژنتیکی می‌شود چراکه حاوی فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب است.

وی تصریح کرد: اگر افرادی که به بیماری‌هایی مثل نارسایی ریه دچار هستند، قلیان بکشند به سرطان ریه و دستگاه تنفسی مبتلا خواهند شد، این درحالی است که به تنباکو‌های موجود در بازار اسانس‌هایی اضافه می‌ شود که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ شود، بنابراین آلرژیک و سرفه‌های مزمن از دیگر بیماری‌های ناشی از استعمال قلیان است.

ابراهیمی ادامه داد: سرطان ریه،‌ حنجره، مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی، بیماری‌های دهان و دندان، ریفلاکس معده از عوارض خوش‌خیم استعمال قلیان است.

 

24503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    2 13
    قلیان بدون اسانس خطر نداره؟
  • محمدرضا ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    11 0
    دخانيات كلا مضر هست ولي بياييم نزد جوانها چيزي جايگزين كنيم وبعد به فكر حذف قليان بيافتيم. شعار دادن بس است