العالم نوشت:

روزنامه گاردین انگلیس با انتشار مقاله ای نوشت: داعش در واقع در زندان بوکا در جنوب عراق و زیر نظر آمریکا در زمان اشغال عراق بوجود آمد.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه العالم، درمقاله روزنامه گاردین آمده است: ابواحمد از زندانیان سابق بوکا که اکنون از سرکردگان داعش است، گفت که بوکا مکان مناسبی بود که ما و ایدیولوژی مان در آن شکل گرفت.
وی افزود: برای اولین بار با ابراهیم عواد السامرایی معروف به ابوبکر البغدادی در این زندان آشنا شدم، برخی از زندانیان نزد وی می آمدند اما کسی نمی دانست او روزی سرکرده خواهد شد.
ابو احمد ادامه داد: احساس می کردم البغدادی موضوعی را مخفی می کند که نمی خواهد دیگران آن را بفهمند. فردی آرام و دارای شخصیتی خاص بود. آمریکاییان وی را فردی می دانستند که برای حل منازعات در زندان و حفظ آرامش آن می کوشد.
وی گفت: ارتش آمریکا به البغدادی احترام می گذاشت و به همین دلیل وقتی دریافت که خطری ندارد، او را در ماه دسامبر 2004 آزاد کردند.
این سرکرده داعش افزود: اگر زندان آمریکاییان در عراق وجود نداشت، داعش نیز اکنون نبود.
به گفته ابو احمد، آمریکا زندان بوکا را در وسط صحرای جنوب عراق پس از سال 2003 بنا نهاد و در مدت شش سال، صد هزار نفر در آن زندانی شدند که اوج آن سال 2007 بود.
وی یاد آور شد: ابو مصعب زرقاوی بسیار زیرک و از بهترین طراحان استراتژی داعش بود اما البغدادی که جانشین وی شد، بسیار بی رحم تر و خونخوار تر است. همچنین در این زمان بود که بعثی ها به داعش پیوستند.
زندانیان سابق بوکا می گویند این زندان مکان مناسبی برای رشد القاعده و گروه های افراطی وابسته به آن و در واقع مدرسه ای بود که بسیاری از تکفیری ها و افراطیون به طور سازمان یافته از آن فارغ التحصیل شدند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =