ایرنا نوشت:

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاهیان و روحانیون باید همواره با هوشیاری و حساسیت شرایط جامعه را رصد کنند و امروز با توجه به گسترش ارتباطات ، روحانیون باید فعالیت خود را افزایش دهند.

علی مطهری دوشنبه شب در آیین بزرگداشت «جرج جرداق» شاعر و روزنامه نگار مسیحی لبنانی و نیز گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه درجمع دانشجویان دانشگاه یزد با بیان اینکه روحانیون باید چندین برابر کار کنند و دانشگا هیان نیز باید در شرایطی که هزاران نوع اندیشه وارد دانشگاه ها می شود، اقدامات اساسی انجام دهند؛ افزود: شهید مطهری تاکید زیادی بر لزوم هوشیاری و حساسیت این دو قشر دربرابر علوم زمان داشت تا بعد از ورود علوم به کشور غافلگیر نشوند.

او ادامه داد: نحوه ارتباط با ولایت فقیه ، مدرک گرایی و خطر القاب مهمترین آسیب های امروز روحانیت است که باید در برابر آنها هوشیار بود.

فرزند شهید مطهری با اشاره به آسیب هایی که می تواند متوجه روحانیت باشد؛ گفت: یکی از این آسیب ها نوع رابطه ای است که روحانیت با ولایت فقیه دارد یعنی اگر روحانیت معتقد باشد در زمانی که ولی فقیه حضور دارد، علما و روحانیون دیگر نباید اظهارنظر کنند، یک آسیب است و خود رهبر معظم انقلاب نیز مخالف این ایده هستند.

او گفت: اینکه اگر عالمی صحبت کند و عده ای او را تحت فشار قرار دهند و او را مرجع بی بصیرت بخوانند، از آسیب هایی است که روحانیت را تهدید می کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ، مدرک گرایی در میان روحانیون را از دیگر آسیب ها خواند و گفت: افتخار یک روحانی نباید به دکتر بودنش باشد بلکه باید حوزه ها آنقدر قوی باشند که مدارج حوزوی بالاتر از مدارج دانشگاهی باشد یا به گونه ای معادل سازی شود.

مطهری، گرفتن القاب و عناوین ازسوی روحانیون و دانشگاهیان را به عنوان آسیب دیگر دوران امروز ، سبب دور شدن دل ها از یکدیگر دانست و ادامه داد: این شرایط نباید در میان حوزویان و دانشگاهیان حاکم باشد و شهید مطهری این آسیب را بازمانده از دوره قاجار عنوان می کرد.

این نماینده مجلس، یکی دیگر از آسیب های حوزه را نبود نظارت بر استفاده از لباس روحانیت در جامعه دانست و گفت: هیچ ناظری بر این کار نظارت ندارد و اینکه آیا افرادی که عمامه بر سر گذاشته اند، واقعا روحانی هستند یا نه، به همین دلیل امکان سوء استفاده از این لباس در جامعه وجود دارد.

وی با اشاره به وجه تسمیه روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: شهادت آیت الله مفتح وجه تسمیه 27 آذر است که در تقریب و وحدت حوزه و دانشگاه نقش داشت البته طلایه داران وحدت حوزه و دانشگاه شهید مطهری، آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید باهنر و دکتر شریعتی را در رده های بعدی تحکیم و تقویت این ارتباط دانست و گفت: معتقدیم نقش شهید مطهری در این زمینه از همه پررنگ تر بود.

او با بیان اینکه حوزه مظهر ایمان و دانشگاه مظهر علم است، گفت: دانشگاه را مظهر علوم تجربی می دانیم و ابزارساز و حرکت کننده در راستای رفاه مادی جامعه، و حوزه ها را پاسدار ایمان و اخلاق و ایدئولوژی، با این حال موارد مشترک بسیاری هم در حوزه و هم در دانشگا ه ها تدریس می شود.

مطهری با بیان اینکه علم از مقوله روشنایی و ایمان از مقوله حرارت است، گفت: علم بدون ایمان مثل این است که انسان در یک شب زمستانی در یک اتاق روشن اما سرد باشد و ایمان بدون علم مثل این است که انسان در یک شب سرد زمستانی در یک اتاق گرم اما تاریک باشد.

این نماینده مجلس گفت: مشکل دنیای امروز ما، علم بدون ایمان است همانگونه که ایمان بدون علم دچار تقشر می شود، علم بدون ایمان نیز مشکلات عدیده ای برای جامعه بشری ایجاد می کند.

او مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در اهداف مشترک عنوان کرد و گفت: وحدت در اینجا فلسفی نیست و بیان کنندگان این ایده معتقد به یکی شدن و تلفیق حوزه و دانشگاه نبوده اند بلکه مقصود آنها، دنبال کردن اهداف مشترک از سوی این دو مجموعه است.

او با اشاره به قیام 15 خرداد عنوان کرد: دیدیم که در آن قیام به دلیل اینکه دانشگاهیان همراه قیام نبودند، به نتیجه نرسید به همین دلیل شهید مطهری در عبرت های این قیام تاکید زیادی بر استفاده از پتانسیل 20هزار دانشجوی آن زمان داشتند.

نماینده مردم تهران گفت: این هوشیاری در بهمن سال 57 بیشتر و وقتی دانشگاه به قیام پیوست نتیجه حاصل شد.

مطهری درباره ویژگی های روحانیت شیعه و سنی و نقاط ضعف هر کدام گفت: روحانیت شیعه در ذات خود یک نهاد مستقل است و از نظر روحی به خدا و از نظر اجتماعی به قدرت مردم متکی است اما مهم ترین نقطه ضعف روحانیت شیعه وابستگی به عامه مردم و مهم ترین ویژگی روحانیت اهل سنت، وابستگی به دولت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: روحانیت شیعه به دلیل وابستگی به عامه مردم، در حل برخی معضلات مثلا خرافه زدایی و اصلاح مراسم عزاداری موفق نبوده؛ البته بعد از انقلاب اصلاحاتی انجام شده اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

او درباره روحانیت اهل سنت نیز گفت: روحانیت اهل سنت به دلیل وابستگی به دولت دارای قدرت مبارزه با نقاط ضعف مردم است و قدرت ایجاد حرکت های اجتماعی ندارد و همین امر سبب شده در میان روحانیت شیعه در 100 سال اخیر حرکت هایی نظیر جنبش ضد تنباکو، قیام مشروطیت ایران، ملی شدن صنعت نفت، نهضت اسلامی ایران و ... را ببینیم اما نظیر آن را در روحانیت اهل سنت نمی بینیم.

او گفت: از این رو شهید مطهری تاکید بسیاری بر دولتی نشدن روحانیت داشت و در همان دو ماه و 20 روز حیات خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید داشت که روحانیت جز در موارد اضطرار، نباید پست های اجرایی بگیرد.

او درباره شرایط دانشگاه نیز گفت: دانشگاه در ایران از سوی رضاخان در سال 1313 تاسیس شد و از ابتدا الگوی آن غربی بوده اما با این وجود امتیازاتی در دانشگاه ها هست که ممکن است در حوزه ها نباشد به عنوان نمونه روش های نوین موضوع شناسی و روش های تحقیق که باید در حوزه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مطهری با بیان اینکه خوشبختانه علمای اسلام از گذشته نگاه باز به فرهنگ ها داشته و دارای تساهل و تسامح در برخورد با علوم بیگانه بوده اند، گفت: آنها علوم بیگانگان را کاملا رد نکرده اند و اکنون نیز در حوزه علوم انسانی و تجربی باید اقدام مشترک میان حوزه و دانشگاه انجام شود که اسلامی شدن دانشگاه های به این حوزه نظری مربوط می شود.

او گفت: حوزه باید از دانشگاه در موضوع شناسی و روش های جدید تحقیق استفاده کند و دانشگاه نیز باید از ایدئولوژی و اخلاق حوزه استفاده کند و در مجموع برای رسیدن به نظرات واحد، گفت وگو و تبادل نظر بهترین راه است.

در ادامه این مراسم علی مطهری به سووالات دانشجویان پاسخ داد .

علی مطهری عصر دوشنبه نیز در مراسم بزرگداشت اندیشمند مسیحی «جرج جرداق» محقق برجسته نهج البلاغه و نویسنده کتاب امام علی ندای عدالت انسانی که در سالن فرهنگ اداره کل ارشاد اسلامی یزد برگزار شد حضور یافت.

در بخش اول این مراسم دکتر محمدمهدی جعفری نیز در سخنانی به تشریح و اهمیت شخصیت جرج جرداق نویسنده مسیحی لبنان درباره معرفی حضرت علی(ع) پرداخت.

' جورج سجعان جرداق' نویسنده ، شاعر و روزنامه نگار مسیحی لبنانی مجموعه « امام علی (ع) صدای عدالت انسانی» را به رشته تحریر درآورده و تاکنون بیش از پنج میلیون نسخه از این مجموعه چاپ و منتشر و به فارسی ، اردو ، فرانسه و اسپانیایی هم ترجمه شده است.

جرج سمعان جرداق، اندیشمند، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس لبنانی روز چهارشنبه 14 آبان ماه امسال درگذشت.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    بصیرت از دید بعضی ها به معنی"کنار گذاشتن عقل و پذیرفت بعضی چیزها بدون دلیل" می باشد.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    6 18
    آقای مطهری مشکل این است که شما هر چه را خودتان بپسندید می شود حق مطلق شما حتی سخنان خود حوزه در بی صلاحیتی برخی از افراد ملبس را هم نمی پذیرید زیرا آنان در باندی هستند که شما صالح می دانید یعنی مرده این تفکر خودمحور حضرتعالی و هوادارنتان هستند آنان از بیست و سی بدشان می آید باید بسته شود آنان از احمدی نژاد بدشان می آید باید توهین کنندو هیچ سندی هم ندهند شما و ایشان از موسوی و هاشمی خوشتان می آید همه قوانین را باید پای ایشان ذیح کنید
  • ناصر هشترودی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    20 19
    درود بر مطهری عزیز
  • ایرانی A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    9 1
    روحانیت محترم بهتر است خود را با علم روز سازگار کنند. بعنوان کسی که در خانواده مذهبی بزرگ شده ام و خودم نیز به مذهب و دین مبین اسلام اعتقاد راسخ دارم . معتقدم که متاسفانه متاسفانه روحانیت به اندازه کافی مطالعه ندارند و مباحث تکراری و قدیمی را به جوانان عرضه میکنند که معمولا خریدار ندارد. بسیار اندک هستند روحانیونی که مثل مقام معظم رهبری به علم روز آشنا باشند و در حوزه های دینی مطالعات بروز داشته باشند.
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    4 4
    بی نام 17/05 شما مطالب اقای مطهری راکه با دقت وموشکافانه است دنبال نمیکنی و کتابهای استاد مطهری را بیشتر مطالعه کنید . تا نگاهتان ب مسائل عمیقتر شود
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    5 13
    حیف از ان پدر