۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰

ایسنا نوشت:

معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با دفاع از برنامه‌های شکنجه‌ سازمان سیا علیه مظنونان القاعده، گفت که عوامل اجرایی سیا قهرمانند!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.‌بی.سی گفت: کاملا اطمینان دارم که ما باید از عوامل اجرایی سیا قدردانی کنیم و باید به آن‌ها نشان اعطا کنیم.

دست راست جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا این اظهارات را پس از انتشار گزارش سنا درباره اقدامات بازجویی و بازداشت زندانیان در خلیج گوآنتانامو وزندان‌های سری بیان کرد. این تاسیسات سری با عنوان "سایت‌های سیاه" زندانیانی از سراسر جهان داشت.

چنی با بیان اینکه نمی‌توان روش‌های شکنجه سیا را با مرگ شهروندان آمریکا در حادثه 11 سپتامبر 2001 مقایسه کرد، مدعی شد که سیا با دقت مراقب بوده تا مرتکب شکنجه نشود.

معاون سابق جورج بوش گفت: شکنجه آن چیزی است که تروریست‌های القاعده در 11 سپتامبر انجام دادند و 3000 آمریکایی را کشتند. نمی‌توان این دو مساله را با یکدیگر مقایسه کرد و آنچه ما آنجام دادیم، بازجویی پیشرفته بود.

وی گفت از این مساله که بسیاری از اتباع خارجی که سال‌ها زندانی شده بودند و سرانجام مشخص شد که بی‌گناه بودند، شگفت زده نشده است.

بسیاری از مظنونان که شکنجه شدند، در نهایت مشخص شد که تروریست نیستند.

دیک چنی افزود: تا زمانی که ما به اهدافمان برسیم، مشکلی با برنامه‌های شکنجه ندارم. اهداف ما این است که افرادی که مرتکب حملات 11 سپتامبر شدند دیگر نتوانند حمله‌ای مشابه علیه ایالات متحده انجام دهند.

دایان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته با انتشار خلاصه‌ای از گزارش‌ 6700 صفحه‌ای درباره اقدامات سیا اعلام کرد، روش‌های بازجویی که علیه مظنونان تروریستی استفاده شده بسیار وحشیانه‌تر از آن چیزی بوده که قبلا اعلام شده است. یکی از مواردی که در گزارش سنا به عنوان شکنجه اعلام شده، "آبرسانی مقعدی" است که در آن مظنون را با هوا یا مایع باد می‌کنند تا ایجاد درد کند. شکنجه‌گران سیا مدعی هستند که برای تغذیه زندانیان از این روش استفاده کرده‌اند.

معاون بوش نیز با بیان اینکه از استفاده از این نوع روش در برنامه بازجویی مطلع نبوده است، گفت: گمان می‌کنم این اقدامات به دلایل پزشکی انجام شده است!

در گزارش سنای آمریکا آمده است که بازجویان از غرق مصنوعی، آویزان کردن زندانیان و انداختن آن‌ها در جعبه‌هایی شبیه تابوت استفاده می‌کرده‌اند. دیک چنی می‌گوید: این کار قطعا جواب داد و موثر بود. بوش از جزئیات برنامه شکنجه کاملا مطلع بود. این مرد کاملا می‌دانست که چه کاری انجام می‌شود و مجوز آن را صادر کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =