فارس نوشت:

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: تفکر نهضت آزادی و خاتمی مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در مقابل با امام و رهبری بود.

به نقل از روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه که در چهارمین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به مهمترین چالش‌های امروز پیش روی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در پیشبرد و اداره کشور دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول می گوید اگر ما به دنبال توسعه و پیشرفت بوده و می خواهیم اعتبار بین المللی پیدا کرده و آرامش و آسایش می خواهیم باید جذب جامعه جهانی شویم و در چارچوب مقررات بین المللی حرکت کرده و نسخه ای که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای ما می نویسد را تبعیت کنیم که مبانی این دیدگاه بر اساس عقلانیت ابزاری است.

وی افزود: دیدگاه دوم اما معتقد است اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را حفظ کرده و استقلال و حاکمیت ولایت فقیه را پایدار نگه داریم و همچنان نفوذ استراتژیک جبهه انقلاب حفظ شود باید با همه توان دربرابر استکبار بایستیم و مبنای این دیدگاه عقلانیت دینی است.نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: کسانی که موضوع ژاپن اسلامی را الگو می دانند و می گویند باید مانند مالزی شویم به مبانی عقلانیت ابزاری معتقدند. مالزی هیچ وقت تعهدی در مقابل فلسطین ندارد و حتی تعهدی برای مقابله با اسرائیل نیز ندارد.وی ادامه داد: این تفکر همان تفکر نهضت آزادی و جبهه ملی است که با ایستادگی مقابل آمریکا مخالف بود. نگاه امام خمینی به اداره کشور مبتنی بر عقلانیت دینی بود.

سعیدی تاکید کرد: من درباره نهضت آزادی و بازرگان با مسامحه می گویم که طرفدار عقلانیت ابزاری بودند در صورتی که در واقع در مسیر عقلانیت نیز حرکت نمی کردند. رفتار بنی صدر نیز اینچنین بود که می گفت نمی توان در مقابل استکبار ایستادگی کرد.نماینده ولی فقیه در سپاه بیان داشت: تفکر آقای خاتمی نیز بر مبنای عقلانیت ابزاری بوده که این تفکر در مقابل با تفکر رهبری بود. تفکر متدینین و موتلفه اسلامی که همان تفکر امام و رهبری است بر مبنای عقلانیت دینی پایه گذاری شده است.

سعیدی با اشاره به تاثیر گذاری عقلانیت دینی و عقلانیت ابزاری در حوزه های مختلف بیان داشت: سیاست خارجی یکی از حوزه های تحت تاثیر مبانی این دو تفکر است. هر کدام از این مبانی در نگاه به آمریکا متفاوت و مخالف هم هستند.وی افزود: حوزه دوم فرهنگ است که عقلانیت دینی نگاهی متفاوت به موضوع ماهواره ها و شبکه های اجتماعی دارد.نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار داشت: در موضوع اقتصادی عقلانیت ابزاری سیاست های صندوق بین المللی را دنبال می کند و معتقد به اقتصاد آزاد است اما عقلانیت دینی معتقد است اقتصاد باید آزادی داشته باشد.وی ادامه داد: نگاه عقلانیت دینی به تیم اداره کشور با عقلانیت ابزاری متفاوت است و رای مردم برای اینکه کدام یک از این دو دیدگاه کشور را اداره کند مهم است.

سعیدی با بیان اینکه ریشه اختلافات این دو دیدگاه در محوریت وحی است، گفت: عقل و حس بخشی از منبع شناخت هستند اما اصلی ترین محور در شناخت محور وحی است و به همین دلیل دیدگاه عقلانیت دینی می گوید درصدی که حس و عقل می تواند به شناخت کمک کند محدود است و محور وحی است.وی افزود: نگرش عقلی به دین سطحی و سوری نیست و جامعه دینی باید با نگاه عقلانی به این موضوع توجه کند که نگرش سطحی جایگاهی ندارد به همین دلیل عزاداری هم شور می خواهد و هم شعور که متاسفانه برخی ها فقط از روی احساس، شور دارند.

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه با بیان اینکه برخی ها به جای تدبر، تبرک گرایی می کنند، تصریح کرد: عقلانیت دینی معتقد است باید در مسائل وارد عمق شویم و جامعه انقلابی نباید احساسی و انفعالی رای دهد.وی افزود: ما نباید از عقل هم توقع بیش از حد داشته باشیم. عقل می گوید این جهان خالق دارد اما خصوصیات این خالق را وحی می گوید.

سعیدی تا کید کرد: بزرگترین انحراف بشر این بوده که انسان را جای خدا، عقل را جای شریعت و وجدان را جای اخلاق گذاشت نتیجه این تفکر سبک زندگی غربی است که اثرات آن را در جوامع می بینیم.وی ادامه داد: بشر خوب می داند احترام به قانون و حقوق دیگران و امانت داری و رعایت استاندارد خوب است اما نمی فهمد چرا شراب حرام است زیرا محوریت وحی را نمی فهمد. یکی از آثار کثیف طرفداران محض عقل این است که وحی را انکار می کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: نباید همه چیز را به رای مردم نسبت داد زیرا رهبری در اداره جامعه از سوی خداوند است به همین دلیل اعتبار رهبری حضرت موسی با امام صادق و اعتبار رهبری ولی فقیه در اختیارات اداره جامعه یکسان است.وی افزود: برخی حتی معیار حق و باطل و حلال و حرام را رای مردم می دانند که اشتباه است و اینکه همه چیز را به رای مردم نسبت می دهند یکی از بزرگتری خطرات برای مردم است.

سعیدی اجتهاد پویا و متکی به قرآن و سنت و با تکیه بر اصول را معیار عقلانیت دینی دانست و گفت: عقلانیت دینی تکثر گرایی و تفسیر به رای را قبول ندارد بلکه معتقد به اجتهاد سنتی بر مبنای فقه جواهری مبتنی به قرآن را قبول دارد.وی افزود: اگر متدینین و جبهه انقلاب و طرفداران ولایت بخواهند در عرصه اداره کشور نقش ایفا کنند الزاماتی دارند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به شاخصه های عقلانیت ابزاری گفت: پیشرفت مادی بدون توجه به آثار و تبعات فرهنگی یکی از شاخصه های عقلانیت ابزاری است. از دیگر شاخصه های این تفکر، تقدم توسعه سیاسی و اقتصادی بدون توجه به دیگر امور می باشد.وی ادامه داد: عقلانیت ابزاری به دنبال عقل توسعه محور، اقتصاد محور و معیشت محور است ودر این راه قواعد بین المللی و حاکمیت نظام سلطه را قبول دارد.

سعیدی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: در مذاکرات ما طرفدار مذاکره هستیم و معتقدیم تیم هسته ای در چارچوب اصول پیش می رود اما در مقابل جبهه کفر و استکبار وجود دارد که به هیچ قیمتی حاضر نیست کوتاه بیاید و این یک مساله و مشکل اساسی ما با آنها است.

نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار داشت: عقلانیت ابزاری خدمت و رضایت مردم را به خواست خدا ترجیح می دهد و حتی حاضر هستند دین را کوچک کنند تا مردم راضی شوند.وی در ادامه با اشاره به آثار و نتایج دو دیدگاه عقلانیت دینی و عقلانیت ابزاری در اداره کشور، گفت: اگر عقلانیت ابزاری به سمت عقلانیت دینی نرود و کشور را بخواهد اداره کند بسیاری از ارزشها از بین می رود.

سعیدی تصریح کرد: مشکل آمریکا با ما در مساله هسته ای نیست و مردم امروز متوجه شده اند که مساله هسته ای بهانه است. آمریکایی ها علاوه بر سعی خود نتوانسته اند جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرند. انقلاب اسلامی پرچم اهل بیت را در دنیا به اهتزاز در آورده است و اینکه امروز می بینیم قیمت نفت کاهش پیدا کرده چون عربستان از نفوذ ایران عصبانی است.

وی تاکید کرد: عزت و اقتدار در سایه تبعیت از رهبری و استقامت در مقابل زیاده خواهی های استکبار جهانی به دست می آید.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    37 2
    با تفکر شما به جایی نخواهیم رسید