تسنیم نوشت:

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه «هیچگونه لغو سخنرانی در سالروز ۱۶ آذر گزارش نشده است» تاکید کرد: اجازه حضور اغتشاش‌گران را دانشگاه‌های کشور نمی‌دهیم و مخالف صریح قانون‌شکنی هستیم.

ضیاء هاشمی ظهر امروز در نشست خبری که با حضور مسئولان تشکل‌های دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ به عنوان یک حامی پژوهش شناخته می‌شود و بر این اساس یکی از اولویت‌های اساسی دانشگاه‌های کشور فعالیت‌های پژوهشی است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه ارتقاء جامعه و دانشگاه در گرو فعالیت‌های پژوهشی است افزود: فرهنگ پژوهشی باید در بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور حاکم شود. باید بتوانیم انگیزه لازم را برای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌های کشور

وی به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: دستاوردهای مناسبی براساس تلاش‌های انجام شده در حوزه پژوهش شکل نگرفته است بر این اساس باید بستر مناسب برای رفع دغدغده‌های فرهنگی در کشور ایجاد شود و شرایط مناسب برای طرح سئوال و دیدگاه‌های مختلف فراهم شود.

هاشمی با اشاره به اینکه نباید در حوزه پژوهش سلیقه‌ای عمل کرد گفت: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم است که برای اجرایی‌شدن آن برنامه‌ریزی گسترده‌ای شکل گرفته است.

وزارت اجازه احیای تشکل‌های منحل شده را نمی‌دهد

معاون فرهنگی وزارت علوم در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا معاونت فرهنگی وزارت علوم از تشکل‌های منحل شده حمایت می‌کند و یا اجازه فعالیت را به آن‌ها می دهد اظهار داشت: وزارت علوم از درخواست‌های دانشجویان مبنی بر ایجاد تشکل‌های جدید دانشجوی حمایت می‌کند به شرط اینکه این درخواست‌ها از مسیرهای قانونی پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم اجازه احیای دوباره تشکل‌های منحل شده را نمی‌دهد، افزود: اگر اعضای این مجموعه‌ها به دنبال فعالیت هستند باید در قالب مجموعه‌ای جدید درخواست‌های خود را به دانشگاه‌ها ارائه دهند، بر این اساس احیای تشکل‌های منحل شده در وزارت علوم صحت ندارد.

هیچگونه لغو سخنرانی در سالروز ۱۶ آذر گزارش نشده است

هاشمی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره لغو سخنرانی‌ها در سالروز ۱۶ آذر تصریح کرد: هیچ گزارشی مبنی بر لغو سخنرانی در روز ۱۶ آذر در بین دانشگاه‌های کشور وجود ندارد، حتی یک مورد هم لغو سخنرانی گزارش نشده است.

‌وی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی وزارت علوم استقبال از دیدگاه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: هیچ دانشگاهی از برگزاری یک مراسم که مجوزهای قانونی لازم را کسب کرده جلوگیری نکرده است. اوایل آذر ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که از برگزاری مراسم‌های متنوع استقبال کنند و در این زمینه عدالت در حوزه توزییع امکانات را رعایت کنند.

هاشمی گفت: در بین مراسم‌ها و فعالیت‌هایی که برگزار شد ۳۶ درصد سهم بسیج، ۲۰ درصد سهم انجمن‌های اسلامی و بقیه برنامه‌ها شامل دیگر نهاد‌ها می‌شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه فضاسازی‌هایی که انجام می‌شود با واقعیت‌ها هم‌خوانی ندارد، تصریح کرد: در دانشگاه امیر کبیر، قم، اراک، تبریز یا اصلا چنین تقاضایی نبوده یا در بعضی از دانشگاه‌ها این تقاضا برای ماه‌های قبل بوده است. در یکی از دانشگاه‌های کشور مجوزی برای 13 آبان ارائه شده بود که برگزار کنندگان خود از برگزاری مراسم منصرف شده بودند و زمانی که درخواست کردند این برنامه در 16 آذر برگزار شود، دانشگاه عنوان کرد‌ که باید درخواست مجددی به دانشگاه‌ ارائه شود.

اجازه حضور اغتشاش‌گران را در دانشگاه‌های کشور نمی‌دهیم

وی با اشاره به اینکه برخی از سخنرانان اصلا درجریان برگزاری همایش نبودند، تصریح کرد: اجازه حضور اغتشاش‌گران را دانشگاه‌های کشور نمی‌دهیم، ما مخالف صریح قانون شکنی هستیم و در این راستا از همه همکاران خود خواسته‌ام که در چهارچوب قانون فعالیت‌های خود را دنبال کنند، دانشگاه باید دارای یک آرامش قانونمند باشد.

هاشمی گفت: همه گروه‌های سیاسی و همه سلقیه‌ها اجازه دارند در یک فضای آرام دیدگاه‌های خود را عنوان کنند و مدیران دانشگاه‌ها باید از این فعالیت‌ها حمایت کنند.

آئین نامه جدید کرسی‌های آزاداندیشی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: آئین نامه جدید کرسی‌های آزاد اندیشی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده که بر اساس آن مسائل مختلف علمی فرهنگی سیاسی و حتی عقیدتی در دانشگاه‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

معاون وزارت علوم با تاکید بر اینکه پژوهشگری نباید به یک سنت تکراری تبدیل شود، تصریح کرد: پژوهشگر باید به عنوان یک فرد دغدغه‌مند در جامعه مطرح شود وزارت علوم از ایجاد شغل‌های پژوهشی در تمامی دانشگاه‌های کشور حمایت می‌کند.

‌وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به برخی از درگیری‌های رخ داده در روز 16 آذر اشاره کرد و افزود: مدیران دانشگاه‌های کشور موظف هستند قانون را بدرستی اجرا کنند و با قانون شکنان بشدت برخورد کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =