۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
با شوهر جهیزیه فروش چه کنیم؟

مالکیت جهیزیه عروس به لحاظ قانونی به زن تعلق دارد و زن هیچگونه الزام قانونی برای آوردن جهیزیه نداشته و این یک سنت و عرف در جامعه تلقی می شود ، حال اگر مرد جهیزیه ی همسرش را فروخت تکلیف چیست؟

آوردن برخي لوازم از سوي زن ( جهيزيه ) براي آغاز زندگي مشترك به خانه شوهر ، قدمتي به سابقه ي عرف و سنت زندگي ايرانيان دارد و در اين خصوص قانون مدني نيز ماده ي خاصي مبني بر اجبار زن و يا خانواده ي او براي تهيه جهيزيه ندارد ، در اين مقال به دشواري هاي آماده كردن اين ابزار زندگي مشترك كه واقعا كار تهيه اش از گذشتن هفت خوان رستم سخت تر است نداريم ، ليكن ممكن است آقا داماد بعد از گذشتن چند صباحي از زندگي مشترك به هر دليل ( انتقام گيري - زهر چشم گيري - تلافي و يا لج بازي ) جهيزيه ي عروس خانم را به ثمن بخس فروحته و خود را به " شوهر جهيزه فروش " ملقب گرداند .

هر يك از مرد و زن داراي مايملكي مخصوص خود هستند و برخلاف برخي تصورات جهيزيه در مالكيت انحصاري زن قرارداشته و زن چنانچه اجازه ي تصرف جهت استفاده را به همسر خود ( يا شخص ديگري ) داده باشد ، او مي تواند از منافع آنها استفاده نمايد و الا همواره جهيزيه در مالكيت زن در طول ازدواج باقيست و طبق قانون زن قبل از طلاق نيز اجازه دارد آنها را از منزل مشتركشان خارج نمايد  . فلذا برخي خانواده ها براي چهار ميخه كردن اين موضوع نسبت به تهيه سياهه جهيزيه براي روز مبادا اقدام مي كنند و اين سند زماني كه به امضاي زوج رسيده و نيز دو نفر شاهد آن را امضا كرده باشند ، سند قابل توجهي در محاكم خواهد بود و اين سند مثبت ادعاي مالكيت زن بر اموالش مي باشد.

عنوان"اباحه تصرف" در قانون ، حقي است كه به شوهر اجازه ي استفاده از منافع جهيزيه را تا زمان بقای زندگی مشترک داده است. ليكن مرد امين و حافظ سلامت جهيزيه نمي باشد ، و براي شكايت از " شوهر جهيزيه فروش " بهترين عبارت ، "فروش مال غير " است ،كه اين جرم ، مجازاتي مثل " كلاهبرداري "را براي مرتكب به بار خواهد آورد و جالب است بدانيد كه براي اين موضوع نيازي به تقديم دادخواست حقوقي نبوده و فقط كافي است در دادسراي محل فروخته شدن جهيزيه طرح دعوي نماييد. اما اگر طالب آن باشيد كه از طرق حقوقي موضوع را پيگيري كنيد (به جای طرح دعوای کیفری) ، مي توانيد با ارائه ي دادخواست "استرداد جهیزیه" به دادگاه "محل اقامت زوج" طرح دعوي نماييد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AT ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    8 0
    پناه بر خدا این بی اخلاقی ها چیه دیگه؟ ازدواج شده کاسبی مهریه و جهیزیه؟
  • محمدرضا A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    8 0
    تو اين مملکت رکورد خفت رو ميخوايم بشکونيما.
  • علی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    8 1
    خاک بر سر مردی که اسباب و جهزیه زن بفروشد. البته جهزیه سنگین دادن رسم دین یهود میباشد که مایرانیان هنوز این سنت حسنه وحشتناک و ویرانگر خانه پدر را ادامه می دهیم.
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    28 2
    الان بعیده یک یخچال بشه خرید. روز به روز هم به سمت بدتری میریم.
  • مهتاج IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 10
    عزیز دل شما بزرگوار حق ندارید برای مخاطب یا مخاطبان مطلب تان، تعیین تکلیف بفرمایید بلکه شغل وکالت و همچنین اصول حرفه ای روزنامه نگاری، فقط به شما اجازه می دهد تا موضوع را تشریح و تبیین بفرمایید در نتیجه، نباید در یک نوشتار حقوقی، از افعال امری یا التزامی استفاده شود. سپاسگزارم