پس از ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، همچنان گفت و گوهای کارشناسی در مورد نرخ دلار قید شده در بودجه ادامه پیدا می کند.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، تحليلگران اقتصادي در مورد تاثيرات دلار 2هزار و 850 توماني در بودجه به جمع بندي واحدي نرسيده اند. گروهي اعتقاد دارند، اين قيمت براي دلار در نهايت منجر به افزايش بهاي اين ارز معتبر در بازار آزاد مي شود. در همين حال مسعود خوانساری رئيس کميسيون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران اعتقاد دارد، مبناي دلار 3 هزار توماني در بودجه واقعي تر از رقمي است که در حال حاضر وجود دارد.

به نظر شما کاهش قيمت جهاني نقت تا چه ميزان بروضعيت مالي کشور بخصوص طي سال آينده اثرگذار است؟

سال آینده برای کشور ما سالی حساس و نسبتا سخت خواهد بود؛ چالش های ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت از یک سو و مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای و تحریم های اقتصادی از سوی دیگر.
به این ترتیب لایحه بودجه سال آینده هم ویژگی های خاص خود را می طلبد. دولت با تمام مسائل پیش رو، لایحه بودجه انقباضی خوبی تدوین و به مجلس تحویل داده است.
کلیات بودجه انقباضی دولت نشان میدهد که اهتمام رویکردهای اقتصادی برای سال آینده به تدوام شیب نزولی تورم و تلاش برای رشد اقتصادی معطوف است. اما به طور کلی لایحه پیشنهادی بودجه دولت تقریبا متعادل بسته شده است.
بدون شک یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اعداد بودجه سال آینده، قیمت نفت است. دولت در لایحه پیشنهادی خود قیمت نفت را 72 دلار تعیین کرده در حالی که نسبت به وضعیت آتی قیمت جهانی نفت ابهاماتی وجود دارد. مشخص نیست که آیا روند نزولی قیمت نفت باز هم ادامه خواهد یافت یا متوقف می شود.

به نظر شما دولت هم به اين جمع بندي رسيده که قيمت نفت کاهش مي يابد؟
البته احتمالا برآورد و تحلیل های مسئولان مربوطه در وزارت نفت بر افزایش قیمت جهانی نفت معطوف است، اما مسئله آنجاست که امروز قیمت این محصول در بازارهای جهانی به کمتر از 60 دلار و حدود 53 دلار هم رسیده است. البته بودجه مربوط به سال آینده است و ممکن است تا سال آینده میلادی تحولاتی در میزان تقاضای جهانی نفت و قیمت آن رخ دهد که منجر به رشد قیمتها شود.
در حال حاضر مازاد عرضه و اضافه تولید برخی تولیدکنندگان از جمله عربستان و شیل آمریکا، موجب کاهش قیمت نفت شده است اما در عین حال برخلاف برخی پیش بینی ها که حاکی از تداوم کاهش قیمت نفت تا مرز 40 دلار است، معتقدم که رسیدن قیمت جهانی نفت به مرز 40 دلار، برای خود آمریکا هم دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود. به عبارتی رسیدن قیمت نفت تا حدود 40 دلار، می تواند ادامه تولید شرکت شیل را تحت الشعاع قرار داده و به این ترتیب تولید برایشان سودآور نباشد.
به این ترتیب در صورت تصویب نفت 72 دلاری در بودجه سال آینده، نوسانات منفی قیمت جهانی نفت می تواند منابع درآمد نفتی سال آینده کشور را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کسری بودجه شود.
با این حال می توان حتی کسری بودجه ناشی از مابه التفاوت قیمت نفت در بودجه با قیمت فروش آن را از منابع دیگری جبران کرد.

شما نرخ دلار را چقدر واقعي مي دانيد؟
دولت لایحه بودجه پیشنهادی خود را با دلار 2850 تومانی بسته است. اما معتقدم که این قیمت مقداری پایین است و باید نرخ دلار در بودجه واقعی تر تعیین شود. براین اساس دلار بیش از سه هزار تومانی در شرایط کنونی برای بودجه سال آینده منطقی تر به نظر می رسد.
تعیین نرخ دلار بیش از سه هزار تومانی به نفع تولید و صادرات کشور است. در عین حال افزایش قیمت دلار در بودجه می تواند تا حدودی کسری ناشی از کاهش درآمدهای نفتی را هم جبران کند.
اما افزایش نرخ دلار در بودجه به بیش از سه هزار تومان موجب کاهش سود حاصل از واردات می شود، به این ترتیب جلوی خروج بخشی از منابع به منظور واردات کالاهای غیرضروری گرفته می شود.
یکی دیگر از منابع درآمدی دولت در لایحه بودجه سال آینده که نسبت به سال جاری تا حدودی افزایش داشته، درآمدهای مالیاتی است. در این خصوص دولت باید توجه داشته باشد که برای افزایش درآمدهای خود، مالیاتها را به میزانی افزایش ندهد که به بخش تولید فشار وارد شود. در حال حاضر تولید همچنان در رکود قرار دارد و در این شرایط اعمال فشار مالیاتی به بخش تولید می تواند تبعات منفی در این حوزه داشته باشد. اعمال فشار مالیاتی در شرایط رکودی، به بخش تولید ضربه می زند.
دولت برای سال آینده می تواند بخشی از کسری منابع درآمدی خود را از محل واگذاری ها کسب کند. بدنه دولت بسیار بزرگ است و کوچک سازی آن با اعمال واگذاری ها می تواند بخشی از منابع درآمدی دولت را پوشش دهد.
3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    47 15
    کاری نکنید که مردم در دل آرزوی برگشت احمدی نژاد را بکنند. دلار باید روی 2700 تومان بسته شود. کاهش ارزش پول ملی خیانت است به همه مردم. برای به دست آوردن دل یک عده خاص دلار را بالا نبرید.
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    8 0
    تقويت پول ملي هم فهميديم ، با ارزش شدن پاسپورت ايراني هم فهميديم ، كليدهم فهميديم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    8 1
    آقایون نفسشون از جای گرم بلند میشه آخه این چه استدلالیه که اگر نرخ دلار بالانر باشه به نفع تولید و صادرات؟ تولید که با قیمت تمام شده بالاتر انجام میگیره مطمئنا" به ضرر مصرف کننده داخلیه هرچند به نفع صادرات هم باشه آخه بابا یکم به فکر مردم خود ایران باشید نرخ دلار هرچه پایین تر قیمت تمام شده تولیدات پایین تر به طبع آن قیمت کالا پایین تر مصرف بیشتر تولید بیشتر و قیمت پایین تر کالا با کیفیت بالتر قابل رقابتر در بازارهای خارجی هم به نفع مصرف کننده داخلی و هم به نفع خریدار خارجی پس الکی برای خودتان روشنفکرانه صحبت نکنید لطفا
  • محمد IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    8 1
    افزایش قیمت دلار در کشوری که تنها صادرکننده مواد معدنی و نفتی و معدود اقلام صنایع دستی دارای ارزش افزوده کم است و وارد کننده بسیاری کالاهای ساخته شده و مواد اولیه برای بسیاری از صنایع خود است تنها به تورم بیشتر و افزایش قیمت برای کالاهای ساخت داخل منجر می شود که قدرت رقابتی همان صنایع مورد نظر ایشان را کاهش می دهد. البته از آقای خوانساری که در بخش خصوصی هستند و عضو اتاق بازرگانی انتظاری غیر از این نمی رود که از منافع طبقه ای خاص حمایت کنند.
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    9 1
    خوش بحال این اقا دلارفراوان داردهرچه بالا تربرودمیفروشدپول بیشتری میگیردغمی نداردبالارفتن قیمت دلار وسایرارزهای خارجی وپائین امدن ارزش ریال یعنی گرانترشدن همه چیزحتی لازمترین و کم قیمت تریناقلام زندکی مثل نان وپنیروبی کاری ناشی ازتورم وخرد شدن کمرطبفه متوسط جامعه ووای بحال قشر بی بضاعت متاسفانه کارشناسان اقتصادی ما فقط لحظه رامیبینندوبه عواقب صحبتهایشان توجهی ندارند...بزگترین اقتصاددان دنیاوقتی شجاعانه گفت درمورد پیشبینی اقتصاد کشورهای یورو اشتباه کردم ایکاش کارشناسان ماهم انقدرشهامت داشتند که اشتباهاتشان راقبول کننداینقدر توی سرارزش پول ملی مانزنند دوراندیشانه ترقضاوت کنند..
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    8 1
    واقعا که دلار 1000 تومانی چرا 2700 مردم دلار 1000 تومانی رو 5000 تومان میخرند شکایت میکنند که گرونه بعد چند وقت دلار میشه 3000 تومن میگن خوبه دلار الحمدالله ارزون شد یادشون میره بابا دلار 1000 تومن بود بقیه اجناس همین طور امان از این فراموشی
    • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      0 0
      نه عزیزم خود شما فراموشکاری ، دلار 70 ریال بود
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    نمیدونم چرا دولت وقتی میخواد صرفه جویی اقتصادی کنه که البته بهش میگن بودجه انقباضی ، دستشو میکنه تو جیب مردم عادی ، خب چرا درامدهای چند میلیونی کارمندان برخی از سازمانها و ارگانهای دولتی را کاهش نمیده ؟ نمونش همین سازرمان بنادر و دریانوردی ، من یه چند سالی قراردادی درش کار میکردم ، مجموع درآمد رسمیهای لیسانسه مثلا با 10 سال سابقه کار بالای پنج میلیون تومان در ماهه و تازه کلی مزایای دیگه هم میگیرند ، چرا دولت نمیره سراغ اونا