لاریجانی: مبارزه برخی علیه تروریسم در حد حرف است/ الجبوری: ثبات در منطقه یک مسئولیت و کار گروهی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران‌های تروریستی در منطقه تصریح کرد: در همکاری‌های ایران زمینه مسئله مبارزه با تروریسم در عراق، صرفا بیانی نبود و جنبه عملی داشت ولی تاسف در آنجاست که برخی از مبارزه‌هایی که علیه تروریسم اعمال می‌شود، در حد حرف است؛ همانند کاری که ائتلاف ساختگی انجام دادند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خانه ملت؛ دکتر علی لاریجانی در نشست رسانه‌ای روسای مجالس ایران و عراق گفت: از جناب آقای الجبوری، رئیس پارلمان عراق و همکاران پارلمانی عراق که به دعوت مجلس شورای اسلامی به ایران تشریف آوردند، تشکر می‌کنیم. من لازم می‌دانم از سعی و تلاش ملت و دولت عراق تشکر کنم که در ایام اربعین حسینی، میزبانی صمیمانه و خوبی از برادران ایرانی در عراق داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکراتی که با رئیس مجلس عراق وجود داشت، موضوعات مختلف در خصوص همکاری‌های ایران و عراق مورد بحث قرار گرفت و در زمینه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور بحث‌های خوب و ایده‌های مناسبی مطرح شد.

وی بیان کرد: در زمینه همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور و تشکیل گروه دوستی و رایزنی بین کمیسیون‌های تخصصی بحث‌هایی صورت گرفت زیرا عراق کشور بسیار مهم، دوست و برادر ماست و مخصوصا به خاطر بحران‌های تروریستی که در منطقه بوجود آمده، امروز همکاری و هم راستایی با عراق مورد توجه است.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: در این جلسه در زمینه همکاری‌های تنگاتنگ برای مبارزه با تروریست و همچنین در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با این گونه بحران‌ها بحث شد و امیدوارم سفر ایشان باعث بالا بردن سطح روابط دو کشور شود.

الجبوری: ایران و عراق باید همکاری های امنیتی و اقتصادی بیشتری با یکدیگر داشته باشند

همچنین در این نشست سلیم الجبوری گفت: من افتخار دارم امروز در تهران باشم و این حضور بنا به دعوت سخاوتمندانه دکتر لاریجانی است.

رئیس پارلمان عراق بیان کرد: صحبت‌هایی که در این جلسات صورت گرفت، صریح و در مورد موضوعات مهم و حیاتی بود؛ با این توجه که ما نقش جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم و بر اهمیت نقشی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد.

وی با بیان این که همکاری‌های ما در آینده ادامه پیدا خواهد کرد، توضیح داد: دو کشور باید بتوانند همکاری های امنیتی و اقتصادی بیشتری با یکدیگر داشته باشند. تمام تلاش‌هایی که در گذشته در جهت حمایت از روند دموکراتیک در عراق و ایجاد امنیت و ثبات در این کشور مبذول شده، مبین نقش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.

الجبوری ادامه داد: ما معتقد هستیم امنیت و ثبات در منطقه یک مسئولیت و کار گروهی است و باید تمام کشورها در آن نقش داشته باشند و برای رسیدن به یک نگرش و بینش یکپارچه در این زمینه حرکت کنیم تا امنیت محقق شود و شاهد از بین رفتن تروریسم باشیم.

وی همچنین گفت: باید به کشورهایی در منطقه تبدیل شویم که در آینده دارای تعامل اقتصادی و سیاسی هستند و من این اطمینان را می‌دهم که کشورهای منطقه به دنبال از بین بردن تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه هستند و لذا تلاش‌ها باید از سوی همه وجود داشته باشد و حتی در کشوری که تنوع در زمینه‌های متفاوت وجود دارد، باید همه تلاش‌ها در کنار هم گذاشته شود و تروریسم از بین رود.

رئیس پارلمان عراق: روابط ایران و عراق باید حسنه، مستمر، باثبات و کارا باشد

رئیس پارلمان عراق مجددا از میزبانی عراق و صحبت‌های خوب و مفیدی که در مذاکرات صورت گرفت، تشکر کرد و افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که فهم خوب و روشنی از واقعیت‌های عراق و طیف‌های مختلف این کشور وجود دارد و به دنبال این هستیم که ارتباطات خود را با ایران گسترش داده و تنگاتنگ کنیم و این آمادگی وجود دارد که روابط ما بین دو کشور، حسنه و مستمر باشد و در آن ثبات و کارایی وجود داشته باشد.

لاریجانی: تمهیدات امنیتی در منطقه نیاز به مساعی همه کشورها دارد

در ادامه نشست رسانه‌ای روسای مجالس ایران و عراق سوالی در خصوص همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم پرسیده شد که لاریجانی پاسخ داد: در زمینه مسئله مبارزه با تروریسم در عراق، همکاری‌های ایران صرفا بیانی نبود و جنبه عملی داشت و این کار پیشرفت خوبی داشته است و همانطور که آقای جبوری اشاره کردند باید برای مبارزه با تروریسم، زمینه همکاری برای تمام کسانی که می‌توانند کاری انجام دهند، فراهم باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر اراده‌ای برای مبارزه در خصوص آنچه در عراق و سوریه رخ می‌دهد وجود داشته باشد، مورد استقبال است ولی تاسف در آن جاست که برخی از این مبارزه‌هایی که علیه تروریسم اعمال می‌شود، در حد حرف است همانند کاری که ائتلاف ساختگی انجام دادند.

وی ادامه داد: ما در این مذاکرات به این موضوع که منطقه با تهدیداتی روبرو است که احتیاج به تمهیدات امنیت دارد، توجه داشتیم و این تمهیدات نیز باید با مساعی همه کشورها صورت بگیرد.

همچنین الجبوری در پاسخ به سوال خبرنگاری با اشاره به برگزاری مراسم اربعین در عراق توضیح داد: عراق پذیرای تعداد زیادی از زائران بود و ما این اعتقاد را داریم که عراقی‌ها باید تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن آنچه زائران به آن احتیاج دارند، داشته باشند.

رییس پارلمان عراق: مراسم میلیونی اربعین،‌ حاوی یک پیام سیاسی است

وی مراسم میلیونی اربعین را حاوی یک پیام سیاسی خواند و توضیح داد: این مراسم می‌خواهد بگوید عراق توان ایجاد امنیت برای چنین جمعیت‌هایی را دارد و در مقابل آن خطری که عراق را هدف قرار داده است و در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم، از بین خواهد رفت و راه از بین رفتن آن نیز چنین است که تمام عراقی‌ها و تمام طیف های مختلف موجود در عراق در کنار هم بایستند، دست به دست هم بدهند و با یکدیگر در مقابل دشمن بجنگند.

الجبوری تصریح کرد: باید همکاری‌هایی بین کشورهای منطقه با هدف از بین بردن گروه‌های تروریستی به وجود آید تا دیگر عراق صحنه ای برای جولان گروه های تروریستی نباشد زیرا ما معتقد هستیم که داعش خطری است که تمام منطقه را تهدید می‌کند و مسئولیت ما و سایر ملت ها و دولت‌ها از بین بردن داعش است.

دکتر لاریجانی: حوادث ماههای اخیر، شرایط را به سمت همکاری‌های بیشتر در مبارزه با داعش سوق داده است

در ادامه این نشست دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار عراقی در خصوص داعش و ایده تشکیل سیستمی به زعامت ایران و حضور سوریه و عراق برای مبارزه با این گروه تکفیری توضیح داد: در موضوع مبارزه با تروریسم باید این گونه قضاوت داشت که مجموعه حوادثی که در ماه های اخیر رخ داده، شرایط را به سمت همکاری‌های بیشتر سوق داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است در حد قابل قبولی در این زمینه از سایر کشورها انتظار داشته باشیم که ترکیبات منظمی را سازمان بدهند ولی هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله وجود دارد اگرچه که نگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شده و این امر می‌تواند قدم اول برای همکاری‌های گسترده‌تر باشد.

الجبوری:گسترش روابط بین کشورها، راه مبارزه با سقوط قیمت نفت

رئیس پارلمان عراق نیز در پاسخ به سوالی در خصوص پایین آوردن قیمت نفت و آسیب آن به برخی کشورهای تولید کننده توضیح داد: رابطه میان دو کشور مبتنی بر دو اصل احترام متقابل و منافع مشترک است و تمام کشورها در منطقه باید به گونه‌ای رفتار کنند که به یکدیگر ضربه نزنند.

الجبوری بیان کرد: در مسائل اقتصادی و امنیتی تمام کشورهای منطقه متاثر از یکدیگر هستند و به نظر ما یک نوع همبستگی امنیتی و اقتصادی در منطقه وجود دارد.

وی در مورد پایین آمدن قیمت نفت و تاثیر آن در مسائل داخلی برخی کشورها گفت: پایین آمدن قیمت نفت بر اقتصاد برخی کشورها تاثیر منفی داشته و حتی در مسائل داخلی کشور عراق نیز تاثیرگذار بوده همچنان که در حال حاضر در بستن بودجه در مجلس نمایندگان عراق تاخیر داریم و معتقد هستیم که باید این مسئله کارشناسی و همه راه‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا قوانین لازم در زمینه های اقتصادی برای مقابله با سقوط این قیمت اندیشیده شود.

رئیس پارلمان عراق راه دوم مبارزه با سقوط قیمت نفت را گسترش روابط بین کشورها دانست و افزود: باید رابطه میان دو کشور در جهت ثبات اقتصادی بیشتر هدایت شود.

 

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =