در مقابل چشم ساکنان شهرک شهید دقایقی، در شمال شرق تهران، سازه ای عظیم در حال قد کشیدن است. سازه ای که تپه های اطراف را بلعیده و مشخص نیست به چه منظور در چشم انداز جنگل های دستکاشت لویزان، هر روز بلندقدتر می شود.

امید سلیمی بنی: اینجا هم کارگران مشغول کارند. جرثقیل بلند، می چرخد و قطعات آهنی را بالا و پایین می برد و کارگرانی که بیشتر افغان هستند، در بالا و پایین این برج تازه شکفته، در جنب و جوشند. صدای دستگاه برش و سنگ لحظه ای قطع نمی شود و اگر در شیفت کاری شب به این اسکلت آهنی عظیم نگاه کنید، آبشاری از جرقه های جوشکاری می بینید که از طبقات مختلف، سرازیر شده است. این برج، شبانه روزی بالا می رود.

منظره ای که هر روز بسیاری از ساکنان تهران با آن مواجهند، این روزها در شمال شرق تهران، جایی نزدیک جنگل های دست کاشت لویزان هم پیداست. در ماه های گذشته برجی عظیم در میان تپه های شیان، بعد از خروجی محله مبارک آباد از اتوبان امام علی(ع) سردرآورده. اینجا هم محیط زیست تهران را در پای برج های سر به فلک کشیده، ذبح کرده اند.

برج شهرک شهید دقایقی

 

زمانی محله شیان و تپه لویزان از خلوت ترین تفرجگاه های تهران محسوب می شد، ولی حالا به مدد ساخت و ساز ناگهانی در این منطقه، دور زدن میدانگاه کوچکی که در ابتدای محله است، صبر و حوصله می خواهد، برجسازی در این منطقه بکر، هدیه ای جز ترافیک و معطلی در خیابان برای مردم شیان نداشته، برای برجسازان، قصه البته فرق می کند. انگیزه ای است که توان این کار عظیم را به آنها داده: برج سازی در قلب تپه های تهران.

"تپه ها را بریده اند تا این برج ساخته شود." این را یکی از ساکنان محله می گوید که آمده تا از بازارچه محلی شیان خرید کند.

مردی است 60 ساله و خوش بنیه، کلاه بافتنی به سر دارد و زنبیلی در دست. وقتی می بیند در این غروب پاییزی محو جرقه هایی شده ام که از طبقه ششم این برج عظیم آبشاروار به زیر فرو می چکد، سر حرف را باز می کند: "هر روز میبرنش بالاتر."

برج شهرک شهید دقایقی

 

اسکله ساختمان، آهنی است و گرد، انگار استوانه ای باشد عظیم که با چشم اینطور پیداست؛ هر طبقه اش بیش از 2 هزار متر مربع مساحت دارد. می گویم: "بهار که اومدم نبود."

شانه بالا می اندازد: "بهار کدومه؟ تازه دو سه ماهه داریم می بینیم هر روز قد می کشه."

بعد توضیح می دهد: "تپه ها اینجا بود. پشت همین بازارچه. بری از توی بیمارستان ببینی، متوجه می شی که بریده ن شون. از همین بغل هم پیداست. تپه ها رو بریدن و به جاش این رو ساختن."

با همان دستی که زنبیل دارد، اشاره می کند به سمت چپش، جایی که باید دیوار به دیوار این برج عظیم، مرکز درمانی شیان باشد. همان بیمارستانی که حالا مانند گوسفندی شده که بین گله شترها جا مانده. دور واطرافش برج ها هر روز قد می کشند ولی این ساختمان، همانطور مانده، 4 طبقه.

انگار این بار هم شهردار به قولش درباره ندادن مجوز به ریشه کنی درختان وفا کرده، اینطور که پیداست اینجا یک درخت هم کنده نشده، بلکه تپه را به کل از جا ریشه کن کرده اند و به جایش برج می سازند.

 

برج شهرک شهید دقایقی

بیمارستان، شرق این برج تازه ساز است و در شرق بیمارستان هم برج دیگری قد کشیده. هیچ کدام از این برجها، تابلو ندارند. هر قدر دور و اطراف این برج نوساز را می کاوم تا تابلویی از مشخصات سازه و کارفرما و پیمانکار پیدا کنم، چیزی دیده نمی شود. البته انتظار این هم می رفت، چون این برجها در میان زمین های متعلق به شهرکی نوساز در حاشیه محله قدیمی لویزان شکل گرفته اند، شهرکی معروف متعلق به یکی از ارگان های نظامی که در دامنه تپه های سرسبزی که روزگاری می گفتند شش تهران است ساخته شده و 3 نفر از نامزدهای ریاست جمهوری سال گذشته، در آن ساکنند. محسن رضایی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف.

افراد شناخته شده ای که یکی از مسئولیت های فعلی نفر آخرشان، کنترل و ساماندهی ساخت و ساز در این شهر است؛ شهردار تهران. هرچند که گفته شده قالیباف در ماه های گذشته محل سکونتش را به منطقه دیگری از تهران منتقل کرده است.

به بیمارستان که می رسم، مسئول پذیرش، سراغ نگهبان می فرستد. جوان خوش برخوردی است با لباس سفید و نشان مخصوص انتظامات.

وقتی تقاضا می کنم برای عکاسی از سازه همسایه، فرصت بدهد، با بی سیمش ور می رود. بعد، از این زاویه هم عکس می گیرم. پایه های این ساختمان عظیم، سکوی بتونی دو متری ای است که نشان می دهد ساختمان، طبقات زیرزمینی ندارد. ارتفاع جرثقیل بالای برج هم نشان می دهد ساخت این سازه آهنی، همچنان ادامه دارد.

برج شهرک شهید دقایقی

 

به نظر نمی رسد این سازه مدور، برای منظور سکونت، طراحی شده باشد. منطقی است در این محله که بازار شیک و لوکس چندانی ندارد، این سازه برای کاربری تجاری و اداری در نظر گرفته شود. هر چند باز هم باید تاکید کرد تابلویی که نشان دهد این ساختمان به چه منظور و از سوی چه کسی در دست ساخت است، در اطراف آن به چشم نمی آید.

از جوان نگهبان تشکر می کنم و به سمت شهرک شهید دقایقی می روم. ورودی شهرک، با نگهبان هایی که لباس نظامی دارند، کنترل می شود. اندکی بعد از ورودی این شهرک، ورودی پارک جنگلی لویزان است. از بالای تپه هم می شود دورنمای این ساختمان عظیم را دید که در میان تپه های کم ارتفاع پیرامونی، در حال قد کشیدن است.

برج شهرک شهید دقایقی

به این فکر می کنم که ساکنان شیان و لویزتان هر روز این سازه را می بینند و صدا ماشین آلاتی که در آن کار می کند روی اعصابشان است.


از عکسهای ماهواره ای چه خبر؟


بررسی های ماهواره ای و عکس هایی برنامه زمین سایت گوگل گذاشته نشان می دهد این درست 4 سال پیش، یعنی در آبان 89، جایی که هم اکنون برج های عظیم سر برآورده اند، تپه هایی با خاک تیره رنگ بوده.

در سمت شمال غرب عکس زیر، تجمع خودروها برای خرید از بازار روز لویزان مشهود است و درست پشت این بازار کوچک که شماره مغازه هایش به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد، تپه های کم ارتفاع مشاهده می شود.

 

(عکس هوایی روز21 مرداد 89)

عکس هوایی روز21 مرداد 89 از شهرک شهید دقایقی

 

از این تپه ها 3 سال بعد، چیزی باقی نمانده، عکس 4 مهر 92 نشان می دهد این تپه ها را بریده اند. تسطیح کردن تپه ها در این عکس مشخص است ولی در زمینی که هم اکنون برج هر روز بالاتر می رود، چند خودروی سواری پارک شده.

 

(عکس هوایی روز 4 مهر 92 از شهرک شهید دقایقی)

عکس هوایی روز 4 مهر 92 از شهرک شهید دقایقی

 

در تصویری که ماهواره در 10 تیر 93 یعنی یک سال بعد گرفته، نشان می دهد خودروهای سواری هم مانند تپه ها رفته اند و به جای آنها،زیر سازی بتنی عظیمی را نشانده اند ولی هنوز از سازه غول پیکر آهنی خبری نیست.
در این تصویر پیداست برج عظیم دیگری در شرق بیمارستان لویزان، قد کشیده و بالا می رود. این برج هنوز هم در حال ساخت است.

(عکس هوایی 10 تیر 93 از شهرک شهید دقایقی)

عکس هوایی 10 تیر 93 از شهرک شهید دقایقی


تصویر بعدی گوگل ارث در 31 امرداد 93 برداشته شده که نشان می دهد عملیات ساخت و ساز برج آهنی، در همان روزها، آغاز شده. در این تصویر به خوبی مشخص است عملیات بالا بردن ساختمان این برج، با توان فوق العاده در جریان است و سازه های مختلف کمکی و ماشین آلات، مشغول کارند.

 

(عکس هوایی 31 مرداد 93 از شهرک شهید دقایقی)

عکس هوایی 31 امرداد 93 از شهرک شهید دقایقی


تازه ترین تصویری که گوگل ثبت کرده، همان چیزی است که از روی زمین مشخص است. این برج، بخش زیادی از تپه های اطراف را بلعیده و شبانه روز در مقابل چشم ساکنان لویزان دقایقی قد می کشد؛ نمونه ای بارز از آنچه در بسیاری از نقاط تهران رخ می دهد، از بین بردن طبیعت و برج سازی. انگار غده های سرطانی باشند که با رشد غیرقابل کنترل، شش های تهران تهران را نابود می کنند.

 

(عکس هوایی 2 مهر 93 از شهرک شهید دقایقی)

  (عکس هوایی 2 مهر 93 از شهرک شهید دقایقی)

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    این چیزها مهم نیست مهم اینه که شهردار خودی هست و هوای دوستان رو داره
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      363 9
      بگو بساز بفروش ها
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      بساز بفروش ها کاره ای نیستن چون اونها اگر نظارت درست باشه جرات این کارها رو ندارن مشکل جای دیگست
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      239 0
      "شهر ريالي" از بس كه به فكر بساز بفزروش هاست و ميخواد بهشون امكانات بده نا چند سال ديگه كاخ گلستان،نايوران و سعد اباد را هم به بساز بفروش ها ميده كه توش برج بسازند
    • سیا A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      98 1
      تا وقتی شهردار هر شهر یا استان بصورت دورهمی و توافقی انتخاب میشود نتیجه اش همین است که آن شهردار به حزب یا گروه یا سازمان حامی خودش باید خدمات بدهد. من پیشنهاد میکنم تمام زمینهای استان تهران را یهو بدن به این آقایان و حساب بانکی 99 مردم را هم بریزند به حساب این آقایان ، ببینیم بازم حرص میزنند.
  • صالح A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    شما اگر دوست دار طبیعت هستید وقتی می روید در پارک و جنگل از ریختن آشغال و نیز برپا کردن منقل کباب و آتش زدن طبیعت پرهیز کنید وگرنه ساختن چند برج که نشان از نماد و اقتدار کشور در عرصه ساختمان است در مقابل کار شماها که مدعی حفظ منابع طبیعی هستید بسیار با اهمیت تر است
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      218 4
      بگو اقتدار يبساز بفروش ها كه خيلي راحت يك پارك يا باغ را تبديل به برج كردند
    • علی A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      74 0
      اقا صالح چه ربطی داشت.چون تو جنگلا اشغال ریخته میشه باید این برجا ساخته بشه؟اونم هرجا؟ میخای بیان همه جنگلا وپارکهارو برجسازی کنن تا اقتدارمون بیشتر بشه؟مشکل پوله که تو ایران هر چیزی رو میخره
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      17 0
      اینکه آشغال پای درخت بریزی میشه خراب کردن طبیعت ، ولی اگه درخت رو از ریشه در بیاری جاش برج بسازی میشه اقتدار ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    219 1
    متاسفانه تهران شده وسیله ای برای میلیاردر شدن برخی افراد. هویت، محیط زیست و آرامش و آسایش مردم برای اینا مهم نیس مهم ثروت کلانیه که از زمینهای تهران میشه بدست آورد
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      تصاویر از نرم افزار گوگل ارث گرفته شده لذا تماما فتوشاپ بوده و واقعیت ندارند.حالا اون به کنار.من از شما میپرسم.اصلا اینجا امکان انجام تخلف هست؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      126 2
      بي نام جان بساز بفروش،حتما اين برجي هم كه مردم ميبينند با فتوشاپ ساختند
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    99 0
    مال کیه
  • بدون نام ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    82 5
    جان من مگه كارخلافى انجام دادن اصلاشمابرج سازهارودرك نميكنيد بنده خداهاچكاركنن خوب زمين نيست ديگه!
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    82 0
    تازه يه گود برداري وحشتناك ديگه هم دارن ميكننفك كنم اون يكي خيلي بزرگتر از اين باشه.چون تاحالا يه 50 متري پايين رفتن
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    155 3
    اين مصادق حرف رئيس جمهوره: پول قدرت
  • هموطن A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    118 0
    خودمون داریم با دست خودمون تیشه به ریشه میزنیم منتظر نابودی زمین باشید با قطع درختان قابل توجه شهردار تهران
    • ایرانی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      99 0
      نکته اینجاست که جناب شهردار اصلا توجه ندارن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    116 0
    بستگی داره که چه نهادی یا چی کسی بخواد برج سازی کنه برای بعضی ها لازم باشه پارکهای بزرگ تهران هم تبدیل به برج میشود
  • سیا A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    127 0
    یکی از کارگرهای ما در منطقه 20 تهران دو سال پیش تا آمد فقط یک اتاق 4 متری به اتقاقهایش اضافه کند ، ریختند ، زدنش، زمین 100 متریش که 35 متر ساختمان داشت را پلمپ کردن که هیچ درب توالت را هم پلمپ کردن یه پرونده هم براش فرستادن ، آنوقت ولش کن ، هرکی پولش بیشتر عزتش بیشتر.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      94 0
      سيا جان شما بگو يك اجر بذار روي دبوارت،شهرداري مياد كل ديوار را خراب ميكنه،ولي بيا يك پارك را تبديل به برج كن تازه كلي هم بهت حال ميده
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    83 1
    حتما ان وقت ایشان سرگرم شهردار بودن در جای دیگر بوده.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    8 151
    چقدر شما سیاه نمایی می کنید . یه مشت خاک و تپه بی ارزش ، ارزش این همه جنجال رو داره ؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    113 0
    شهر را دو دستي تقديم بساز بفروش ها كردند و له آن ها خدمات ميدند،خدمت رساني به مردم فراموش شده
  • مهدی A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    92 0
    عکس اول خیلی جالب بود یه نکته ظریفی هم تو خودش داشت اونم جمله "ما به سلامتی مردم اهمیت می دهیم" بود
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    172 0
    خسارتی که توی صدارت آقای قالیباف در شهرداری به اکوسیستم و محیط زیست تهران وارد شد به هیروشیما تو بمباران اتمی وارد نشد. ولی گوش کسی نمیشنوه
    • بی نام RO ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      114 1
      تقصیر اون خانومی هست که به جای رای دادن به هم حزبی هاش به اقای قالیباف رای داد و اصلا فکر نکرد ردم به ایشون رای دادند که به فرد دیگری رای بده
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      73 2
      واقعا همینطوره، شهرداری تهران با فروش تراکمهای بی حد و حصر اقدام به پرداخت بدهی های پیمانکارهای شهرداری کرده خصوصا در مناطق شمالی تهران که روزگاری آب و هوایی داشت دیگه شمال تهران ، منطقه ای خوش آب و هوا محسوب نمیشه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    81 0
    خجالت آوره . این شهر داره از ساختمون های تجاری مفجر میشه. تا کی فقط به جیب فکر می کنن. به فکر آینده این شهر بی درخت بی اب باشید . طبیعت نابود شده تا ما ویلا و پاساژ بسازیم تو جایی که 10 سال دیگه مثل کویر میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      82 2
      بي نام جان اون بساز بفروش زن و بچه اش را كانادا ميفرسته و ما مردم هستيم كه بايد بدبختي بكشيم
  • ایرانی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    96 0
    کارهای غیر کارشناسی در این چند سال در شهرداری تهران کم نیستند از اجازه ساخت سازه های بلند مرتبه در انتهای اتوبان شهید همت غرب ، که دریچه ورود هوای این شهر بودند تا امروز دیگر آن اندک هوا هم به داخل این شهر خفه شده در میانه آلودگی نیاید .... تا اجازه ساحت برج در معابر ده متری : خیابان خالد اسلامبولی نبش کوچه بیستم ، از بین بردن درختان بزرگ ترین خانه تهران در خیابان جردن و اجازه ساخت مال در شهری که هوای پاک در آن سال هاست به خاطره ها پیوسته ...... این همه ماشین این همه برج .... به کجا میخواهیم برسیم ؟؟ آلودگی هوای بیشتر از این ؟ کاش برای ته مانده ریه این شهر رو به مرگ ارزش بیشتری قائل باشیم .... یادت بخیر آسمان آبی تهران چقدر دل تنگتیم .
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    56 1
    به اینها میگن ....فعالان اقتصادی.....و اقتصاد امروز مملکت ما که به این درجه از شکوفایی رسیده نتیجه فعالیت شبانه روزی این دسته زرنگهاست....چقذر زرنگ داریم
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    48 0
    میگن چرا باد نمیاد؟ همینه دیگه
  • شهروند IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    16 8
    زمین اونجا متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانه که داره چند تا ساختمان از جمله زمین ورزشی سرباز و سربسته ، ساختمان اقامتی ، بیمارستان ، ساختمان اداری و تجاری و... میسازه. البته زمین سرباز و بیمارستان افتتاح شده..
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      25 0
      شما از کجا مي دونيد اگر اين طور بود پس چرا مثل تمام جاهاي ديگر پلاکارد نداره که توضيح بده پيمانکار اين ساختمان کيست ومنظور از ساخت اين سازه چيست؟
  • كامران A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    62 1
    اين يك برج 50 طبقه مي باشد اباداني و رفاه مردم ؟؟ از نظر دكتر قاليباف همين است
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    نه کارشناس محیط زیستم نه مهندس ساختمان اما مثل همه ادمها چشم دارم و می بینم چطور شهر نیویورک در دل امریکا با اسمانخراشهای سر به فلک کشیده اش گرفتاری ما را ندارد.البته گمان کنم در ان قطعه از زمین خداوند سبحان سقف اسمانش را بلند تر گرفته تا برجها به سقفش ساییده نشونداما در شهر تهران با قد بر افراشتن یک برج تمام نگاهها به ان دوخته میشود شاهکارهای ساخت و ساز در دنیا نشانه پیشرفت علمی و تکنیکی ان سرزمینهاست اما در ایران ما ادمهایی که با دیدن برجهای دبی اه اه اه میکنند این بناها را به باد انتقاد میگیرند امیدوارم ساختمانهای بلند تر و شکیل تر و صد البته با رعایت تمامی استانداردهای نوین هر روز در ایران ما نه فقط در همه شهرها بر پا شود
    • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      35 5
      اشتباه مثبت دادم
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      56 2
      ببخشيد در خيلي از كشور ها منجمله المان،پاريس،لندن اين گونه برج نساختند
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      55 2
      تو نیویورک و همه شهرهای بزرگ آمریکا یه منطقه ی مرکزی هست بنام داون تاون که میشه مجتمع و برج ساخت ولی اطراف اونها پر از ساختمون ویلایی و فضای سبزه. ضمن اینکه شرایط جغرافیایی نیویورک با تهران قابل مقایسه نیس حتا دبی
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      23 1
      شما که به اذعان خودت هیچ تخصصی نداری لطفا نظر نده البته اینکه در یک شهر با امکانات محدود نباید افزایش جمعیت صورت بگیره رو یک آدم بی سواد هم میفهمه ، شما مدیریت شهری و امکانات حمل و نقل و رفاهی تهران را با نیویورک یکسان میبینی ؟
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      55 3
      نخست: نیویورک فقط یک پارک بزرگ در مرکزش واقع است که در جهان بینظیره سنترال پارک . دوم آسمانخرشهای نیویورک در یک محله آن بنام منهتن تجمع داره :صرفا جهت اطلاع:
    • انا A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      30 1
      جایی که شما مثالش رو زدید همه چیزش با حساب و کتابه . یه منطقه برای ساخت برج و عمارته یه منطقه هم برای ساخت ساختمانهای کم ارتفاع یه منطقه هم برای ویلا و فضای سبز و غیره هم جای خودش رو داره ..مثل اینجا نیست که تو کوچه 6 متری برج 10 طبقه بزنن .. شما تا حالا از بالای به شهر تهران نگاه کردید ؟؟ یه نگاهی بندازید اون موقع متوجه میشید چه شلختگی تو ساخت شهر داشتیم و داریم و خواهیم داشت
    • بی نام US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      29 0
      قیاس مع الفارق نکنید آقا، همین الان سرانه فضای سبز نیویورک از تهران بالاتره ضمن اینکه تفاوت بزرگ پایتخت کشور ما با این جاهایی که برخی از دوستان مثال زدن در نبود زیرساختهای لازم برای تاسیس یک کلانشهر هست درحالیکه در شهرهای بزرگ کشورهای پیشرفته دنیا منجمله نیویورک این موضوع دیده نمیشه ما هنوز شبکه فاضلاب یا همون اگوی درست و حسابی توی تهران نداریم، بعد خودمونو با نیویورک و پاریس و لندن مقایسه می کنیم جالبه
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      3 33
      عالی گفتی نمیدونم چرا بعضیا چشماشونو بستن واقعا اونایی که منفی دادن بیان بگن تو نیویورک یا لندن یا توکیو برج ها سر به فلک نکشیدن؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    55 2
    اون نيويورك فضاي سبزش هم دارذه و فقط مركز شهر آسمانخراش داره
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    13 0
    ای کاش جای خالی رو بکنن محل پول دراوردن الان افتادن به کوچه پس کوچه های تنگ یه هفته میکنن بعد یه هفته اسفالته بعد دو هفته همونجا رو میکنن چند رو آسفالته بابا برید یه جای دیگه پول درارید این همه امکانات دارید چرا دست از سر مردم بر نمیدارید.
  • ائینه IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    19 0
    اینجا قسمتی از پارک جنگلی لویزان هست با درختانی به قدمت نزدیک به 50 سال که به مانند گوشت قربانی هر روز یک قسمت انرا صاف یا واگذار میکنند انهم توی روز روشن و جلوی چشم مردم که به اصطلاح صاحبان واقعی این پارکها هستن . این چه معنی میتونه داشته باشه ؟ نمونه دیگرش واگذاری قسمتی از پارک جنگلی لویزان حد فاصل بین بزرگراه شهد باقری و خیابان استخر تهران پارس ایا سازمان یا نهادی هست که برای رضای خدا به یاری مردم برسد ؟ با تشکر...
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    23 0
    ایشون وقت ندارن به مسائل پیش پا افتاده محیط زیست رسیدگی کنند ایشون این روزها نگران فقر در جامعه و اقتصاد و انتخابات هستند
  • بی نام US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    20 0
    درختی چند حساب کردی دکتر جان؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    3 39
    خداییش سیاه نمایی هم حدی داره.خیلی عجیبه واسه من که این گزارشگر بدون هیچ اطلاعاتی در این زمینه و اصلا نمیدونه ساختمون مال کیه و کلا جریان چیه.رفته با یه پیر مرد حرف احساسی زده 23 تا هم عکس گرفته امده میگه وای مردم آگاه و هوشیار باشید که محیط زیست از بین رفت.عزیز من اولم انجا مرکز خرید نمیخاد بشه بخش عمدش به بیمارستان و خدمات درمانی تبدیل میشه.الان اگه انجا بیمارستان نباشه خدایی نکرده اتفاقی بیوفته دوباره های هوی کردن که چزا تو ابن منطقه خدمات درمانی نیست.عزیز من درسته چندتا درخت قطع شده اما این برابری نمیکنه با سلامتی مردم اون منطقه.ما یاد گرفتیم هرجا که خودمون توش منفعتی نداریم از ریشه خواهان نابود شدنش باشیم.حالا منفی بزنید.
    • صابرعلی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
      5 1
      عزیزبی نام، یک بیمارستان همونجا هست. کجا دیدید بیمارستان رو با ویوی 180 دئرجه و به شکل پینت هاوس بسازن؟ فردا که مال جدید رونمایی شد اینقدر حرف احساسی نمی زنید. تپه رو با درختاش بریدن.
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    23 1
    کار برادران برج سازه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    33 2
    شهردار این شهر باید یک نفر متولد همین شهر باشه تا دلش برای شهرش و اجدادش بسوزه.
    • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      2 0
      مگه کرباسچی متولد تهران بود ؟
  • مهربان توسی A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    14 2
    در راه رسیدن به پیشرفت عده ای له میشوند
  • محسن A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    11 83
    بنظر من برای مدرن شدن شهر این کارا ضروریه.درخت ها جاشون تو جنگله. نه تو شهر .
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      48 1
      نظرت باید توی گینس ثبت بشه انصافا
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      37 1
      محسن بساز بفروش تو كه زن و بچه ات كاناداند بايد اين حرف را بزني
    • بی نام US ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      23 1
      میتونم بپرسم شما چند کلاس سواد داری؟ یعنی برای مدرن شدن هیچ نوع زیرساختی لازم نیست، بعد همینجوری بیام تو کوچه های 4 متری نیاوران و فرمانیه برج 20 طبقه ببریم بالا اصلا سواد هیچی یه ذره فکر یه ذره تامل دیگه قدرت مشاهده که داریم هممون
    • بی نام US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      34 3
      شما احیانا از بر و بچه های املاکی سر خیابون نیستی؟
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      29 3
      عقب افتاده
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    7 24
    دقیقا جای کدوم درخت اومده؟ در عکس اول که درختی در اون ناحیه نیست
  • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    14 0
    چون كار يناس نيستي تهران را با نيويوك و دبي مقايسه ميكنيد. نيورك فقط در يك منطقه مركزي برج سازي شده و بقيه شهر آرامش دارند بعد اينكه ساختمانها سمعتي هستند و فقط عمليات نصب در محل انجام ميشه نه مثل تهران كه همه محلها شدن كارگاه ساختماني. رفت و آمد مردم هم داراي برنامه ريزي هست نه اينكه مردم مجبور باشند دوبله و سوبله پارك كنند. معماري ساختمانها هم يكي از ديگر زورا تر هستند نه مثل تهران كه دو طرف از ساختمان ديوار سيماني زشت سر به فلك كشيده باشه.
  • مهدی A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    19 1
    بسمعه تعالی ، با تشکر از زحمات و روشنگریهای مسئولین و بچه های دلسور سایت خبر . خواهشمندم یک گزارش هم از پروژه دو برج 44 طبقه نور یاس که در ارتفاعات بالای 1800 متر سوهانک درحال مراحل گودبرداری و نابود کردن 100ها اصله درخت قدیمی باغات قدیمی سوهانک در حال انجام است تهیه فرمایید . حالب است این پروژه بنام تعاونی مسکن مجلس شواری اسلامی شناخته و معرفی شده است . سکوت و بی تحرکی شهرداری تهرن و جناب قالیباف هم بسیار سئوال برانگیز است . . هر روز صبح درختهای 30 و40 ساله را نابود و بار کامیون میکنند میبرند . پشت این برج که متعلق به بافت قدیم سوهانک هستند با ساخته شدن این دوبرج 44 طبقه نابود خواهند شد و اساسا طرح احداث برج 44 طبقه دوقلو در ارتفاغات 2000 متری تهران نقض آشکار قانون است . والسلام
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    19 0
    فروش تراکم بدون در نظر گرفتن ظرفیت ها صرفا برای پول گرفتن و انجام کارهای نمایشی جهت کسب قدرت بیشتر و همچنین کوتاه آمدن در مقابل نهاد ها و افراد صاحب نفوذ ،تهران را با فاچعه زیست مجیطی روبرو کرده و در سالهای اینده اثار این تصمیمات فاجعه بار بیشتر خود را نشان می دهد
  • فیلیپ US ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    19 0
    این شهرداری و اون بسازبفروش ها از کلانشهر فقط یک مشت برج زشت رو فهمیدن. فقط جیب خودشون رو می شناسند و بس. پاریس و لندن با اون همه بزرگی و عظمت پر از باغ های بزرگ و سرسبز و کاخ های فراوان و خانه های زیبای قدیمی هست. توریست و گردشگر مگه مرض داره بیاد پول خرج کنه بیاد این ساختمان های زشت و بدترکیب رو ببینه. اونا هویت تاریخی یک شهر رو می خوان ببینند. میلان، نیویورک، پاریس، رُم، لندن، پکن، استانبول، مسکو، مونیخ و... برج ها و ساختمان های بسیار مجهزتر و بهتر از اینها رو دارند اما بخاطر تاریخ و گذشته شون هست که اهمیت پیدا می کنند. من نمی دونم اگر همون کاخ های دوره پهلوی و قاجاری رو نداشتیم الان تهران چی داشت؟ شهرداری همه شهرهای بزرگ دارن بدجور شهرها رو نابود می کنند. فقط خدا خودش رحم کنه.
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    12 0
    شهرداری برای خودش شده یه پا بساز و بفروش... دیگه چی بگیم واالله
  • بابک IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    10 0
    روزگاری در همبن منطقه به جای شهرک شهید دقایقی که امروز یکی از بهترین نقاط تهران برای زندگی هست یه ساختمان قدیمی قاجاری و یه قنات و برکه و درختان کهنسال وجود داشت اما به لطف حضور همین آقاین در ابتدا آنها از بین رفتند و حالا باغهای این منطقه در معرض تخریب قرار گرفتند حتی شهرداری در خود منطقه هتل شیان هم اقدام به ساخت وساز غیر مجاز کرده دیر نیست که مردم دیگه اجازه استفاده از تپه های شیان رو نداشته باشند
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    3 0
    دلااار رفت بالا