تاجرنیا: استانی شدن انتخابات در مجالس گذشته جدی گرفته نشد

یک نماینده سابق مجلس دسته ای از مخالفان جدی طرح استانی شدن انتخابات پارلمان را کسانی می داند که فکر می کنند با افزایش سطح انتخابات، نمی توانند به ساختمان سبز بهارستان راه یابند.

علی تاجرنیا در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سؤال که نظر شما به عنوان کسی که تجربه نمایندگی داشته اید، درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس چیست؟ اظهار کرد: البته همانطور که می دانید این طرح سابقه قبلی دارد در پارلمان های گذشته نیز مطرح شده اما متاسفانه جدی گرفته نشده است.
وی افزود: به طور کلی من با هر طرحی که انتخابات را به سمت جریانی شدن پیش ببرد و سطح نمایندگی را از منازعات قومی و منطقه ای کاهش دهد و نگاه ‌آن ها به مسائل کشور را نگاه ملی تری کند،موافق هستم.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: برخی منتقدین این طرح نظرشان این است که اگر نمایندگانی از شهرستان های مختلف در مجلس حضور داشته باشند، مسائل مربوط به آن شهرستان ها را دنبال می کنند اما اتفاقا به نظر من این مسئله یکی از عیوب نمایندگی و پارلمان در ایران است که نمایندگان شهرستانی، نگاه کلان نگر خود را در عمل با پیگیری های منطقه ای که جز وظایف نمایندگی هم نیست جا به جا می‌کنند و همین امر باعث می شود که نگاه کلان نگر و ملی در مجلس نداشته باشیم.
ناجرنیا خاطرنشان کرد: برای حل این مسئله، جریان های سیاسی می‌توانند نمایندگان خود را انتخاب کنند و آن ها مي توانند نمایندگی شهرستان ها را داشته باشند ودر شهرستان های مختلف حضور داشته باشند.
نماینده مردم مشهد در مجلس ششم مزیت دیگر استانی شدن انتخابات مجلس را کاهش منازعات منطقه ای و رقابت های کاذب، بی نتیجه و پرتنش در بعضی شهرستان های زیر مجموعه یک حوزه انتخابیه عنوان کرد و افزود: این طرح کمک می کند که چنین فضاهاو مسائلی در کشور وجود نداشته باشد و نمایندگانی که انتخاب می شوند، نگاه های صرفا شهرستانی یا منطقه ای نداشته باشند وسعی کنند مسائل را در سطح ملی ببینند.
این فعال سیاسی همچنین با اشاره به نقش احزاب در انتخابات در صورت استانی شدن فرآیند انتخاب مردم گفت: احزاب و جریان های سیاسی زمانی که می خواهند لیست خود را برای انتخابات ارائه کنند نسبت به این مسئله توجه جدی خواهند داشت چراکه در حال حاضر آنها برای انتخاب یک نامزد انتخاباتی و معرفی آن به مردم شاخص های مختلفی دارند اما اولین شرط همه گروه های سیاسی، رای آور بودن آن نامزد در منطقه است وعمدتا رویکردشان رویکرد طایفه ای است.
وی تصریح کرد: از آنجایی که من قائل به فعالیت احزاب و تشکل‌های شناسنامه دار هستم معتقدم که هم احزاب اصولگرا و هم احزاب اصلاح طلب در چنین شرایطی می توانند رقابت مناسبی را در سطحی بالاتر از منازعات شهرستانی و منطقه ای ایجاد کنند.
تاجرنیا ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه شاهد هستیم برای اینکه در یک شهرستان کوچک یک نفر رای بیاورد چقدر هزینه می شود که با این طرح، این مناسبات ناسالم نیز از بین می رود.
وی تاکید کرد: استانی شدن انتخابات مجلس قطعا بالا بردن سطح پارلمان و تقویت وظایف مجلس که همان قانون گذاری و نظارت است را در پی خواهد داشت.
این نماینده سابق مجلس همچنین در پاسخ به این سئوال که علت تصویب نشدن این طرح در مجالس گذشته را چه می دانید گفت؟ متاسفانه نگاه های مختلفی از گذشته تا به امروز وجود داشته که عده‌ای نمی خواهند نقش گروه های سیاسی، تشکل ها و احزاب در کشور برجسته شود،البته دراین انتخابات، احزاب از این جهت که می توانند اجماع مناسب تری را ایجاد کنند، صاحب رای و نظر بیشتری هستند.
وی ادامه داد: دو دسته مخالف جدی استانی شدن انتخابات هستند؛ یک گروه که احساس می کنند با افزایش سطح انتخابات از انتخابات منطقه‌ای به استانی،ممکن است آن ها نتوانند در مجلس حضور پیدا کنند و گروه دیگر نیز کسانی هستند که فکر می کنند دغدغه های ملی نمایندگان بیشتر جای دغدغه های منطقه ای آن ها را بگیرد اما واقعیت این است که تصویب این طرح می تواند یکی از اقدامات خوب هر مجلسی باشد که قانون را به این سمت و سو هدایت می کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا NL ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    1 6
    آقاجان نگذاشتند جدی گرفته بشه. قبلا فضا مناسب نبود و اجازه این کار داده نشد. به نظر میاد الان فضا بهتر شده