ایسنا نوشت:

یک قاضی آمریکایی خبرنگار نیویورک تایمز را برای توضیح درباره انتشار جزئیات عملیات سازمان سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران در کتابش به دادگاه احضار کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، یک قاضی فدرال در آمریکا جیمز رایزن خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز را به دادگاه احضار کرد تا درباره انتشار جزئیات عملیات ناموفق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای آسیب زدن به برنامه هسته‌ای ایران در کتابش پاسخگو باشد.

پرونده این خبرنگار نیویورک تایمز به یک سنگ محک در مساله آزادی رسانه‌ها در آمریکا تبدیل شده است.

اگرچه رایزن گفته است که قصد ندارد هویت منبع اطلاعاتی خود را فاش کند دادستان‌های آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند از وی درباره وجود یک توافق محرمانه میان خود و منبع اطلاعاتی‌اش برای درز اطلاعات سوال و پرسش خواهند کرد.

آنها همچنین گفتند که از ایران در خصوص ارتباطش با جفری استرلینگ، افسر سابق سازمان سیا و اینکه آیا پیش از این با وی ارتباطی غیرمحرمانه برای کسب اطلاعات داشته است یا نه سوال خواهد شد.

جیمز رایزن در کتاب خود با عنوان «وضعیت جنگ» که در سال 2006 منتشر شد مدعی شده است سازمان سیا قصد داشته از طریق یک متخصص هسته‌ای روس طرح‌هایی را به ایران بفروشد که دارای اشکالاتی بوده است تا از این طریق بتواند به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور آسیب بزند.

بر اساس گزارش یک قاضی فدرال در ایالت ویرجینا با احضار این خبرنگار از وی خواسته است تا در پنجم ژانویه در دادگاه حاضر شود و به سوالات دادستان‌ها پاسخ دهد.

دولت باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا تاکنون چندین نفر را به دلیل افشاگری‌های بدون مجوزشان تحت پیگرد قرار داده است و دادستان کل آمریکا نیز سال گذشته در پی تصمیم وزارت امور خارجه مبنی بر ضبط تماس‌های تلفنی آسوشیتدپرس به شدت تحت فشار قرار گرفت. این اقدام انتقادات زیادی را در خصوص نقض آزادی رسانه برانگیخت.

این در حالی است که دادستان کل اوایل سال جاری گفت که هیچ خبرنگاری تا زمانی که در دفتر کارش مشغول انجام وظیفه‌اش است بازداشت نخواهد شد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =