تسنیم نوشت:

دومین دور انتخابات ریاست جمهوری تونس لحظاتی پیش در مراکز رأی گیری سراسر این کشور آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دومین دور اولین انتخابات ریاست‌جمهوری تونس بعد از سرنگونی «زین العابدین بن علی» دیکتاتور فراری این کشور، لحظاتی پیش آغاز شد.

روز سرنوشت برای مردم تونس

انتخابات ریاست جمهوری تونس که دهمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور از زمان استقلال قلمداد می شود، بیست و سوم نوامبر(دوم آذر) سال جاری میلادی برگزار شد، اما به دلیل اینکه هیچ یک از نامزدها اکثریت آرای لازم برای راهیابی به کاخ ریاست جمهوری را کسب نکردند، انتخابات به دور دوم کشیده شد که در این دور، باجی القائد السبسی رئیس حزب سکولار نداء تونس با محمد المنصف المرزوقی رئیس‌جمهور کنونی تونس که دوره مأموریت او رو به پایان است، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

رقابت حساس و نفس گیر بین السبسی و المرزوقی

الباجی قائد السبسی و المنصف المرزوقی تلاش کرده اند با نشان دادن نقاط قوت خود، آرای تونسی ها را به صندوق خود سرازیر کنند تا بر اریکه قدرت به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب تونس پس از انقلاب تکیه بزنند.

السبسی و المرزوقی به دلیل اینکه نتوانستند اکثریت مطلق آرای تونسی ها را در دور نخست یعنی 50به علاوه یک را کسب کنند، برای گرفتن تاییدیه نهایی مردم تونس و کسب مجوز راهیابی به کاخ کارتاژ، در دور دوم با یکدیگر رقابت می کنند.

بیوگرافی دو رقیب این انتخابات

الباجی قائد السبسی

وی مؤسس و رئیس حزب سکولار نداء تونس است که در انتخابات پارلمانی چهارم آبان ( 26 اکتبر ) با کسب بیشترین کرسی‌های پارلمان، بر رقیب اصلی خود یعنی جنبش النهضة الاسلامیة پیروز شد.

اما السبسی 87 ساله که مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، در زمان حبیب بورقیبه که از سال 1956 تا 1987 قدرت را در دست داشت، پست هایی چون وزیر کشور، وزیر خارجه را در پرونده خود دارد و علاوه بر این در سال 1990 و 1991 در زمان ریاست جمهوری زین العابدین بن علی، ریاست پارلمان را در اختیار داشت.

وی پس از انقلاب به تشکیل دولت مکلف شد و تا برگزاری انتخابات مجلس ملی موسسان (پارلمان موقت) که اولین انتخابات آزاد در تاریخ تونس بود، این مسئولیت را برعهده داشت.

محمد المنصف المرزوقی

حقوقدان و مخالف سابق نظام زین العابدین بن علی بود که به همین دلیل تبعید شد.

وی مؤسس حزب کنگره برای جمهوری است که شورای ملی موسسان پس از انتخابات 23 اکتبر 2011 او را با اعطای اختیارات محدود در مقابل اختیارات گسترده نخست وزیر، به ریاست جمهوری برگزید.

المرزوقی معتقد است که ائتلاف دولتی حزب النهضه پس از پیروزی در انتخابات 2011 با دو حزب سکولار الموتمر و التکتل کشور را از دسته بندی و شکاف بین سکولارها و اسلامگراها در امان نگاه داشته است.

نقش ائتلاف‌های دو نامزد در تعیین نتیجه دور دوم انتخابات

نبرد برای رسیدن به کاخ ریاست جمهوری برای این الباجی قائد السبسی و محمد المنصف المرزوقی سخت خواهد بود، زیرا در دور اول این دو نامزد رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشتند.

الباجی قائد السبسی در این دور از انتخابات با شعار شکوه دولت به میدان آمده است. این در حالی است که المرزوقی نیز با شعار آزادی به میدان آمده و خود را ضامن آزادی‌ها معرفی کرده است.

السبسی در این دور از انتخابات موفق شده است حمایت شماری از گروه‌های سیاسی را جلب کند. حزب "الوطنی الحر" (ملی آزاد) "المسار الدیمقراطی" (روند دموکراسی» "جبهه الانقاذ"« جبهه نجات»، " آفاق تونس" (چشم انداز تونس) و همچنین شماری از شخصیت‌های مستقل از السبسی حمایت کرده اند.

اما المرزوقی نیز موفق شده است حمایت پایگاه‌های وابسته به جنبش اسلامگرای النهضه را به دست آورد و این در حالی است که النهضه رسما اعلام کرده است که از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند.

نداء تونس در انتخابات پارلمانی با به دست آوردن 86 کرسی از مجموع 217 کرسی پارلمان، در مکان اول قرار گرفت. این در حالی است جنبش النهضه نیز با به دست آوردن 69 کرسی در مکان دوم قرار گرفت.

تعداد واجدان شرایط انتخابات

بیش از 5 میلیون نفر واجد شرایط امروز برای انتخاب از بین دو نامزد به پای صندوقهای رأی می‌روند. این در حالی است که جمعیت تونس، 11 میلیون نفر است.

آمار هیئت عالی مستقل انتخابات تونس حاکی از این است که گروه سنی 18-40 سال 67 درصد رای دهندگان را تشکیل می دهند و تعداد آنان بالغ بر سه میلیون و 400 هزار نفر است، به این ترتیب بیشتر رای دهندگان را جوانان تشکیل می دهند.

میزان رای دهندگان زن و مرد تقریبا برابر است و هر یک 50 درصد رای دهندگان را تشکیل می دهند.

بیشتر رای دهندگان در چهار استان هستند که علاوه بر پایتخت عبارتند از منوبه، اریانه و بن عروس و پس از آن حوزه انتخاباتی صفاقس یک و صفاقس دو در جنوب و نابل در شرق قرار دارد.

نتایج دور اول انتخابات

هیئت عالی مستقل انتخابات تونس هفته گذشته نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.

بر این اساس «الباجی قائد السبسی» رهبر حزب نداء تونس با به دست آوردن 39/46 درصد از آراء (یک میلیون و دویست و هشتاد و نه هزار رای) در مرحله اول، در مکان اول قرار گرفت.

همچنین «محمد المنصف المرزوقی» رئیس‌جمهور فعلی نیز 33/43درصد (یک میلیون و نود و دو هزار رأی) از آراء بعد از «السبسی» در مکان دوم قرار گرفت.

بر اساس اعلام هیئت عالی مستقل انتخابات تونس، 62 درصد از واجدان شرایط در دور اول انتخابات شرکت کردند.

برقراری امنیت در جریان برگزاری انتخابات

مقامات تونسی اعلام کرده اند که بیش از 100 هزار نیروی امنیتی، امنیت برگزاری دور دوم انتخابات را برقرار می‌کنند.

موضع حزب اسلامگرای النهضه در قبال دور دوم انتخابات

شورای مشورتی حزب "النهضه" هفته گذشته (22 آذر) طی برگزاری نشستی، رسما بی طرفی خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

این حزب با اعلام این خبر به طرفداران خود گفت که در انتخاب نامزد مورد نظرشان آزادند و به هر یک از نامزدها که معتقدند او شایسته‌تر است، رأی دهند.

النهضه در دور اول انتخابات نیز از هیچ یک از نامزدها طرفداری نکرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =