ایرنا نوشت:

پس از سالها اتحاد میان حزب حاکم 'عدالت و توسعه' ترکیه با 'جماعت فتح الله گولن' که منجر به اخراج سیاستمداران و نظامیان 'لائیک' شد، اکنون نوبت به تسویه حساب با مذهبیون از سوی دولت این کشور رسیده است .
12 سال پیش با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه به رهبری 'رجب طیب اردوغان' گرایشی از سوی طریقتهای مذهبی و اسلامگرایان به سوی این حزب آغاز شد که منجر به ادامه قدرت حزب و رسیدن اردوغان به مسند ریاست جمهوری شد.

تا دو سال پیش جماعت گولن وابسته به 'فتح الله گولن' واعظ اسلام گرای مقیم آمریکا از متحدان حزب حاکم بود و طرفین با همکاری یکدیگر و با افشای اسناد و مدارک در رسانه های متعلق به خود، ریشه لائیکهای نظامی و سیاسی را خشکاندند و حتی شماری از سیاستمداران و رییس ستاد ارتش ترکیه را به زندان برده و نویسندگان منتقد را حبس کردند.

سال گذشته در آستانه انتخابات شهرداریها در ترکیه طرفین پس از کنار گذاشتن لائیکها در تقسیم قدرت، دچار اختلاف شدند و جماعت گولن که در 10 سال گذشته قدرت حزب حاکم با همکاری این حزب عناصر خود را به مراکز حساس نشانده بود و از چون و چرای قضایا مطلع بود، فایلهای صوتی منتسب به برخی از وزرا و فرزندان آنان و اعضای خانواده شخص اردوغان را در ارتباط با فسادهای مالی فاش کرد و تبدیل به اصلی ترین رقیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه شد.

با تشدید اختلافات میان فتح الله گولن رهبر 'طریقت گولن' با دولت ترکیه و شخص اردوغان رییس جمهوری این کشور، طرفین یکدیگر را به 'دیکتاتوری و کودتاگری' متهم کردند.

اختلافات میان گولن و اردوغان که بیش از 10 سال روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند، سال گذشته در پی انتشار فایلهای صوتی مربوط به فساد مالی دولت ترکیه آغاز شد و اکنون در حال شدت گرفتن است.

فتح الله گولن متحد دیروز و منتقد امروز اردوغان در گفت و گو با یک روزنامه آلمانی، از رفتار 'سرکوبگرانه' رییس جمهوری ترکیه با منتقدان و مخالفانش انتقاد کرد و گفت که اردوغان در حال تبدیل کردن ترکیه به کشوری با 'حاکمیت فردی' است.

اردوغان در پاسخ به اتهام مستبد بودنش از سوی فتح الله گولن گفت: این اتهام ها اقداماتی در راستای 'توطئه گری و کودتاگری به نفع بیگانگان' است و ما عناصر 'دولت موازی' را در 'غارهایشان' بازداشت خواهیم کرد.

در پی این مشاجره لفظی، صبح دیروز (یکشنبه) عملیات گسترده پلیس ترکیه برای بازداشت هواداران فتح الله گولن و دست اندرکاران رسانه های این گروه در 13 استان این کشور آغاز شد.

منازل مدیران عامل روزنامه 'زمان' و شبکه تلویزیونی 'سامان یولو' نیز مورد بازرسی پلیس ترکیه قرار گرفت.

شنبه گذشته شایعه احتمال آغاز عملیات گسترده نیروهای امنیتی برای دستگیری 400 نفر از مخالفان دولت ترکیه از جمله 150 روزنامه نگار، همزمان با سالگرد افشای فایلهای صوتی مربوط به فساد مالی نزدیکان اردوغان در سال گذشته، موجب تجمع صدها نفر در مقابل ساختمان دادسرای استانبول شد.

'ادریس بال' نماینده مجلس ترکیه که سال گذشته از حزب حاکم عدالت و توسعه استعفا داد، در این باره گفت: هدف کسانی که در پی عملیات انتقام گیری هستند، سرپوش گذاشتن بر مفاسد مالی است، ولی اجازه نمی دهیم که با ایجاد ترس و رعب این پرونده ها به فراموشی سپرده شود.

'کمال قلیچدار اوغلو' رهبر حزب 'جمهوریخواه خلق' بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه، اقدام دولت در دستگیری روزنامه نگاران را سرآغازی برای دیکتاتوری در کشور ارزیابی کرد و گفت که حزب متبوعش در کنار مظلومان خواهد بود.

در یورش دیروز (یکشنبه) نیروهای امنیتی به رسانه های وابسته به جماعت فتح الله گولن، سردبیر روزنامه زمان، مدیر شبکه خبری سامان یولو، تهیه کننده دو سریال تلویزیونی، یک کارگردان سریال های تلویزیونی و شماری دیگر از وابستگان به این جماعت بازداشت شدند.

اتحادیه اروپا اقدام دیروز نیروهای امنیتی ترکیه در حمله به دفاتر روزنامه زمان و شبکه تلویزیونی سامان یولو و بازداشت شماری از روزنامه نگاران منتقد دولت را محکوم کرد.

'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 'یوهانس هان' مسوول سیاست گذاری در توسعه اتحادیه اروپا و پذیرش اعضای جدید، در بیانیه مشترکی اقدام دولت ترکیه را مغایر با ارزش های این اتحادیه خواندند.

ناظران آگاه عقیده دارند که جنگ قدرت در ترکیه آغاز شده و درگیریهای میان حزب حاکم و جماعت گولن می تواند در دراز مدت تاثیرات عمیقی در صحنه های سیاسی این کشور داشته باشد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    کم کم نوبت همه میرسه. بعد از لائیکها و اسلامگراهای مخالف، احتمالا به زودی اون اقلیتی از کردها و علویها هم که عضو حزب اردوغان هستن، مورد حمله قرار میگیرن و بعدش الفاااااااااااااتحه.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    1 5
    اردوغان این ره که میروی به ترکستان است ...
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    5 0
    اردوغان و ترکیه خودشون می دونن چیکار کنن شما به فکر گوجه کیلو 7000 تومن باش