مهر نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه 4 میلیون چک در 7 ماه برگشت خورد، گفت: تغییر ناگهانی قیمت ارز آزاد منطقی نیست و بانک مرکزی برای انضباط بازار ارز برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.

ولی الله سیف امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران اظهار داشت: از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در یک سال و نیم گذشته آرامش و ثبات است که در فضای اقتصادی کشور حاکم شده و تورمی که در خرداد 92 به 41درصد رسیده بود، اکنون روند نزولی دارد و رو به کاهش است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رشد اقتصادی که با شیب منفی از سال 91 شروع شد و تا سال 92 هم ادامه داشت حالا در سه ماهه نخست سال جاری به روند مثبت رسیده است و باید به این مهم توجه داشته باشیم، افزود: رکود در اقتصاد و تورم افسارگسیخته دغدغه ما در ایجاد آرامش بود و خوشحالیم که این موضوع تا حد زیادی مرتفع شده است. تا مردادماه سال 93، متوسط قیمت ارز با کاهش 6.5 درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده است.

وی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز 74 درصد کاهش پیدا کرد و این امر جرات سرمایه گذاری را در بلندمدت به سرمایه گذار بازگردانده است، افزود: با اطمینان باید گفت که نرخ تورم تا پایان سال جاری به 17 درصد خواهد رسید و این درحالی است که این رقم در پایان مهرماه سال جاری 18.2 درصد بوده است. در سال 94 طبق پیش بینی دقیق، نرخ تورم به طور قطع از سال جاری کمتر می شود و امیدواریم در سال 95 تورم تک رقمی را در کشور داشته باشیم.

سیف گفت: در ارائه تسهیلات بانکی ظرفیت مالی 240 تا 245 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که با تدابیر اقتصادی این رقم را به 285 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم. در ارائه این تسهیلات توجه جدی نه به اجرای پروژه های جدید که به خطوط آماده تولید متمرکز شد.

به گفته وی در کل تسهیلات پرداختی 59.8 درصد سرمایه در گردش است. در صنعت و معدن نیز 80 درصد به سرمایه در گردش اختصاص یافته است. در نیمه دوم سال 92 تا سه ماهه نخست سال جاری، رشد اقتصادی با جهت گیری صحیح به رقم 4.3 درصد رسید. برخی واحدهای تولیدی که به دلیل فشار اقتصادی، کارگران خود را تعدیل کرده بودند حالا دوباره آنها را دعوت به کار می کنند. هر فصل باید رشد اقتصادی اعلام شود و طبق داده های دستگاه های مختلف این نرخ رشد در فصل پائیز در دیماه اعلام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: حیات سیستم بانکی در گرو واحدهای تولیدی است و تولید و بانک در راستای هم و نه در مقابل یکدیگر حرکت می کنند. اگر مطالبات غیرجاری مانع اعطای تسهیلات است، این مسئله استثنا هم دارد و این است که در صورتی که واحد تولیدی با کمک سیستم بانکی بتواند به چرخه اقتصادی گذشته برگردد، بانک از کمک به آن مضایقه نخواهد کرد. واحدهای تولیدی که در جریان تحریم های غرب دچار مشکل شده اند، باید احیا شوند و هدف هم همین است.

وی افزود: از برنامه های بانک مرکزی ایجاد انضباط است و صرف سپرده بیشتر در بانک، دلیلی بر برتری آن بانک نیست. بانک مرکزی این نگاه رقابتی غلط را اصلاح می کند و با این روند مقابله خواهد کرد.

سیف تصریح کرد: ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی که صورت مالی روشنی دارند و منابع درخواستی آنها در چه مجرایی صرف خواهد شد، ملاک بانک برای اعطای وام است. یکی از مشکلات بانک مرکزی بازار غیرمتشکل پولی است که نظم اقتصادی را بر هم می زند. با واحدهایی که فعالیت پولی خارج از نظارت بانک مرکزی داشته باشند، برخورد جدی صورت می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی متولی تولید نیست، بلکه حامی و پشتیبان آن است و تمام تلاش ما در این است که با روشی درست و منطقی، رشد و شتاب را در تولید ایجاد کنیم. در یک سال و نیم اخیر، جهت گیری خوبی در سیستم بانکی شاهد بودیم و بانک هایی که کج روی داشته اند، به هیئت انتظامی ارجاع شده و در دست بررسی است.

گلایه از مسکن مهر

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با گلایه از شکل اجرای مسکن مهر عنوان کرد: مسکن مهر متاسفانه با شیوه تامین منابع مالی غلط بنا شده و با تاسف باید گفت که در اقتصاد آثار بدی بدنبال داشته است. با جلسات خوبی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، بنا شد تا هم قراردادهای منعقد شده عملیاتی شود و هم آثار مخرب آن در حوزه اقتصادی برطرف شود.

سیف افزود: تسهیلات مسکن مهر از 25 به 30 میلیون تومان افزایش یافته که در شورای پول و اعتبار در دست بررسی است و پس از تصویب اجرایی خواهد شد. حجم تسهیلات تکلیفی ابلاغی به نظام بانکی نسبت به سال 92 ،119 درصد افزایش داشته است.

وی با گلایه عنوان داشت:‌ در ابتدای انقلاب هرکس به شکل واقعی نیازمند بود، وام قرض الحسنه دریافت می کرد اما متاسفانه اکنون فرهنگی در جامعه ایجاد شده که وام قرض الحسنه همان کوپنی است که هرکس استفاده نکند، ضرر خواهد کرد و باید این را اصلاح کنیم.

اعطای دسته چک براساس سابقه مالی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به چک های برگشتی اذعان داشت: حجم بالای این چک ها ممکن است بدهی فردی به فرد دیگر باشد و این الزاما به معنای بدهی به بانک نیست. نظام بانکی باید شرایط اعطای دسته چک را به متقاضیان به شکل دقیق مشخص کند و بر حسب سابقه مالی باید دسته چک اعطا کرد.

وی تعداد چک های برگشتی در 7 ماهه اول سال جاری را 4 میلیون برگ چک اعلام کرد و با بیان اینکه این میزان طی چهار سال گذشته 26 میلیون برگ چک بوده است، افزود: برای ساماندهی در این حوزه ترتیباتی در نظر گرفتیم تا با راه اندازی سامانه ای به نام چکاوک جهت بررسی اعتبار مالی درخواست کننده چک مشخص و نتیجه بانک صادرکننده به شکل آنی اعلام شود. این سامانه هم اکنون در 12 استان کشور اجرایی شده و تا اسفند سال جاری در سراسر ایران اجرایی می شود.

وی میزان چک های برگشتی که موجب بی اعتمادی در بازار و اقتصاد کشور می شود را بالا دانست و بیان کرد: نظام بانکی و مردم باید برای کاهش آن اقدامات لازم انجام بدهند. وظیفه مردم مراعات در نحوه چک دادن است و به نظام بانکی توصیه کرد تا بدون دلیل به افرادی که سابقه خوب مالی ندارند دسته چک صادر نکنند.

وضعیت بازار ارز

سیف وضعیت بازار ارز براساس عوامل بنیادین موثر در تعادل بازار ارز را بدون تفاوت نسبت به گذشته دانست و تصریح کرد: نرخ بازار ارز یک نرخ تعادلی است و تنها با دخالت هایی که گاها در آن می شود دچار نوسان می شود. ما نگاه کاملا منطقی به قیمت ارز در بازار آزاد داریم و عوامل بنیادین خود باید به طور معمول تعدیل لازم را اعمال کند و بسته به شرایط بتدریج باعث تغییر قیمت شود.

وی تغییر ناگهانی در قیمت ارز در بازار آزاد را منطقی ندانست و تصریح کرد: بانک مرکزی برای انضباط بازار برنامه هایی را در دست اجرا دارد. همچنین نرخ تعیین شده ارز در بودجه 94 یک نرخ محاسباتی است که به هیچ وجه تعهدی نسبت به تحقق آن وجود ندارد. ممکن است شرایط به گونه ای شود که این نرخ محقق نشود و یا اندکی تغییر داشته باشد که ارتباطی با بازار ندارد.

وی با اشاره به تعیین نرخ ارز در بودجه سال جاری بر پایه 2650 تومان عنوان کرد: اکنون که 9 ماه از سال گذشته است، نرخ آن به 2690 تومان رسیده و بررسی ها نشان می دهد که طی 7 ماه گذشته این نرخ از 2520 تومان تا 2530 تومان برخودار بوده است.

سیف استان تهران را دارای ظرفیت بالا جهت بهره مندی از منابع جدید برای رشد و توسعه دانست و تصریح داشت: وجود نظام برنامه ریزی و نظام اولویت بندی در کشور تلاش دارد کل کشور از منابع محدودی که در اختیار داریم به بهترین نحو ممکن برخوردار شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali SK ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    9 0
    تو ایران چی منطقی هست که حالا این نباشه ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    7 0
    بله همه می دانند منطقی نیست اما عملا اتفاق افتاده و مردم عملا تاوان آن را پس می دهند. وعده های سیف رو هم که بیخیال.
  • سارا خانوم IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    13 0
    همین منطقی نیستاتفاقا مادر بزرگ پیر و کم سواد من هم زمانی که داستان بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز و پایین نیامدنش را برایش تعریف کردم همین جمله را گفت : منطقی نیست.
  • رضا IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    11 0
    اقای سیف تجربه گذشته نشان داده که رئیس بانک مرکزی هر چه سخن بگوید خلاف ان در بازار تحقق پیدا می کند خواهش می کنیم که با صداقت صحبت کنید که بازار ومردم به سخنان شما واکنش مثبت داشته باشد وگفته های شما را باور کنند اگر مردم به گفته های شما اعتماد پیدا نکنند دوباره در بازار طوفان می شود وکسی دیگر نمی تواند جلوی ان را بگیرد صداقت با مردم موجب ارامش اقتصاد می شود
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    5 0
    اين چند روز ياد اور قضيه جمشيد بسم ا..
  • reza RU ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    3 0
    اصلا ریال را بردارید دلار جاش بذارید دیگه شما هم نگران این چیزهای الکی نمیشوید
  • آدرین IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    2 1
    چه صداقتی ملت را با قیمت‌ها بیچاره کردی یه فکری به حال مردم بکنید