ایسنا نوشت:

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بر پایبندی این جنبش بر آرمان‌های فلسطینی و عدم کناره گیری از آن تاکید کرد و گفت: جنبش حماس هیچ گاه در امور کشورهای عربی مداخله نکرده و نخواهد کرد اما خواهان برقراری روابط خوب با تمامی طرف‌هاست.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با روزنامه فلسطینی "الرسالة" و به مناسبت بیست و هفتمین سالروز تاسیس جنبش حماس در خصوص ارزیابی‌ مرحله کنونی در فلسطین تاکید کرد: ما در حال حاضر در مرحله بسیار پیچیده‌ای چه در فلسطین، چه منطقه و چه عرصه بین‌المللی قرار داریم. حماس نیز در سایه تحولات سیاسی مختلف در مرحله تاریخی مهمی قرار دارد و مراحل سخت و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته است به ویژه اینکه ما به تازگی از جنگ و حمله اسرائیل به غزه پیروز خارج شدیم و در تاریخ جنبش خود پیروزی‌های منحصر به فردی را ثبت کردیم.

وی گفت: بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران سوال می‌کنند که آیا حماس پایدار خواهد ماند و استراتژی و برنامه سایسی خود را حفظ خواهد کرد. کسانی که پیش بینی می‌کنند حماس تسلیم خواهد شد یا رویه خود را تغییر خواهد داد در توهم به سر می‌برند چرا که حماس توانایی‌های خود و چالش‌ها و محیطی را که در آن است به خوبی می‌شناسد. حماس در برنامه سیاسی خود امتیازاتی نمی‌دهد که به آرمان‌های ملی و حقوق مردم فلسطین آسیب برساند و برنامه اصلی حماس مقاومت در برابر اشغالگری، آزادی مقدسات و حفظ دستاورد ملی خود است و اینکه در صفی واحد با دشمن وارد جنگ شویم. آرمان‌های ما تغییر نمی‌کند. سیاست‌ها تغییر می‌کنند اما آرمان‌ها و حقوق نه.

مشعل در خصوص روند روابط و ائتلافات حماس در منطقه گفت: ائتلاف‌های حماس و روابط سیاسی این جنبش در اصل از اصول ثابتی ناشی می‌شود. ما مساله و آرمان‌هایی داریم که از جمله آن‌ها مقاومت در برابر اشغالگری است. مساله فلسطین در حال حاضر مساله جهان عرب و اسلام است و اسرائیل خطری برای منطقه محسوب می‌شود. همه این مسائل ما را وامی‌دارد تا روابط و ائتلاف‌هایی داشته باشیم که معیار آن خدمت به مردم و مساله فلسطین باشد. اما ما قبول می‌کنیم که کسی در تصمیمات و امور ملی مان مداخله کند. اما سیاست‌های خود را در برخورد با دیگران تغییر نمی‌دهیم و در امورشان مداخله نمی‌کنیم تنها برای خدمت به مساله فلسطین با دیگران روابط برقرار می‌کنیم و به همگان می‌گوییم که بیایید تا بر مساله مرکزی فلسطین متحد شویم. ما خواهان حفظ امنیت ملی عرب و در راس آن مصر هستیم.

مشعل در خصوص روابط با فتح گفت: همواره گروه‌هایی وجود دارند که برای شکست ما چه در میدان مبارزه و چه در آشتی ملی تلاش می‌کنند. ما روابط با فتح را قطع نمی‌کنیم چرا که فتح شریک حماس در مبارزه و حیات سیاسی فلسطین است. ما در خصوص برخی مسائل اختلاف داریم اما همواره خواهان تحکیم روابط مشترک هستیم. ما باید با هم متحد شده و مسئولیت تصمیم سیاسی و امنیتی را در داخل و خارج فلسطین برعهده بگیریم. هیچ جایگزینی برای آشتی ملی و حل اختلافات در داخل فلسطین وجود ندارد و ما تا زمانی که در یک مکان واحد با هم باشیم می‌توانیم دو دستگی را کنار بگذاریم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص مقاومت در برابر اشغالگری‌ اسرائیل گفت: اختراعات مقاومت و گردان‌های عزالدین قسام هیچ حد و مرزی ندارد به ویژه اینکه غزه به الگویی در چیره شدن بر دشمنان و موانع تبدیل شده است. دشمن تا زمانی که به مقدسات ما تجاوز کند و حقوقمان را مصادره نماید هیچ گاه روی آرامش را به خود نخواهد دید.

وی در خصوص امکان تمدید دولت توافقی فلسطین گفت: موعد انتخابات و ابقای دولت توافقی باید از طریق توافق میان فلسطینی‌ها صورت بگیرد و دولت کنونی در حال حاضر به وظیفه خود عمل می‌کند اما قابل تغییر است.

مشعل در خصوص بازسازی غزه و حل و فصل مشکلات کارمندان نوار غزه گفت: در حال حاضر کوتاهی از سوی دولت توافقی در این زمینه صورت گرفته و بسیاری از طرف‌هایی که از بازسازی سخن می‌گویند هیچ اقدامی اتخاذ نکرده‌اند و جامعه جهانی نیز در این زمینه کوتاهی کرده است.

مشعل درباره احتمال وقوع انتفاضه جدید با توجه به اوضاع قدس و کرانه باختری خاطرنشان کرد: ما آماده رسیدن توافق فلسطینی براساس استراتژی خود هستیم. ما برنامه خود را تغییر نمی‌دهیم و همواره به مقاومت مسلحانه ادامه می‌دهیم و هیچ گاه دست از مقاومت در غزه نخواهیم کشید و مقاومت را در کرانه باختری می‌سازیم. اشغالگری ، شهرک‌سازی‌، مصادره اراضی، هتک حرمت مسجدالاقصی و مقدسات ما بازداشت‌ها و همچنین وجود هزاران اسیر در زندان‌های اسرائیل ما را وامی‌دارد که به مقاومت ادامه بدهیم. بدون تردید اسرائیل بخشی از تروریسم است و ما خود را برای مقابله با آن آماده می‌کنیم.

مشعل ادامه داد: ما با موانعی از جمله ادامه سیاست هماهنگی امنیتی مواجهیم اما اکنون زمان آن فرا رسیده که تمامی موانع برداشته شود چرا که هیچ کس نمی‌تواند اراده فلسطینی‌ها را در هم بشکند.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین درباره روابط حماس با ایران گفت: متاسفانه رسانه‌ها بسیار از روابط حماس با ایران صحبت می‌کنند اما ما روابط تاریخی و طولانی در زمینه مقاومت در برابر اشغالگران با ایران داریم و طی سال‌های طولانی از سوی ایران حمایت شده‌ایم تنها برخی اختلاف نظر درباره سوریه داریم که روی برخی جوانب روابط ما تاثیر گذاشته اما در حد قطع ارتباط نبوده است.

وی درخصوص سفر قریب الوقوع خود به ایران نیز گفت: سفر من نیز در راستای همین روابط و ارتباطات است و درزمان مناسبی صورت می‌گیرد. ما از همان آغاز تاسیس جنبش حماس بر برقراری روابط با جهان عرب و اسلام صرف نظر از مشکلات تاکید کردیم. اولویت و مساله مرکزی ما فلسطین است و سیاست و روش ما این است که روابطمان با یک کشور به ضرر دیگر کشورها نباشد.

مشعل درخصوص روابط با مصر گفت: ما هیچ گاه به مصر توهین نکرده‌ایم، همواره خواهان برقراری روابط با دیگر کشورها و به ویژه مصر بوده‌ایم. ما خواهان حفظ امنیت ملی مصر هستیم هیچ گاه در امور این کشور مداخله نکردیم و زمانی که از ما خواستند کمکشان کنیم، کمکشان کردیم. تاریخ شاهد این مساله است و مسئولان مصری حقیقت را درک می‌کنند.

وی درباره اقدامات اخیر مصر در صحرای سیناء تصریح کرد: آنچه در سیناء رخ می‌دهد مساله‌ای داخلی است و ما در آن مداخله نمی‌کنیم و امیدواریم مصر گذرگاه رفح را باز کند و برای رفع محاصره غزه تلاش کند.

مشعل درخصوص روابط با اردن گفت: روابط ما اردن کاملا طبیعی است و هیچ تردیدی نیست که تحولات کنونی بر روابط ما به طور کلی تاثیر می‌گذارد. اما ما همواره بر ثبات روابط تاکید می‌کنیم.

رهبر حماس درخصوص تاثیر توافق نامه ریاض بر جنبش حماس گفت: ما ابتدا حصول این توافق‌ها را تبریک می‌گوییم اما این توافق‌ها هیچ ارتباطی با روابط با دیگر کشورها ندارد و هیچ پیامدی بر روی روابط ما با قطر نگذاشته است.

وی در خصوص روابط با ترکیه نیز تصریح کرد: روابط ما با ترکیه خوب است. تحریکاتی از سوی اسرائیل به ویژه پس از جنگ اخیر غزه وجود دارد که با هدف اعمال فشار بر ترکیه، قطر و خدشه دار کردن چهره آن‌ها به دلیل حمایت از مساله فلسطین بوده است.

مشعل در خصوص تاثیر تحولات منطقه بر مسئله فلسطین گفت: جنبش حماس پیش از وقوع بهار عربی توانست روابطی را با تمامی طرف‌ها به نفع مسئله فلسطین برقرار سازد اما پس از بهار عربی تحولات و تغییرات زیادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داد که موجب ظهور پدیده‌های منفی و مثبت زیادی شده است و از جمله آنها درگیری‌های طایفه‌ای است. بی تردید این مسئله تاثیر منفی بر بافت و ساختار جهان عرب و اسلام و نه تنها مسئله فلسطین گذاشته است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =