وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه کمی و کیفی صنعت تجهیزات پزشکی را از اولویت‌های این صنعت برشمرد و گفت: باید به هاب خاورمیانه در تولید تجهیزات پزشکی تبدیل شویم.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، محمد رضا نعمت زاده در نشست با تولید کنندگان صنعت تجهیزات پزشکی افزود : باید زمینه برای جذب نیرو و سرمایه گذاری در این حوزه فراهم شود.

وی تصریح کرد : باید دانش فنی داخل کشور را هم در جهت تامین نیازهای داخلی و هم با دیدگاه صادرات حمایت کنیم.

نعمت زاده تاکید کرد: باید دانش فنی و برند هم جزو دارایی های ملموس شمرده شده و ارزیابی شود و در صورت نیازحتی می توان کارشناسانی را بدین منظور تربیت کرد.

در ادامه همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز از جلوگیری از ثبت سفارش کالاهای پزشکی که در داخل کشور تولید می شود خبر داد.

محسن صالحی نیا با اشاره به تدوین سیاستهای توسعه ای این بخش افزود : ظرف یک هفته با هماهنگی انجمن لیست اولیه اقلامی که در برنامه تولید داخل هست را در کارگروه بهداشت اعلام می کنیم تا در این زمینه تصمیم گیری شود.

رییس انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی از واردات کالاهای پزشکی که در داخل نیز تولید می شود انتقاد کرد و خواستار تحدید آن شد.

عباس مه افزود : 80 درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می شود و به خاطر 20 درصد باقیمانده اجازه واردات بی رویه داده می شود که به تولید داخل ضربه می زند.

وی تصریح کرد: باید انجمن مقدار تولید داخل را تا پایان سال اعلام کند و مقدار نیاز هم مشخص می شود و ما به التفاوت آن تعیین کننده میزان واردات باشد اما متاسفانه تولید کنندگان و انجمن به تنهایی زورشان نمی رسد و تولید کنندگان قدیمی در حال از بین رفتن هستند.

عدم همکاری بانکها برای ارائه تسهیلات دراین حوزه از دیگر موارد مورد اشاره وی بود.

در ادامه این نشست همچنین دبیر اتحادیه صادر کنندگان تجهیزات پزشکی خواستار تشکیل اداره کل تجهیزات پزشکی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

محمد رضا کمپانی نظارت بر خریدار متمرکز کالاهای سرمایه ای، افزایش لیست کالاهای ممنوعه و به روز شدن آن و مشخص شدن تعرفه طبق جدول تعرفه ها را از درخواستهای این اتحادیه و تولید کنندگان برشمرد.

وی افزود: نباید ارز مبادله ای به واردات کالاهایی که تولید داخل نیز داریم پرداخت شود.

به گفته وی 120 مرکز تحقیقاتی در کشور وجود دارد اما صنعت با آنها هماهنگ نشده و باید ارتباط بین مراکز و صنعت بوجود بیاید و نیز آزمایشگاههای مرجع شکل بگیرد .

برند سازی و انتقال تکنولوژی در محصولاتی که در کشور وجود ندارد و نیاز به ادغام داریم از دیکر موارد مطرح شده توسط کمپانی در این نشست بود.

شرکت دادن سازندگان آمبولانس در مناقصات داخلی ، اختصاص بودجه برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی ، کنترل قاچاق تجهیزات پزشکی و جدی گرفته شدن تولید داخل و کوتاهتر شدن زمان خرید از خارج (که طبق طرح سلامت 4 ساله است) برای پا گرفتن تولید داخل از دیگر مواردی بود که شرکت کنندگان به آنها اشاره کردند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رقابت IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    19 0
    این میگه باید هاب بشیم، اون یکی دنبال انحصار مطلق هست و میگه باید همین رقبای فعلی را هم تعطیل کنیم و از بازار بیرون کنیم، با انحصار حتماً هاب میشید، حتماً