قیمت جهانی نفت، سخنان سخنگوی دولت، راهپیمایی عزاداران حسینی به مناسبت اربعین، جزئیات خرید خدمت سربازی و... ازجمله اخباری هستند که در صفحه نخست روزنامه‌های صبح تهران بازتاب یافته‌اند.

محمدرضا رستمی: درحالی‌که روزنامه‌های شرق و اعتماد ترجیح داده‌اند تا خبر مربوط به جزئیات معافیت مشمولان سربازی را به‌عنوان تیتر یک خود انتخاب کنند، روزنامه آرمان از یکسو به سخنان سخنگوی دولت توجه کرده و از سوی دیگر «بازداشت 12 متهم فساد 12 هزارمیلیاردی» را به‌عنوان تیتر یک روزنامه پنجشنبه 20 آذر انتخاب کرده است.

به روایت این روزنامه، رئیس‌کل دادگستری کرمان با تشریح جزییات پرونده فساد 12 هزارمیلیاردی در کرمان عنوان کرده که این پرونده مربوط به یکی از شعب بانک تجارت است که به‌عنوان فساد بانکی 12 هزارمیلیاردی مطرح‌شده است. یدا...موحد با تشریح جزئیات پرونده فساد 12 هزارمیلیاردی گفته: با احتساب صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ 571 میلیارد تومان و همچنین صدور چک‌هایی بدون پشتوانه به مبلغ 12 هزار و 700 میلیارد تومان فساد مالی بانک تجارت شعبه تختی کرمان، مبلغ کلی این فساد به 12 هزار و 271 میلیارد تومان رسید.

آرمان

آرمان که تیتر «غضنفرهای داخلی به دشمنان گرا می‌دهند» را برای سخنان سخنگوی دولت انتخاب کرده، به نقل از نوبخت نوشته: «هيچ جاي كتمان نيست ما در شرايط تحريم هستيم و تمام تلاش دشمنان اين است كه اجازه ندهند نفتمان را بیشتر از حد معين بفروشيم و اگر مي‌فروشيم هم آن را در داخل نياوريم. آخرين توطئه‌شان هم كاهش فروش نفت ما بوده و ما در اينجا باتدبیر سعي داريم تحريم‌ها را دور بزنيم منتها يكسري غضنفرهاي داخلي داريم كه بيشتر به آن‌ها گرا مي‌دهند.»

نوبخت روز گذشته در یک نشست خبری حاضر شد و درباره موضوعات مختلفی سخن گفت.

گزارش سیاه

روزنامه‌های امروز البته ماجرای رسوایی سازمان سیا در آمریکا را به دنبال انتشار گزارش سنا موردتوجه قرار داده‌اند و به چندوچون این ماجرا پرداخته‌اند.

جاوید قربان اغلو دیپلمات پیشین ایران، در یادداشتی که برای روزنامه اعتماد نوشته به این موضوع اشاره‌کرده که «گزارش سنا در خصوص شكنجه‌هاي سيا را مي‌توان از دو بعد موردبررسی قرارداد، نخست بعد رقابتي ميان دو حزب عمده امريكا يعني جمهوري‌خواهان و دموكرات‌هاست كه سعي مي‌كنند اين موضوع با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري اهميت بيشتري يابد و طرفين سعي مي‌كنند براي جذب رأی‌دهندگان يكديگر را نيز رسوا كنند همچنين بايد گفت كه اين موضوع در امريكا مرسوم بوده است و در نزديكي انتخابات اين‌گونه وقايع رخ مي‌دهد كه نمونه آن را مي‌توان در تاريخ، موضوع واترگيت دانست؛ اما یکروی ديگر آن را مي‌توان ازاین‌جهت ديد كه هيچ كشوري به يك عمليات انتحاري عليه خودش دست نمي‌زند تا گزارشي شش هزارصفحه‌ای را بعد از چند سال كار و وقت تهيه كند و تنها انتشار ٤٨٠ صفحه‌ای آن تبديل به يك بمب انفجاري در رسانه‌هاي جهان شود.»

اعتماد

روزنامه جوان هم تیتر یک خود (شرم بر پیشانی شیطان) را به همین ماجرا اختصاص داده و نوشته: در حالي كه مردم امريكا و جهان در روزهاي گذشته شاهد رسوايي تبرئه پليس‌هاي قاتل سياه پوستان هستند، انتشار گزارش 6200 ‏صفحه‏اي از شكنجه‌هاي سازمان اطلاعات مركزي امريكا(سيا) نشان داد كه پرونده سياه حقوق بشري امريكا تنها به اعمال ‏تبعيض‏نژادي عليه سياهان و رنگين پوست‌ها محدود نمي‌شود.»

جوان

به گزارش این روزنامه، «كميته اطلاعاتي سنا كه آخرين روزهاي اكثريت دموكرات‌ها را به خود مي‌بيند، روز گذشته گزارشي دهشت انگيز از اقدامات وحشيانه ماموران سيا در برخورد با متهمان منتشر كرد كه بسياري آن را نوعي ضربه انتقامي دموكرات‌ها به جمهوري‌خواهان مي‌دانند اما اگر دقيق‌تر باشيم، زمان بندي انتشار گزارش روش‌هاي وحشيانه سيا با اعتراضات مردم امريكا عليه برخورد خشونت‌آميز تبعيض آميز پليس ‏در مواجهه با سياهپوستان كه همچنان ادامه دارد، بي‌ربط نيست.»

روزنامه خراسان هم که دفتر مرکزی آن در مشهد است، «واکنش جهانی به گزارش سنا از روش‌های بازجویی سیا» را به‌عنوان تیتر یک خود انتخاب کرده است؛ «شکنجه تا سر حد مرگ»

کیهان هم به این گزارش توجه کرده و آن را به نقل از خبرگزاری فارس برای خوانندگانش روایت کرده است.

راهپیمایی بزرگ

عکس اصلی صفحه نخست اکثر روزنامه‌های امروز به راهپیمایی عزاداران حسینی در مراسم اربعین اختصاص‌یافته است. روزنامه‌های ایران، جام جم، کیهان، شرق، اعتماد، خراسان، ابتکار، اطلاعات، جوان، رسالت، شهروند، فرهیختگان و... روزنامه‌هایی هستند که تصاویر مختلفی را از این راهپیمایی به‌عنوان عکس یک انتخاب کرده‌اند.

دراین‌بین روزنامه جام جم، یکی از معدود روزنامه‌های صبح تهران است که عکس اصلی صفحه نخست خود را به آغاز طرح پلیس راهنمایی رانندگی در 110 گردنه برف‌گیر ایران اختصاص داده است.

جام جم

روزنامه «جهان صنعت» هم گزارشی از این رویداد منتشر کرده و از ترافیک 85 کیلومتری زمینی تا تأخیر 13 ساعته هوایی برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلا خبر داده است.

این روزنامه نوشته: «مقامات عراقی اعلام کردند که امکاناتشان جوابگوی پذیرش این تعداد جمعیت نیست‌. این درحالی‌که است که علاوه بر ازدحام جمعیت پشت مرز مهران، جمع زیادی از زائران تا ساعات میانی روز چهارشنبه از نقاط مختلف کشور راهی این مرز شده بودند‌.»

جهان صنعت به نقل از مهرداد جهانی، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان ایلام نوشته: «تلاش کردیم که امکان خروج همه زائران از مرز مهران فراهم شود ولی امکانات عراق جوابگوی پذیرش این حجم زائر نیست پس تنها راهکار صبر و حوصله خود زائران است‌. این مسئول عنوان کرد: درحالی‌که تا ظهر روز گذشته از ۱۰ برابر ظرفیت مرز مهران برای خروج زائران از مرز استفاده‌شده که زائران زیادی هنوز به مرز نرسیده بودند‌.»

نفت؛ افزایش قیمت یا کاهش

روزنامه اقتصادی تعادل امروز پیشگویی اندرو هال را درباره قیمت نفت به‌عنوان تیتر یک خود انتخاب کرده و نوشته که کاهش قیمت نفت درازمدت نیست.

تعادل

روزنامه ابرار اقتصادی هم واکنش دولت به کاهش قیمت نفت را به‌عنوان تیتر اصلی خود انتخاب کرده و نوشته که کاهش قیمت نفت بر مبنای عرضه و تقاضا نیست.

روزنامه اطلاعات هم به سخنان رئیس‌جمهور روحانی درباره نفت و قیمت آن پرداخته وبه نقل از رئیس دولت یازدهم نوشته که «کاهش قیمت نفت توطئه برخی از کشورهاست»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =