۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵

اردوغان با تصمیمات جدیدش نگرانی‌های زیادی در میان افکار عمومی ایجاد کرده است.

زهرا خدایی: ظاهراً اصلاحات اردوغانی تمامی ندارد. رئیس جمهور جدید ترکیه از زمانی که سکان قدرت را در دست گرفته، هر روز فکر تازه ای به سرش می زند. بازگرداندن ترکیه به روزهای خلافت عثمانی دیگر حرف تازه ای نیست؛ چه آنکه در یکی دو سال اخیر به کرات این حرف را شنیده ایم؛ اما تصمیم جدید اردوغان بار دیگر نگاهها را به سمت رویاهای عجیب و غریب رییس جمهور جدید معطوف کرده و به گفتۀ برخی کارشناسان ترک، اردوغان با این رویاهاش ارزشهای لائیسیته ای که آتاتورک آنرا بنا نهاده بود، زیر سوال می برد. اردوغان به تازگی طی حکمی به شورای آموزش ترکیه دستور داده که آموزش الفبای زبان عثمانی- که نزدیک به زبان عربی است- و همچنین تدریس واحدی به نام ترکیه کهن اجباری شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شورای آموزشی ترکیه که اکثریت آن متشکل از اعضای حزب عدالت و توسعه و از نزدیکان اردوغان هستند، قصد دارند طی حکم جدید آموزش واحدهای جدید را در مدارس آغاز کنند. گفته می‌شود تصمیم جدید مغایر با اصلاحات آموزشی سال 1928 ترکیه است که در آن رسم الخط لاتین به جای عربی انتخاب شده بود.

فرخ بیلیچی، استاد دانشگاه اینالکوی فرانسه در گفتگویی با روزنامۀ لوموند در این باره می گوید: اردوغان با این تصمیماتش می خواهد به همه بفهماند که ترکیه در حال تغییر است و قصد دارد توجه بیشتر به جهان اسلام نشان دهد.
با این حال این تصمیم رییس جمهور نگرانی های زیادی در میان طبقۀ روشنفکران ترکیه به همراه داشته و آنها نگرانند که رویکرد جدید عدالت و توسعه ماهیت لائیک سیستم آموزشی ترکیه را تهدید کند؛ به خصوص اینکه مدرسان مدارس مذهبی در صف اول تدریس مواد جدید درسی( زبان عثمانی- عربی) قرار دارند.

این در حالیست که از زمان روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه، بخش قابل توجهی از افکار عمومی ترک، این حزب را به فاصله گرفتن از ارزشهای لائیسیته محکوم کرده اند و در این بین حوزۀ زنان و آموزش دو بخش مهمی است که این حزب آنرا در کانون توجه خود برای اصلاحات قرار داده است. این مسئله آن زمان بیشتر خودنمایی کرد که اردوغان در دوران نخست وزیری خود استفاده از پوشش و حجاب در ادارات دولتی را آزاد اعلام کرد و بدین ترتیب حتی نمایندگان محجبه نیز مجال ورود به پارلمان را یافتند و نمایندگان مححبه سوژۀ عکاسان شدند. 

گفتنی است طبق بند 24 قانون اساسی ترکیه، آموزش و تدریس مذهبی در کشور ترکیه تحت نظارت دولت صورت می گیرد. آموزش فرهنگ مذهبی و اخلاقی نیز در مدارس ابتدایی و متوسطه اجباری است و خارج از این دو بند، در سایر مقاطع، تصمیم گیری در حوزۀ مواد و محتویات آموزش بر عهدۀ خود نهادهای آموزشی است.

اورهان پاموک، نویسنده ترک درباره سیاستهای اردوغان می گوید: فشار اردوغان بر روزنامه نگاران، مطبوعات، قوۀ قضائیه نگرانیهایی را ایجاد کرده است و بدتر از همه اینست که همۀ مردم نگرانند و این امری عادی نیست.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    30 18
    یکی باید جلوی اردوغان رو بگیره
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    27 13
    اردوغان در رویای تشکیل امپراتوری عثمانی
  • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    22 19
    رویای اردوغان برای احیای امپراتوری عثمانی محقق نمی‌شود
  • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    12 5
    ننگ بر داعش
  • ناشناس GB ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    5 3
    اردوغان شما را هم به بازی داده ،سر شما را با عثمانی کشف قاره امریکا خط عثمانی همان عربی وفارسی خودمان مشغول کرده خودش دنبال کارهای خودشه برای پیشرفت کشور خودش .ولی ما ؟؟؟؟