سخنگوی دولت گفت:دولت تحت هیچ شرایطی نرخ رسمی ارز را از۲۸۵۰ تومان که برای سال آینده پیش بینی کرده، افزایش نخواهد داد. ممکن است یک عده ای ناشی از اتفاقات یا تحلیل های نادرست به بازار ارز هجوم ببرند اما باید بدانند خودشان ضرر می کنند.

به گزارش تسنیم، محمد باقر نوبخت درحاشیه جشن روز پژوهش در جمع خبرنگاران افزود: این طور نیست که از آغاز سال با این عدد پیش برویم مثل سالجاری که نرخ ارز سال گذشته اش از 2477 تومان اغاز شد وتا ماه ها 2480 تومان بود و تا 2490 تومان پیش رفت.

وی با تاکید براینکه قطعا بازار ارز قابل کنترل است ، گفت: ممکن است یک عده ای ناشی از اتفاقات یا تحلیل های نادرست به بازار ارز هجوم ببرند اما باید بدانند خودشان ضررمی کنند.
معاون رئیس جمهور گفت: سیاست عمومی دولت این نیست که اجازه دهد نرخ ارز بدون منطق در بازارها افزایش یابد و بانک مرکزی ان بخش از کالاها و ادواتی را که نیاز داریم با منابع ارز رسمی تامین می کند.

نوبخت گفت: بازار ممکن است با سفته بازی یا دلال بازی بین گروهی بخواهد بچرخد اما دولت اصلا این نرخها را به رسمیت نمی شناسد و تلاشش درجهت یکسان سازی نرخ ارز است.وی تصریح کرد: دولت معتقد است نرخ غیررسمی باید با نرخ رسمی خودش را مقایسه کند.


یک سوم بودجه 94 نفتی است
سخنگوی دولت با اشاره به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: در بودجه کل کشور کمتر از یک سوم منابع ما ناشی از منابع نفتی است که اگر این هم حذف شود ، می توانیم با صرفه جویی و استفاده از دیگر ظرفیت ها کشور را اداره کنیم.
محمدباقر نوبخت گفت: قاطعانه اعلام می کنم که منابع داخلی آنقدر هست که اگر نفت رااز اقتصاد جدا کنیم، هرچند سختیهای خاص خود را دارد اما کشور قابل اداره است و مسیررشد اقتصادی و رفاه مردم را طی خواهیم کرد.

وی گفت: در چند ماه اخیر با وجود کاهش قیمتها از رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت رسیدیم و این روند می تواند ادامه داشته باشد، ایران بیش از 30 سال است که به این موضوع ها عادت دارد.
وی گفت: بر اساس آماری که تا دیروز بدست آورده ایم تاکنون بیش از 22 هزار میلیارد تومان با همین منابع تقلیل یافته برای سرمایه گذاری طرحهای عمرانی اختصاص یافته است.


بازار نفت بازاری کاملاً سیاسی
وی با بیان اینکه فشارکاهش قیمت نفت به خود این کشورها نیز برمیگردد، گفت: کشورهای عربی که در جهت کاهش قیمت و افزایش تولید و تخفیف های ویژه گام برمی دارند، فکر می کنند به ایران فشار وارد می شود، در حالی که در واقع خودشان هم زیان می کنند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: باید بدانیم که بازار نفت بازاری کاملاً سیاسی است.
سخنگوی دولت گفت: در بودجه امسال نیز با اعداد کمتر از قیمت های فعلی نفت می توانیم بودجه را جمع کنیم.
نوبخت با بیان این که قیمت نفت در بودجه برخی کشورها 80 ، 73 ، 65 و 60 دلار پیش بینی شده است ، گفت: تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش بینی کرده اند که سال آینده قیمت نفت 82 یا 83 دلار باشد.به همین دلیل ما نیز در بودجه سال آینده قیمت نفت را حدود 72 دلار پیش بینی کرده ایم.


افزایش بودجه پژوهش در سال آینده، 34 درصدد
سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال آینده همه منابع دولت فقط 6.2 درصد افزایش می یابد ، گفت: با این حال دولت بودجه تحقیقات و پژوهش را در سال آینده 34 درصد افزایش داده است. این در حالی است که نرخ تورم در سال آینده حدود 14 درصد پیش بینی شده است.
وی با بیان این که دولت انتظار دارد تحقیقات و پژوهش در جهت افزایش بهره وری استفاده شود، گفت: این افزایش بودجه از سوی دولت حامل این پیام است که دولت به تحقیقات بهاء می دهد و به آن نیازمند است.نوبخت تاکید کرد: توقع دولت اجرای پژوهش ها و تحقیقاتی است که جنبه کاربردی داشته باشد و فقط صرفا به درد کتابخانه نخورد.
سخنگوی دولت گفت:‌ محققان کشور باید به این سوال پاسخبرای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه برنامه داریممعاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروز توسعه کشور خواست همه ایرانیان است ، گفت : برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه کشور که بر اساس آن ایران باید مقام اول منطقه را به دست بیاورد، برنامه داریم.وی با بیان اینکه بنده و آقای روحانی در 8 سال گذشته درمرکز تحقیقات استراتژیک مشغول بررسی راه های توسعه کشور بودیم ، گفت : شرایطی پیش آمد که مجبور شدیم بیایم و گفته ها و نوشته های خود را به مرحله اجرا در بیاوریم.

نوبخت افزود: ایران با وجود ظرفیتهای مختلف با چالشهای مختلفی نیز مواجه است و انتظار دولت از جامعه دانشگاهی و تحقیقاتی این است که پاسخ دهند چگونه می توانیم از این ظرفیت ها و فرصت ها در برابر ضعف های داخلی و چالشهای خارجی ، سرافراز باشیم و به توسعه برسیم؟
وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی به رشد 8 درصدی نیازمندیم، گفت:‌ در برنامه چهارم و برنامه پنجم به این رشد دست نیافتیم و در سالهایی که بیش از هفتصد تا هشتصد میلیارد دلار منابع نفتی وارد اقتصاد کشور شد بیش از 4 و نیم درصد رشد حاصل نشد.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    55 10
    چرا اینقدر به مردم دروغ میگویید ، اگر دلار دارید بیارید و در بازار به همین قیمتهای پایین بریزید ، ما میخریم ، این که حساب دو دو تا چهارتاست ، دیگر نیازی به دروغگویی و تهدید ندارد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    66 2
    "دلار رسمی ۲۸۵۰ تومانی افزایش نمی یابد" ....بخدا خسته کردید مردم را.....چرا دلار رسمی را دولت ظرف یک سال و نیم از 2400 به 2850 افزایش و دلار آزاد را به 3600 افرایش داده ؟؟؟؟ این همان سیاست اقتصادی دولت قبل است.... این سیاست کاملا بر خلاف وعده و شعار آقای روحانی است که گفته بود ارزش ریال را باز می گرداند....مردم باید تا کی تحت فشار سنگین گرانی و سه برابری قیمتها و فشار سنگین ناشی از سیاست و درامد ارزی دولت باشند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا دلار تک نرخی نمی کنید تا به رانت و فساد ارزی پایان دهید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    56 4
    بهمنی هم می گفت ضرر می کنند اما همه سود کردند
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    40 2
    جناب مردم ناشي نيستن اگه راست ميگين دلار به قيمت ٣٠٠٠ تومن تو بانك هاتون بفروشين ١٥٠ تومن هم مالياتش نوش جونتون
  • اشکان A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    9 1
    به قول طرف ، معلومت میده
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    7 1
    آقای نوبخت عزیز با تغییرات در نرخ ارز و بی ثباتی پول ملی ضربه جبران ناپذیری به پیکره لاغر اقتصاد این مملکت وارد می کنید و ثابت می کنید که نقطه ضعف ما کجاست. به این ترتیب خارجی ها هم شیر می شن تا مرتب روی این نقطه ضعف ما برای رسیدن به خواسته هاشون فشار بدن.
  • بی نام IN ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    11 1
    دیدیم تا حالا هر چی شما گفتین برعکس نشده. اینم روش.
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    12 0
    آخه مگه با حرف نرخ ارز پایین میاد؟ به نظر من دولتی که نتونه نرخ ارز رو کنترل کنه بدرد هیچی نمیخوره چه احمدی نژاد باشه چه روحانی و چه خاتمی مگه تحریمی اضافه شد که نرخ ارز بالا بره یا ...؟
  • احمد US ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    65 3
    احمدی نژاد " که مدیریت دنیا را در سر می پروراند؟ دکتتتتر" کفت دلار۹۰۰ تومان هم زیاد است و ریس بانک ملی و وزیر اقتصاد ووو.. کفتند دلار نخریدضرر می کنید. قیمت ۵ برابر شد چی مان درست است که دلار درست باشد
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    4 0
    چی شده حالا سیف نمیاد بگه چقدر نوسان ارز داریم
  • مهدی A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    18 1
    محمدباقر نوبخت گفت: قاطعانه اعلام می کنم که منابع داخلی آنقدر هست...منظورش مالیات ارزش افزوده نیست عایا؟
  • بی نام A1 ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    17 1
    برای گفتارتون ارزش قایل شوید این سخنان بدون پشتوانه بیشتر بازار را اشفته میکند.
  • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    15 1
    سال اینده با افزایش نرخ تمام کالاها مواجعه هستیم خدا به داد برسه تا الان کمرم خم شده سال بعد کلا میشکنه الفاته
  • بی نام US ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    17 1
    صحبتهاي ايشون با افعال معكوس جور در ميايد.دوستان ارزي بايد علامت ايشون را درك كرده باشند.خمشيدجمشيد بسم الله
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    19 2
    چه سخنگوی دولت مهربونی داریم دلش به حال کسانی که دلار میخرند و ضرر کنند میسوزد . اون آقایی که ادعای مدیریت جهانی را داشت و قطغ نامه ها را کاغد پاره می نامید با نفت 160 دلاری کاری نکرد شما با نفت 30 دلاری .......؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    21 0
    دوسال پيش ان مرد بگم بگم بالاخره اسامي كساني را كه حدود 80 ميليارد دلار ازبانكها گرفته بودند را به قوه قضائيه اعلام كرد.نه تنها كاريشون نكردن بلكه راست راست دارن ميگردن .بهتر نيست به جاي شعار دادن ازشون پس بگيرين وبازار را اشباع كنين.
  • بینام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 0
    مطمئن باشید دلار سال اینده به 4000 تومان میرسد و همه جنسها 50 درصد افزایش خواهد یافت