نامه نیوز نوشت:

برای نخستین بار از زمان تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای ایران، آمریکا و متحدانش بار دیگر با مذاکره کنندگان ایرانی در ژنو دیدار خواهند کرد.

مجله آمریکایی کامنتری مگزین در گزارشی در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای می نویسد: در حالی که دولت اوباما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که متحدان واشنگتن به ژنو خواهند رفت تا بر توافقی تاکید کنند که ایران را از دستیابی به آنچه دولت آمریکا، بمب اتم خوانده است، بازدارند؛ آنچه از سوی آمریکا دلیل ادامه این مذاکرات و نشست مجدد ایران و 1+5 عنوان شده است به نظر می رسد نتیجه این مذاکرات را به سمت توافقی سوق دهد که به عنوان یک پیروزی به شدت مورد نیاز در عرصه سیاست خارجی دولت آمریکا محسوب می‌شود.

در حالی که فرانسه همراهی بیشتری با آمریکا در مذاکرات از خود نشان داده است و از سوی دیگر، ایران نیز تمایل خود را برای پیشرفت در مذاکرات پنهان نکرده است، سوالاتی اینجا متوجه مذاکره کنندگان است این نیست که آیا توافق ممکن است یا نه بلکه، سوالی که اینجا مطرح می شود آن است که آیا آمریکا همچنان قادر خواهد بود در قبال دادن زمین به ایران در قبال دستیابی به توافق هسته ای آن هم به هر قیمیتی مقاومت کند؟

اکنون و در حالی که در آستانه آغاز دور جدیدی از مذاکرات هستیم، ناظران باید به موقعیت متحدان خود پیش از امضای توافق موقت ژنو فگر کنند تا درک کنند که تا چه حد آمریکا از موقعیت خطرناک کنونی خود عقب نشینی کرده است.

در سال 2012 زمانی که اوباما برای حضور مجدد در کاخ سفید وارد رقابت های انتخاباتی شد، وی در مناظره های سیاست خارجی خود با میت رامنی، گفته بود که هر توافق هسته ای با ایران باید به برنامه هسته ای ایران پایان دهد. متحدان آمریکا نیز متفقا بر این باور بودند که ایران تحت هیچ شرایطی نباید حق غنی سازی داشته باشد و تاسیاست پلوتونیوم اراک نیز باید برچیده شود.

پس از آن اما و بر اساس توافق ژنو آمریکا پذیرفت که ایران حق غنی سازی اورانیوم را دارد و زیرساخت های هسته ای این کشور نیز باقی خواهد ماند، بر این اساس دیگر اهمیتی ندارد که شرایط توافق چه می‌گوید.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390164

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =