شخصا به عنوان کسی که به جهان هنر علاقمند است و رویکردهای مختلف نسبت به آن را دنبال می کند، اعتقادی به موسیقی "مبتذل" یا اصولا "هنر مبتذل" با مفهوم مورد نظر دکتر اباذری ندارم. آن هم در کهکشان هنری ای که حتی خود ابتذال نیز تبدیل به یک سبک و رویکرد هنری شده است. هویت یافته و نمایشگاه های متعددی پیرامون همین نگاه ویژه در جای جای جهان برپا می شود. پس تا اینجا می توان اظهار داشت موسیقی پاشایی با محور فکری و منظور دکتر اباذری مبتذل نبوده است. یا حداقل در حوزه این سبک و کارپرداخت ویژه مدرن جهانی بررسی نمی شود.

 

1 - بسیاری از مفاهیم هنر را می توان با مولفه ای به نام "غذا" تشریح و تبیین کرد. اگر قرن بیستم قرن شکل گیری و شکوفایی پدیده های گوناگون بود، صنعت غذا نیز از تحولات عمده و بسیاری برخوردار شد. فست فودها، غذای کودک، رواج غذاهای ملل، فود کورت ها و ... پدیده هایی مدرن در عرصه صنعت غذا به شمار می آیند. در چنین شرایطی آیا می توان به این غذاها، برچسب ابتذال چسباند و اسفاده کنندگان از آنها را مشتی انسان ابله و "مسخره" نامید؟! طبیعتا پاسخ منفی است. در عالم واقعیت های جاری و در زندگی پر سرعت امروزی و سرشار از کم وقتی، استفاده از چنین غذاهای سریع و سهل الوصولی گریزناپذیر است. تا جایی که بی شک خود دکتر اباذری نیز باید گهگاه از چنین غذاهایی استفاده کرده  باشند. و شاید بی خردی باشد که در اوج فعالیت و مشغله کاری به انتظار قل زدن آخر خورش فسنجان فرد اعلا نشست و از کار و زندگی افتاد تا وعده غذایی مبتذلی را مصرف نکرد!

بدین ترتیب هنر و رویکردهای مختلف آن در ارتباط با مخاطب را می توان به ذائقه غذایی مصرف کنندگان آنها تشبیه کرد. بی تردید هیچ غذایی را نمی توان مبتذل دانست. تنها می توان به ارزش های غذایی آنها اشاره کرد و این که تا چه حد و در کجا و در چه شرایطی می توان از چنین غذاهایی بهره برد. موسیقی پاشایی و نظایر آن را نمی توان از گردونه هنر خارج کرد. اما می توان به مخاطبان موسیقی آموخت که ارزش چنین موسیقی و هنری در قیاس با شاهکارهای ایرانی و جهانی، در چه جایگاهی قرار دارد. می توان به آنها آموخت که استفاده دائمی و مستمر از چنین غذای سهل الوصول و فست فودی می تواند سلامت آنها را دستخوش آسیب کند. اما آیا واقعا می توان به جامعه القا کرد تا از مصرف پیتزا، ساندویچ و ... صرف نظر کنند؟!

2 - وقتی اثری خلاقانه دارای مخاطب می شود (به تعداد مخاطبان کاری نداریم)، بی شک آن اثر وارد عرصه هنر شده است. هنر نیز مانند ورزش، صنعت و تولید دارای درجه بندی در جایگاه مخاطب است. نگاه کنیم به ورزشی مانند فوتبال که شاید پاپ ترین نوع ورزش باشد. با بیشترین میزان مخاطب جهانی و بیشترین گردش اقتصادی. اما وقتی به همین ورزش از دریچه مخاطب توجه می کنیم می توان به جایگاه اجتماعی طرفداران آنها نیز پی برد. بدون شک تراز و شاخص اجتماعی مخاطبان فوتبال با تراز و شاخص اجتماعی مخاطبان ورزش هایی نظیر تنیس یا گلف برابر نیست. بدین ترتیب موسیقی و اصولا هنر نیز از چنین دسته بندی مخاطب شناسانه برخوردار است. شما به هیچ وجه نمی توانید انتظار داشته باشید تا مخاطبان کنسرت های موسیقی کلاسیک، اپرا و حتی تئاتر (درام) از میزان مخاطبان موسیقی پاپ، سینما و تئاتر روحوضی بیشتر باشد. این یک قیاس مع الفارق و بیهوده است. در حالی که از موسیقی پاپ (با هر درجه از اعتبار و ارزش) تا موسیقی کلاسیک ( با هر درجه از اعتلا) و از اپرا و باله تا تئاتر روحوضی، هریک به درستی عنوان هنر را یدک می کشند. شما نمی توانید از گروه عظیمی از نوجوانان یا جوانان توقع داشته باشید تا مدام به موسیقی باخ ، بتهوون و اشتراوس گوش کنند. ذائقه آنها هنوز خام است و به اقتضای سنشان محتاج ماجراجویی و نوک زدن به انواع و اقسام غذاهای خصوصا آماده. آنها به موسیقی های مختلف گوش می کنند و این می تواند آغاز راهی برای تربیت ذائقه و ارتقاء آن باشد. نگرانی از مرتضی پاشایی و موسیقی وی نگرانی بیهوده ای است. درست به همان اندازه که بخواهیم نگران رواج بسیار موسیقی جاستین بیبر در میان نوجوانان و جوانان امریکایی باشیم. حال آن که حضور چنین خوانندگانی به هیچ وجه از اعتبار و جایگاه موسیقی کلاسیک نمی کاهد و تنها رنگین کمانی از ذائقه های مختلف غذایی را در جهان هنر به وجود می آورد.

3 - همچنان اعتقاد راسخ دارم که ما ایرانیان بسیاری مباحث جدی را به شوخی برگزار می کنیم و انبوه شوخی های اطرافمان را به جد می گیریم. شوخی هایی که به واسطه سیاست اطرافمان، روز به روز بیشتر و بیشتر می شوند!   

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    20 24
    تحلیل خیلی خوبی بود بدون هر گونه احساس. حرف های دکتر اباذری که قطعا صاحب نظر و روشن فکری توانا هستن اینبار بدور از تحلیلی منطقی و بیشتر شبیه یک کینه و بغض و پر از احساس بود. قطعا هر چه زمان بگذره شاهد تحلیل های منطقی تری خواهیم بود
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    33 37
    حسودهرگزنیاسود شرت گسترده مردم درمراسمهای آن فقیدباعث حسادت اقلیت بریده ازمردم شده است
    • محمد IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      19 4
      البته شرکت صحیح تره
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    36 19
    به جمله آخرتون این رو هم اضافه کنید " و البته ما ایرانیان بسیاری از مباحث شوخی را هم جدی میگیریم" یک خواننده نسل جوان به نوعی تراژیک فوت کرده و طرفدارانش که اکثرا نوجوان و جوان بودند براش ختم گرفتن مثل همه جای دیگه ی دنیا ولی متاسفانه هیچ کجای دنیا نمی شنوید که یک استاد جامعه شناسی که خودش رو جزو نخبگان مملکت هم میدونه بیاد افراد جوان و نوجوان مملکتش رو ابله و سطحی بدونه واسه اینکه مثلا برای مایکل جکسون یادبود گرفتند این شاهکارها فقط از "نخبگان" ما برمیاد
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      22 37
      وااااااااااای بر ما که پاشایی با مایکل جکسون داره مقایسه میشه عمق فاجعه فکری ما خیلی زیادتر از اینهاست
  • سارا A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    40 20
    چرا قبول نمیکنید ما جماعت اغلب اوقات شورشو در میاوریم بابا من کم مونده سرمو بزنم به دیوار منی که یه ادم معمولی هستم بخدا واسه ادمای نخبه مملکت سخته تحمل این چیزا اونوقت گاهی اینجوری بروز میکنه بالاخره اونها هم ادمند گاهی از کوره در میرن
  • مینا A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    21 30
    عاااااالی.بسیارلذت بردم از نقد پخته وبسیارقوی شما
  • حیران A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    79 26
    با سلام،پدر علم نجوم ایران،پدر علم جغرافیا و چندین دانشمند برجسته در سطح بین الملل رو طی چند سال گذشته از دست دادیم،چرا رسانه ها به زندگی و وفات ایتن مفاخر نپرداختند،خدا رحمت کنه همه رفتگان رو،ولی آیا واقعا مرتضی پاشایی از این مفاخر بالاتر بوده؟چرا بیخودی دچار جو زدگی میشیم؟در همین عرصه هنر استاد مشکاتیان رو از دست دادیم که شاید مرحوم پاشایی اصلا فکرش رو هم نمیکرد بتونه روزی ایشون رو ملاقات کنه،چرا برای استاد مشکاتیان انقدر تبلیغ نشد،تا کی باید سوار موج تبلیغات بود و جو زده؟
    • مهتاب A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      8 25
      درود بر شما
  • سارا A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    بسيار عالى,ممنون
    • جلال SE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      16 23
      می خام بگم هیچ فرقی نیست بین اون عوام الناسی که به یک بازیگر به خاطر تسلیت نگفتن وفات پاشایی توهین کردند و آقای پروفسوری که به همون عوام الناس توهین میکنه به خاطر سلیقه شان در انتخاب موسیقی و انتخاب سوپر استار
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    15 18
    به نظر می رسه نویسنده اصلاً متوجه منظور آقای اباذری نشده اند، لطفاً آن را دوباره بخوانید .... ضمناً برای من جالب است وقتی شما در خبر گزاریتان صحبت های آقای اباذری را نقل کرده اید، چه طور مطالب آن رانقد می کنید. آیا انتظار شما این است که مخاطب نا آگاه از سخن ایشان مطلب شما را بخواند؟
  • فاطمه A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    22 18
    آقاى اباذرى فقط حالا که يک هنرمند مظلوم و پر طرفدار که عاشق طرفداراش بود و از جنس مردم بود فوت کرد اين چنين جسورانه نقد ميکنند.آيا در مسائل سياسى ديگه هم چنين جرئتى دارند. در کنار همه عواملى که به حضور پر شور در مراسم مرتضى انجاميد.عوامل مهمتر جوان بودن مرتضى ,عاشق بودنش و احساسات و عواطف زيباى نسل جوان بودند.
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    8 8
    ارتباطی با حرفهای اباذری نداشت
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    16 17
    اباذری فتوره چی دیگری است، متاسفانه هتاکی ها و فحاشی های جامعه به مدعیان اخلاق و روشنفکری هم سرایت کرده،وای از روزی که به اصطلاح اندیشمندان ما از تحولات علمی و اجتماعی عقب بیافتند و به جای تلاش برای بیشتر آموختن،ندانسته های خود را انکار کنند و در برابر پدیده هایی که توانایی درکش را ندارند صدای اعتراض ناشی از بیچارگی برآورند. و تاسف به حال کسانی که از ترس برچسب عام بودن و میانمایگی خوردن،زیر علم این افراد سینه میزنند. یادمان نرود که بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی ما ناشی از عدم کارایی جامعه شناسان است که آن نیز معلول عدم درک و تحلیل مناسب از جانب این افراد مدعی است...
  • ارش IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    10 16
    کاملا موافقم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    25 16
    حالا این دکتر اباذری کی هست؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      20 19
      همین حرف تو مشخص می کنه آقای دکتر اباذری حق داشته این حرفا رو بزنه
    • حسین اباذری A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      16 24
      اقای بی نام اقای اباذری یکی افتخار های خانواده اباذری می باشد ایشون کل عمرشو صرف علم کرده.
  • هومن IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    21 18
    مشکل ازجایی شروع میشود که تمام فکر و ذکرمان را فرهنگ مبتذل و سطح پایین پر کند،  و جز فیلم و موسیقی و تأتر روحوضی نبینیم و نشنویم که در نتیجه انسانهایی میشویم رو حوضی و سطح پایین، انسانهایی که ناتوان از اندیشیدن درباره خود و دنیا و زندگی بوده ، زندگیشان نباتی شده ، پیرو و مقلد صرف بار آمده از خود اراده ای نخواهند داشت. اینکه هفته ها و ماهها برای هنرمند سطح پایین و بعضاً ناشناخته  ای به نام پاشایی بگرییم و شیون سر دهیم، ولی برای هنرمند تاتری که همزمان و به همان دلیل سرطان مجید بهرامی بدرود حیات گفت، حتی از روشن کردن شمع دریغ کنیم، دلیلی جز خواب غفلت یا همان جهالت ودر نتیجه بلاهت نداشته و ندارد. به امید روزهای بدون جهل.
    • الهه A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      12 14
      درود بر شما کاملا موافم...
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    38 20
    قربان فقط می توان گفت از حسادت است به همین سادگی به یک جوان حسودی کرده اند
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    17 24
    به مثال غذا که رسیدم ادامه ش رو نخوندم. ببینید کیا و چطوری دارن جواب بزرگترین جامعه شناس ایران رو میدن....
  • . A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    15 8
    ایده اباذری این بود: ساختار،از موسیقی عامه پسنددر معنای آدورنویی برای سیاست زدایی استفاده می کند. ونقدهای شما
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    6 11
    خوب بود ولی دشوار فهم بود
  • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    16 12
    اباذری از آسمان و ریسمان به هم بافت تا ملغمه ای از مهوش و باختین و لات ها و سوسول ها و بتهوون و هایدگر و مذکرات هسته ای به دست دهد. این داستان چه ارتباطی به بدبختی مردم "سیستان و بلوچستان " داشت؟ چه مقدمه بی ارتباطی هایدگر در گور به خود میلرزد اگر بداند نظریه "این همانی وجود و حقیقت" اش از کجا سر در آورده ادعا میکند چون موسیقی تدریس نمیشود پس سلیقه موسیقی مردم مبتذل شده است، حتما نمیداند از آلبوم اخیر "تیلور سویفت" ظرف یک هفته بیش از یک میلیون و دویست هزار نسخه به فروش رفته است.اتفاقا این حرف که "فلان ورزشکار تا دیروز به نون شب محتاج بود، حالا صاحب پاساژ و چه و چه است" نهایت ابتذال و فلاکت فکری یک متفکر است.
  • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    8 11
    مقایسه ی غذا و موسیقی با وجه مشترک نیاز به سهل الوصولی و گریز ناپذیری از حرفای اون خانوم هم خنده دار تره. از توصیفات رنگین کمانی که بگذریم می تونیم غذاهایی رو مبتذل بدونیم. نه از روی سلیقه، بلکه از روی شناخت. اینکه بگیم هر کسی تمایلات و سلایقی داره و از این حرف درست این نتیجه ی غلط رو بگیریم که هیچ چیزی نمیتونه مبتذل باشه پرش فکریه. اگر پر فروش ترین فیلم ایران میشه اخراجی ها، اگه مرتضی پاشایی میشه پرطرفدار باید دید بیماری این جامعه چیه. ضعف اش چیه که ذائقه اش اینو ترجیح میده. من فکر میکنم سیل خروشان مردم، انتقام و اعاده ی حیثیت و در واقع خود زنی اییه که میخواد بگه ما وجود داریم. کم نبودن آدمای محبوب تر و شناخته شده تری که فوت کردن و این خبرا نشد. مسلما پاشایی محبوب ترین نبوده.
  • نگار EU ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    6 7
    من با این درجه بندی مدرن شما مخالفم با این نسخه پیچیدنی که در بطن و دلش دیکتاتوری نهفته است مخالفم چرا سلیقه و ارزش هنری را قرار هست شما تعیین کنید؟ چرا فست فود بودن یا نبودن برخی از ذائقه های هنری آدمها را هم می خواید شما تعیین کنید؟ از نظر من هیچ فرقی میان عصبانیت و نگاه از بالای اباذری با شمایی که نویسنده این مقاله هستید وجود نداره و هر دو در صدد تعیین خط فکری و سلیقه ای برای آدمهایی هستید که فکر می کنید چیزی از هنر سرشون نمی شهبله گوستاولوبون گفته ذهن جمعی ذهنی پست است ولی باید دید که در مورد مراسم پاشایی آیا این ذهن و سلیقه جمعی بوده که آنها را گرد هم آورده یا مسائل دیگر
  • نگار EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    5 7
    من با این درجه بندی مدرن شما مخالفم با این نسخه پیچیدنی که در بطن و دلش دیکتاتوری نهفته است مخالفم چرا سلیقه و ارزش هنری را قرار هست شما تعیین کنید؟ چرا فست فود بودن یا نبودن برخی از ذائقه های هنری آدمها را هم می خواید شما تعیین کنید؟ از نظر من هیچ فرقی میان عصبانیت و نگاه از بالای اباذری با شمایی که نویسنده این مقاله هستید وجود نداره و هر دو در صدد تعیین خط فکری و سلیقه ای برای آدمهایی هستید که فکر می کنید چیزی از هنر سرشون نمی شهبله گوستاولوبون گفته ذهن جمعی ذهنی پست است ولی باید دید که در مورد مراسم پاشایی آیا این ذهن و سلیقه جمعی بوده که آنها را گرد هم آورده یا مسائل دیگر
  • محمود IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    11 26
    متاسفانه یا از روی تجاهل عالمانه، و یا از روی گرایشات سیاسی، نخواسته اید که درک کنید، دکتر اباذری چه گفته است فقط چسبیده اید به گفته ایشان در باره شادروان پاشایی و موسیقی و این همان نکته ایست که دکتر میگویند. اتحاد ملت و دولت برای نهادینه کردن سیاست گریزی.
  • حسین IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    13 13
    آقای فروتن، البته اعتماد به نفس شما تحسین‌برانگیز است ولی کاش سعی می‌کردید حرف دکتر اباذری را اول «فهم» کنید و بعد نقد، لااقل از استاد دانشگاه تهران این انتظار زیادی نیست
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    88 61
    بر خلاف شما من با صحبتهای دکتر اباذری موافقم حرف دل ما را زد واقعا مت متعجب شده بودم و از ایشان هم تشکر میکنم بسیار صحبتهای قاطع و رکی بود
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      10 6
      اشتباه مثبت دادم نمی دونم کجای صحبت های این فرد نشان از یک صحبت منطقی و کارگشا داشت درد ما این است که به مباحث مبهم روشنفکری علاقه داریم چون به متفاوت بودن از دیگران علاقه داریم هرگونه صحبتی که پیچیده باشد و با کلمات و اصطلاحات عجیب غریب همراه باشد
  • میثم A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    8 10
    البته وقتی که در به اصطلاح فست فود شما بجای گوشت زهر مار بزیزند دیگه اسم اون نوآوری یا مدرنیسم نیست.اسمش حماقته.دیگه هر کسی که نخواد خودشو گول بزنه میدونه که بسامد نت مشخصه.این آقا نت رو بعضت اشتباه خونده. این ابتدایی ترین فاکتور یه موسیقی خوبه.حالا ژانر موسیقی هرچی میخواد باشه.
  • شهروز ديبا IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    17 3
    مقايسه ذائقه موسيقي با غذا نشان از عدم اشراف شما به مقوله موسيقي داره و اين مقايسه از پايه غلط هست اصوات نامطبوع در اثر تكرار براي شنونده تبديل به اصوات مطبوع خواهند شد و اين يعني كاهش سطح حساسيت شنيداري در بلند مدت من موسيقي مرحوم پاشايي رو نقد نميكنم چون صلاحيتش رو ندارم و گوش هم نميكنم چون با سليقه من منطبق نيست و در طرف ديگر با قسمتي از سخنراني ايشون كه پاپ رو سخيف دونستند موافق نيستم چون اعتقاد دارم هر سبكي از موسيقي ميتونه با قدرت و مهارت اجرا بشه و اصولا مرزبندي اين چنيني براي سبك هاي مختلف موسيقي رو غلط ميدونم تصور كنيد در جايي استاد شجريان ، ابراهيم تاتليس ، ام كلثوم ، ارو اسميت ، پاواروتي ، سلين ديان و هايده دور هم جمع شده باشند، ايا ميشه گفت موسيقي يكي از اونها سخيفه ؟
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    48 32
    وقتی حرفی ندارید بزنید، دیگه به جدی بودن هم گیر می دید، حتما باید مث شما لوس و لوده باشه
  • حسین A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    12 11
    جناب فروتن عزیز البته در درجه اول توصیه میکنم یک‌باردیگه صحبتهای اباذری‌رومرور کنید چون فکر میکنم اساسا موضوع اصلی بحث ایشون این حرفا نیست.اما به هر روی،در مورد مقایسه ای که کردید و مثال خوبی که زدید،بگویم‌:اینکه مامجبوریم فست فود مصرف کنیم،باعث نمیشه که ده ها معضل‌و‌بیماریی‌که خوردن چنین غذاهایی برای جسم ما به همراه خواهنددداشت‌مرتفع بشهتمامی متخصصان‌امر هم مدامبدون اجبارتوصیه میکنندکه از مصرف‌چنین غذاهایی‌خودداری بشه.اما، وقتی اجازه‌ی‌‌زدن برچسب مبتذل به امری مبتذل را به شما نمیدهندو شمارو به‌این‌خاطر،مرتجع مینامند،بیفایده‌ترین‌ومضرترین مواد مصرفی بشر مثل سیگار‌ توسط پیشرفته‌ترین کشورها باافتخارتولید میشه. حال‌چرا نمیشه به کسانی که‌سیگار میکشند، ابله گفت؟فقط چون‌خیلیها‌سیگار‌میکشند
  • ... A1 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    14 14
    آقا ملت واقعا دیگه شورشو درآوردن... اباذری حق داره... در ضمن اباذری موتسارت و بتهوون رو بعنوان نمونه موسیقی دارای ارزش و اهمیت آورد.
  • ahmad A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    11 10
    آقای دکتر اباذری بیشتر بصورت یک آکادمیسین که فقط الگوهای پیش ساخته درذهن خود دارد مسائل اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهند وبه حرکت تحول وجریان های جاری اجتماع نگاه میکنند.ایشان با مثال آوردن از موسیقی بتهوون نه تنها موسیقی پاب پاشایی را خراب نکردند بلکه اوصولا درک پایین خودشان را ازموسیقی وتاثیرش را روی مردم عادی نشان دادند.موسیقی بتهوون نه تنها در ایران بلکه درتمام دنیا دارای مخاطبان محدودی دارد.آهنگ دایه دایه وقت جنگ است آنچنان شور هیجانی به مردم عادی برای مبارزه برعلیه ستم به مردم میدهد که بسیاری از موسیقی ها ی ردیفی وکلاسیک نمی دهد .حزنی که در صدای مرحوم پاشایی بود طنین حزن صدای نسل جوانی است که احساس سرخورده گی میکند. اعتراضات این آقای آکادمیسین بدرد جلسات روشنفکرانی مثل خودشان میخورد.
  • بی نام IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    22 14
    من نميدونم چرا بعضي از اين ماجرا اينقدر ناراحت شدن ايشان يك جوان خوش صدا بودن كه اتفاقا متن ترانه هاشون هم بسيار پر معني و احساسي بود از اين حركتها بايد استقبال كرد كه نشونه عاطفه مردم ماست از هر تجمعي نگران نشين و با مردم باشين
  • ریتا A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    9 11
    هنر مبتذل هنری هست که مخاطبان بی سواد و فاقد تحصیلات رو به خودش جلب میکنه هنری است که مخاطب آن هیرگز در مورد محتوای اثر هنری فکر نمی کند اگر نقاشی است به آب و رنگش و اگر موسیقی است به قر کمرش توجه دارد واقعا متاسفم که علی رغم تاسیس اینهمه دانشگاه که ادعای علمی بودن هم دارند و با این سطح بالای تحصیلات در جامعه، هنوز شاهد این رفتار عوامانه هستیم و مهمتر از همه اینهمه وقت آزاد
  • فاطمه IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    60 6
    سلام و احترام تطبيق غذا با موسيقي؟ و حالا كه اين تطبيق رو انجام داديد،‌ چرا مغلطه كرديد؟ پاراگراف دوم بند يكم، مي تونه نقض پاراگراف اول اين بند باشه. چرا كه اون جا هم توضيح داديد كه ارزش فست فودها از غذاهاي كلاسيك، اصلي يا هر نام ديگه اي كه بذاريم، كم تره. تو غذا صحبت از «ارزش» كم تر يا بيش تره، تو موسيقي ميزان ابتذال سنجيده مي شه. اين به خاطر تغيير حيطه و حوزه ي بحث هست، با كلمات به صورت معناي مطلق برخورد نكنيد. از شوخي دونستن اين بحث جدي هم كه مطرح كرديد، بگذريم...
  • مسعود A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    24 11
    ممنون از پاسخ بجاتون.ولي اين دوست عزيزمون آقاي اباذري حسابي معروف شدولي آقاي اباذري اينو بدون كه راههاي بهتري هم براي مشهور شدن هست.جدا كردن خود ازمردم وتافته جدابافته بودن از مردم به زعم خودشونعاقبت خوشي نداره.آقاي اباذري عزيزوقتي حرفاتو شنيدم يه لحظه ركيكترين الفاظ به ذهنم خطور كرد اما وقتي ياد اون جوون 30ساله كه حالا الگوي زندگيم شده افتادم ازخودم خجالت كشيدم...اون به ما ادب،متانت،صبر و شكيبايي و افتادگيو ياد داد.آقاي اباذريمرتضاي ما وقتي كه زنده بود هم آماج تهمتها و اهانتها بود و دم نزد.اونو يه دروغگو خطاب ميكردن كه فقط بخاطر مطرح شدن داره شوي مظلوميت اجرا ميكنه،ولي گلايه اي نكرد.آقاي اباذري عزيزٍ؛ الگوي شما تو زندگي كيه كه اينقدر برآشفته اي؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      11 13
      باید فاتحه اون جامعه رو خوند که پاشایی از اباذری شناخته شده تر باشده و باید برای مردم شوربختی مثل شما گریست که بزرگی و معروفیت یک جامعه شناس رو مدیون یک آوازه خوان می دونید
  • حسین A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    51 23
    واقعا متاسفم که بحث اصلی اباذری که در مورد مستند مرگ استان سیستان و بلوچستانماهی ها در سکوت می میرند بود کلا نادیده و نشنیده گرفته شد و بحث کاملا فرعی مراسم خواننده پاپ در همه جا تیتر اصلی است
  • محسني IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    9 11
    عنوان اين يادداشت براي همين يادداشت هم قابل استفاده است دوست عزيز چرا اينقدر عصباني، بي ربط و كم عمق؟ اساسا قياس حوزه غذا و ورزش با هنر كه غذاي روح انساني است بسيار بي ربط و خنده آور است حوزه هنر ربطي به دنياي مدرن و ويژگي هاي آن ندارد و ربط دادن آن همان ابتذال است بهتر است اون قسمت صحبت هاي دكتر اباذري در مورد موسيقي فاخر و انسان امروزي رو دقيق تر فهم كنيد. اساسا واقعيت تلخ و گزنده است و اين واكنش ها هم طبيعي. اما آنچه كه مهم است حقيقت داستان و ماجراست كه گفته شد آن هم در جايي كه بايد گفته ميشد به نظر شما دوست عزيز نشست علمي براي بررسي اين پديده آن هم در دانشگاه و يك محيط علمي ، جاي ارائه اين تحليل نمي‌توانست باشد؟ اين نظريات به قول شما عصباني كجا و چگونه بايد مطرح شود؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    65 58
    با دکتر اباذری کاملا موافقم
  • سپهر A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    8 8
    بحث اینه نیست در آمریکا پاپ گوش نمی دهند اباذری هم گفت کسی که بتهون گوش میده و میگه موسیقی کلاسیک موردتوجهم دیگه سراغ پاپ نمیره و برعکسشم کسی که پاپ دوسته سراغ کلاسیک گوش کردن ،منتها تو ایران طرف هم میگه پاشایی هم باخ یه جای کار می لنگه دیگه تکلیف خودمونو باید روشن کنیم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    10 6
    درد ما این است که عده ای به مباحث مبهم روشنفکری علاقه دارند هرگونه صحبتی که پیچیده باشد و با کلمات و اصطلاحات عجیب غریب همراه باشدبعضا بی اساس گویی که از فضا و عالم بالاتری سخن گفته می شودمورد استقبال قرار می گیرد غافل از اینکه اکثر مردم پیرو بحث های ساده وقابل فهم و منطقی اند مردم ما ابله نیستند دوست ندارند ابله باشند بلکه خواهان احترام هستند اگر مسیری را به زعم بعضی اشتباه می روند دوست دارند با احترام و منطق به آنها گفته شود نه با توهین و پرخاشگری نه خود را به کوروش کبیر و قوم آریایی می چسبانند که فلانیم و فلان نه طاقت اینکه هی بهشان سرکوفت زده شود که عقب مانده ایم،دزدیم،مرده پرستیم.انسان هستند مثل انسان های دیگر میل درونی دارند به خوب بودن و در مسیر خوب حرکت کردن و به سرانجام خوب رسیدن
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    6 9
    لودگی و هنر در یک کهکشان نیستند. لودگی سیاه چاله ای است که هنر و هنرمند را در تاریکی خواهد بلعید
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    15 16
    وای به حال ایران با چنین روشنفکرانی، که از شدت عصبانیت و ناشناخته بودن در جمع بسیاری از جوانان و میانسالان اینچنین به یک هنرمند مرحوم، جوان و محبوب هم از جنبه هنری و هم اخلاقی توهین می کند. کاش سعه صدر نشان داده بود و حسادت خود را به یک جوان مرده به نمایش نمی گذاشت. جه مستأصل .... یعنی هر کسی شما رو نشناخت و در مراسم مرگت شرکت نکرد مبتذله .... بی محتواست. شما با این طرز فکر با محتوا و روشنفکر وای بر ما ........وای بر ما....... آدم ضایع خودش، خودشو ضایع میکنه. خبرآنلاین لطفا بیطرفانه نظرم و منتشر کن.سپاس
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    21 17
    بنظر من آقای دکتر اباذری به دنبال مطرح کردن خودش بوده است .از استادی باتجربه بمانند او اینگونه سخن گفتن و توهین کردن بعید است . اگر میخواهی نظری بدهی با ادب باش استاد دانشگاه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    21 46
    این اباذری کیه اصلا ؟؟ مطمئنا به خاطر اینکه به حرفاش کسی گوش کنه از نام مرتضی پاشایی سو استفاده کرده .
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    17 6
    اباذری یه فرانکفورتیه منتقده . باید هم همین طور حرف بزنه . اباذری پیرو آدرنو ، هابرماس، مارکوزه و ... است.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    27 22
    آفرین بر شجاعت و جسارت استاد اباذری
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    19 27
    صحبت های آقای اباذری کاملا علمی و دقیق بود
  • mahtab A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    16 16
    عزیزان و عاشقان دلسوخته ی ذوب شده در غلیان عشق سوزنده ی حضرت مستطاب مرتضی پاشایی.. از اینکه دل شما از نقد دکتر اباذری به درد اومد من به شخصه از یکایک این سینه چاکان عذر می خوام فقط خواستم این نکته رو برای کسانی که کمی به غیر از ا"حساس" "فکر "هم می کنند بگم که در طول تاریخ ایران هرجا پشت یک ماجرا یک هیجان عمومی خوابیده و هر وقت از یک کسی یا چیزی بت ساخته شده همونجاست که نطفه افول فکری جامعه بسته میشهتا زمانی که به دوست داشته های خودمون رنگ قداست ببخشیم و دهان کسانی که مقدسات ما رو دوست ندارند بدوزیم هیچ وقت حق صحبت از دموکراسی و آزاد اندیشی رونخواهیم داشت.
  • علي A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    17 7
    متاسفانه بعضيها جوگير ميشوندودر فضا هاي روشنفكري اظهاراتي ميكنند و موسيقي پاپ وجديد را مبتذل و... ميخوانند من شخصا تعدادي ازاينهارا ميشناسم كه ازموسيقي سنتي و كلاسيك هيج نميدانند اما در جمع هاي روشنفكري عليه موسيقي پاپ داد سخن را سر ميدهند اما ولشان كه ميكنيد موسيقي پاپ گوش ميكنند.غافل ازآنكه هر كس بنا به موقعيت وشرايط ومقتضيات اجتماعي، اقتصادي به نوعي موسيقي علاقه مند هستند وهيچ اشكالي هم نداردو نيازي نيست براي اينكه خودرا اثبات كنيد به نفي ديگران بپردازيد...
    • اعطم A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      0 1
      اشتباهی مثبت دادم هم من وهم برادرم
  • mitra A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    11 5
    برای کسی که میفهمد هیچ توضیحی لازم نیست و برای کسی که نمیفهمد هر توضیحی اضافه است آنانکه میفهمند عذاب میکِشند و آنانکه نمیفهمند عذاب می دهند مهم نیست که چه "مدرکی" دارید مهم اینه که چه "درکی" دارید مغزِ کوچک و دهانِ بزرگ میلِ ترکیبیِ بالایی دارند کلماتی که از دهانِ شمابیرون می آید ویترینِ فروشگاهِ شعورِ شماست پس وای بر جمعی که لب را بی تامل وا کنند چرا که کم داشتن و زیاد گفتن مثلِ نداشتن و زیادخرج کردن است این متن مصداق همین اباذری به اصطلاح جامعه شناس وهم اندیشانش هست.
  • عطا A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    8 14
    با سلام در گیر و دار آخرین روزهای مذاکرات ژنو مرتضی پاشایی حربه خوبی بود تا ذهن مردم همیشه هوشیار ما رو از نتایج مذاکرات به سمت دیگری بکشانند و موفق هم بودند پس از فوت ایشون جوسازی طوری صورت گرفت که تا هفته ها همه پاشایی پاشایی میگفتند جای تاسف داره به قول دوستانمون ما در موسیقی افرادی مثل مشکاتیان و فرامرز پایور رو از دست دادیم اما اصلا صداش درنیومد آدم عاقل میفهمه اینا از کجا آب میخورن
    • پاسخ IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
      5 4
      اقاي عطا واقعا دركش آنقدر براي شما مشكله كه مشكاتيان، فرامرز پايور،سيمين دانشورى،محمد نوري و غيره وغيره چند برابر سن مرتضي پاشايي رو داشتند مخاطبان انها چه رده سني بودند و مخاطبان پاشايي چه رده سني بودند يا هستند.شما، اباذري و هم انديشانش نوجوان ياجوان نبوديد؟جواني نكرديد؟شماهااز كودكي باخ،بتهون،موزارت و شجريان وناظري گوش مي كرديد يا كتب فلاسفه تاريخ معاصر را مي خوانديد و يا شايد از كودكي به موضوع انرژي اتمي،هسته اي،فيزيك كوانتوم،سياست غرب و شرق مي پرداختيد؟ايا دغدغه هاي شما در نوجواني و جوانيبويژه بين ١٩تا ٢٥سالگياينهايي بودكه دركامنت خود طرح كرديد،كه حالا تمام هم و غم تان شده جمعيتي نوجوان وجوان جلوي بيمارستان بهمن ويا حاضر درتشييع پيكر ان مرحوم رنج كشيده؟؟خبرلطفا نظرم را منتشركن.
  • یک وکیل A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 8
    متاسفم واسه خودم که جامعه شناس جامعم هیچ شناختی از جامعش نداره که هیچ ذره ای احتراموحرمت واسه دیگران قایل نیست...خود مطرح کردن به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حیف کری استادی واسه این افرادددکسی که دوست ئاشتنو ابتذال میدونه انسان نیست چه برسه به دکتر یا جامعه شناس
  • کاوه IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 4
    هیچ کس فکرش ازمذاکرات هسته منحرف نشد. ی جور میگید صداسیما به این مسئله پرداخت که .....صدا سیما بعد فوتش فقط شبکه خبر ی زیرنویس زدروز خاکسپاری زنده یاد بود که بعداز اون گردهمایی بزرگ صداسیما مجبورشد خبردراین مورد پخش کنه اونم اون تهش. اینقدرهم ازهنرمندای مختلف مثال نیارید کسی منکرهنرارزشمند اون عزیزان نیست ولی زوری هم نیست هنرهرکی به دلشون بشینه به خودشون مربوطه .حتما تو پاشایی ی چیزخوب دیدن که رفتن طرفش چیزی که ی عده قا دربه درکش نیستن وهی هارت پورت اضافی می کنن. بی بی سی و من وتو و صدای امریکا....هم به خاطر منحرف کردن اذهان عمومی از نتایج هسته ای به این موضوع پرداختن دیگه حتما؟
    • علی A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      4 1
      حمایت صدا و سیما تا حدی بود که در 20 محرم آهنگ های ایشون رو خیلی شیک از رسانه جمعی پخش می کرد. در صورتی که معمولا تو محرم صدا و سیما چنین آهنگ هایی رو پخش به ندرت پخش می کنه.... به قول اباذری میلیون ها مدل هست .... فکر می کنید انتخاب می کنید ... انتخاب می شین برای برای قرار گیری در یکی از این مدل ها....
  • دختر مهربون IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    5 2
    اقای اباذری نشون دادن محدوده ی علم از محدوده ی اادب جداست اگر انسان ها با هم مهربان نباشند ایا جامعه ای به تعالی می رسد سعی کنیم همون قدر که بهعقل احترام می گذاریم به قلب هم نوعمان هم احترام بگذاریم.
  • بانوی احساس IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    6 3
    به قول خود امپراطور احساس مرتضی پاشایی تو از احساس من چیزی نمي دونی که داری این جوری منو میرنجونی.منطق خدا با منطق ما فرق داره بخاد کسی را عزیز کنه میکنم نمیتوان زیاد تحلیلش کنید.
  • دختر مهربون IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    4 2
    کاش توکتابا برای قلب ادما یه جایی بود.
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 5
    سخنان اين آقا کاملا متين ولى ميتونست با لحن بهترى بيان کنه کلا همه جا ديکتاتورى ديده ميشه حتى اين آقا که ادعاى روشن فکرى دارن کاملا از صحبتشون ميشه فهميد ديکتاتورن
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    1 0
    اگه غذای مقوی و سالم رو خوشمزه بپزیم آدمیزاد مگه بدش میاد؟
  • ... A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    5 2
    دکتر گفت بهتره بریم یاد بگیریم پس بریم یاد بگیر... کسی بویی از موسیقی برده باشه میفهمه پاشایی مبتذل محضه...
  • فاطمه مهدوی A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    1 1
    اگر طرفدار آزادی بیان هستیم خوب اقای دکتر اباذری هم نظرشان این است نباید ایراد بگیریم گرچه همه باخ یا موتسارت گوش نمیدن و خانواده هاهم ازاین عرصه دورند چرا یک استاد دانشگاه افکار عمومی را اگاه نکند انهم جوانان این کشوررا. بالاخره یکی باید بیاد یکه حرف حساب برند
  • فتانه A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    2 0
    بگذارید یک نفر شیپور بیدار باش را بزند تا از کما بیرون بیاییم