معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، گفت‌وگوها را «بسیار فشرده» و «بسیار سودمند و مفید» توصیف کرد.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، این دور از مذاکرات را سودمند و فشرده توصیف کرد.

عراقچی در این گفت‌وگو ، گفت مذاکراتی «بسیار فشرده» و «بسیار مفید و سودمند» با نمایندگان شش کشور داشته است.

به گفته نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، دور بعدی گفت‌وگوهای تهران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، ماه آینده برگزار می‌شود. هنوز محل برگزاری نشست آتی، مشخص نشده است.

پیش از این «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای هم روند گفت‌وگوها را «امیدوارکننده» توصیف کرده و گفته بود دور بعدی گفت‌وگوها اواسط ژانویه (اواخر دی ماه) در محلی که با هماهنگی تهران انتخاب می‌شود، برگزار خواهد شد.

با پایان یافتن این دور از مذاکرات، تیم ایرانی که در سطح معاونین وزارت خارجه در مذاکرات شرکت کرده بود، صبح فردا شهر ژنو سوئیس را به مقصد تهران ترک می‌کند.

تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی بامداد دوشنبه به منظور شرکت در این مذاکرات و انجام رایزنی‌ها در راستای حصول توافق جامع راهی ژنو شد. طی ۲ روز گذشته (دوشنبه و سه‌شنبه ۲۴ و ۲۵ آذر ماه) تیم مذاکره کننده ایرانی با هیأت آمریکایی طی سه دور و جمعا ۱۲ ساعت در سطح معاونان و کارشناسان به گفت‌وگو پرداخت و آنگونه که سید عباس عراقچی اعلام کرد مذاکرات مفصلی درباره همه موضوعات انجام شد.

هیئت ایرانی همچنین در ادامه رایزنی‌ها با هیأت‌های ۱+۵ شب گذشته به مدت ۲ ساعت با هیأت فرانسوی به ریاست «نیکلای دوریویر» به گفت‌وگو پرداخت.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ساعت ۱۴ امروز به وقت محلی با نماینده روسیه به صورت دوجانبه گفت وگو کرد و پس از آن در ساعت ۱۵ نشستی با هیأت مذاکره کننده چین داشت. نمایندگان ایران همچنین ساعت ۱۶ به وقت محلی با سه کشور اروپایی به صورت چهارجانبه به گفت‌وگو پرداختند.

ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سالجاری و پس از آنکه بعد از بعد از ۱۰ دور رایزنی در خصوص توافق جامع به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات و از جمله کمبود وقت امکانپذیر نیست، توافقنامه ژنو را برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید و البته تأکید کردند که تا قبل از چهار ماه آینده برای رسیدن به توافق تلاش کنند.

در بیانیه‌ای که در پایان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین توسط ظریف و کاترین اشتون قرائت شد، آمده است: «ما و وزرای خارجه کشورهای 1+5، توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال 1394 تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود.

ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی‌مانده تا نهم تیر ماه به منظور نهایی کردن هرگونه تعهدات کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده کنیم.

ایران و کشورهای 1+5 مجدداً تاکید می‌کنند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد.»

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    72 3
    تیر معلوم میشه آقای عراقچی
    • روح الله IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      31 3
      تمام تصمیمات در ایران توسط تندرو ها گرفته میشود چه در زمان رفسنجانی چه خاتمی چه احمدی نژاد و حالا روحانی.بنابراین دولت آبدارچی و تدارکات چی تندرو هاست.فرض بگیریم در انتخابات آینده همه دولت و مجلس اصلاح طللب بشن باز هم تندرو ها کشور را اداره خواهند کرد .نتیجه کلی اینکه با توجه به تجربیات بالا آیا به نظر شما شرکت یا عدم شرکت در انتخابات آینده فرقی برای ما دارد؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    108 7
    خب نتیجه؟
    • بامبولی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      151 9
      نتیجه مهم نیست. مهم اینه که مذاکرات مفید و سودمند بود
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    27 23
    گیریم مذاکراتتان نتیجه داد. ایا دلار 1000تومان میشود و پراید 7 تومان میشود و اجناس سه برابر ارزان میشوند؟ الان چه نتیجه بدهد یا ندهد هیچ تاثیری ندارد چون عربستان و امریکا تعمدی قیمت نفت را کم و ارزش دلار را بالا برده اند تا پدر روسیه را در بیاورند.
    • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      17 3
      کافیه ثبات اقتصادی برقرار باشه انوقت می فهمی .مهم دلار 1000تومانی نیست چون امکانپذیر نیست اما اگر ثبات اقتصادی برقرار شود با وجودت دلار 1000 تومانی احساس خواهی کرد
    • ناشناس IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      16 3
      حداقل حسن نتیجه مذاکرات این است که میتونه قیمت ها رو تثبیت کنه وپراید22میلیونی باز3برابر نشه.یا اینکه دلار3500تومنی3برابر نشه...
  • بی نام US ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    15 0
    ۱۸ماه است ما اینرا می شنویم. خوب هیچی که عوض نشده. احمدی نژاد "دکتر"می کفت دلار ارزش بالی ۹۰۰ تومان نیست و تحریم اغذ پاره است نتایجش خیلی سودمند بود
  • بی نام RO ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    16 3
    کماکان : دولت تمدید و امید
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    29 1
    تورو بخدا تمو مش کنین
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    19 0
    در همه مذاکرات این حرف تکراری شنیده شده مذاکرات مفید وسودمند بوده ولی ما هنوز
  • ایمان A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    2 14
    تعامل با دنیا خیلی خوب است به شرط اینکه دنیا نیز حق وحقوق مارا رعایت کند ما در طول تاریخ چند صد سال اخیر نه به کشوری حمله کردیم بنا براین ما نه مثل بعضی کشورها از ترور رسیم حمایت کردیم ....
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    15 1
    پادشاهي دستور حفر چاه جهت آبياري صادر كرد چاه كن شروع به كندن چاه كرد 1 متر 2 متر 3 متر 7 متر ولي هنوز چاه خشك بود رو كرد به پادشاه و گفت : قربان اين چاه هر چه هم بكنيم آب نميدهد. پادشاه گفت تو بكن چون اين چاه درست است كه براي ما آب نمي دهد ولي براي تو كه نان ميدهد. حكايت ما آقاي عراق چي و تيمش هم همين است و بس . اين مذاكرات كه براي ما نتيجه نداد ولي ...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    14 2
    کی دلار میشه هزار تومان؟؟؟ تمام کارگاه ها و کارخانه ها تعطیله
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    13 1
    اگر نتیجه بدهد چه میشود و اگر ندهد چه میشود؟ الان که قیمت نفت کم شده و دلار بالا رفته ایا با مذاکره و نتیجه دادن معکوس میشود؟ بیهوده دارین وقت و انرژی را هدر میدهید و هزینه هتل ایجاد میکنید. در ضمن هزینه چند میلیون دلار در روز در هتل و خورد و خوراک را کدام کشور پرداخت میکند؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    14 2
    الان فقط توجه کنید که روسیه برای جبران از بین رفتن ارزش 40 درصدی روبل خود چه میکند؟ ظاهرا" به ... خوردن افتاده و دنبال دور زننده تحریم و عوامل تاجر و قاچاقچی در کشورهای تحریم کننده مثل ما است.
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    11 0
    معیار سنجش سودمند بودن مذاکرات شما چیست؟ و چه مرجعی انرا تائید میکند؟
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    6 0
    اقا تحریمها هم برداشته شه هیچ اتفاقی واسه تولید کشور نمیوفته چون چین و کره هستن.... اونوقت جوونای ما بیکار باشنو برن به بی راهه و به کارایه خلاف دس بزنن و.....
  • باران A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    آهای عزیزان نظر پرداز ، به گمانم یادتون رفته از آقای شریعت مدار اجازه بگیرید . مگه کسی حق اظهارنظر هم داره ؟ آخرش هم ایشون و دوستانلشون باسی رو که دوختن تن ما میکنند . حالا ببینید کی گفتم .