قهرمان سابق وزنه برداری ایران می گوید:«اشتباهم این بود که رکورد جهان را شکستم.»

مرتضي رضايي:سعيدعلي حسيني‌؛ هنوز هم نام او براي خيلي‌ها آشناست و خيلي‌ها حسرت مي‌خورند كه اگر بود...  گذشته‌ها گذشته و شخم زدن اتفاقات دردي را دوا نمي‌كند. سعيد اما اين بار تصميم ديگري گرفته است. او كه خودش را جدا از خانواده وزنه‌برداري نمي‌داند، مي‌خواهد وارد دنياي مربيگري شود ولي به او حتي اين اجازه را نمي‌دهند: «نمي‌دانم مشكل كجاست. رفتم فدراسيون و به من گفتند تو محروم هستي و نمي‌تواني مربيگري كني.» او حرف‌هاي زيادي در سينه دارد. حرف‌هايي كه شايد به خاطر احترام‌؛ خيلي از آنها را به زبان نمي‌آورد. با اين حال اين بار خسته از تمام بازي‌هايي كه با او كرده‌اند، مي‌گويد: «شايد اشتباه كردم كه ركورد جهان را شكستم. شايد هم چوب اين را مي‌خورم كه به كسي بي‌احترامي نكردم و هميشه حرمت آقايان را داشتم.» سعيد، با وجود اينكه به او مجوز مربيگري هم نداده‌اند، فعلاً سرش را در هيأت وزنه‌‌برداري اردبيل گرم كرده اما اين آخرين كاري نيست كه او قرار است، انجام بدهد. چون خودش مي‌گويد: «اين بار هم اگر جلوي من را بگيرند، مي‌روم مغازه‌اي باز مي‌كنم و شروع مي‌كنم به كاسبي. كاري كه اگر از روز اول كرده بودم الان حال روز بهتري داشتم.»

* اين تصميم خوبي است كه قرار است مربي وزنه‌‌برداري شوي.

شما كه ورزشي هستيد اين را مي‌گوييد اگر نه خيلي‌ها دوست ندارند اين اتفاق بيفتد.

* چرا؟

من خواستم تا به جواناني كه مي‌خواهند در آينده قهرمان باشند كمك كنم‌ اما دوستان ما اجازه نمي‌دهند. من به تهران آمدم و رفتم فدراسيون تا در كلاس‌هاي مربيگري شركت كنم. گفتند كه تو محروم هستي و نمي‌تواني در اين كلاس‌ها شركت كني. سؤالم اين است كه اصلاً من مي‌خواهم دوره ببينم. آيا از دوره ديدن هم محرومم؟ متأسفانه آقاي قاسمي كه نمي‌دانم دبير فدراسيون است يا سمت ديگري در فدراسيون دارد اين حرف را به من زد.

* يعني حضور در كلاس‌هاي مربيگري هم به محروميت تو در دوران ورزش كردنت مرتبط است؟

نمي‌دانم والا. آقايان، اگر مي‌رفتم براي خودم باشگاه بدنسازي مي‌زدم آيا مشكلي پيش مي‌آمد؟ هيچ‌كس صدايش در نمي‌آمد اما حالا كه مي‌خواهم از راه قانوني وارد شوم باز جلوي من را مي‌گيرند. چرا من را حمايت نمي‌كنيد؟ چرا نمي‌خواهيد مربيگري را آغاز كنم؟ من كه در جواني از دنياي قهرماني محروم شدم، حالا چرا دوست نداريد وارد مربيگري شوم؟

* فكر مي‌كني مشكل كجاست؟ ركوردشكني؟

تا به حال به كسي بي‌ادبي و بي‌احترامي نكرده‌ام. اصلاً نبايد وزنه‌بردار مي‌شدم؟ شما اين را مي‌خواهيد بگوييد؟ بايد مي‌نشستم خانه و كاري نمي‌كردم؟ البته شايد راست بگوييد. اگر همان زمان مغازه‌اي براي خودم باز كرده بودم الان وضعيتم بهتر بود. حيف آن همه زحمتي كه كشيدم. ورزشكار بايد هميشه آماده باشد. تمرين كند. آن زمان من و بهداد و آقاي صالحي سنگين‌وزن‌هاي ايران بوديم. خيلي‌ها به من گفتند كه تو در تمرينات ركورد يك نفر را شكستي...  آنها مي‌گفتند تو را كنار مي‌گذارند. بارها آقاي توكلي و فلاحت‌نژاد اين حرف را به من زدند. با كارشناس‌هاي مختلف هم كه حرف مي‌زدم همين را مي‌گفتند اما من فكر مي‌كردم اشتباه مي‌كنند... حالا مي‌فهمم كه خودم اشتباه كردم. آنها همان زمان گفتند اشتباهت اين بود كه ركورد جهان را زدي.

* حالا واقعاً اشتباهت همين بود؟

من مي‌خواستم تير آخر را بزنم و با زدن ركورد جهان خودم را مطرح كنم. رضازاده در سال 2008 نتوانست راهي المپيك شود. آن زمان ما پشت پرده بوديم و كسي ما را نمي‌شناخت. همان موقع در تمرين، وزنه‌هاي 207 و 250 را مي‌زدم‌ اما هر كاري مي‌كردم در مسابقات رسمي پشت 200 كيلوگرم مانده بودم! همان زمان رضازاده وزنه‌برداري را كنار گذاشت و گفت كه فقط پسرم مي‌تواند ركورد من را بشكند. اگر آن زمان كارشناسي يا مقام مسئولي مي‌آمد و مي‌گفت نفرات ديگري هم هستند و از ما حمايت مي‌كردند، اين اتفاق‌ها نمي‌افتاد. پروسه حذف من از همان زمان كليد خورد. من آمدم و حرف زدم و خيلي از چيزها را گفتم‌ اما آقايان به جاي اينكه با رضازاده برخورد كنند او را سرمربي تيم‌ملي كردند. تازه همه ‌چيز شروع شده بود كه من را از دنياي قهرماني كنار گذاشتند و دوستان ما به مقام بالاتري رسيدند و شدند رئيس فدراسيون! متأسفم. به جاي اينكه از او بپرسند چرا 5 وزنه‌بردار شما دوپينگي از آب درآمد رضازاده را كردند رئيس فدراسيون. كاش همان موقع مي‌رفتم دنبال كسب و كار.

* نكند تصميم گرفته‌اي كه مغازه‌دار شوي؟

بهتر است. من كاري نمي‌توانم بكنم. رئيس هيأت وزنه‌‌برداري استان اردبيل آقاي داود از من خواست تا در هيأت به ايشان كمك كنم. من هم هر كاري از دستم بر بيايد براي جوان‌هاي اردبيلي انجام مي‌دهم.

* حالا فكر مي‌كني پسر رضازاده بتواند ركورد او را بزند؟

خيلي‌ها مي‌خواستند پسرشان مثل خودشان شود اما سر از جاهاي ديگر درآوردند! البته من بدِ كسي را نمي‌خواهم و اميدوارم پسر ايشان به خاطر ايران و موفقيت ايران و ايراني بيايد و ركوردش را بزند. نمي‌شود فردا را پيش‌بيني كرد‌ اما راه خيلي سختي است.

* مسابقات قهرماني جهان را تماشا كردي؟ فكر مي‌كني ناكامي بهداد سليمي در اين مسابقات چه دليلي داشت؟

بهداد وزنه‌‌بردار خوبي است. او در تمرينات ركوردهاي خوبي را زده و مي‌زند‌ اما به عقيده من، عدم مديريتي خوب باعث شد تا سليمي يك سال عقب بيفتد. يعني آقايان نخواستند. من كاري به اختلاف سليمي و باقري ندارم اما باقري از بهترين مربيان ايران است. با اين حال، عدم مديريت فدراسيون باعث شد تا سليمي در جهان ناكام باشد. من فكر مي‌كنم خود بچه‌ها هم نبود كوروش باقري را احساس كردند. شما فكر مي‌كنيد كيانوش رستمي براي چه مدال طلا را در آسيا از دست داد؟ من مي‌گويم اگر باقري آنجا بود هرگز اين اتفاق نمي‌افتاد. بهداد در تمرينات 270 كيلوگرم را در دوضرب و 217 را در يك ضرب زده بود. مجبوريم بهداد را حمايت كنيم و بايد اين كار را انجام بدهيم. چون در حال حاضر به غير از سليمي، كس ديگري را براي المپيك نداريم.

* هنوز هم با بهداد ارتباط داري؟به او مشاوره مي‌دهي؟

سر بهداد گرم است و شلوغ. نه زياد با او ارتباطي ندارم. گاهي اوقات كه تهران مي‌آيم او را مي‌بينم.

* فكر مي‌كني اگر خودت الان وزنه مي‌زدي، مي‌توانستي ركورد جهان را باز هم بشكني؟

ديگر از من گذشته است. در سال‌هاي اول محروميتم حسرت زيادي مي‌خوردم. من در 20 سالگي در يك ضرب 206 و در دو ضرب 245 كيلوگرم را زدم. سنم خيلي پايين بود اما حالا... نمي‌دانم. نمي‌خواهم زياد در اين مورد حرف بزنم اما بايد بگويم كه فعلاً در فدراسيون بحث شكستن ركورد مطرح نيست. فعلاً مدال طلا از دست ما در رفته است.

* خيلي‌ها بر اين عقيده هستند كه فشردگي مسابقات باعث شد تا اين اتفاق براي سليمي بيفتد.

من اين را قبول ندارم. زماني كه خودم وزنه مي‌زدم به فاصله 35 روز در 3 مسابقه وزنه زدم و موفق هم بودم. بهداد زورش را داشت اما مربي او علم كافي را نداشت تا راهنمايي‌‌اش كند. بهمن زارع 15 سال پيش ليسانس گرفته و بايد اطلاعات خودش را به روز كند. به نظرم ايشان علم روز دنيا را ندارد و شخصاً فكر مي‌كنم عدم علم و به اوج رساندن سليمي باعث شد تا او در مسابقات جهاني ناكام باشد. 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    اگر كسي ركورد رضا زاده را بزنه اون وقت رضا زاده نه توي وزنه برداري جايي داره و نه در جايي مثل شوراي شهر
    • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      رضازاده دو مدال طلای المپیک داره.چه ربطی به رکوردش داره؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      97 12
      تازه استعداد هيچ كاري را هم نداره، هوش مربي گري را هم نداره و نه ميتونه مثل خيلي از ورزشكارها بره مغازه بزنه و كاسبي كنه
  • فرهاد IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    ایشون رکورد المپیک آقای رضازاده رو در تمرینات زدن بعد از اون جریان نمیدونم یهو از دنیای وزنه برداری با دوپینگ و هزارتا بهانه حذفش کردن یکی از عجیبترین اتفاقات ورزشی ایران همین قضیه هست که کاش بهش پرداخته بشه
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      سلیمی هم رکورد رضازاده را در تمرینات زد. آیا از تیم ملی کنار گذاشته شد؟آیا جواب نمونه ی دوپینگش مثبت شد؟سعی کنیم بدون سند و مدرک اظهار نظر نکنیم.
    • ایلیا GB ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      154 8
      جناب بی نام اگر بار دیگر میخواستند اینکار رو هم با سلیمی بکنند دیگه خیلی ضایع بود و معلوم میشد کار چه کسی بوده
  • بهشاد A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    نمیشود بدون مدرک هر ادعایی را قبول کرد باید مسئولین وزارت ورزش یک کمیته تشکیل دهند و مشکلات فدراسیون وزنه برداری را دقیق بررسی کنند .چرا باید این همه اختلاف وجود داشته باشد
    • از همه جا بیخبر FI ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      62 8
      من اینطور شنیدم که این بنده خدا حسینی، خودش برای اینکه خیالش برای مسابقات راحت باشه و همه رو مطمئن کنه که سالمه، داوطلبانه میره تست دوپینگ میده و بعدش هم که این بلا سرش میاد.الله اعلم.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      94 4
      يك سري آدمها هستند كه نمي تونند ببينند از خودشون بهتر هم پيدا مي شن.
  • افشین A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    آخه چرا نظرات احساسی می گذارید؟مگر سلیمی رکورد یکضرب رضازاده را نزد؟آیا از تیم ملی کنار گذاشته شد؟آیا جواب نمونه ی دوپینگش مثبت شد؟برای رکورد دوضرب هم اقدام کرد و زورش نرسید.ساده ترین کار در این مملکت انداختن تقصیرات به گردن دیگران است.سعی کنیم بدون سند و مدرک حرفی را به زبان نیاوریم.
  • علی راستگو A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    111 0
    حیف شما که اینطوری نابود شدی ، الان تو یکی از کشور های عربی بوده سرتا پاتو طلا میگرفتن
  • سعیدی A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    123 3
    این رضازاده نه برای شورای تهران مناسبه و نه برای فدراسیون وزنه بردای ...
  • مموتی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    81 3
    عملکرد ضعیف فدراسیون وزنه برداری گویای همین مسئله است...
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    130 1
    آقای رضا زاده بهت قول میدم دنیا دار مکافاته.از خدا بترس
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
      14 1
      اقا.نوکرتم
  • زاکرس IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    96 2
    اقای رضازاده مقام واسه کسی نمی مونه
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    93 1
    آقای رضا زاده راه را بر خیلی ها بست. تاریخ بعدها قضاوت خواهد کرد.
  • حامد A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    10 75
    چقدر تهمت زدن راحت شده ...
  • بی نام US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    92 1
    رضا زاده به همشهریش هم رحم نکرد
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    10 64
    ملتی که قدر قهرمانانش رو ندونه و به خاطر کسی که به قول خودش هرگز بالاتر از 200 نتونسته وزنه بزنه وجه قهرمان جهانی خودش رو تخریب کنه به کجا خواهد رسید ؟من نمی دانم
  • tranom IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    43 5
    متاسفم برای کسانی که باعث سر کوب استعدادهای ما میشن بعد هم دم ار حس وطن دوستی میزنن بابا بزارین جونا بیان وسط اقای رضازاده کمی به خودت بیا غرور بسه دیگه سد معبد شدی؟
  • فرهاد 30 از کرمان IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    6 22
    گوش به حرف بزرگتر از خودت میکردی و رکورد جهان رو نمیزدی .همین
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    4 33
    شما عددی نیستی آقا که بخوای بری زیر رادیکال
  • خرم آباد A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    48 0
    مشهور بودن با محبوب بودن كلي توفير داره شايد يه كسايي بتونن قهرمان بشن ولي در دل مردم ريا . دو روئي . تظاهر . چاپلوسي . دروغ. و تملق جايي نداره/ من به تقاس در همين دنيا معتقدم
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    14 33
    نوكرتم همشهري
  • ستار A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    0 0
    رضازاده ،سعید نابود کرد ،الان خدا جوابش داده ،کلی مریضی گرفته ،من قشنگ یادم هست ابن بچه چقدر افسرده ناراحت شده ،واقعا أین بلا را سرش نمی آوردن،،،پانصد کیلیورا هم میزد ،